Test Auto.cz

Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip – Všechno je jinak

18.5. 2015
Verdikt
 

Nová generace Suzuki Vitara se veze na vlně módních SUV, mimo město je však takřka k nedostižení.

V dnešní době, kdy český trh berou útokem módní městská SUV a crossovery, byste jenom těžko hledali vůz, který má podobně dlouhou historii jako Suzuki Vitara. Prodávat se začalo již v roce 1988, nabídlo osobitý styl, ale především terénní výbavu, o které se může dnešním podobně střiženým modelům zdát.

Jenomže nejnovější Vitara už není, co bývala. Původní koncepci s podélně uloženým motorem a pomocným obvodovým rámem vyměnila za naprostý opak – motor je nyní uložen napříč, chybí mezinápravový diferenciál se závěrkou, redukční převod, a karoserie přešla na samonosnou architekturu. To všechno kvůli tlaku Evropské unie na snížení spotřeby a emisí, s čímž pochopitelně úzce souvisí také hmotnost. Otázka však zní: Skutečně je na místě házet Vitaru do stejného pytle jako její konkurenci?

Základem je mít přehled

Malé městské SUV by mělo umět zaujmout na první pohled, složité proporce karoserie s různě vyčnívajícími částmi však nejsou žádoucí nejen v terénu, ale ani ve městě. Jen si představte kličkování s nízkým supersportem zacpanými ulicemi a hned víte, o čem se tady mluví. Vitara však taková není a od začátku byla navržena tak, aby poskytla dokonalý přehled o situaci kolem, avšak ne za cenu ústupků v designu. Všechno začíná u samotných rozměrů – automobil na délku měří 4.175 milimetrů, je 1.775 milimetrů široký a 1.610 milimetrů vysoký. Ve všech základních oblastech je tedy menší než například Jeep Renegade nebo Škoda Yeti.

Suzuki Vitara vs. konkurence: Co koupit?

Video

Sami jistě uznáte, že s „krabicovitou“ koncepcí karoserie toho designéři moc nenadělají, u Suzuki se však snažili a navrhli relativně pohledné a hravé auto. Základem zkoušeného exempláře je dvoubarevné lakování Savanna Ivory Metallic a příplatkový paket Outdoor za 17.813 Kč, který celek doplňuje o odlišné orámování mlhovek, robustní ochranné lišty na bocích, kryt ložné hrany zavazadelníku a plastové panely nárazníků. Jsou to sice detaily, vyměnit městem či terénem ošlehané plastové díly je však levnější než vyklepávání a lakování plechů.

obrázek [600 x 350]  

Tvrdé plasty? No a co?

V diskusích pod redakčními testy se poměrně často setkáváme s kritikou stran tvrdých plastů v interiéru nových vozů. Dokonce ani Vitaru trend odlehčování a snižování nákladů neminul, ale vzhledem k tomu, že model jako takový nikdy nebyl v této kategorii přeborníkem, se dá ledacos odpustit. Nicméně přesto se najdou místa, kde se mohlo zapracovat o něco lépe. V maďarském Ostřihomu, kde se nová Vitara vyrábí, sice neodvedli špatnou práci, vrásky nám však dělala neoblomná fyzika.

Pokud pomineme, že plasty na přístrojové desce, středovém tunelu a výplních dveří skutečně vypadají levně, jsou negativem hlavně jejich tepelné vlastnosti po delším vystavení vozu na přímém slunci. Rozdílná roztažnost jednotlivých dílů se během jízdy projevuje povrzáváním hlavně středové konzole, které ustává až po vyrovnání teplot například po zapnutí klimatizace. To nás pak napadá otázka, zda výrobce chválit za solidní slícování, nebo raději požadovat větší spáry, které by otěr materiálů eliminovaly.

obrázek [600 x 402]  

Nikoho nepřekvapí, že je nová Vitara v podstatě drsnější a kompaktnější verzí Suzuki S-Cross. Novinka má sice o 100 milimetrů kratší rozvor (2.500 mm), vyšší ukotvení sedadel však neklade omezení ani při převozu čtyř vzrostlých cestujících. Zatímco vzadu je šířka interiéru totožná s S-Crossem, vpředu přibylo v oblasti loktů 30 milimetrů a řidič ani spolujezdec se proto necítí stísněně. Perfektní je také rozhled do stran – tenké přední sloupky karoserie a strmější linie čelního skla pomáhají na křižovatkách, velká vnější zrcátka poskytují naprostý přehled o situaci za vozidlem, a kdyby i to bylo málo, od linie Premium získáte ve standardu praktickou parkovací kameru s perfektním obrazem ve dne i v noci.

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy

Suzuki Vitara vs. Suzuki S-Cross - srovnání rozměrů
ModelSuzuki VitaraSuzuki S-Cross
Délka [mm]41754300
Šířka [mm]17751765
Výška [mm]16101575
Rozvor [mm]25002600
Rozchod vpředu [mm]15351535
Rozchod vzadu [mm]15051505
Šířka vpředu (mm):14801450
Šířka vzadu (mm):14201420
Podélný prostor vpředu min/max (mm):890 / 1080920/1100
Podélný prostor vzadu min/max (mm):620 / 830690/890
Výška nad sedadlem - vpředu (mm):1010960
Výška nad sedadlem - vzadu (mm):930880

Couvací kamera je pouze část bohaté výbavy nové Vitary. Testovaná linie Elegance, kterou s benzinovým agregátem a pohonem všech kol pořídíte za velmi slušných 503.250 Kč, nabízí například bezklíčový vstup do interiéru a startování tlačítkem, automatickou klimatizaci, adaptivní radarový tempomat a omezovačem rychlosti. Dále multimediální systém Suzuki Smartphone Audio s perfektně čitelným sedmipalcovým dotykovým displejem, navigací a funkci MirrorLink, sedm airbagů, asistent rozjezdu do kopce, asistent sjíždění svahů, nebo systém nouzového brzdění RBS, který dokáže automobil zastavit do 30 km/h. K němu se váže upozornění na možnou kolizi nastavitelné v úrovních Near a Far.

Takový balík výbavy nenabídne jen tak někdo, pravdou ale zůstává, že přesto nacházíme jistá omezení. Je hezké, že se výrobce snažil obohatit středovou konzolu kvalitním multimediálním systémem, stejně jako například u Peugeotu 308, Citroënu C4 Picasso či Infiniti Q50 ale nebylo třeba sázet na ryze dotykové ovládání. Chvíli trvalo, než jsme si zvykli na zesilování audia pomocí svislého slideru (v začátcích jsme si místo toho zesílili či ztlumili klimatizaci), a uvítali bychom také komunikaci v českém jazyce. Asistent pro prevenci kolize je zase kolikrát až příliš opatrný a akusticky upozorňuje i ve chvílích, kdy má řidič situaci naprosto pod kontrolou, což dokáže poměrně slušně vylekat.

obrázek [600 x 392]  

Navýsost spokojeni jsme byli po nahlédnutí do zavazadelníku. V základním uspořádání má plně dostačujících 375 litrů a potěší absence schodu po sklopení opěradel nesouměrně dělených v poměru 3:2. Pod podlážkou najdete prostor pro uložení zřídka používaných věcí, a pokud půjdete ještě hlouběji, narazíte na přehledně uloženou povinnou výbavu a lepicí sadu pneumatik. Ta je také jedinou záchranou v případě defektu – v rámci šetření hmotnosti byla totiž rezerva zavržena a nepořídíte ji ani za příplatek.

Čest výjimkám

Většina dnešních automobilů se bez turbomotorů neobejde, Suzuki nám však opět ukazuje, že i bez přeplňování můžete s ostatními držet krok. Zážehovou šestnáctistovku o výkonu 88 kW v 6.000 otáčkách a točivém momentu 156 N.m (4400 min-1) jsme vyzkoušeli již předloni v modelu S-Cross, a ani dnes se motoru nemůžeme nabažit. A to nejen díky jeho točivému charakteru, ale také překvapivě nízké spotřebě, která se přes 7 litrů na 100 km přehoupla pouze v městském cyklu.

První dojmy: Suzuki Vitara

Suzuki Vitara 1.6 VVT 4x4 - naměřená spotřeba paliva
Město [l/100 km]7,2
Mimo město [l/100 km]5,1
Kombinace [l/100 km]6,1
Spotřeba při 130 km/h [l/100 km]6,2
Otáčky motoru při 130 km/h [min-1]3.300

V rámci povinnosti splnit emisní normu Euro 6 dostal agregát novou řídicí jednotku a klasický okruh EGR. Na rozdíl od modernějších přeplňovaných alternativ však nemůžeme říci, že by vykazoval omezení, při kterých si řeknete, že by dokázal táhnout lépe. V nízkých otáčkách není lehounký čtyřválec prakticky slyšet, o vibracích přenášených do kabiny nemůže být ani řeč, a s rostoucí rychlostí je nádherně cítit jeho chuť po ostřejším tempu. Po několika kilometrech strávených za volantem sami přijdete na to, že poctivá atmosféra stále ještě není přežitek.

obrázek [600 x 330]  

Čtyrválec je standardně spojen s manuální pětistupňovou převodovkou, a přestože je v nabídce i šestistupňový planetový automat od Aisinu za 43.650 Kč (S-Cross má variátor s planetovým převodem), raději bychom zůstali u klasiky. Delší převody totiž motoru nikterak neškodí (naopak podporují chuť po otáčkách), páka se v kulise pohybuje s velkou precizností, a v neposlední řadě byste přišli o jeden z faktorů, které dělají jízdu s Vitarou velmi zábavnou.

Kličkovat, řezat, zdolávat

Přesunutí Suzuki Vitara ze segmentu věčně zablácených off-roadů do rušných velkoměst možná někomu nebude po vůli, pravdou ale zůstává, že se tato změna identity vydařila. Vůz totiž není pouze o takřka ojedinělé kombinaci atmosférického agregátu a pohonu všech kol, ale také nízké hmotnosti (zkoušená verze váží jenom 1.235 kilogramů), jejíž přínos je znát na každém kilometru silnice. Marně si vzpomínáme na SUV, se kterým by se tak náramně kličkovalo ucpanými centry velkých měst, nebo s jakým vozem podobného ražení lze tak jednoduše zaparkovat. To všechno díky mrštnosti, lehkému a přesnému řízení, nikterak omezujícím převisům karoserie a stopovému průměru otáčení 10,4 metru. Ideální pro ženy, úsměvné pro muže...

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy z Portugalska

I přes výše zmíněná pozitiva si však s Vitarou stejně nejvíce užijete na okreskách, a je v podstatě jedno, jak kvalitní povrch budete mít pod koly. Plusové body získává za perfektní naladění podvozku se zavěšením McPherson vpředu a jednoduchou zadní nápravou s torzní příčkou. Díky tomu se lehounké SUV vrhá do zatáček se značnou vervou a zůstává stabilní i tehdy, kdy bychom dávno očekávali uskočení kol nebo nekontrolovaný výlet mimo silnici. Vitara zkrátka dokazuje, že se moderní SUV obejde i bez víceprvkového zadního zavěšení a může skvěle fungovat i při citelnějších náklonech karoserie.

Kdekdo si vystačí pouze s předním pohonem, doporučujeme však připlatit 47.950 Kč (u linie Elegance) za systém AllGrip. Ten už důvěrně známe z modelu S-Cross a ani zde nechybějí režimy Auto, Sport, Snow a Lock, navíc doplněné o pomocníka pro sjíždění svahů (pouze v režimu Lock). Pokud systém necháte na automatice, zadní kola se přes elektromagnetickou lamelovou spojku připojí při prokluzu předních. Ve sportovním režimu je naopak více dbáno na stabilitu a menší sklony k nedotáčivosti, k čemuž systém využívá informace od pedálu plynu a řízení.

obrázek [600 x 366]  

Přičtěte si ostřejší reakce motoru v nízkém až středním pásmu otáček a dostanete mnohem rychlejší výjezdy ze zatáček, kdy se Vitara tváří, jako by se měla postavit na zadní kola. Díky vyšší stavbě podvozku se navíc nemusíte bát více „sekat“ krajnice.

Vlastnosti Vitary v terénu již dříve hezky popsal kolega Tomáš Dusil, ani tentokrát jsme se však nezdráhali vůz trochu zašpinit. Jistě, absence obvodového rámu a redukčního převodu může pro pravověrné „Vitaráky“ znamenat neomluvitelnou ztrátu, i jednodušší mezinápravová spojka však dovoluje pevné rozdělení točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50, a to až do rychlosti 60 km/h, po jejímž překročení se systém automaticky přepne do režimu Snow. Nízká hmotnost, tuhá karoserie, solidní nájezdové úhly (vpředu 18,2° a vzadu 28,2°) a světlá výška 185 milimetrů automobilu propůjčují chování kamzíka. Terén zkrátka automobil stále zvládá obstojně, našel si k němu pouze trochu jinou cestu.

Závěr

Přestože je český trh doslova přesycen moderními SUV a crossovery nejrůznějších značek, marně bychom hledali zástupce, který umí nabídnout tak atraktivní mix sportovnosti, úspornosti a bohaté výbavy jako nové Suzuki Vitara. Mezigeneračně sice přišlo o část svého off-roadového charakteru, prokazatelné schopnosti mimo pevný povrch však se značnou rezervou pokryjí požadavky běžných zákazníků.

Už díky možnostem personalizace příplatkovými pakety Urban a Outdoor je jasné, že se chce Vitara také líbit, což se jí alespoň po stránce vnějšího designu daří. Okolí ji uznává, majitel je často tázán, jak se mu s automobilem žije, a občas potěší i jednoduché gesto v podobě vztyčeného palce. Vitara zkrátka není pouze SUV, je to životní styl, který nedokáže položit ani tak citelný zásah do koncepce, jaký přišel s její novou generací.

obrázek [600 x 402]  

Nejlevnější verze modelu386.700 Kč (1.6 VVT/88 kW, Comfort)
Základ s testovaným motorem386.700 Kč (1.6 VVT/88 kW, Comfort)
Testovaný vůz s výbavou521.063 (1.6 VVT/88 kW, Elegance AllGrip)

Plusy

  • Přehledná karoserie, bezpečnostní výbava
  • Pohodlný podvozek, přesné řízení
  • Atmosférický motor s charakterem
  • Nízká spotřeba
  • Jízdní vlastnosti na silnici a v terénu

Minusy

  • Povrzávání plastů na středové konzole
  • Plně dotykové ovládání infotainmentu vyžaduje zvyk
  • Rezerva ani za příplatek

JAKE.AUTO.CZ: Vše o Suzuki Vitara na auto.cz na jednom místě

Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip

Cena v základní výbavě: 386 700 Kč Cena v testované výbavě: 521 063 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, diody denního svícení, automatické nouzové brzdění, asistent rozjezdu do kopce, parkovací čidla vpředu a vzadu, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace, elektrické ovládání bočních oken, Smartphone audio s funkcí MirrorLink, zadní parkovací kamera, projektorové světlomety, systém Start/stop, litá 17“ kola, lepicí sada na opravu pneumatik, hodiny uprostřed palubní desky, zatmavená zadní skla a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Outdoor (+17.813 Kč).

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 

Štítky SUV Suzuki Testy

Technické údaje
Motor Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 156 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 5.1 / 5.6
Emise CO2:130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 375 / 710
Objem nádrže (l):47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1235 / 495
Rozměr pneu:215/55 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4175
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara 1.6 VVT AllGrip – Všechno je jinak

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 18.5.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…