Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Fordy Transit Active a Trail: Do opery, na pláž i do lesa!

Tomáš Hadač
Diskuze (5)

Ford pro evropský trh uvedl pro modely z řady Transit akčnější verze Trail a Active. Užitkové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Menu řady Ford Transit se pro evropský prostor rozrostlo o dobrodružně naladěné varianty Trail a Active. Pracovním vozům s modrým oválem ve znaku dáme za chvíli do těla v okolí německého Mnichova.

Móda crossoverů, tedy zvýšení a oplastování běžných vozidel, se u Fordu už dotkla i dodávek. A většina modelové řady transitu s přídomky Trail a Active nemá ambice na zdolávání většího terénu, nadále si totiž vystačí jen s pohonem předních kol, i když v případě trailu se samosvorným diferenciálem mLSD. Větší bráchové ale dokážou volitelně přenášet výkon na obě nápravy.

Hbitá čtyřkolka

Na nádvoří hradu Hohenkammer stojí všechny novinky vyrovnané jak čestná stráž. Jako první se nám dostávají do rukou auta s označením Trail. Ta Ford na jídelním lístku servíruje pouze pro zaplechované verze na přepravu nákladu a triumvirátem sedadel vpředu, a to jak pro model Transit, tak i menší Transit Custom. Zvnějšku přitahuje díky mohutnému černému oplastování karoserie a zvlášť zuřivé masce, inspirované tou na pick-upech Raptor. Nebudeme se ale jen kochat a rovnou se vydáme do sychravých bavorských lesů prubnout největší Transit Trail ve verzi 350, jemuž pod kapotou tluče vznětový dvoulitr s výkonem 125 kW. Za jeho největší devízu platí pohon všech kol, přičemž inteligentní čtyřkolka pracuje ve všech jízdních režimech. Když ale zvolíte jako my mód do bahna, bude spínat o poznání svižněji: byť od rychlosti 60 kilometrů v hodině se vrátí zase zpátky. To teď ale nehrozí. Zablácenými kolejemi vypreparovanými od traktorů tuhle rychlost s dostavníkem, jemuž se do nákladového teritoria vejde až 1200 kilogramů, stejně neohrozíme ani omylem.

Svět motorů 43/2020 Svět motorů 43/2020

Za příjemné překvapení musíme zmínit, jak chvatně se s obrem s šestistupňovou manuální převodovkou obtížnou trasou klestíme. Férově však přiznáváme, že stačí (jen) obezřetněji pohlídat plynový pedál, zbytek zařídí šikovná elektronika. Ošemetnou trať lemovanou stromy nakonec zakončujeme se skórem 11,3 litru: vyšší spotřeba nicméně odpovídá náročnosti cesty.

Po návratu před hradní bránu zůstáváme ještě na chvíli věrni variantě Trail: tentokrát modelu Transit Custom, jemuž v lehčím terénu usnadňuje dovádění pohon předních kol se samosvorným diferenciálem. Custom Trail pohání dvoulitrový turbodiesel v rozpětí 96, 125 a 136 kW, který lze ještě doplnit volitelným mild-hybridním systémem. Nám shodou náhod připadla motorizace s výkonem 125 kW, mimochodem jediná v Česku aktuálně dostupná.

Technické údaje Transit Trail Transit Custom Trail Transit Custom Active
Motor 2.0 EcoBlue, vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1996
Kompresní poměr 16,5:1
Výkon (kW/min-1) 125
Točivý moment (Nm/min-1) 390
Pohon 4x4 přední přední
Převodovka manuální, šestistupňová
Provozní hmotnost (kg) 2300 2102 2200
Maximální užitkové zatížení (kg) 1200 1223 925
Kombinovaná spotřeba NEDC (l/100 km)  9,5 5,5 6,0
Délka x šířka x výška, rozvor (mm) 5531 x 2474 x 2447, 3300 5340 x 2080 x 1956, 3300 5340 x 1986 x 1956,3300
Cena od (Kč) 1 113 751 1 060 202 -

Záleží na stylu

Druhý rod zaparkovaný na nádvoří představují varianty Active. „Majitel verze Active je ten, který večer do tohoto vozu naloží manželku a děti a jedou společně slavnostně oblečeni na operu nebo muzikál. Zatímco vlastník modelu Trailu je typ člověka, který vezme kraťasy a vyrazí se koupat na pláž. Ta dvě auta dělí jiný životní styl,“ popisuje hlavní rozdíl jeden z přítomných zaměstnanců Fordu. Obě varianty si tak vystačí se stejnou světlou výškou i motorizací. Rozdíl je v absenci diferenciálu mLSD, respektive ho lze u varianty Active pořídit za příplatek. K dispozici máme k projížďce jak užitkový Transit Custom, tak osobní verzi Tourneo Custom pro přepravu až osmi osob, s níž se budeme vracet do Mnichova.

Varianty řady Active a Trail
Motor 2.0 EcoBlue, vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1996
Kompresní poměr 16,5:1
Výkon (kW/min-1) 96/3500 125/3500 136/3500
Točivý moment (Nm/min-1) 360/1500-2500 390-1750-2750 415/1750-2750

Odkládací přepych

Jako první jsme prubnuli Transit Custom Active, s nímž jsme se dostali na spotřebu 7,2 l. Nafty upíjel o pár loků méně díky mild-hybridnímu systému, který šofér v podstatě nezaznamená. Technika zvládne uspat motor, pokud klesne rychlost pod 12 km/h. Jedná se de facto o rozšířený stop-start, jenž vypíná tuze rád. Bohužel ne úplně zcela se dokáže zbavit cuknutí při následném nastartování. Rovněž logicky nepatří v případě dodávky k nejtišším společníkům a ani se stabilitou v případě prázdné zadní části (maximum je 925 kilogramů nákladu) to není na podtrženou jedničku. Chuť si spravujeme při transferu na letiště se značně komfortnějším Tourneem Active, jež v Česku nejlevněji pořídíte za 1.234.261 Kč. Notabene na nadmíru pohodlných zadních sedadlech, kde si cestující na dvou lavicích lebedí naproti sobě. Pohodlně se však cítíme i za volantem, kde nás nic neruší, máme skvělý výhled a dostatek místa na odkládání věcí.

Technické údaje Tourneo Custom Active
Motor 2.0 EcoBlue, vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1996
Kompresní poměr 16.5:1
Točivý moment (Nm/min-1) 415
Převodovka manuální, šestistupňová
Provozní hmotnost (kg) 2428
Maximální užitečné zatížené (kg) 687
Kombinovaná spotřeba NEDC (l/100 km) 5,6
Délka x šířka x výška, rozvor (mm) 4973 x 1986 x 2039, 2933
Cena od (Kč) 1 234 261

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Ergonomický interiér

Minusy

  • Méně kultivovaný motor
  • Vyšší cena

Video se připravuje ...

Tomáš Hadač
Diskuze (5)

Doporučujeme

26. 10. 2020 09:53
jedno z aut
po kterem ted pokukuji, vzhledem k rodinym potrebam, ale Peugoet/Citroen/Toyota Traveller vypada jako lepsi volba..
Avatar - curwasportiva
25. 10. 2020 19:20
Vykonove peklo
Na jednu stranu kvituji moznost volby pohonu 4x4 ( ikdyz ono to bude spis AWD, ale kdo by na automobilovem webu resil nejake technicke detaily, ze jo :D )
Co me ale stale zarazi a nemuzu pochopit je to, ze do uzitkoveho auta, ktere vazi skoro 2,5t a dalsi tunu by melo odvezt davaji jako nejsilnejsi motorizaci ctyrvalcovy dvoulitr se 136kw... Ikdyz tech 415 Nm nevypada az tak zle...
Avatar - KANKUNEN
25. 10. 2020 17:13
Re: Teda pánové nic moc
V tom pojmenování je chaos. Krátké kvalty měl jen automat, protože byl z Rangeru. Na dálnici bylo auto nervózní, asi to dělaly listové péra.
Avatar - robertPLUS
25. 10. 2020 16:51
Pneu
Mohli by ste prosím uviesť aké mali tie auta pneumatiky? Boli to nejaké a/t?
Dik
25. 10. 2020 16:39
Teda pánové nic moc
Dost se ztrácím v pojmenování verzí ale jestli chápu správně tak ta oranžová civilně vypadající se jmenuje Ford Tourneo Custom Active. Na fotkách je osmimístná, ale užitečné zatížení dle tech.dat je pouhých 687 kg. Nevím jeslti do toho počítají i řidiče, ale v každém případě je to zoufale málo, Pro osm lidí a zavazadla, to si u Forda dělají legraci ? A k tomu provozní hmotnost 2428 kg, pěkný ingot.! A to je jen dvoukolka !

V představení Transit Trail 4x4 chybí info která náprava se vlastně připojujue (předpokládám zadní ale test nám to tají) a taky tam chybí info jak se auto chová při vyšší rychlosti. Protože starší verze byla pověstná velmi krátkými kvalty

A s bílým Tranzitem Active se sice do opery dojet dá, ale zážitek to bude prakticky stejný jak kdyby tam jela ta celoplechová verze. Nevidím v tom zásadnější rozdíl