Co odhalí druhý díl dlouhodobého testu Fiatu Ducato Maxi s automatickou převodovkou?
Se zkoušeným ducatem jsme ujeli tisíc kilometrů, což je dostatečná porce pro postřehy o unikátní automatické převodovce.
Devítistupňová automatická převodovka není převratným řešením současnosti, protože první skříň s tímto počtem stupňů si nechala patentovat německá značka již v roce 2008. V segmentu lehkých užitkových vozidel však loni Fiat Professional utekl konkurentům začleněním převodovky 9Speed do modelu Ducato.
Jde o planetové soukolí s hydrodynamickým měničem. Přiznáváme, že při přebírání ducata k testu jsme ještě měli trochu odstup, protože planetové převodovky kvůli málo ekonomické strategii řazení v oblibě nemáme. Přidáte více plyn a otáčky letí mimo maximum točivého momentu…
Oblíbili jsme si automatizované převodovky nákladních vozidel, které v posledních generacích řadí v běžném módu tak, že využívají maximum točivého momentu od nejnižších otáček. To se rozhodně nedalo říci na adresu planetových převodovek byť jen se čtvrtinovým sešlápnutím akcelerátoru. Nastala však nová doba, kterou odstartoval Fiat Professional.
Neuvěřitelné
Po ujetí dvaceti kilometrů jsme si říkali, že tady něco nehraje. Vždyť převodovka řadí přesně tak, jak bychom používali ručně řazené ústrojí. Navíc vyniká mimořádně rychlou změnou stupňů, takže při jízdě s polovičním sešlápnutím akcelerátoru se během řazení dynamika jen mírně zhoupne a zase letí vzhůru. Až jsme začali váhat, zda jde o hydrodynamický měnič a museli se podívat pod vozidlo.
Dvojí srovnání
Převodovka s měničem však ze čtyřky na pětku a ze sedmičky na osmičku měnila poměry nepatrně pomaleji. Tyto přechody totiž jdou přes zubový převod, takže motor musí jít do nepatrně (o cca 100/min) vyšších otáček, aby došlo k srovnání převodů. To však platilo jen při standardním režimu převodovky.
Když jsme tlačítkem vedle voliče zapnuli Eco režim, nestačili se divit a žasnout. Planetová převodovka řadila přesně podle strategie řazení nejmodernějších nákladních vozidel s automatizovanými převodovkami. Z nižšího na vyšší převodový stupeň docházel k poklesu otáček přesně na 1450-1500/min, při kterých začíná vrchol točivého momentu 400 N.m a drží se až do 3500/min.
Také pod plynem
Pravidelnost a přesnost tak skvěle ekonomického řazení a maximální využívání ploché křivky točivého momentu nás u ducata až dojaly, protože převodovka 9Speed takto strojově řadila i během jízdy s téměř plným plynem. Poprvé v životě jsme s planetovou automatickou převodovkou zažili v segmentu LUV, že můžete jet téměř s nohou na podlaze a dosahovat výbornou dynamiku při nízké spotřebě nafty dosažené ekonomickými otáčkami. Klobouk dolů těm, kteří k převodovce dělali software.
U zkoušeného ducata platilo, že čím více byla zatížené, tím větší úsporu nafty v režimu Eco dosahovalo ve srovnání s konkurenty vybavenými planetovými převodovkami. Mimo jiné maximum převodů u konkurence činí osm, takže i v tomto parametru převodovka Fiatu hraje jasné první housle.
Na devítku v devadesáti
S lehkou nohou na akcelerátoru bylo možné jet s Ducatem L3H2 v zesíleném provedení Maxi s nejvyšší technickou hmotností 4,6 tuny za 7,5 l/100 km. Oči nám málem vypadly z důlků. Velký podíl na tom měl velký celkový rozsah převodovky (viz níže), který na devítku dokázal držet otáčky motoru na 1400/min. při rychlosti 90 km/h. Převodovka v režimu Eco řadila na devítku při dosažení tempa 85 km/h, což pro české podmínky s omezenou rychlostí mimo obce na 90 km/h tvoří geniální kombinaci.
Power
Jednoduchým stiskem tlačítka se na přístrojové desce vedle písmene D (drive) objevil nápis Power. Rázem se využívaná oblast otáček motoru posunula o cca 1000/min výše a maximální otáčky motoru stoupaly k hranici tří tisíc blízko výkonové špičky 130 kW/3500 ot. Dodávka znatelně zrychlila, ale spotřeba paliva stoupla téměř dvojnásobně. Je dobré, že ducato s automatickou převodovkou tento mód nabízí, protože v některých případech má přednost výborná dynamika před spotřebou jako například při stíhání časového limitu nebo předjíždění v kopcovitém terénu.
Jak již jsme uvedli, standardní způsob řazení Normal držel motor kolem 2000/min a je i výchozím nastavením převodovky po nastartování. Po vyzkoušení všech tří strategií řazení jsme si oblíbili Eco režim, protože nás stejně jako každého řidiče a zejména dispečera uchvacovala preciznost a maximální využití každé kapky nafty v motoru pohybujícího se v rozmezí 1450-2000/min.
Sekvence
Samočinná převodovka dovolovala rovněž sekvenční řazení pohybem páky vpřed či vzad. Díky tomu jsme režim Power již nepotřebovali vůbec, protože ke zvýšení dynamiky na začátku předjíždění jsme jednoduše ťuknutím na páku vpřed podřadili a dosáhli vyšších otáček motoru. Po předjetí stačilo jen páku posunout vpravo, aby se převodovka dostala zpět do automatického řazení v režimu Eco a opět nastalo fantastické využívání točivého momentu od 1450 ot./min.
Zkoušeli jsme sekvenčně řadit také na vyšší převodové stupně a nastalo další milé překvapení. Během pozvolné jízdy převodovka vyhověla přeřazení i v případě, že otáčky motoru klesly i na 1350/min. Tím bylo možné jet ještě ekonomičtěji než s režimem Eco. Sofistikovaná převodovka se po tomto sekvenčním řazení s mimořádnou efektivitou přizpůsobila našemu stylu a v automatickém režimu Eco se nás snažila napodobit.
Podrobnosti o převodovce 9Speed
Nové Ducato používá devítistupňovou převodovku od společnosti ZF pro příčnou zástavbu motoru. Jde o typ 9HP48 s vlastní hmotností 86 kg pro točivý moment až 450 N.m. Díky tomu v Ducatu lze předpokládat dlouhou životnost, neboť není zatěžovaná na maximum (nejsilnější motorizace nabízí 400 N.m.
Její obrovský rozsah převodů 4,71-0,48 dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách ve velkém rozsahu rychlostí.
Převodovka je sice ve výrobě již osm let, první vozidlo s tímto ústrojím byl Jeep Cherokee. Během let však docházelo u jednotlivých automobilek k několikeré úpravě softwaru k převodovce a zrychlení řazení, což v modelu Ducato dosáhlo vrcholu ekonomiky provozu i dynamiky (viz naše zkušenosti).
Technické parametry | |
Motor | 2.3 MJT |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 2287 |
Nej. výkon (kW/ot. za min) | 130/3500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 400/1500-3500 |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5998/2050/2524 |
Rozvor (mm) | 4035 |
V/š zadních dveří (mm) | 1790/1562 |
V/š posuvných bočních dveří (mm) | 1755/1250 |
Užitečná hmotnost (kg) | 1475 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Povolené zatížení přední nápravy (kg) | 2100 |
Povolené zatížení zadní nápravy (kg) | 2500 |
Stopový průměr otáčení (m) | 13,6 |
Objem náklad. prostoru (m3) | 13 |
D/š/v náklad. prostoru (mm) | 3705/1870/1932 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1422 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 161 |
Spotřeba (l/100 km) | 8,2-8,7 |
Objem nádrže (l) | 75 |
Cena (Kč bez DPH) | 660 170 |