Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat končí spolupráci s Renaultem. Důvod je logický

David Bureš
Diskuze (3)

Renault v krátké době přichází o dalšího partnera v oblasti užitkových vozidel. Po Opelu už nebude spolupracovat ani s Fiatem.

FIat ukončuje spolupráci s Renaultem v oblasti užitkových vozidel. Francouzská automobilka pro tu italskou od roku 2016 vyrábí ve svém závodě Sandouville model Talento, což je bratr Renaultu Trafic. O ukončení spolupráce informovala zástupkyně generálního ředitele Renaultu Clotilde Delbosová.

„Ukončujeme některé dohody, včetně té s Fiatem. Náš prodej partnerům bude zpomalovat, aby se stabilizoval na nízké úrovni, než budeme schopní podepsat nové kontrakty,“ říká Delbosová.

Krok italské automobilky byl dopředu očekáván, je totiž logickým řešením. Koncern Fiat Chrysler Automobiles dokončuje svoji fúzi se Skupinou PSA, a tak je do budoucna vhodnou volbou, aby obě strany pod hlavičkou nového koncernu Stellantis do budoucna vyráběly dodávky společně.

Ostatně už v minulosti takto spolupráci s Renaultem ukončil Opel, který využíval francouzskou techniku v užitkovém modelu Vivaro. Po začlenění do Skupiny PSA však spolupráce skončila a v roce 2019 dorazilo nové Vivaro, tentokrát už využívající základ od PSA. Jedná se tak nově o sourozence Citroënu Jumpy a Peugeotu Expert. Na stejném základu je pak postavena i Toyota ProAce. Naopak Opel Movano zatím nadále pokračuje jako bratr Renaultu Master.

Přesto je konec spolupráce Fiatu a Renaultu poměrně pikantní. Než italská automobilka rozhodla o spojení s PSA, jednalo vedení o možné fúzi právě s Renaultem. Vedení francouzské automobilky ale takový krok odmítlo, a tak Italové hledali pomoc u konkurence. A našli.

Pokud k této spolupráci vážně dojde (proti mohou být snad jen antimonopolní úřady), Fiat se tím vlastně jen vrátí ke spolupráci s PSA v oblasti středně velkých dodávek. Fiat Scudo vyráběný ve dvou generacích mezi lety 1994 a 2016 totiž byl už sourozencem soudobého Citroënu Jumpy.

Obě firmy dokonce měly dvě společné továrny na výrobu dodávek – Sevel Nord ve francouzském Valenciennes a Sevel Sud v italském městě Atessa. Zatímco první dnes patří PSA a vyrábí jeho středně velké dodávky, ten druhý zůstává společným podnikem obou subjektů a vyrábí velké užitkové modely, Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper. Do budoucna k nim přibude také nástupce Opelu Movano.

Slova zástupkyně generálního ředitele Renaultu naznačují, že automobilka zatím nebude hledat cesty, jak naplnit výrobní kapacitu závodu Sandouville. Třeba si ale vystačí se spoluprací v rámci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Po boku Renaultu Trafic se tam totiž vyrábí rovněž technicky shodné modely Nissan NV300 a Mitsubishi Express, které se tam začalo vyrábět letos. Model s třemi diamanty ve znaku je přitom určen primárně pro australský trh.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

26. 10. 2020 18:07
Re: Logické
Jen částečně.
26. 10. 2020 17:40
Re: Logické
Až tak dobre asi nie, keď medzitým stihli utiecť k Renaultu...
26. 10. 2020 14:13
Logické
Navíc spolupráce Fiatu a PSA v oblasti dodávek dlouhodobě funguje.