Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai oficiálně odhaluje MPV Staria, časem nabídne i vodíkový pohon

Ondřej Mára
Diskuze (30)

Nové MPV chce zaujmout soukromé i firemní zákazníky maximálním využitím vnitřního prostoru, variabilním uspořádáním sedadel, nejvyšší úrovní bezpečnosti a opomenout nemůžeme ani výjimečný design.

Zatímco většina automobilek segment pomalu MPV opouští a přesedá na dráhu velkých sedmimístných SUV, jihokorejská společnost Hyundai se nyní vydala opačným směrem. Nově představený model Staria přitom není jen praktickým společníkem pro rodiny a firmy, mělo by se totiž jednat o ztělesněný vzor pro budoucí vozy Hyundai PBV (Pupose Built Vehicle) - tedy automobily určené ke specifickým účelům a vyvíjené pro budoucí éru mobility.

Od základů

Začněme ale od základů. Nové MPV Staria je postaveno na platformě Hyundai-Kia N3 s rozvorem náprav 3.273 mm. Celkové rozměry vozu jsou 5.253 m na délku, 1.997 mm na šířku a výška byla s ohledem na pohodlné nastupování a vystupování optimalizována na 1.990 mm. Model Staria by tak měl umožnit průměrnému školákovi vzpřímený postoj a pohodlný pohyb uvnitř kabiny, jak dodává automobilka.

Design vozu vznikal poměrně netradičním způsobem, který automobilka označuje jako „Inside out“ – tedy „zevnitř ven“. Návrháři se tak nejprve zaměřili na prostornost interiéru a jeho maximální využitelnost, čemuž byl následně přizpůsoben design exteriéru. Automobilka tak prý reaguje na změny požadavků spotřebitelů a v novém MPV se jim snaží nabídnout účelné i inovativní výbavy a funkce.

Praktičnost modelu ostatně potvrzuje i několik různých uspořádání interiéru, který může na některých trzích světa nabídnout od 2 po 11 sedadel. Na českém trhu však bude model Staria dostupný pouze v uspořádání od 3 po 9 sedadel a ve dvou verzích: Staria a Staria Premium. Vrcholný model přitom slibuje skutečnou exkluzivitu, prémiové materiály a luxusní atmosféru.

Kosmická loď na silnicích

Jak sama automobilka připouští, exteriér modelu Staria silně připomíná tvary kosmické lodi. To je dobře patrné na elegantní křivce přídě, která se plynule táhne od předního nárazníku až za kabinu. Právě zde byl zřejmě inspirací pohled z vesmíru na oblouk světa, který obklopuje horizont Země při východu Slunce.

Příď ovšem zaujme také svými světly. Horizontální světla pro denní svícení totiž společně s obrysovými světly zabírají celou šířku vozidla. Pod nimi je široká maska chladiče s jedinečnou mřížkou a po stranách jsou nízko uložené světlomety. U všech modelů Staria přitom automobilka lakuje všechny díly do barvy karoserie. Model Staria Premium pak dostává chromovanou povrchovou úpravu v odstínu mosazi, která zdobí logo automobilky, masku chladiče rámečky světlometů, přední i zadní nárazník, kola, vnější zpětná zrcátka nebo kliky dveří.

Při pohledu z profilu si můžeme všimnout velkých panoramatických bočních oken, která by měla zlepšovat výhled z vozu, vytvářet pocit otevřenosti a umožnit cestujícím vnímat propojení mezi vnitřním a vnějším prostorem. A totéž platí i pro velké okno zadních dveří, které lemují prodloužené vertikální zadní svítilny. U modelu Staria Premium navíc s technologií parametrických pixelů. Zadní nárazník je úmyslně posazen nízko, aby umožnil snadnou manipulaci se zavazadly. Páté dveře mohou být vybaveny elektrickým otvíráním s bezdotykovou aktivací.

Modelová řada Staria bude k dispozici s následující paletou osmi barev karoserie: Abyss Black Pearl, Creamy White, Graphite Gray Metallic, Moonlight Blue Pearl, Shimmering Silver Metallic, Dynamic Yellow, Olivine Gray Metallic and Gaia Brown Pearl.

Praktický a prostorný interiér

Kabina se vyznačuje jednoduchým uspořádáním se zaměřením na praktičnost pro řidiče, komfort pro cestující a současně ctí koncepci vozidel typu MPV. Automobilka dodává, že inspirací byly paluby výletních lodí, po jejichž vzoru by měla kabina nabídnout vzdušné prostředí, inovativní uspořádání a jedinečnou atmosféru.

Jednoduchá přístrojová deska, zaměřená na řidiče, má nabídnout futuristický a high-tech vzhled. Tomu odpovídá digitální panel přístrojů v horní části přístrojové desky, jen minimálně rušící výhled, vyspělý infotainment s 10,25 palcovým dotykovým displejem i hlasovým ovládáním, tlačítkový volič automatické převodovky, atd. Odkládací prostory jsou v horním oddílu stropní konzoly, ve spodní části přístrojové desky a v horní i spodní části středové konzoly.

Jak již bylo zmíněno, kabina modelu Staria nabídne na českém trhu konfiguraci se třemi až devíti sedadly ve třech řadách. Sedadla jsou uchycena v dlouhých kolejnicích, které tak umožní širokou variabilitu a tím pádem dostatek prostoru pro nohy všech cestujících. U standardního modelu Staria se navíc sedadla dají sklopit do zcela rovné plochy, díky čemuž umožní například kempování či snazší přepravu sportovního vybavení.

Premium relaxační sedadla

Sedmimístná verze Staria Premium nabídne ve druhé řadě dvě prémiová relaxační křesla s elektricky nastavitelným opěrákem a podélným posuvem pro snadné nastupování či zvětšení zavazadlového prostoru. Hyundai však zdůrazňuje především jejich relaxační režim, aktivovaný jediným tlačítkem, kdy se sedadla nastaví do specifické polohy a nabídnou cestujícím polohu s maximální oporou těla a celkovým pocitem komfortu. I v tomto režimu přitom model Staria Premium nabídne dostatek místa pro cestující ve třetí řadě.

Samostatná sedadla ve verzi Premium lze také otáčet o 180 stupňů čelem k cestujícím ve třetí řadě. Staria tak chce být i ideálním firemním vozem nebo mobilní kanceláří, neboť umožňuje jednání cestujících z očí do očí. Otočná sedadla jsou však vítaným doplňkem i pro rodiny – díky otočení sedadla o 90 stupňů lze snadno a bezpečně umístit dítě do dětské sedačky. Při otočení o 180 stupňů pak mají rodiče v druhé řadě snazší přístup k dětem sedícím ve třetí řadě.

Pocit luxusu je u modelů Premium podtržen ambientním osvětlením s výběrem 64 barev přímého i nepřímého osvětlení. A samozřejmě nechybí ani prémiový audio-systém Bose, dostupný pro sedmimístnou verzi. Interiér modelu Staria bude dodáván v následujících barvách, resp. dvoubarevných kombinacích: černá, černá a béžová, černá a modrá. Verze Premium nabízí další varianty dvoubarevného interiéru v odstínech šedá a hnědá, resp. šedá a světle šedá.

A co zavazadelník? Jeho velikost je variabilní především variabilnímu posuvu sedadel ve druhé a třetí řadě. Verze se třemi sedadly, optimalizovaná pro živnostníky, podnikatele a firmy, ovšem nabízí nákladový prostor o objemu téměř 5 m3. Díky zvětšeným rozměrům nákladového prostoru je navíc nově možné přepravovat v kabině až tři europalety najednou.

Zatím pouze turbodiesel

Zatímco na světových trzích by mělo být k dispozici několik pohonných jednotek, na evropských trzích, včetně toho českého, bude model Staria prozatím nabízen pouze s jednou motorizací – 2,2litrovým turbodieselem VGT. Tato motorizace nabídne nejvyšší výkon 177 koní, maximální točivý moment 431 N.m a přenos výkonu na přední nápravu zajišťuje šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat s tlačítkovým voličem.

Nově vylepšený motor má vzduchem chlazené turbo, pracující s vysokou účinností, a díky zdokonalení oběhových kol kompresoru turbíny se podařilo zvýšit průběh točivého momentu v nízkých otáčkách. Automobilka navíc zapracovala na optimalizaci hlučnosti pohonu a vibrací. Zdokonalení se dočkaly také ventily přímého ovládání řazení, zvyšující účinnost hydraulického systému, a tím i celé převodovky. Optimalizované olejové čerpadlo přispívá ke snížení spotřeby paliva a vícelamelový měnič točivého momentu zlepšuje ovládání převodovky, čímž zvyšuje hospodárnost.

Díky kombinaci víceprvkové zadní nápravy, vzpřímené polohy tlumičů a optimalizované geometrii zadních kol by měl model Staria nabídnout vysokou úroveň jízdního komfortu. Vylepšená konstrukce brzdových třmenů a kotoučů by pak měla zajistit dostatečný brzdný výkon navzdory vyšším rozměrům i vyšší pohotovostní hmotnosti.

Bezpečnost na prvním místě

Nové MPV se chlubí také vysokou úrovní bezpečnosti, kterou by měl nabídnout základní i prémiový model. V kabině může být až šest airbagů, všechna sedadla mají hlavové opěrky a všechna jsou vybavena tříbodovými pásy. Nechybí však ani pestrá paleta asistenčních systémů, včetně autonomního nouzového brzdění FCA nebo aktivního sledování mrtvého úhlu BCA.

Automobilka se chlubí také systémem WM-SBR (Wireless Module Seat Belt Reminder), což je první systém upozorňující na nezapnuté bezpečnostní pásy, který využívá bezdrátovou komunikaci. Praktickým doplňkem je také systém SEA (Safe Exit Assist), zamezující otevření bočních posuvných dveří před zezadu se blížícím vozidlem, nebo systém ROA (Rear Occupant Alert), detekující pomocí radarového senzoru pohyb na zadních sedadlech.

Multimediální systém modelu Staria je navíc možné propojit s širokoúhlou kamerou, díky čemuž mohou řidič a spolujezdec sledovat zadní sedadla. Funkce zesílení hlasu pak umožňuje snazší komunikaci napříč kabinou.

Máme se na co těšit

Představitelé automobilky se během prezentace pochlubily také dalšími plány s modelem Staria, které znějí víc než slibně. Kromě řady specializovaných verzí, včetně reprezentační, sanitní nebo kempinkové, se totiž počítá také s mimořádně ekologickou verzí modelu, která by měla využívat technologii vodíkových palivových článků. To je však zatím hudba vzdálené budoucnosti.

Prozatím jen víme, že k zahájení prodejů na evropských trzích dojde v druhé polovině tohoto roku. Tou dobou budou zřejmě oznámeny i ceny a detailní technické parametry.

Ondřej Mára
Diskuze (30)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
14. 4. 2021 14:04
Re: Re: Re: elektro
Mno ale to sú primárne dodávky, ktoré výrobca uspôsobil aj na prevoz ľudí. A ak to sťahovanie okien v zadných posuvných dverách zvládla KIA pred 15 rokmi nechápem, prečo by to nezvládal teraz Hyundai či ostatní. Jedine žeby nechceli.
14. 4. 2021 13:57
Re: Re: Re: elektro
Oprav ma, ak sa mýlim, ale žiadne nové auto tejto veľkosti nemá sťahovacie zadné okná. Ford Custom, Renault Trafic, VW Multivan, Peugeot Traveler... Maximálne tak posuvné vyšupovacie okienka.
Avatar - wakantanka
14. 4. 2021 13:31
Re: Tyrannosaurus rex
Mno ale pokiaľ tomu dobre ja rozumiem, tak to bude mať nielen benzíny, diesel, ale aj časom vodík, či len baterky. K nám sa zatiaľ dostane len s dieslom. Bude záujem, budú aj iné pohony.
Avatar - wakantanka
14. 4. 2021 13:29
Re: Re: Re: elektro
No hádaj? Vzadu myslené v zadných dverách. Jedno také auto, kde sa v zadných dverách okná nedali ani sťahovať, ani posúvať ani vyklápať som mal a viac také nekúpim. Zvlášť ak to auto slúži primárne na prepravu ľudí, rodiny.
Avatar - xxc
14. 4. 2021 12:16
Re: Re: Re: elektro
na co su dobre stahovacie okna vzadu?