Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic – Testováno na lidech

Jan Mička
Diskuze (96)
Mimořádně pohodlný crossover Subaru Outback jsme vyzkoušeli se vznětovým motorem boxer a převodovkou Lineartronic.

První generaci modelu Outback představilo Subaru již v roce 1995. Vůz se stal jedním ze zakladatelů trendu zvýšených oplastovaných kombi, a co se evropského trhu týče, po boku vozů ForesterXV tvoří neotřesitelnou základnu prodejních výsledků. Vždyť celých devadesát procent odbytu značky tvoří právě praktické modely SUV.

Ještě více Outback!

Na první pohled se zvenčí změnilo skutečně hodně, nové Subaru Outback je na silnici jasně rozpoznatelné. Vůz se mezigeneračně trochu zvětšil – na délku měří 4.815 milimetrů (+25 mm) a o dvacet milimetrů přibral přes boky (aktuálně 1.840 mm). Rozvor 2.745 milimetrů však zůstal zachován, stejně jako výška 1.605 milimetrů. Jsou to ale hlavně ostře řezané tvary přídě a přirozeněji vystouplé blatníky, co se postaralo o neuvěřitelně robustní vzezření celku. Škoda jen, že je nasávaný vzduch veden maskou chladiče jako u posledního Foresteru, decentní průzor v kapotě minulému Outbacku neskutečně slušel. Inu, ústupek vůči lepší bezpečnosti chodců…

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Vnější kosmetické změny si najdou své příznivce i odpůrce, neumíme si však představit člověka, kterému by se nezalíbilo nové pojetí interiéru. Ne že by minulý Outback strádal v oblasti kvality, současný posun však může vůz katapultovat do luxusního segmentu. Vliv modernizace je patrný především na středové konzole, kde našel místo sedmipalcový dotykový displej multimediálního systému Starlink. V rámci úspory klasických tlačítek přešlo Subaru převážně na dotykové ovládání, na citlivost obrazovky jsme si však museli chvíli zvykat. Prostředí je logické, přehledné a ihned se v něm zorientujete, pětipalcový palubní počítač uprostřed přístrojového štítu zvládá i češtinu.

Nyní si můžete vyzkoušet jedinečnou kombinaci dieselového plochého boxeru a převodovky Lineartronic u dealerů Subaru, registrace ZDE. Poznejte unikátní jízdní vlastnosti, bezpečnost a komfort vozů SUBARU na vlastní kůži a objednejte si zkušební jízdu u nejbližšího dealera. (Komerční sdělení)

Kde ovšem nový Outback boduje na celé čáře, je vnitřní prostor v podélném i příčném směru. Naměřených 1540 milimetrů v oblasti loktů deklasuje dokonce i Audi A6, a 190 centimetrů vysoký pasažér se dozadu usadí i při posunutí předního sedadla zcela vzad. Všeobecně se sedí o něco výše a z kokpitu je perfektní výhled, v rámci zlepšení opory stehen bychom se však přimluvili za delší zadní sedáky – 460 milimetrů je na danou třídu skutečně málo.

Diesel a Lineartronic – nejžádanější kombinace

Fanoušci značky jistě budou souhlasit s tvrzením, že k charakteru každého správného Subaru patří pořádný, nejlépe přeplňovaný benzinový motor a vybroušená převodovka. Jenže ne každý model nese na zádi označení WRX STi, a zatímco srdcaři nedají na své modro-zlaté klenoty dopustit, skutečný business stojí na opačné straně spektra. Tedy alespoň v rámci modelové řady Outback. Na mysli máme spojení čtyřválcového plochého turbodieselu a bezestupňové skříně Lineartronic (CVT). Subaru je průkopníkem této koncepce a mezigeneračně se mu ji podařilo přivést takřka k dokonalosti.

Přestože si turbodiesel boxer v nové generaci Outbacku zachoval objem 1998 cm3, výkon 110 kW v 3600 otáčkách za minutu a dokonce i točivý moment 350 N.m působící v rozmezí 1600-2400 min-1, je z devadesáti procent nový. Upraven byl například blok motoru, objevují se zcela nové vstřikovače, snížil se kompresní poměr (z 16:1 na 15,2:1) a své místo uplatnila také nová generace filtru pevných částic. Vůz ve zkoušené konfiguraci váží 1764 kilogramů, přičemž pro plnění přísné emisní normy Euro 6 si vystačí bez vstřikování močoviny.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

S výjimkou základní linie Active je Outback ve standardu vybaven inteligentním klíčem, ke kterému se váže startování tlačítkem. Vznětové kadlání a oklepání karoserie však po jeho stisknutí nečekejte - je to dáno samotnou koncepcí motoru s protilehlými válci, jehož písty si všechny síly způsobující vibrace samy vyruší, a také poctivým odhlučněním.

I navzdory dostupnosti maximálního točivého momentu v nízkých otáčkách nečekejte po sešlápnutí pedálu plynu ostré zrychlení nebo dokonce citelnější zatlačení do sedadel. Outback se s převodovkou CVT rozjíždí velmi plynule a čtyřválec není díky sedmi virtuálním stupňům při zrychlení hnán do otáček, jak to známe z hybridů. Veškerou práci můžete klidně nechat na samotné technice, pokud se ale přece jenom budete chtít zapojit do dění, přepněte volič automatu do polohy M a můžete řadit páčkami pod volantem. Přístrojový štít se díky tomu zbarví do oranžova, což má pádný důvod – obvyklá červená je totiž ve světě nového Outbacku barvou výstrahy.

Se spotřebou to tak jednoznačné není. Zatímco mimo město si při klidném tempu boxer obvykle nenárokuje více než šest litrů na sto kilometrů, stačí trochu přitlačit na pilu a výsledná hodnota vyskočí k 8 litrům. Výraznějšího snížení přitom nedocílíte ani na dálnici, kde motor při 130 km/h točí zhruba 2300 otáček – i tam jsme se osmilitrové hranici přiblížili s rezervou pouhých třech deci, což v podstatě odpovídá výsledkům dosahovaným ve městě. Zde je ovšem nutno dodat, že apetit motoru není krocen systémem Start/stop, který benzinové verzi 2.5i/129 kW nechybí.

Řidičovy druhé oči

S příchodem páté generace Subaru Outback vstupuje do hry důležitý bezpečnostní prvek – systém na podporu řízení EyeSight, který pracuje na bázi dvou stereokamer (konkurence využívá radar). Za jeho vývojem stojí čtvrt století tvrdé dřiny, přičemž teprve nyní došlo na uvedení v Evropě (v Japonsku slaví úspěchy již sedm let). První osobní zkušenosti jsme získali loni v srpnu v rámci školení české dealerské sítě Subaru, od té doby byl systém zdokonalen. Změnilo se například umístění tlačítek pro vypínání varování před kolizí a sledování jízdních pruhů a zvětšil se zorný úhel stereokamer – z 25° na 35°.

EyeSight pracuje neustále a vypnout můžete pouze výše zmíněná varování. Vedle toho plní funkci adaptivního tempomatu (u Subaru se objevuje poprvé, funguje od 30 do 180 km/h), v krizových situacích umí vůz sám zastavit do rychlosti 50 km/h (reálný test uvidíte v přiloženém videu), a dokonce vás na křižovatkách upozorní, že se vůz před vámi rozjel. To všechno díky kamerám, které fungují jako lidské oči – snímané obrazy každé z nich se slučují v jeden.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Systém umí rozpoznávat objekty a to velmi zajímavým způsobem. Kamery totiž zaznamenávají jednotlivé body, které pak software seskupuje a následně vyhodnotí, zda se jedná o cyklistu, chodce, zvíře, osobní vůz, nákladní vůz, nebo jenom stěnu některého z domů, ke které se blížíte. Zároveň už nikdy nehrozí riziko, že si spletete polohu voliče automatické převodovky a vůz se místo dozadu rozjede dopředu – i to totiž EyeSight pozná, na chybu akusticky upozorní a pomocí regulace škrticí klapky omezí výkon motoru.

Dva úhly pohledu

Soužití s novým Subaru Outback se dá popsat ze dvou úhlů – s přihlédnutím k funkcím systému EyeSight a na základě jízdních vlastností. V prvním případě, pokud pomineme bezpečnostní funkce (nouzové brzdění a podobně), se vyplatí vyzdvihnout práci adaptivního tempomatu. U něj si klasicky nastavujete vzdálenost od automobilu jedoucího před vámi, rozdíl je ovšem v reakcích na jeho náhlé zpomalení. Kamery totiž zaznamenávají aktivitu brzdových světel a dokážou se změně rychlosti přizpůsobit mnohem rychleji a ladněji.

Co ovšem na novém Outbacku překvapuje nejvíce, je mezigenerační zdokonalení jízdních vlastností. Výraznou měrou se zlepšila tuhost karoserie (oficiálně o 67 %), jistější vedení stopy zajistila pevnější přední náprava (+ 16 %), a díky měkkému a poddajnému podvozku si občas připadáte, jako kdyby tlumení obstarával systém Hydractive III+ použitý u Citroënu C5 Tourer. Tlumiče dokážou pokrýt neuvěřitelné spektrum překážek od ostrých krátkých nerovností až po příčné prahy, a z míry je nevyvede ani nečekaná nástraha kdesi na vyžehlené vozovce. Podvozek strčí do kapsy i konkurenční adaptivní systémy, které jsou sice komfortní, ale s náhlou změnou charakteru povrchu obvykle mají velké problémy.

Ani navzdory hodně komfortnímu odpružení se nestane, že byste v zatáčkách nad vozidlem byť na moment ztratili kontrolu. Jistě, karoserie se nestydí v ostrých zákrutách naklonit, nedotáčivé tendence ale spolehlivě vykrývá systém vektorování točivého momentu (Active Torque Vectoring) z modelu WRX STi. Přibrzďování vnitřních kol supluje funkci samosvorného diferenciálu, ovšem bez nutnosti jejich nadlehčení, což zajišťuje potřebný stáčivý moment také v nízkých rychlostech. Do všeho navíc skvěle zapadá strmější řízení (převod se zkrátil z 16,5:1 na 14,0:1), kterému však vyhovuje spíše ostřejší zacházení. Při průjezdech táhlých zatáček s jemnými korekcemi natočení volantu jsme měli pocit chodu takzvaně po úsečkách, což ale může způsobovat aktivnější Torque Vectoring a jeho snaha udržet automobil v co nejstabilnějším směru. Když pak volantem otočíte razantněji, Outback jede jako po kolejích a nádherně se stáčí ke středu oblouku.

Jedenácté přikázání: Neutrhneš!

Na rozdíl od některých jiných oplastovaných kombi se Subaru Outback nikdy nebálo pouštět do větších akcí mimo pevný povrch. Novinka se může opřít o tradiční symetrický pohon AWD, který vás dostane z nesnází i v případě trakce na jednom jediném kole, ale také nadprůměrnou světlou výšku 200 milimetrů a solidní nájezdové úhly 18,6° vpředu a 23,1° vzadu.

Zmíněné hodnoty jsou v rámci modelové řady tradiční (minulý Outback měl světlost 200 mm a nájezdové úhly 18,6 a 20°), systém X-Mode, který známe z nové generace Foresteru, byste ale dříve hledali marně. Po jeho stisknutí se na přístrojovém štítu rozsvítí piktogram asistenta pro sjíždění kopců a upraví se charakteristika motoru, převodovky i pohonu AWD.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Největší díl práce ale stejně odvede stabilizační systém VDC a přibrzďování vnitřních kol, které oceníte především v blátivých úsecích. Karoserie sebou lidově řečeno nešije ze strany na stranu, ale povolně udržuje zvolený směr, jako by byl pod koly nanejvýš mokrý asfalt, přičemž s rostoucí rychlostí se účinek zvyšuje.

Výsledkem je neuvěřitelný pocit bezpečí i v místech, kam byste si s jiným podobným vozem pravděpodobně netroufli, a to ani nemusíte být moc dobrý řidič – technika udělá všechno za vás.

Sázka na jistotu

Velká část modelové palety Subaru zahrnuje řidičské vozy, které vás budou bavit každý den. Nový Outback je tady ale pro ty, kteří požadují dokonalý pocit bezpečí a perfektní jízdní vlastnosti na rozličném povrchu. S turbodieselem o výkonu 110 kW se nejedná o trhače asfaltu, a pokud popustíte uzdu pravému kotníku, nevyhraje ani cenu za nejlepší spotřebu, o to ale až tak nejde. Když totiž dojde na nejhorší, umí strčit do kapsy i kdejaké nafintěné SUV, a je celkem jedno, zda to bude na asfaltu, nebo v blátě.

Nový Outback se opírá o pokrokové technologie, které dělají každou jízdu výjimečnou i bez hazardování. Mimořádně komfortní podvozek se nestal překážkou k dosažení stability v zatáčkách, kde naopak vůz umí solidně maskovat vnější rozměry i hmotnost. Hlučnost od kol a motoru se podařilo snížit na minimum, a obrovský posun směrem k luxusnímu segmentu doznal také interiér.

Na první pohled to nemusí být patrné, ale nezklame ani cenová politika. Jistě, utratit 1.159.000 Kč za zkoušený exemplář 2.0D-S Sport Lineartronic může někomu připadat nepřípustné, pravdou ale zůstává, že tenhle vůz je doslova napěchován luxusní výbavou. Přikoupit musíte pouze metalízu, ovšem za velmi příjemných 12.000 korun.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 939.000 Kč (2.5i Active Lineartronic/129 kW)
Základ s testovaným motorem 959.000 Kč (2.0D Active/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.171.000 Kč (2.0D-D Sport Lineartronic/110 kW)

Plusy

  • Mimořádně pohodlný podvozek
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Nadprůměrný vnitřní prostor
  • Kvalita a provedení interiéru
  • Bohatá sériová výbava

Minusy

  • Kratší zadní sedáky
  • Citlivost displeje infotainmentu
  • Spotřeba silně závislá na stylu jízdy

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (96)
Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic
Cena základní sestavy 959 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, systém podpory řízení EyeSight, sada na opravu pneumatik, tempomat, palubní počítač s pětipalcovým displejem, diodové světlomety s vyrovnáváním výšky, litá 18“ kola, elektricky ovládané střešní okno, kožené čalounění, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, infotainment Stalink s dotykovým 7” displejem, audiosouprava Harman/Kardon s dvanácti reproduktory, zadní parkovací kamera, volič terénního režimu X-Mode, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová klimatizace a další. Kč
Cena testované sestavy 1 171 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+12.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.3 / 6.1
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 512 / 1848
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1764 / 416
Rozměr pneu: 225/60 R 18
Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4815
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1575
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 11. 2016 13:12
www.reklamace-subaru.cz
Chtěl bych se podělit o moje zkušenosti s koupí Subaru v ČR: [odkaz]
Avatar - Cejsi Mpower
17. 4. 2015 09:49
Kvalita a provedení interiéru
Dobrý vtip, včera jsem v tom autě seděl a to zpracování je k smíchu. Už jen při zavírání dveří jsem se lekl, že mi v ruce zůstane tapecirung, celý se prohnul a hýbal, když jsem vzal za madlo. To samé plasty okolo vnitřní kliky, ostré hrany, mezery, že je vidět vnitřní plech dveří, materiál látkových sedaček vysoce umělý a nepříjemný a mohl bych pokračovat. Proti schopnostem vozu a jeho technice neříkám půl slova, ale to zpracování je pořád velice špatné :-(
15. 4. 2015 13:08
Re: Dotaz na eye-sight
S-klasse nemá jen kamery. Nechce se mi hledat, jakou konfiguraci má konkrétně S, ale tahle auta mají dnes běžně vícero radarů (jen vpředu mají dva, nebo i tři, další může být vzadu, nebo po stranách), LIDAR, milimetrovou kameru pro vidění v noci či skrz déšť/ mlhu, nebo alespoň infračervenou, celou baterii kamer, ultrazvukové, nebo elektromagnetické senzory, které dnes už neslouží jen k parkování atd.

PS: Tak jsem se na to podíval a S-klasse má šest radarů.
15. 4. 2015 13:07
Re: Dotaz na eye-sight
Na žádný asistent se nemáš spoléhat. Když se podíváš do manuálu na povídání o adaptivním tempomatu, tak se také typicky dozvíš, že ho nemáš používat v zácpách, v hustém provozu, na klikatých silnicích, že může za špatného počasí přestat fungovat atp. Pořád je za bezpečnost zodpovědný řidič. Automobilka si tímhle jen kryje zadek.
15. 4. 2015 12:18
Re: Pár postřehů
Většina A6 allroadů má S tronic, tiptronic má jen 235 kW TDI. Bohužel.