Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika na Auto.cz v roce 2004

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Stručná rekapitulace převážně původních článků z oblasti automobilové techniky vám připomene všechny podstatné inovace představené v roce 2004.

Vývoj automobilu se ani v roce 2004 nezastavil. Dědeček spalovací motor už začíná klepat kosu, dokonce i na evropskou na scénu se dostávají hybridy. Elektronika v autě řeší téměř vše na co se podíváte, ale bohužel je také častou příčinou problémů. V testech Euro NCAP je velkou pohromou když nový automobil nezíská čtyři nebo pět hvězdiček. Vznětové motory mají ještě vyšší vstřikovací tlaky, ještě větší počty vstřiků na pracovní cyklus a hliník se pomalu začíná stěhovat i do vynálezu Rudolfa Diesela. Zážehové motory zdánlivě ustrnuly na mrtvém bodě, ale přeplňování by je mohlo zase vrátit do hry o měrné výkony, spotřebu, účinnost,....

V roce 2004 jsme začali ve větší míře zařazovat do denního zpravodajství rozsáhlejší články věnované technice dnešního automobilu. Nečiníme si nárok na dokonale encyklopedicky vyčerpávající přehled o technice automobilu, od toho jsou zde odborné knihy, učebnice a skripta. Naším cílem je nabídnout odbornější pohled na novinky, které se objevují na světových autosalonech nebo dokonce na našem domácím trhu a které přinášejí něco nového, co přispívá k současnému znalostnímu stavu autoprůmyslu. Internet nám naštěstí umožňuje zveřejňovat prakticky neomezené množství doprovodných obrázků, které snad pomohou objasnit složitější skupiny.

Všechny technické članky najdete na news.auto.cz pokud zvolíte v menu sekci Technika.

V roce 2004 pokračoval velký rozmach vznětových motorů. Na začátku roku jsme psali o novém vznětovém šestiválci 3.0 V6 TDI, který byl zpočátku výsadou luxusních Audi a nyní je k dostání i ve velkých Volkswagenech. Tento nový motor je jedním z prvních dieselů s piezoelektrickými vstřikovači.

BMW v únoru oznámilo výrobu dvoustupňově přeplňovaného naftového třílitru (podrobněji zde), filtry pevných částic na jaře nabídl zákazníkům také Opel, který kooperuje na vývoji a výrobě motorů s italským Fiatem. Další vyspělý diesel (turbodiesel 2,7 V6) se objevil nejprve pod kapotou Jaguaru, později v Land Roverech, Peugeotech a své místo najde i v dalších vozech koncernů PSA a Ford.

Zajímavé srovnání motorů jsme zveřejnili v článku Přehled motorů s nejvyšším litrovým výkonem. Překvapivým vítězem se stal Smart Roadster Brabus s přeplňovaným maloobjemovým motorem se specifickým výkonem 103 kW/l. Mezi atmosféricky plněnými motory už léta vítězí dvoulitr Hondy S2000 s 88,6 kW/l zdvihového objemu.

Jestliže vás u automobilu zajímá údaj o spotřebě paliva, neměli byste přehlédnout článek Měření spotřeby paliva včera a dnes, který vysvětluje metodiku měření, jejíž výsledky výrobci automobilů udávají v technických datech.

Dvoustupňové přeplňování zavede také Opel a to v ostré verzi vznětového čtyřválce ve Vectře OPC Twin Turbo, BMW však bude v zavádění do výroby rychlejší. Honda slibuje skvělé jízdní vlastnosti nového Accordu díky novému pohonu všech kol SH-AWD.

V dubnu jsme začali zveřejňovat podrobné články o současných dvanáctiválcích. Postupně se dostalo na motory Volkswagen/Audi W12, Mercedes/Maybach V12 biturbo, BMW 6.0 V12, dvanáctiválce Ferrari, Aston Martin V12, Lamborghini 6.0 V12 a Bentley W12 turbo.

V květnu jsme podrobně popsali techniku Motoru roku 2003 - Wankelu z Mazdy RX-8 a krátce na to jsme se věnovali sérií článků Toyotě Prius. Stále častěji se budeme setkávat s převodovkou DSG, kterou již nyní má ve výrobním programu Volkswagen, Audi, Seat i Škoda a její výrobu chystá i Bugatti. Podrobný popis konstrukce převodovky DSG najdete v našem červnovém článku.

Ještě před uvedením nového Fordu Focus jsme se v Německu svezli s novým čtyřválcem Ford Duratec 1,6 Ti-VCT (85 kW), popsali jsme novou Fordovu převodovku CVT a podrobně jsme popsali zajímavě uspořádaná hnací ústrojí nového Mercedesu třídy A.

Technickou lahůdkou léta 2004 byla premiéra desetiválce pro supersportovní limuzínu BMW M5, jehož podrobný popis najdete zde. Neméně zajímavým výsledkem práce německých inženýrů je sedmistupňová automatizovaná převodovka SMG určená taktéž pro BMW M5.

Několik měsíců před premiérou jsme informovali o technice nového přeplňovaného čtyřválce z dílny Volkswagenu 2.0 TFSI (147 kW), který bude zřejmě pohánět také novou Octavii RS.

Pokud jste v létě leželi u vody, možná vám unikl náš třídílný článek o přeplňování motorů. První díl se věnuje teorii a mechanickému přeplňování, druhý díl turbodmychadlům a ve třetím díle jsme se podívali pod pokličku vývoje tříválce 1.2 HTP.

Opel získává náskok před konkurencí Astry zařazením aktivních tlumičů do nabídky příplatkové výbavy, o tom jak vůbec fungují se dočtete v článku CDC: aktivní tlumiče letos našly cestu do běžných aut! Výrobce hi-endové audiotechniky Bose se pochlubil výsledkem dvacetiletého vývoje - novou generací aktivních tlumičů.

Firma Getrag prezentovala novinářům zcela nový systém pohonu všech kol Twinster. BMW spolu s koncernem PSA Peugeot Citroën představili nový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l o výkonu 105 kW a Mercedes-Benz se v zanedlouho pochlubí novým vznětovým třílitrovým šestiválcem CDI.

V roce 2005 se chceme vedle aktuálních novinek podrobněji věnovat elektronice v současných automobilech, filtrům pevných částic, hybridním resp. dalším pohonům budoucnosti.

Pokud nás v diskuzi pod tímto článkem upozorníte na nějáké zajímavé téma, rádi jej také zpracujeme. Přejeme příjemné čtení!

Ondřej Láník
Diskuze (1)