Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top – Velice sympatický plug-in hybrid

Stanislav Švarc
Diskuze (93)

Hybrid, nebo plug-in hybrid. Nabídka motorizací pro druhou generaci Lexusu NX je prostá. První možnost jsme vám v testu představili před týdnem, pojďme se dnes podívat na tu druhou.

Design, interiér


A protože Ondra Mára se u hybridní NX 350h podrobně rozepsal také o mezigeneračních změnách, nových rozměrech a evoluci designu, snad nebude vadit, že tyto záležitosti přeskočím. V souvislosti se vzhledem si ale dovolím upozornit na estetické rozdíly v testovaných variantách.

Zatímco Ondra testoval provedení Luxury Top, plug-in hybridní Lexus NX 450h+ dorazil ve verzi F Sport Top, která nabízí trochu sportovního šmrncu. Projevuje se novým předním nárazníkem s výraznějšími otvory po stranách, černou mřížkou chladiče se strukturou písmene F, mírně odlišným zadním nárazníkem a tmavými 20palcovými koly v designu F Sport.

Prémii dělají detaily

Před týdnem publikovaný test vás také provedl interiérem, v němž došlo k výrazné změně v oblasti ovládání a infotainmentu. Nová koncepce zahrnuje tři hlavní prvky: digitální přístrojový panel, velkou kontrolní obrazovku a propracovaný průhledový displej.

Digitální přístrojový štít nabízí poměrně jednoduché zobrazení, je ale poměrně přehledný a především dobře čitelný. Důležité informace vám dokáže předat také 10palcový head-up displej, jehož výhoda spočívá samozřejmě především ve skutečnosti, že ho máte v podstatě hned před očima. Navíc si můžete zobrazení do velké míry přizpůsobit.

Velký skok se Lexusu povedl v oblasti infotainmentu. Testované auto bylo vybaveno větší z dvojice nabízených kontrolních obrazovek – s úhlopříčkou 14 palců (standardem je 9,8“). Současně s novým řešením sice ubylo tlačítek, obrovská plocha displeje však alespoň částečně tento fakt nahrazuje. Do spodní části se totiž vešel digitální panel pro řízení ventilace, doplněný navíc o dva otočné ovladače pro regulaci teploty. Teplotní komfort tedy sice musíte z velké části nastavovat přes dotykový displej, samotné provedení v podobě samostatného „oddílu“ s poměrně velkými „digitálními tlačítky“ však není špatné. Část tohoto panelu navíc třeba při používání navigace můžete z obrazovky schovat.

Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top

Infotainment představuje opravdu výrazný posun oproti předchozím verzím. Přesto mám několik výtek. Naprosto souhlasím s Ondrou, že Lexus nedokázal úplně využít obrovskou zobrazovací plochu. Přijde mi hloupé, že v některých menu musím procházet výhradně textem popsané položky na úzké části panelu a u toho ještě scrollovat, když velká část obrazovky zůstává prázdná. Posouvání se navíc občas zvláštně zasekávalo.

Že nabídku tvoří zejména textové položky, znamená, že musíte každý řádek přečíst. A protože systém zahrnuje opravdu velkou spoustu možných nastavení, hledání správné položky není vždycky snadné. Lexus NX navíc patří k autům, která se projevují až moc ochranářsky, takže ve výchozím nastavení vás pravidelně na něco upozorňuje. Například chování parkovacích senzorů je původně naladěno tak přísně, že začnou „řvát“ už při dojezdu aut v koloně před vámi. Nepamatuji si jiné auto, u něhož bych strávil tolik času v nabídkách s nastavením různých jízdních a bezpečnostních asistentů, abych je omezil, upravil nebo vypnul. Dobrou zprávou však je, že když ty správné položky najdete, máte hotovo, v budoucnosti už jim nebudete muset věnovat pozornost. Až na asistent pro jízdu v pruzích, který se aktivuje po každém nastartování.

Nejlepší dojem na mě interiér NX udělal v tom, jak hodnotně působí. Nejde jen o použité materiály, zahrnující kvalitní kůži, ale i zpracování a především důraz na detaily. Tichý chod stěračů, tlumené zavírání dveří, hladké a tichounké otevírání oken nebo třeba přítomnost měkkých loketních opěrek ve dveřích, to jsou přesně ty drobnosti, které podtrhují dojem prémiového auta.

Pochválit bych chtěl ještě sedadla, jsou hezky tvarovaná a moc příjemná, dále řešení bezdrátového nabíjení telefonu v podobě praktického „šuplíku“ s odkládacím prostorem a velice slušnou prostornost. Snad jen přístup k zadní lavici by mohl být velkorysejší. Dveře se totiž nedají otevřít v příliš velkém úhlu.

Kufr je v případě plug-in hybridu stejný jako u normálního hybridu: základní objem činí 545 litrů, po sklopení opěradel kapacita naroste na 1436 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Svižný a na elektřinu schopný

Plug-in hybridní Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four pohání soustava tvořená spalovacím motorem a dvěma elektromotory na obou nápravách. Srdcem je atmosféricky plněný čtyřválec o objemu 2,5 litru, který poskytuje maximální výkon 136 kW v 6000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 227 Nm mezi 3200 až 3700 min-1.

Vpředu ho doplňuje ještě elektromotor s výkonem 134 kW a kroutícím momentem 270 Nm, u zadní nápravy se nachází elektromotor pohánějící výhradně zadní kola, který dává 40 kW a 121 Nm. Maximální výkon soustavy dosahuje 227 kW. Tři motory doplňuje elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem (e-CVT) a akumulátor s kapacitou 18,1 kWh.

Mimochodem, přítomnost prostorově náročnější techniky plug-in hybridního pohonu si nevyžádala oběť v podobě zmenšené palivové nádrže: 55litrový objem je stejný jako u hybridní NX. Za to si výrobce zaslouží pochvalu.

Lexus přitom nabízí nadstandardní schopnosti v čistě elektrickém režimu. Velice slušná kapacita baterie totiž umožňuje na plug-in hybrid značný dojezd. Výrobce udává 69 až 76 kilometrů, já na elektřinu ujel 62,3 km, a to hlavně v městském a příměstském provozu. Posledních asi pět kilometrů jsem dokonce jel na dálnici. Auto mimochodem na elektřinu umí až 135 km/h. Plug-in hybridní NX tak lze v pohodě provozovat jako běžný elektromobil, který pochopitelně nabízí klasické přednosti elektřinou poháněného vozu: jízda je v takovém režimu tichá, hladká, plynulá a zvlášť ve městě příjemně svižná. 

Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top

Dobíjení je omezeno přítomností palubní nabíječky na střídavý proud s maximálním výkonem 6,6 kW, takže v nejlepším případě doplnění energie zabere zhruba 2,5 hodiny. Zajímavé je, že Lexus k NX 450h+ 4x4 E-Four zdarma přihodí wallbox s výkonem až 22 kW.

Kromě výhradně elektrického módu vůz samozřejmě umí také hybridní režim, v němž se o řízení toku energií stará sám, aby jízda byla co nejefektivnější. I když už palubní počítač hlásí nulový dojezd na elektřinu, v baterii zůstává určité množství energie, aby se auto nemuselo spoléhat jen na spalovací motor. Proto se Lexus zpravidla rozjíždí na elektřinu (pokud na to vyloženě nešlápnete) a čtyřválec zapojuje až po určité době. A když může, zase ho odpojí – například při jízdě setrvačností. Přepínání mezi pohony přitom probíhá skoro neznatelně, bez jakéhokoli škubání nebo nějakých pazvuků.

Plug-in hybridní soustava dále zajišťuje velice příjemnou dynamiku, připomínám ostatně, že kombinovaný výkon dosahuje 227 kW. Zvlášť ve sportovním jízdním režimu, v němž ze sebe pohonné ústrojí dává to nejlepší, co může, je zrychlení působivé. Ne že by Lexus ohromoval vyloženě dramatickým zátahem s „kopancem“, ale v tempu běžného českého provozu akceleruje lehce a díky pomoci dvou elektromotorů také pružně a ochotně.

Vliv na akceleraci má také bezestupňová převodovka, která po sešlápnutí plynu pošle čtyřválec do otáček a drží ho v nich tak dlouho, dokud je třeba. I díky tomu je konstantní tah vjemově snad až trochu nenápadný. Pohled na rychloměr však dokazuje, že NX akceleruje lépe, než se pocitově zdá.

S převodovkou e-CVT současně souvisí snad jediná výtka, kterou k pohonu mám. Ani v tomto prémiovém SUV se totiž Lexusu nepovedlo zbavit se „vysavačového“ efektu. Jinými slovy, i tady se motor v otáčkách projevuje charakteristickým monotónním hučením. Chápu, že to tak vzhledem k řešení pohonného ústrojí musí být, spíš se ptám, jestli nešlo udělat ještě něco víc pro odhlučnění vytočeného spalovacího motoru. Občas je toho hučení fakt až moc. Zato při klidné jízdě o čtyřválci skoro nevíte.

A spotřeba? Jako u každého plug-in hybridu to není tak jednoduché, záleží, kolik energie máte ještě v baterii a jakou cestu absolvujete. Pokud jezdíte trasy dlouhé okolo 60 kilometrů a vyrážíte vždy s dobitým akumulátorem, nemusíte díky elektrickému režimu spálit ani kapku benzinu.

Pojďme se proto podívat na mnou naměřené údaje v situacích, kdy palubní počítač ukazoval nulový dojezd na elektřinu a vůz se automaticky přepnul do hybridního režimu. V takových případech jsem po Praze jezdil za 7,2 l/100 km, mimo města a dálnice za 6,0 l/100 km a na dálnici za 8,7 l/100 km.

A s povedeným podvozkem

Druhá generace Lexusu NX využívá architekturu TNGA-K, tedy Toyota New Global Architecture. Písmeno K značí, že jde o největší platformu s motory umístěnými vpředu napříč. Podvozek tvoří spodní příčná ramena a vzpěry MacPherson vpředu, vzadu je dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny. Specialitou verzí F Sport a F Sport Top jsou příčné výztuhy v přední a zadní části karoserie, sloužící jako tlumiče kmitů, a dostalo se i na adaptivní odpružení.

Podvozek je každopádně velice příjemný, nabízí totiž skvělou kombinaci tuhosti, komfortu a stability. Navíc před vámi nic důležitého netají: pokud jedete na špatném povrchu, víte, že jedete na špatném povrchu. Práci kol a odpružení ovšem cítíte jen velice decentně, nic nebouchá, nedostavují se žádné rázy ani výrazné vibrace, do kabiny neproniká žádný hluk.

O tužší podvozek se pak může auto opřít v zatáčkách. Svižnou jízdu plug-in hybridní NX zvládá s přehledem, působí stabilně, poměrně kompaktně a „utaženě“. Zvlášť v rychlých obloucích se příliš nenaklání a moc hezky se drží stopy. V náročnějších pasážích a při ostrých změnách směru už ale přece jen luxusní SUV působí poněkud těžkopádně a poměrně brzy se u něj dostavuje nedotáčivost.

Tento dojem by mohly trochu spravit letní pneumatiky, testovaný vůz jezdil ještě na zimních. Díky tomu, jak je podvozek „upovídaný“, však můžete snadno vytušit, co se s autem zrovna děje.

Příjemné je naladění posilovače řízení, přestože převod není tak strmý jako u klasického hybridu. Drobnou výtku mám k rejdu, ten by mohl být lepší.

Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top

Závěr


Závěr

Plug-in hybridní Lexus NX na mě udělal velice dobrý dojem, zvlášť svou kultivovaností, hodnotným interiérem a poměrně všestranným jízdním projevem, který zahrnuje slušnou dynamiku i skvělý komfort. K univerzálnosti přispívá také samotné plug-in hybridní pohonné ústrojí. Elektrický dojezd přesahující 60 kilometrů totiž může být zajímavou a přitažlivou výhodou, tedy samozřejmě jen v případě, že máte možnost auto pravidelně nabíjet.

Daní za tuhle přednost je však vyšší cena. Zatímco hybridní NX 350h 4x4 E-Four startuje na částce 1.390.000 Kč, nejlevnější plug-in hybrid stojí 1.850.000 Kč. V případě testovaného provedení F-Sport rozdíl činí 300 tisíc korun: hybrid vyjde na 1.900.000 Kč, plug-in hybrid na 2.200.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 1.340.000 Kč (Lexus NX 350h 2WD Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.850.000 Kč (Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four Executive)
Testovaný vůz bez příplatků 2.200.000 Kč (Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top)
Testovaný vůz s výbavou 2.200.000 Kč (Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top)

Plusy

  • Výborně naladěný podvozek
  • Kvalitní interiér
  • Dojezd na elektřinu
  • Moderní technologická výbava
  • Prostorný interiér
  • Stejný objem nádrže jako u hybridu
  • Stejně velký zavazadelník jako u hybridu

Minusy

  • Velká plocha displeje by mohla být využita lépe
  • Neintuitivní ovládaná přes dotykové plochy na volantu
  • Vypínání jízdy v pruzích jen v infotainmentu
  • Hlučnost spalovacího motoru v otáčkách
  • Jistá těžkopádnost v zatáčkách
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (93)

Doporučujeme

Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top
Cena základní sestavy 2 200 000 Kč
Výbava základní sestavy 20palcová kola z lehké slitiny F Sport, standardní lak (červená nemetalická), akustická skla, Quad-LED světlomety, Lexus Safety System +3 Extended (přednárazový systém, dynamický adaptivní tempomat, systém varování při opuštění jízdního pruhu, asistent semiautonomní jízdy, adaptivní systém ovládání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, asistent změny jízdního pruhu), parkovací senzory vpředu i vzadu, panoramatické zobrazení okolí vozu, asistent bezpečného vystupování, adaptivní odpružení, zatmavená zadní skla, kožené čalounění sedadel, sedadla F Sport, elektricky nastavitelná přední sedadla, sedadlo řidiče s paměťovou funkcí, vyhřívaná přední a zadní sedadla, odvětrávaná přední sedadla, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, ambientní osvětlení interiéru, vyhřívaný volant, elektricky nastavitelný sloupek volantu, elektrické otevírání bočních dveří, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, bezklíčový přístup, 14palcový dotykový Lexus Media Display, cloudová navigace Lexus, audio systém s 10 reproduktory, DAB, head-up displej, bezdrátové nabíjení telefonu, služby Lexus Connected, wallbox Lexus 22 kW (včetně nabíjecího kabelu) a další. Kč
Cena testované sestavy 2 200 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2487
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 227 / 3200 - 3700
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 227
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.1
Emise CO2: 25
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 545 / 1436
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2125 / 0
Rozměr pneu: 235/50 R20
Lexus NX 450h+ 4x4 E-Four F Sport Top
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4660
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1640
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1639
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 4. 2022 22:06
Re: Proč autor v titulku použil....
Promiň mi dotaz? A Ty jsi co za odborníka? Já se alespoň přestavil a zodpověděl jsem Ti řadu osobnějších dotazů, byť jsem nemusel...
Poslední generace RAV4 se neliší počtem výfuků mezi atmo 2.0 a hybridem. V tomhle jsi mimo Ty ...
No a Toyotu jako značku mám rád. Třeba sportovní modely GR či aktuální Hilux. No a jejich hybridy moc nemusím, to je pravda.
Tvá slovní agrese je opravdu dosti veliká při současné bludné projekci a paranoidních prvcích. Snad jsi opravdu nemocný a nejsi jen internetový kovboj, co by při osobním setkání uměl sotva pozdravit...
Avatar - petr petrumr
11. 4. 2022 19:11
Re: Proč autor v titulku použil....
já vím, že chceš být machr, tak ještě jednou ravka měla kolik výfuků?, proč ze sebe děláš debila a neumíš odborníkům odpovědět, ty nevíš ani, že těma výfukama se liší jestli je to 2L nebo 2,5l a nevím co planceš o tuningu, pozoruju tě tady dost dlouho a tvoje žena musela ti nasadit parohy s hybridní toyoty, ty nevíš nic o hybridech, ale tvoje alergie k toyotě uplně přetéká tuhle diskuzi. Uplně stačilo říci, vymyslel jsem si to nebo RAV4 se chystala předjet kamion a byla tam značka zákaz předjíždění, ano podívej se na tu značku i RAV 4 může být nákladák a kařdý není jak ty aby porušoval vše co existuje.
Avatar - Ham.
11. 4. 2022 18:18
Re: NX vs NX
Jel, předváděcí jízdy ve Stodůlkách pro pozvané byly již před nějakou dobou. NX je sice proti GLC novější, ale to neznamená, že lepší. U NX jde Lexus stejně hloupou cestou jako u ES, které nahradilo GS, tedy cestou kdy původní GS měl prémiovou platformu, kterou u ES nahradila platforma mainstreamové Camry s trochu vyvoněným interiérem. Tady je to v bledě modrém RAV4 takže v základních technických komponentách (motory, řešení podvozku) se NX na GLC ani vzdáleně nechytá. Stačí se podívat třeba na přední nápravu, u NX nejprimitivnější mainstreamavé řešení s McPhersonem, u GLC víceprvek s možností klasických pružin a tlumičů nebo adaptivního podvozku nebo vzduchového podvozku, na to se NX může jenom smutně koukat. A že je materiály je NX úplně jinde? A seděl jsi v GLC? A viděl jsi možnosti konfigurace interiéru GLC? Silně pochybuji, možnosti konfigurovat interiér GLC s desítkami kombinací proti pár přednastaveným výbavám NX jsou úplně jiný svět. Prémiový svět, vedle ruského magazínu, kde se na polici krčí tři nebo čtyři druhy zboží.
Avatar - Mikesus
11. 4. 2022 12:12
Re: Proč autor v titulku použil....
Ok. Beru. Chapu, ze to není tvůj oblíbenec, ale není nutné o tom psát nesmysly.
11. 4. 2022 09:56
Re: Proč autor v titulku použil....
Hele omlouvám se, ale pro mně je účast na diskuzích okrajová volnočasová aktivita a nejspíše ji nepřisuzuji takový význam, jako někteří ostatní. Prostě jsem si ukrátil čas během víkendové služby.
Pro mne je slovník Tvůj i některých ostatních zbytečně agresivní, zbytek je slovíčkaření.
Pokud si pozorně přečteš, tak zjistíš, že prosazuji diesel jako ideální motorizaci pro auto s dominantním vysokým dálničním nájezdem. Sám po městě autem nejezdím. A pokud bych jezdil, nemám nic proti EV.
Hybrid v podání Toyoty není můj šálek, to je celé. Pokud Tvůj je, nech si chutnat.