Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co odhalí druhý díl dlouhodobého testu Fiatu Ducato Maxi s automatickou převodovkou?

Ladislav Černý
Diskuze (15)

Se zkoušeným ducatem jsme ujeli tisíc kilometrů, což je dostatečná porce pro postřehy o unikátní automatické převodovce.

Devítistupňová automatická převodovka není převratným řešením současnosti, protože první skříň s tímto počtem stupňů si nechala patentovat německá značka již v roce 2008. V segmentu lehkých užitkových vozidel však loni Fiat Professional utekl konkurentům začleněním převodovky 9Speed do modelu Ducato.

Jde o planetové soukolí s hydrodynamickým měničem. Přiznáváme, že při přebírání ducata k testu jsme ještě měli trochu odstup, protože planetové převodovky kvůli málo ekonomické strategii řazení v oblibě nemáme. Přidáte více plyn a otáčky letí mimo maximum točivého momentu…

Oblíbili jsme si automatizované převodovky nákladních vozidel, které v posledních generacích řadí v běžném módu tak, že využívají maximum točivého momentu od nejnižších otáček. To se rozhodně nedalo říci na adresu planetových převodovek byť jen se čtvrtinovým sešlápnutím akcelerátoru. Nastala však nová doba, kterou odstartoval Fiat Professional.

Neuvěřitelné

Po ujetí dvaceti kilometrů jsme si říkali, že tady něco nehraje. Vždyť převodovka řadí přesně tak, jak bychom používali ručně řazené ústrojí. Navíc vyniká mimořádně rychlou změnou stupňů, takže při jízdě s polovičním sešlápnutím akcelerátoru se během řazení dynamika jen mírně zhoupne a zase letí vzhůru. Až jsme začali váhat, zda jde o hydrodynamický měnič a museli se podívat pod vozidlo.

Dvojí srovnání

Převodovka s měničem však ze čtyřky na pětku a ze sedmičky na osmičku měnila poměry nepatrně pomaleji. Tyto přechody totiž jdou přes zubový převod, takže motor musí jít do nepatrně (o cca 100/min) vyšších otáček, aby došlo k srovnání převodů. To však platilo jen při standardním režimu převodovky.

Když jsme tlačítkem vedle voliče zapnuli Eco režim, nestačili se divit a žasnout. Planetová převodovka řadila přesně podle strategie řazení nejmodernějších nákladních vozidel s automatizovanými převodovkami. Z nižšího na vyšší převodový stupeň docházel k poklesu otáček přesně na 1450-1500/min, při kterých začíná vrchol točivého momentu 400 N.m a drží se až do 3500/min.

Také pod plynem

Pravidelnost a přesnost tak skvěle ekonomického řazení a maximální využívání ploché křivky točivého momentu nás u ducata až dojaly, protože převodovka 9Speed takto strojově řadila i během jízdy s téměř plným plynem. Poprvé v životě jsme s planetovou automatickou převodovkou zažili v segmentu LUV, že můžete jet téměř s nohou na podlaze a dosahovat výbornou dynamiku při nízké spotřebě nafty dosažené ekonomickými otáčkami. Klobouk dolů těm, kteří k převodovce dělali software.

U zkoušeného ducata platilo, že čím více byla zatížené, tím větší úsporu nafty v režimu Eco dosahovalo ve srovnání s konkurenty vybavenými planetovými převodovkami. Mimo jiné maximum převodů u konkurence činí osm, takže i v tomto parametru převodovka Fiatu hraje jasné první housle.

Na devítku v devadesáti

S lehkou nohou na akcelerátoru bylo možné jet s Ducatem L3H2 v zesíleném provedení Maxi s nejvyšší technickou hmotností 4,6 tuny za 7,5 l/100 km. Oči nám málem vypadly z důlků. Velký podíl na tom měl velký celkový rozsah převodovky (viz níže), který na devítku dokázal držet otáčky motoru na 1400/min. při rychlosti 90 km/h. Převodovka v režimu Eco řadila na devítku při dosažení tempa 85 km/h, což pro české podmínky s omezenou rychlostí mimo obce na 90 km/h tvoří geniální kombinaci.

Power

Jednoduchým stiskem tlačítka se na přístrojové desce vedle písmene D (drive) objevil nápis Power. Rázem se využívaná oblast otáček motoru posunula o cca 1000/min výše a maximální otáčky motoru stoupaly k hranici tří tisíc blízko výkonové špičky 130 kW/3500 ot. Dodávka znatelně zrychlila, ale spotřeba paliva stoupla téměř dvojnásobně. Je dobré, že ducato s automatickou převodovkou tento mód nabízí, protože v některých případech má přednost výborná dynamika před spotřebou jako například při stíhání časového limitu nebo předjíždění v kopcovitém terénu.

Jak již jsme uvedli, standardní způsob řazení Normal držel motor kolem 2000/min a je i výchozím nastavením převodovky po nastartování. Po vyzkoušení všech tří strategií řazení jsme si oblíbili Eco režim, protože nás stejně jako každého řidiče a zejména dispečera uchvacovala preciznost a maximální využití každé kapky nafty v motoru pohybujícího se v rozmezí 1450-2000/min.

Sekvence

Samočinná převodovka dovolovala rovněž sekvenční řazení pohybem páky vpřed či vzad. Díky tomu jsme režim Power již nepotřebovali vůbec, protože ke zvýšení dynamiky na začátku předjíždění jsme jednoduše ťuknutím na páku vpřed podřadili a dosáhli vyšších otáček motoru. Po předjetí stačilo jen páku posunout vpravo, aby se převodovka dostala zpět do automatického řazení v režimu Eco a opět nastalo fantastické využívání točivého momentu od 1450 ot./min.

Zkoušeli jsme sekvenčně řadit také na vyšší převodové stupně a nastalo další milé překvapení. Během pozvolné jízdy převodovka vyhověla přeřazení i v případě, že otáčky motoru klesly i na 1350/min. Tím bylo možné jet ještě ekonomičtěji než s režimem Eco. Sofistikovaná převodovka se po tomto sekvenčním řazení s mimořádnou efektivitou přizpůsobila našemu stylu a v automatickém režimu Eco se nás snažila napodobit.

Podrobnosti o převodovce 9Speed

Nové Ducato používá devítistupňovou převodovku od společnosti ZF pro příčnou zástavbu motoru. Jde o typ 9HP48 s vlastní hmotností 86 kg pro točivý moment až 450 N.m. Díky tomu v Ducatu lze předpokládat dlouhou životnost, neboť není zatěžovaná na maximum (nejsilnější motorizace nabízí 400 N.m.

Její obrovský rozsah převodů 4,71-0,48 dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách ve velkém rozsahu rychlostí.

Převodovka je sice ve výrobě již osm let, první vozidlo s tímto ústrojím byl Jeep Cherokee. Během let však docházelo u jednotlivých automobilek k několikeré úpravě softwaru k převodovce a zrychlení řazení, což v modelu Ducato dosáhlo vrcholu ekonomiky provozu i dynamiky (viz naše zkušenosti).

Technické parametry
Motor   2.3 MJT
Typ  přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2287
Nej. výkon (kW/ot. za min) 130/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)   400/1500-3500
Převodovka   devítistupňová automatická
Pohon   předních kol 
Délka/šířka/výška (mm) 5998/2050/2524
Rozvor (mm) 4035
V/š zadních dveří (mm) 1790/1562
V/š posuvných bočních dveří (mm) 1755/1250
Užitečná hmotnost (kg) 1475
Celková hmotnost (kg)  3500
Povolené zatížení přední nápravy (kg) 2100
Povolené zatížení zadní nápravy (kg) 2500
Stopový průměr otáčení (m) 13,6
Objem náklad. prostoru (m3) 13
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3705/1870/1932
Šířka mezi podběhy (mm) 1422
Nejvyšší rychlost (km/h)  161
Spotřeba (l/100 km)  8,2-8,7
Objem nádrže (l) 75
Cena (Kč bez DPH) 660 170
Ladislav Černý
Diskuze (15)

Doporučujeme

19. 12. 2021 10:26
Bludy v článku
Automat 9HP bylo možné v ČR pořídit už v létě roku 2019, tedy před více než dvěma roky a nikoliv až v loňském roce. Jinak to ostatní mi nepřijde jako bludy
26. 8. 2021 06:31
Re: Bludy v článku
Ano, výkon samozřejmě závisí i na otáčkách
25. 8. 2021 18:31
Re: Bludy v článku
K a O jsem tu kalkulačku našel.Ten výkon se spočítat moc nedá když u mého tsi je dle výrobce 350nm při 1500(reál tak 2200)-4500 a aby vyšel výkon musím počítat ty 4500ot.
25. 8. 2021 15:52
Re: Bludy v článku
To je otázka, no :-)
25. 8. 2021 15:45
Re: Bludy v článku
Uvedený rozsah otáček je na první pohled nesmysl. Jestli někdo dělá dvoudílný podrobný test převodovky a motoru, nemůže přece tohle přehlidnout.
Ale autor místo aby se zeptal ve Fiatu kdo to u nich takhle zmastil a kolik teda je správně, akorát ten blud bez uzarděni zopakuje. Co si máme o tom myslet, je to lenost nebo diletantismus?