Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Eletre oficiálně: 600 koní, stovka pod tři sekundy. A změří vám teplotu

Stanislav Kolman
Diskuze (33)

Automobilka Lotus započala přerod na čistě elektrickou značku novým SUV Eletre. To se oficiálně představilo dnes, odhalilo však hlavně vzhled.

Pokud jste si od slavnostního debutu čistě elektrického SUV Lotus Eletre slibovali odhalení designu, ale i kompletních technických informací, dost možná zůstanete zklamáni. Automobilka nám novinku sice ukázala bez špetky maskování, v leckterých údajích o pohonu je však stále značně nekonkrétní.

Ale pojďme popořadě. I když to možná z oficiálních fotografií nevypadá, Eletre je pořádný kus auta. Nový elektromobil je 5103 mm dlouhý, 2135 mm široký (včetně kamer pro digitální zpětná zrcátka) a 1630 mm vysoký. Rozvor náprav má hodnotu 3019 milimetrů. Pokud bychom ze současné automobilové produkce měli novinku k něčemu připodobnit, nejvíce se asi nabízí Lambo Urus.

Novinka je posazena na zbrusu nové platformě Electric Premium Architecture (EPA), jíž jako první dostává právě Eletre. Stejný technický základ lze použít na auta různých velikostí, ale i rozmístění elektromotorů, baterií a dalších komponent. To se značce bude hodit, neboť do roku 2025 hodlá představit další tři elektromobily. A Lotus se nijak netají, že primárními trhy pro velké SUV jsou Čína a USA. Věří však, že novinka bude mít úspěch také v Evropě.

Jak už jsme avizovali, technické parametry vypadají slibně, nejsou ale příliš konkrétní. Lotus avizuje výkon minimálně 600 koňských sil a akumulátor s kapacitou přes 100 kWh. Automobil má zvládnout zrychlení z klidu na stovku za méně než tři sekundy a pokračovat na maximální rychlost až 260 km/h. A dojezd? Podle metodiky WLTP až 600 kilometrů na jedno nabití. Na finální čísla si však budeme muset ještě nějaký čas počkat.

Video se připravuje ...

Design elektrického SUV už můžete zhodnotit v přiložené fotogalerii. Zaujme především výrazná maska se širokým úsměvem, která pro elektromobily nebývá typická. Všímáme si rovněž úzkých světlometů (dálková světla jsou designem elegantně skryta) a Lotus vyzdvihuje rovněž práci s obtékajícím vzduchem a zlepšenou aerodynamiku, což přispívá menším odporům a vyššímu dojezdu. Byť koukáme na prakticky sériové auto, tvůrci přiznávají, že podsvícené kliky dveří se do výroby nedostanou. Zapuštěné však zůstanou, stejně jako vyobrazená třiadvacetipalcová(!) kola. Komu bys to snad přišlo moc, může sáhnout po základních dvaadvacítkách.

Nešetřilo se ani moderními technologiemi. Eletre disponuje autonomním jízdou čtvrté úrovně, kterou legislativa zatím povoluje pouze v Číně. Jak už bylo zmíněno, k dispozici jsou rovněž digitální zpětná zrcátka, která jsou nabízena jako alternativa vedle klasiky. Na přístrojové desce je kamera sledující řidiče. Dokud se nepodívá na displeje nahrazující zrcátka, je jejich jas ztlumen na 50 %, aby svícení zbytečně nerušilo. Ale pozor, zůstávají i fyzická tlačítka pro nastavování teploty. Zajímavý mix futura a klasiky. „Snažili jsme se prosadit z hlediska prémiového interiéru a technologie. Auto třeba umí měřit vaši tělesnou teplotu,“ vyzdvihuje Ben Payne, výkonný ředitel Lotusu.

Eletre je pětimístné SUV se sklopnou zadní lavicí, jen v Číně zůstane vyhrazeno čtyřem pasažérům. Nechybí kufr vpředu, společně s klasickým zavazadelníkem nabídne objem 470 litrů. Jen pro představu, sedan Porsche Taycan disponuje 447 litry. Z úvodních fotografií působí kabina futuristicky, ale zároveň velmi prostorně. Snad se brzy dočkáme i prvního osobního seznámení.

Elektrická novinka značky Lotus se bude vyrábět v novém závodě v čínském Wu-chanu. Ano, tom Wu-chanu. Továrna má roční kapacitu až 150.000 automobilů, což by společně s dalšími dvěma modely mělo znamenat až 50 tisíc elektrických SUV ročně. Na podrobné ceny si ještě budeme muset počkat. Podle prvních informací však nové SUV bude stát minimálně 2,9 milionu Kč a dodávky prvním zákazníkům započnou v roce 2023.

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (33)

Doporučujeme

31. 3. 2022 09:42
Re: Nový smer
Nemas za co :D.
31. 3. 2022 00:08
Re: Tak určitě...
To mi připomíná kamaráda. Jeli jsme s Ioniqem do Plzně a zpět. Jel jsem 150-190, co provoz dovolil a na cestě zpět se pořad ptal, kde budeme tu hoďku stát na nabijecce. Když jsme mu řekl, ze do Prahy je to 70 km a já mám dojezd ještě 212, tak mi proste nechtěl věřit. Uvěřil, až když jsme zaparkovali v Praze vedle jeho Yarise.
EV6 jsem koupil jako dárek manželce a složil zálohu na GT.
Nabíjel jsem z Ostravy do Prahy na Pavove u Jihlavy na Ionity. Za 11 minut bylo dobito na dalších 200 km jízdy.
Hodinu stát na nabijecce bych fakt nechtěl. Max 15 minut a i z toho mám husí kůži.
30. 3. 2022 22:41
Re: Nový smer
Kokos, dík, že si mi to vysvetlil... Fakt že dlho som si nad tým lámal hlavu.
Avatar - Mokrous
30. 3. 2022 22:03
Tak určitě...
Malé okénko do nedávné minulosti: "Automobily Lotus nejsou o ohromném výkonu, ale zejména o poměru výkonu k hmotnosti. Nový Elise Sprint stlačil suchou hmotnost pod 800 kilogramů!
Všechny vozy spojuje filozofie Colina Chapmana postavená na nízké hmotnosti a aura něčeho velmi výjimečného. V prosinci letošního roku už to sice bude 35 let od Chapmanovy smrti, posedlost nízkou hmotností však vozům Lotus nadále zůstává."

A pár let na to další debi.ní SUV na baterky s 3x vyšší hmotností. Od toho tu bude Kia EV6GT za násobně nižší cenu, když někdo bude chtít 5x dát plnej a pak hodinu nabíjet.
Prostě "Svět se v pr.el obrací" a to bohužel platí úplně pro všechny oblasti našeho počínání.
Avatar - Hammunasakra
30. 3. 2022 21:04
Re: hmotnost
Téma PROBLÉM je ROPA která

a) dochází a NEBUDE na věky
b) je z problémových oblastí

si slyšel už PŘED VÁLKOU