Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes Vision EQXX: Studie nezvykle aerodynamického elektromobilu láká na dojezd přes 1000 km

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Mercedes-Benz představuje koncept elektromobilu budoucnosti. Zajímavý je především způsobem, jakým přistupuje k dojezdu.

Studie Vision EQXX láká na dojezd přesahující 1000 kilometrů. Pozoruhodné na tom je, že této schopnosti automobilka nedosáhla instalací baterie s neobvykle velkou kapacitou, což by byl zřejmě nejjednodušší způsob. Místo toho se soustředila na technologie, efektivitu, hmotnost a aerodynamiku.

Vision EQXX je poměrně kompaktním sedanem, který na délku měří něco málo přes 4,6 metru - délkou je tedy podobný současné Škodě Octavia. Rozvor dosahuje 2,8 metru.

Důraz na použití lehkých materiálů pak znamená, že koncept váží 1.750 kilogramů. Ano, není to málo, ale musíme si uvědomit, že jde o elektromobil s mimořádně bohatou a moderní výbavou. Ještě zajímavější je aerodynamika: Mercedes udává součinitel odporu vzduchu cx = 0,17!

O pohon se stará elektromotor o výkonu 150 kW, který čerpá energii z akumulátoru, jehož kapacita se blíží 100 kWh. Výrobce přesnou hodnotu neuvádí, zdůrazňuje však, že cílem bylo, aby kapacita byla nižší než zmíněných 100 kWh.

Baterie je přitom o polovinu menší a o 30 procent lehčí než akumulátor s podobnou kapacitou v sériovém modelu EQS. I s rámem, který baterii nese, tento prvek váží 495 kilogramů. Automobilka v souvislosti s efektivním akumulátorem hovoří o zvýšení hustoty energie, vyšším obsahu křemíku a pokročilém složení. Vůz také využívá 900V architekturu. A zajímavý je i údaj o efektivitě pohonného ústrojí: na zadní kola prý doputuje 95 procent energie.

Video se připravuje ...

S úsporou energie sedanu pomáhá solární panel na střeše, který energii ukládá do samostatné baterie a současně pohání palubní systémy a elektroniku, například klimatizaci, světla či infotainment. I ten je zajímavý, multimediální systém totiž využívá obrovský displej s úhlopříčkou 47,5 palce, zabírající prostor prakticky celé palubní desky a nabízí 8K rozlišení.

V interiéru najdeme čtyři sedadla, řadu udržitelných materiálů a moderní technologie. Pro zajímavost, v konstrukci se uplatnila například udržitelná náhražka plastu vyrobená ze skládkového odpadu, který zahrnuje vyhozené potraviny, směsné plasty nebo dětské pleny.

Vision EQXX je zatím jen designovým konceptem, Mercedes ovšem tvrdí, že studie poodhaluje elektromobilitu blízké budoucnosti. Kdy se jí dočkáme, však neupřesňuje.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (36)

Doporučujeme

Avatar - MS-sport
5. 1. 2022 07:35
Vopičárna
Nic víc ani míň. Prostě taková je dneska doba. Všechno jenom naoko.
Avatar - chalan66
4. 1. 2022 19:07
:-(
Absolútne nesúrodý dizajn. Nič, ale nič, nenasvedčuje , že je to Mercedes. Tak ako v predu, aj v zadu skôr KIA !

Strašne nepekný zadok, príšerne predĺžený a bočná línia je ako keby predná časť nepatrila k autu ! Keď zavrel dvere, tak to buchlo ako na Dacii a miesto madla na dverách dedov opasok, Tak to je hrúza ! Techniku nekomentujem.
4. 1. 2022 17:16
Re: Aerodynamické chyby
To by se dalo snadno zjistit při jízdě na neutrál vyšší rychlostí z kopce. Po přidání plynu a zvýšení otáček (bez kvaltu) by se musely citelně snížit jízdní odpory, naopak po vypnutí motoru by ho vzduch více brzdil
Avatar - Barry Lyndon
4. 1. 2022 16:45
Re: Aerodynamické chyby
Myšlenka je taková, že než hnát všechen vzduch kolem auta, dala by se ho část (třeba 10% ?) hnát skrze auto. A protože zase nechceme mít v autě středový tunel o průměru půl metru, tak by ta "díra v čumáku" měla o něco větší průměr než ten tunel potom dál (což by logicky mělo znamenat, že by rychlost proudění vzduchu v tomu tunelu byla vyšší než rychlost proudění okolo auta. Toho by se pak kreativně využilo na zádi, kde by tento o něco rychlejší proud vzduchu sloužil k optimalizaci proudění v rámci úplavu. Jestli je to blbost nebo ne, netuším, je to jen takový brainstormingovitý nápad. Třeba to blbost je, protože turbulence v tom tunelu by všechno jen zhošily, co já vím... Jo a napadlo mě to právě při pohledu na T.50.
Taková odbočka - uctívači Tatry 77 (87?) tvrdí, že ventilátor motoru při jízdě výrazně snižuje Cx. Proto prý má ta Tatra výrazně lepší koeficient odporu vzduchu když jede než když stojí. Já sice nějakému výraznějšímu efektu moc nevěřím, ale jak jsem koupil, tak prodávám.
4. 1. 2022 15:29
Re: efektivita pohonného ústrojí
a ani v jednom případě 95%:)
https://www.garaz.cz/…ych-aut-21000070