Lotus Eletre oficiálně: 600 koní, stovka pod tři sekundy. A změří vám teplotu
Automobilka Lotus započala přerod na čistě elektrickou značku novým SUV Eletre. To se oficiálně představilo dnes, odhalilo však hlavně vzhled.
Pokud jste si od slavnostního debutu čistě elektrického SUV Lotus Eletre slibovali odhalení designu, ale i kompletních technických informací, dost možná zůstanete zklamáni. Automobilka nám novinku sice ukázala bez špetky maskování, v leckterých údajích o pohonu je však stále značně nekonkrétní.
Ale pojďme popořadě. I když to možná z oficiálních fotografií nevypadá, Eletre je pořádný kus auta. Nový elektromobil je 5103 mm dlouhý, 2135 mm široký (včetně kamer pro digitální zpětná zrcátka) a 1630 mm vysoký. Rozvor náprav má hodnotu 3019 milimetrů. Pokud bychom ze současné automobilové produkce měli novinku k něčemu připodobnit, nejvíce se asi nabízí Lambo Urus.
Novinka je posazena na zbrusu nové platformě Electric Premium Architecture (EPA), jíž jako první dostává právě Eletre. Stejný technický základ lze použít na auta různých velikostí, ale i rozmístění elektromotorů, baterií a dalších komponent. To se značce bude hodit, neboť do roku 2025 hodlá představit další tři elektromobily. A Lotus se nijak netají, že primárními trhy pro velké SUV jsou Čína a USA. Věří však, že novinka bude mít úspěch také v Evropě.
Jak už jsme avizovali, technické parametry vypadají slibně, nejsou ale příliš konkrétní. Lotus avizuje výkon minimálně 600 koňských sil a akumulátor s kapacitou přes 100 kWh. Automobil má zvládnout zrychlení z klidu na stovku za méně než tři sekundy a pokračovat na maximální rychlost až 260 km/h. A dojezd? Podle metodiky WLTP až 600 kilometrů na jedno nabití. Na finální čísla si však budeme muset ještě nějaký čas počkat.
Design elektrického SUV už můžete zhodnotit v přiložené fotogalerii. Zaujme především výrazná maska se širokým úsměvem, která pro elektromobily nebývá typická. Všímáme si rovněž úzkých světlometů (dálková světla jsou designem elegantně skryta) a Lotus vyzdvihuje rovněž práci s obtékajícím vzduchem a zlepšenou aerodynamiku, což přispívá menším odporům a vyššímu dojezdu. Byť koukáme na prakticky sériové auto, tvůrci přiznávají, že podsvícené kliky dveří se do výroby nedostanou. Zapuštěné však zůstanou, stejně jako vyobrazená třiadvacetipalcová(!) kola. Komu bys to snad přišlo moc, může sáhnout po základních dvaadvacítkách.
Nešetřilo se ani moderními technologiemi. Eletre disponuje autonomním jízdou čtvrté úrovně, kterou legislativa zatím povoluje pouze v Číně. Jak už bylo zmíněno, k dispozici jsou rovněž digitální zpětná zrcátka, která jsou nabízena jako alternativa vedle klasiky. Na přístrojové desce je kamera sledující řidiče. Dokud se nepodívá na displeje nahrazující zrcátka, je jejich jas ztlumen na 50 %, aby svícení zbytečně nerušilo. Ale pozor, zůstávají i fyzická tlačítka pro nastavování teploty. Zajímavý mix futura a klasiky. „Snažili jsme se prosadit z hlediska prémiového interiéru a technologie. Auto třeba umí měřit vaši tělesnou teplotu,“ vyzdvihuje Ben Payne, výkonný ředitel Lotusu.
Eletre je pětimístné SUV se sklopnou zadní lavicí, jen v Číně zůstane vyhrazeno čtyřem pasažérům. Nechybí kufr vpředu, společně s klasickým zavazadelníkem nabídne objem 470 litrů. Jen pro představu, sedan Porsche Taycan disponuje 447 litry. Z úvodních fotografií působí kabina futuristicky, ale zároveň velmi prostorně. Snad se brzy dočkáme i prvního osobního seznámení.
Elektrická novinka značky Lotus se bude vyrábět v novém závodě v čínském Wu-chanu. Ano, tom Wu-chanu. Továrna má roční kapacitu až 150.000 automobilů, což by společně s dalšími dvěma modely mělo znamenat až 50 tisíc elektrických SUV ročně. Na podrobné ceny si ještě budeme muset počkat. Podle prvních informací však nové SUV bude stát minimálně 2,9 milionu Kč a dodávky prvním zákazníkům započnou v roce 2023.