Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem plug-in hybridních Peugeotů: Hlavně nenápadně

Michal Dokoupil
Diskuze (24)

Elektrifikované peugeoty se vydaly cestou přizpůsobení se zákazníkům zvyklým na své spalovací vozy. Až do té míry, že se i stejně startují.

Navenek je těžké poznat, že stojíme před flotilou elektrických a hybridních peugeotů. Jasným poznávacím znakem čistě elektrických verzí budou kromě písmena „e“ před názvem modelu především masky kombinující černou s barvou karoserie. U hybridů pak kromě nápisů i přítomnost vík nádrže a nabíjení na obou bocích.

Francouzi se totiž vydali jinou cestou než většina konkurence, elektrické pohony u nich představují pouze další pohonnou jednotku na výběr ve stávající modelové řadě. To má dle zástupců firmy pomoci k urychlení přechodu zákazníků k ekologické variantě. Místo aby je elektrická auta děsila svou odlišností, pokusí se naopak co nejvíce přizpůsobit již existujícím návykům.

Což poznáváme po nasednutí do elektrického 2008. Moderní peugeoty mají specifické startování tlačítkem, které je nutné dlouze podržet, dokud startér nenahodí motor. A úplně stejný návyk si majitelé musí udržet i v elektrickém modelu. Rovněž v kabině je vše při starém, jedinou viditelnou změnu představuje nové tlačítko s bleskem na klávesách pod displejem, sloužící k otevření podrobností o elektropohonu v multimediálním systému. Rozměry interiéru i kapacita kufru zůstávají totožné jako u spalovacích variant, Peugeotu se i přes použití jediné platformy podařilo baterie zakomponovat bez omezení.

Pozvolna kupředu

Elektrický peugeot překvapuje normálností i po rozjezdu, na rozdíl od většiny konkurence je totiž zrychlení plynulé, bez okamžitého návalu točivého momentu na přední kola. Výkon 100 kW je v malém SUV přece jen cítit, působí ale spíše jako rychleji reagující spalovací motor než jako elektromobily, na které jsme si dosud navykli. Plných 1548 kg těžké vozidlo s baterií uloženou nízko v podvozku se na silnicích chová stejně jako spalovací varianta. Jede tedy poněkud plavně a v zatáčkách se vždy lehce zhoupne, zachovává si však stabilitu. Jen na nerovnostech působí vůz i přes vyšší váhu pořád nervózně.

Příliš strašit zákazníky vývojáři Peugeotu očividně nechtěli ani s funkcí rekuperace. Stejně jako elektrifikované vozy koncernu Volkswagen má pouze jednu polohu na řadicí páce: B. Její brzdicí účinek je však velmi slabý a vůz ani zcela nezastaví. Na dotaz, proč nenabízí více úrovní rekuperace, přítomný technik odpověděl, že si úroveň řidič nastavuje brzdovým pedálem. Tedy čím více brzdí, tím více rekuperuje. Na podrobnější měření spotřeby na intenzivní akci Peugeotu nedošlo. Displej na počátku naší cesty ukazoval dojezd 250 km, po 50 km kombinaci svižné a úsporné jízdy se zastavil na 200 kilometrech. Displej neumí zobrazit mnoho údajů o jízdě, dostal ale podrobný graf spotřeby a rekuperace po desítkách minut.

Menší 208 ve vrcholné verzi GT a s totožnou technikou působí přece jen svižněji, „i“ v názvu ale chybí ze zřejmých důvodů. Akcelerace tedy opět není nijak závratná, potěší ale tvrdší podvozek, než má nafouknutý sourozenec, a tedy i jistější průlety zatáčkami. Stejně jako 2008 by i přes absenci zvuku od motoru mohlo svým projevem zmást, což mnohé řidiče jistě potěší.

Základní technické údaje e-208 e-2008 508 Hybrid 3008 Hybrid4
Kombinovaný točivý moment (Nm) 260 260 360 520
Kapacita baterie (kWh) 50 50 11,6 13,2
Maximální rychlost (km/h) 150 150 240 235
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,1 8,5 7,9 5,9
Kombinovaná spotřeba WLTP (kWh/100km) 14 15,3 - -
Elektrický dojezd (km) WLTP 340 310 54 57
Kombinovaný výkon (kW) 100 100 165 222

Nesnadná spolupráce

Druhá generace plug-in hybridního 508 se zbavila vznětových motorů ve prospěch zážehového čtyřválce Prince o objemu 1,6 litru a výkonu 135 kW. Ten spolupracuje s elektromotorem o výkonu 80 kW a oba roztáčejí pouze přední kola. Sportovně se tvářící 508 je ale s hybridním pohonem pravým opakem tohoto slova a libuje si v pohodové jízdě. Zrychlení je spíše vlažné, především ale zůstává dlouhá prodleva před nahozením spalovacího motoru. Celkově působí spolupráce obou jednotek cukavě a nevyváženě. Příliš nepomůže ani režim Sport, který odezvu zkrátí jen nepatrně. Peugeot 508 tak zůstává spíše cestovním korábem, čemuž odpovídá i naladění podvozku, který se komfortně nese a působí až odtažitě, řidiči příliš odezvy nedává. Nakonec tedy působí paradoxně méně sportovním dojmem než usedlejší Superb iV. Potěší i spotřebou, po naší 50 km trase zůstala na šesti litrech, stále s více než polovinou kapacity baterie. Perfektně je odladěno brzdění, které má lineární nástup a dostatečný účinek, přestože využívá elektromotor k rekuperaci energie.

Řidičsky zajímavější bude spíše SUV 3008 Hybrid4, které přidává spalovacímu motoru dalších 15 kW výkonu a elektromotor i na zadní nápravu. Ten v elektrickém módu funguje jako primární pohon a přední se přidává při prudší akceleraci. A ta je díky vyššímu výkonu (222 kW) podstatně svižnější. Na stovku se 1815 kg těžký vůz rozjede za 5,9 sekundy, zvládne to tedy o 0,3 sekundy rychleji než 308 GTi. Spolupráce všech tří motorů ale především působí přirozeněji a vyváženěji než u 508. Na silnici je i přes lehkou nedotáčivost vůz stabilní a houpe se méně než čistě spalovací varianta. SUV s pohonem všech kol ale není už z principu sportovní náčiní. Což si uvědomuje i Peugeot a připravil si pro nás i terénní polygon. Do prudkých kopců se 3008 vyškrábe bez zaváhání i bez spalovacího motoru, při sjezdech vše zařídí asistent jízdy z kopce. Brodit se přes řeky nám technik Peugeotu s 3008 Hybrid4 nedoporučuje, elektrický pohon ale dokazuje, že i v terénu si poradí a může s ním být zábava.

Čtyři otázky pro Serge Islera, technického manažera plug-in hybridních pohonů

Dočká se PHEV pohonu i model 5008, který vychází z kratšího 3008?

Ne, u našich elektrifikovaných vozů trváme na zachování stejné prostornosti. U 5008 by ale PHEV nešlo zakomponovat bez odstranění třetí řady sedadel, což nechceme dopustit. Mluvíme ale pouze o současné generaci, v příští může být vše jinak.

Proč jste u PHEV opustili od použití vznětových motorů, které využívaly předchozí generace obou modelů?

Jde čistě o marketingové rozhodnutí, vznětové motory v osobních vozech jsou populární převážně v Evropě, my ale cílíme na světový trh. Proto jsme zvolili zážehový agregát, který lépe přijmou i mimoevropské trhy.

Žádný z modelů PHEV nenabízí možnost rychlonabíjení. Proč jste jej vynechali?

Protože nedává smysl z finančního hlediska. Cena energie na rychlonabíjecích stanicích je už dnes vysoká, PHEV proto dává smysl jen při levném nabíjení doma.

Plánujete nějakou formu využití baterií z vašich vozidel poté, co se jejich kapacita sníží pod použitelnou úroveň?

V současné době 72 % baterií recyklujeme, zbytek se používá jako úložiště energie například v našich továrnách. Do budoucna ale chceme nabízet použité baterie i dalším firmám, například solárním elektrárnám.

Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.

Michal Dokoupil
Diskuze (24)

Doporučujeme

Avatar - xxc
24. 2. 2020 15:13
Re: ju dobry
No horsie su tie na bmw :-) Dnes som aj dalsiu chybu nasiel, ked sa na rovnej ceste idem otocit do protismeru, ze zatocim volantom nadoraz dolava aj v malej rychlosti, zacne blikat esp a uplne udusi na chvilu motor.
Avatar - Hammunasakra
24. 2. 2020 10:03
Re: Zmatené
No vlastně se tak nějak jezdí od doby kdy v Japonsku Toyota nabídla první hybrid tj 30 let ;-)
Avatar - Jerry.Gunman
24. 2. 2020 09:08
Re: Zmatené
Tak tak, dneska se jezdí za 1,5 litru benzínu a 2,5 kW na 100 km :D
24. 2. 2020 08:11
Re: ju dobry
Nie je to hlupost a ano sedia. Ty tiez nesedis vo svojom aute tak ako profi jazdci z motosportu. Tam je zameranie uplne odlisne a v beznej premavke nepouzitelne. Co potom chces porovnavat?
24. 2. 2020 06:33
Re: ju dobry
A to jsou?