
Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi žije dál. Přichází s novou strategií spolupráce. Co obnáší?
Spolupráce mezi Renaultem, Nissanem a Mitsubishi se prohloubí. Každý partner dostane na starosti nějaký úkol, za který bude zodpovědný i pro další partnery.
Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi v minulých měsících nezažívala zrovna šťastné období. Vztahy mezi Renaultem a Nissanem se zhoršily, mezitím došlo k zatčení šéfa aliance Carlose Ghosna, což spory dále prohloubilo, až se hovořilo o možném konci léta trvající spolupráce. Renault dokonce jednal o možné fúzi s FCA, tato jednání ale nedopadla. Nakonec tak vedení rozhodlo o tom, že aliance bude pokračovat.
Tento týden proběhlo v japonské Jokohamě jednání nejvyšších představitelů aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, na němž se projednávala další budoucnost tohoto uspokojení. Ze zákulisí zaznívaly zprávy, že na stole opravdu může být i konec aliance, nakonec k tomu ale nedojde a spolupráce bude pokračovat. Díky tomu Renault-Nissan-Mitsubishi představuje novou strategii pro další léta.
Aliance zatím představuje nosnou strukturu nového strategického plánu, jehož bližší detaily mají být zveřejněny nejpozději v květnu. Hlavním cílem je zlepšit konkurenceschopnost jednotlivých automobilek a ziskovost v době nutných investic do nových technologií, při využití silných stránek jednotlivých stran.
Z toho důvodu každá z automobilek dostane na starost jeden region, v němž bude mít hlavní slovo. Konkrétně Renault se zaměří na evropský trh, kde má ze všech tří partnerů nejsilnější pozici, zatímco Nissan na Čínu a Mitsubishi na jihovýchodní Asii, která je do budoucna nadmíru perspektivním trhem.
Podobně to bude fungovat i v oblasti vývoje, který bude pracovat podle modelu vůdce-následovník. Každá společnost tak zaujme vedoucí postavení ve vývoji té které klíčové technologie, která se následně postupně rozšíří i mezi ostatní partnery aliance. Platit to bude pro vývoj nových platforem, pohonných jednotek i další moderní techniky.
Konkrétně pak firmy potvrdily, že Renault ve svém závodě Sandouville bude vyrábět užitkové vozidlo značky Mitsubishi na bázi modelu Trafic. Tato dodávka s třemi diamanty ve znaku bude prodávána v Austrálii a okolních trzích. O vzniku Mitsubishi Express se poprvé mluvilo již před rokem a půl, cílem je zaplnit uvolněnou výrobní kapacitu po konci Opelu Vivaro. Ten se totiž nově stal sourozencem Citroënu Jumpy/Peugeotu Expert/Toyoty ProAce, v rámci přechodu Opelu do náruče PSA.
Po úspěších neshody
Renault a Nissan se staly strategickými partnery už v roce 1999, v roce 2016 se k alianci přidalo i Mitsubishi, které bylo tehdy koupeno automobilkou Nissan. V posledních letech ale partnerství začalo skřípat, hlavně kvůli odlišným představám o budoucnosti. Zatímco Renault chtěl spolupráci více utužit, Nissan volal po větší nezávislosti. I to možná vedlo k zatčení někdejšího šéfa aliance Carlose Ghosna a jeho obvinění kvůli finančním machinacím v Japonsku, které bylo některými hlasy nazýváno jako palácový převrat.
Následně obě strany hledaly cestu další vzájemné spolupráce. Partnerství velkých automobilek se totiž v dnešním světem zdá jako klíčové pro další úspěšnou budoucnost. Renault ale zároveň jednal s koncernem Fiat Chrysler Automobiles, který měl zájem o užší spolupráci než Nissan. Firmy se ale nakonec nedohodly, a tak dojde k fúzi FCA se Skupinou PSA. Renaultu následně nezbylo, než se přece jen dohodnout s Nissanem. I pro něj je to výhodné, kvůli jeho finančním potížím, které už řeší rozsáhlými úspornými opatřeními.