Jízdní dojmy s Peugeoty 308 a 308 SW: Stále obyčejný, ale ve všem lepší
Nový Peugeot 308 přijíždí s výrazným designem a hybridy, i nadále ale nabízí zájemcům obyčejné dieselové a benzinové motory a také manuální i automatickou převodovku. Se všemi jsme se už projeli v jeho domovské Francii.
Do nejpopulárnějšího evropského segmentu se Peugeot 308 vrhá už ve třetí generaci. Stojí sice na stejné platformě EMP2 jako ta předchozí, už na pohled jde ale o zcela nové auto se svébytným designem. A stejně jako všechny nové peugeoty se 308 daří ohromit vzhledem. Ostře řezaný nízký hatchback i kombi s typickými kly denního svícení jasně navazují na zbytek portfolia. Kombík má nově řešený zadek, který tentokrát už dává sbohem černé liště propojující zadní světla, a líbí se nám ještě více než klasický hatchback. Ale zatímco větší 508 byla téměř univerzálně přijata jako designově povedené auto, u 308 už se názory různí. Aplikace stejných designových prvků na menší auto může z některých úhlů působit nuceně. Nám se líbí, kratší kapota předchozí generace ale působila vyváženěji. Poprvé se zde objevuje nové logo značky, které nahradilo známého rozkročeného lvíčka. Jeho hlava na klasickém štítu vypadá také dobře, přijde nám ale, že původní logo bylo originálnější, a především rozpoznatelnější.
Jako v letadle
Interiér si ponechává rozložení nazývané i-cockpit, tedy velmi malý volant a přístrojový panel posazený nad ním. Spolu se širokým středovým tunelem je interiér velmi podobný třeba tomu z většího modelu 508, je zde však jedna významná změna. Peugeot konečně modernizoval svůj multimediální systém, který dostal novou grafiku a možnosti. Vypadá mnohem lépe, je přehlednější a má dobře řešené ovládání. Do hlavního menu s výběrem aplikací se snadno dostaneme dotykem třemi prsty na displej. Ikony pěti vybraných aplikací je možné si přidat do menšího dotykového displeje pod tím hlavním, a navíc zůstávají i klávesy rychlého výběru.
Přístrojový štít byl definitivně nahrazen displejem, ani v nejlevnějších verzích se už analogové budíky nevrátí. Zde jsou navíc ve vyšších výbavách štíty se 3D zobrazením. I to obyčejné na nás zpočátku působí trochu překomplikované, je ale možné vybírat z více grafik, takže si každý vybere. 3D zobrazení nepřináší žádnou funkci navíc, jen to zajímavě vypadá. Zobrazení spotřeby a ujetých kilometrů je stále řešeno tlačítkem na pravé páčce pod volantem, což nám přijde otravné, a například se odmítne zobrazit, když je na přístrojovém štítu pokyn z navigace.
Hatchback i kombík o pár centimetrů narostly na délku, první z dvojice trochu protáhl i rozvor (dříve 2620 mm, teď 2675 mm). Bohužel nás ale zklamal nabídkou místa na zadních sedačkách. V hatchbacku se za sebe redaktor vysoký 186 cm dozadu sotva vměstná, kolena mu tlačí plastová zadní strana řidičovy sedačky a hlava se dotýká stropu. O něco lepší je situace v kombíku, kde je o trochu více místa jak na nohy, tak na hlavu, pro stejného redaktora je ale prostor stále poněkud stísněný.
Peugeot 308 Hatchback | |||||||
Motorizace | 1.2 PureTech 110 | 1.2 PureTech 130 | 1.5 BlueHDI 130 | Hybrid 180 | Hybrid 225 | ||
Objem motoru (cm3) | 1199 | 1199 | 1499 | 1598 | 1598 | ||
Výkon motoru (kW při min-1) | 81/5500 | 96/5500 | 96/3750 | 110/4250 | 132/6000 | ||
Celkový výkon (kW) | – | – | – | 133 | 165 | ||
Točivý moment (Nm) | 205/1750 | 230/1750 | 300/1750 | 360 | 360 | ||
Převodovka | 6°man | 6°man | 8°aut | 6°man | 8°aut | 8°aut | 8°aut |
Trakční baterie (kWh) | – | – | – | 12,4 | 12,4 | ||
Elektrický dojezd (km) | – | – | – | 58-60 | 59 | ||
Max. rychlost (km/h) | 198 | 210 | 210 | 207 | 207 | 225 | 235 |
Zrychlení 0-100 (s) | 10,5 | 9,6 | 9,7 | 10,6 | 10,6 | 7,6 | 7,5 |
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 5,5 | 5,5 | 5,6 | 4,3 | 4,5 | 1,1 | 1,2 |
Provozní hmotnost (kg) | 1329 | 1333 | 1363 | 1418 | 1436 | 1678 | 1708 |
Rozměry (D x Š x V), rozvor (mm) | 4367 x 1859 x 1441, 2675 | ||||||
Cena (Kč) | 465 000 | 495 000 | 550 000 | 535 000 | 590 000 | 770 000 | 955 000 |
Dává na výběr
Peugeot nehodlá omezit nabídku pohonů, pod kapotou 308 tak může pracovat dieselový i benzinový motor bez elektrifikace, v obou případech navíc s manuálními i automatickými převodovkami. K dispozici jsou dvě výkonové verze plug-in hybridů a od roku 2023 se přidá také čistý elektromobil, a to asi i ve verzi kombi.
My jsme jako první sáhli po vznětovém čtyřválci 1.5 BlueHDi 130 s automatickou převodovkou. Tento motor už známe z dřívějška, je adekvátně kultivovaný a tichý, ačkoliv na konkurenci od Volkswagenu v projevu bohužel nemá. S 96 kW na žádné dovádění na kopcovitých okreskách kolem Cannes není, auto je navíc poněkud nedotáčivé. Jízdu na dálnici i okreskách i popojíždění v kolonách jsme si zkusili také, ve spolupráci s rychlou automatickou převodovkou nám přišlo toto spojení jako ideál pro klidnou dálkovou jízdu.
Silnější z dvojice benzinových motorizací nám nejdříve dělala společnost v nižší výbavě s manuální převodovkou. Na rozdíl od voliče automatu schovaného ve středovém tunelu je řadicí páka manuálu velká jak knipl v letadle. Navíc má dlouhý chod, což platí také pro pedál spojky, který zabírá až nahoře. Zvyknout se na to dá, řidičsky zajímavou jízdu ale takovýto manuál nenabízí. Motor samotný je tichý a pružný a na konci jízdy zahrnující kolony, dálnice i sportovnější jízdu v kopcích nám ukázal spotřebu sedm litrů. Více se nám zamlouval automat, který jsme si také vyzkoušeli v silnější verzi 130. Osmistupňová převodovka EAT8 s hydrodynamickým měničem řadí velmi plynule a rychle, nikdy nám nedala pocit, že bychom si sami poradili lépe. Podvozek zážehových verzí nám také přišel vhodnější na rychlejší jízdu, velmi dobře drží v zatáčkách a nezaznamenali jsme tendence k nedotáčivosti.
Peugeot 308 SW | |||||||
Motorizace | 1.2 PureTech 110 | 1.2 PureTech 130 | 1.5 BlueHDI 130 | Hybrid 180 | Hybrid 225 | ||
Objem motoru (cm3) | 1199 | 1199 | 1499 | 1598 | 1598 | ||
Výkon motoru (kW při min-1) | 81/5500 | 96/5500 | 96/3750 | 110/4250 | 132/6000 | ||
Celkový výkon (kW) | – | – | – | 133 | 165 | ||
Točivý moment (Nm) | 205/1750 | 230/1750 | 300/1750 | 360 | 360 | ||
Převodovka | 6°man | 6°man | 8°aut | 6°man | 8°aut | 8°aut | 8°aut |
Trakční baterie (kWh) | – | – | – | 12,4 | 12,4 | ||
Elektrický dojezd (km) | – | – | – | 58-60 | 58-59 | ||
Max. rychlost (km/h) | 198 | 210 | 210 | 207 | 207 | 225 | 235 |
Zrychlení 0-100 (s) | 10,8 | 9,8 | 9,9 | 10,7 | 10,9 | 7,7 | 7,6 |
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | 5,6 | 5,6 | 5,7 | 4,2 | 4,5 | 1,1 | 1,2 |
Provozní hmotnost (kg) | 1375 | 1385 | 1420 | 1457 | 1475 | 1734 | 1762 |
Rozměry (D x Š x V), rozvor (mm) | 4636 x 1860 x 1442, 2732 |
Hlavně nabíjet
Oba plug-in hybridy mají stejný elektromotor s 81 kW u přední nápravy, liší se jen výkon šestnáctistovky. Obě mají docela velkou baterii s kapacitou 12,4 kWh a slibují dojezd až 60 kilometrů, reálnější je kolem 50 km. Když jsme testovali plug-in hybridní Peugeot 508, příliš se nám nelíbilo, jakým způsobem spolupracuje spalovací motor a elektromotor, jejich připojování totiž často zahrnovalo cukání a vytáčení benzinové jednotky. Ve 308 se ale tohle podařilo téměř dokonale omezit. Spolupráce obou pohonů je příkladně jemná a rychlá, což jsme si vyzkoušeli při jízdě ve verzi Hybrid 225 e-EAT8. Nastartování spalovacího motoru je v interiéru sotva znatelné a k nějakému většímu vytáčení dochází jen při pokusu o sportovní jízdu. Podvozek docela úspěšně tají vyšší váhu, je komfortně naladěn, nemá problém na nerovnostech, opět je ale poněkud nedotáčivý.