Nová Mazda RX-7 měla vzniknout. Zabila ji však finanční krize
Japonská Mazda v minulých letech pracovala na vývoji nové wankelové RX-7, ale kvůli finanční krizi ji musela zrušit. Měla být sourozencem roadsteru MX-5.
V automobilovém světě se často mluví o návratu legendárních wankelových sporťáků od Mazdy. Zatím posledním z nich byla Mazda RX-8, která byla duchovním nástupcem slavnějšího modelu RX-7. Ten se po dlouhých desetiletích přestal vyrábět už v roce 2002 a pravověrní nadšenci stále čekají na jeho opravdového nástupce. Už v předminulém desetiletí skutečně vznikal, ale nakonec jej zabila finanční krize.
Japonec Nobuhiro Yamamoto, bývalý projektový manažer pracující na modelech MX a RX, se o tom rozmluvil v rozhovoru pro zahraniční automobilová média. Uvedl, že nejnovější generace modelu s interním označením ND měla mít sourozence s wankelovým motorem, ale nakonec k tomu nedošlo kvůli krachu významné americké banky Lehman Brothers v roce 2008 a následné globální finanční krizi.
Zatím nejmodernější Mazda MX-5 se původně měla představit už v roce 2012, ale právě ekonomická situace ve světě donutila automobilku odložit oficiální uvedení až na rok 2015. A současně kompletně zrušit čtvrtou generaci RX-7. Mazda se přitom chtěla vrátit ke kořenům modelu, protože po komfortnější a slabší RX-8 znovu pracovala na vývoji více řidičského sportovního kupé.

Mazda RX-7 je sice nejslavnějším silničním sportovním modelem značky, ale výrazně úspěšnější roadster MX-5 nepochybně vedl automobilku k větším investicím do nové generace. Bez nutnosti sdílení komponentů mezi dvěma sportovními vozy se tedy inženýři mohli věnovat vývoji „Miaty“, aniž by museli dělat kompromisy, jako tomu bylo u částečně podobných mazd RX-8 a MX-5 třetí generace NC.
I když je budoucnost sportovních mazd RX stále ve hvězdách, automobilka v posledních letech dává najevo, že se v zákulisí skutečně něco děje. Hlavním impulzem pro nové spekulace je studie RX-Vision z roku 2015 i loňský koncept Iconic SP. V minulosti se na veřejnosti objevily i patentové nákresy a Mazda i nadále pracuje na vývoji rotačních motorů i celého nového sportovního modelu.
Zatím nejmodernějším wankelovým modelem je plug-in hybrid MX-30 s novou jednotkou 8C pracující jako „prodlužovač dojezdu“. Ten však v reálném světě působí jako elektrifikovaná vývojová platforma uvedená do provozu pro neoficiální testování veřejností.