Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Volkswagen Passat je tady: Výhradně kombi, pořádné motory a špičkový komfort

Ondřej Mára
Diskuze (188)

Devátá generace VW Passat přijíždí s novou technikou a slibuje ještě více komfortu i prostoru.

Volkswagen Passat byl světu poprvé představen přesně před 50 lety, a od té doby se prodalo přes 30 milionů kusů tohoto modelu. Díky tomu ve statistikách už přeskočil i legendárního Brouka a stal se historicky druhým nejprodávanějším modelem německé automobilky. Hned po modelu Golf.

Dnes Volkswagen představuje již devátou generaci úspěšného modelu, jejíž oficiální veřejná premiéra proběhne během autosalonu IAA Mobility v Mnichově. Odhalení Passatu přitom nabídne další pohled i na techniku nové generace Škody Superb, se kterou se bude společně vyrábět v Bratislavě. Datum premiéry mladoboleslavského modelu ale zatím neznáme.

Vraťme se ovšem k Volkswagenu Passat, který bude v deváté generaci dostupný pouze jako kombi s označením Variant. Základem modelu bude modernizovaná platforma MQB evo, se kterou se setkáme také u nového VW Tiguan nebo mladoboleslavských novinek Škoda Superb a Kodiaq.

Video se připravuje ...

Větší a modernější

Nová generace Passatu Variant nabídne o 50 mm delší rozvor, tedy s celkovou hodnotou 2841 mm, který se podepsal na výrazně pozměněných proporcích. V porovnání s předchůdcem by měl nový Passat Variant nabídnout svalnatější plochy a dynamičtější linie. Celková délka narostla o 144 mm na výsledných 4917 mm, zatímco do šířky vůz narostl o 20 mm na 1852 mm. Výška 1506 mm, včetně antény, zůstala na podobné úrovni jako u předchůdce.

Po stránce designu vůz zaujme aerodynamicky tvarovanou přídí s inovovanými tvary. Největší pozornost na sebe strhávají nové LED světlomety se dvěma moduly, nad kterými jsou úzká LED světla pro denní svícení. Světlomety pak napříč maskou propojuje tenká LED lišta, umocňující celkovou šířku vozu. Na přání budou dostupné i LED Matrix světlomety IQ.Light. Za zmínku stojí také chromované lišty ve spodní masce chladiče, po jejichž stranách proudí vzduch do podběhů, nebo nová kapota, která je nově ve středu nižší než její okraje, čímž se nový Passat Variant opět liší od svého předchůdce.

Při pohledu z profilu zaujme nový Passat Variant například prolisem ve výši klik dveří, patrné jsou však i protažené plochy bočních oken, související s prodlouženým rozvorem. D-sloupky jsou nově více skloněny dopředu, čímž by měly vyzařovat více sportovnosti. V mírně rozšířených podbězích pak mohou být umístěna kola o průměru až 19 palců.

Stejně jako vpředu, také vzadu vidíme nové LED svítilny, které jsou propojeny osvětlenou lištou – opět zdůrazňující šířku vozu. V horní části víka zavazadelníku navíc zaujme velký střešní spoiler, který společně s bočními prvky a difuzorem pod nárazníkem přispívá k optimalizaci aerodynamiky a tedy i snížení spotřeby a prodloužení dojezdu.

Ostatně aerodynamika hrála u nového Passatu Variant výraznou roli. Součinitel aerodynamického odporu se podařilo srazit z hodnoty cx = 0,31 u předchůdce na cx = 025, což je historicky nejnižší hodnota u modelu Variant. K optimalizaci přitom nepomohly jen tvary karoserie, ale také technické novinky, jako je třeba elektricky ovládaná žaluzie chladiče. V předním nárazníku jsou také speciální vzduchové clony, které upravují obtékání vzduchu, a optimalizován byl i tvar podvozku až po zadní difuzor. Vnější zpětná zrcátka by měla klást mimořádně malý odpor a aerodynamicky byla optimalizována i kola.

Více místa a MIB4

Přední část kabiny nového Passatu zaujme především novými displeji a systémy, vycházejícími ze čtvrté generace modulární platformy pro informační a zábavní systémy MIB4. Před řidičem je 10,25palcová obrazovka nově vyvinutého digitálního přístrojového štítu s označením Digital Cockpit, která je integrována přímo do přístrojové desky a její povrchová úprava zabraňuje odrazům.

Uprostřed palubní desky vidíme nový displej infotainmentu, natočený směrem k řidiči, který má standardně úhlopříčku 12,9 palců, na přání však bude dostupný i 15“ displej. Displej nabídne novou grafiku a nově strukturované menu, které by mělo přispět k lepší uživatelské přívětivosti systému. Pod obrazovkou zůstaly kapacitní posuvníky pro nastavení ventilace a hlasitosti médií, které jsou konečně podsvícené.

Kromě toho ale nový Passat nabídne i nově vyvinutý head-up displej, který promítá nejdůležitější informace přímo na čelní sklo – do zorného pole řidiče. Neposlední zajímavou novinkou je přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení, čímž se automobilce uvolnilo více místa ve středovém tunelu.

Díky prodloužení rozvoru se zvětšil maximální prostor pro nohy o 50 mm a 947 mm. Standardní objem zavazadelníku pak vzrostl o 40 litrů, tedy na 690 litrů, po sklopení zadních opěradel pak nový Passat Variant nabídne objem až 1920 litrů, což představuje zlepšení o 140 litrů. Posádka se navíc může těšit na nové materiály, které nejsou jen příjemné na pohled či dotek, ale také pomohly zlepšit odhlučnění vozu a jeho akustiku. V sériové výbavě je navíc přední akustické sklo, které může být doplněno o boční skla s akustickou fólií.

Řidiči a spolujezdec se navíc mohou těšit na nová volitelná přední sedadla ergoActive, které kromě elektrického nastavení polohy až v 14 směrech nabídnou také vyhřívání nebo odvětráváním. Sedadla mají pneumatickou bederní opěrku nastavitelnou ve 4 směrech a v závislosti na výbavě pneumatický tříkomorový nebo desetikomorový systém pro tlakovou bodovou masáž. Hodnotnější sedadla čalouněná kůží a zdravotní sedadla navíc disponují automatickou klimatizací sedadla.

Široká nabídka pohonů

Nový Passat Variant bude dostupný s pestrou paletou pohonných jednotek. Základ tvoří nový mild-hybridní zážehový motor 1,5 eTSI, kromě toho ale budou na výběr dva plug-in hybridní pohonné systémy eHybrid, dva turbodiesely TDI a dva přeplňované zážehové motory TSI. Všechny motory jsou přitom kombinovány s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Jednotka eTSI (1.5 TSI evo2) dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW (150 k). Dvě nové verze plug-in hybridu eHybrid poskytují nejvyšší systémový výkon 150 kW (204 k) nebo 200 kW (272 k). Dva motory TSI řady EA888 evo4 posílají na DSG převodovku nejvyšší výkon 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k) a dva vznětové motory k TDI z řady EA288 evo nabídnou nejvyšší výkon 110 kW (150 k) nebo 142 kW (193 k). Motory TSI 195 kW a TDI 142 kW budou uvedeny na trh zásadně s trvalým pohonem všech kol 4MOTION.

Základní 1,5litrový motor eTSI s mild-hybridní asistencí, který se v Passatu Variant objevuje poprvé, je vybaven 48V systémem s reverzním alternátorem a lithium-iontovou baterií. Motor nabídne již zmiňovaný nejvyšší výkon 110 kW, který by měl stačit i na dynamické rozjezdy. Zajímavá by však měla být především hospodárnost, ke které má přispět funkce plachtění i systém deaktivaci válců ACTplus.

Plug-in hybridní pohony měly být vyvinuty zcela nově, přičemž jejich základem je nyní přeplňovaný zážehový motor 1,5 TSI evo, namísto motoru 1,4 TSI. Spalovací motor je kombinován s elektromotorem, který nově čerpá energii z baterie s nejvyšší využitelnou kapacitou 19,7 kWh. Kombinovaný výkon dosahuje 150 kW, respektive 200 kW. Dojezd na elektřinu by měl v závislosti na výbavě dosahovat až 100 kilometrů, kombinovaný dojezd s plně nabitou baterií a plnou nádrží o objemu 45 litrů by měl být asi 1000 kilometrů.

Systém pohonu Výkon v kW (k) Převodovka Druh pohonu
Plug-in hybridní pohony      
eHybrid 150 (204) 6stupňová eDSG Přední kola
eHybrid 200 (272) 6stupňová eDSG Přední kola
Mild hybridní pohon      
1.5 eTSI 110 (150) 7stupňová DSG Přední kola
Přeplňované zážehové motory      
2.0 TSI 150 (204) 7stupňová DSG Přední kola
2.0 TSI 4MOTION 195 (265) 7stupňová DSG 4MOTION
Přeplňované vznětové motory      
2.0 TDI 110 (150) 7stupňová DSG Přední kola
2.0 TDI 4MOTION 142 (193) 7stupňová DSG 4MOTION

Baterii bude možné opět dobíjet i z domácí zásuvky, nově však nabídne podporu dobíjení střídavým proudem až při výkonu 11 kW, nechybí ovšem ani podpora nabíjení na rychlonabíječkách se stejnosměrným proudem, kde nový Passat Variant eHybrid zvládne nabíjet při výkonu až 50 kW. Na rychlonabíječce by tak nabití z 10 na 80 procent mělo trvat zhruba jen 25 minut.

Optimální jízdní komfort by pak měla zajistit nová generace adaptivního podvozku DCC, na přání dodávaný systém DCC Pro. Passat je také poprvé vybaven manažerem jízdní dynamiky, který ovládá funkce elektronických uzávěrek diferenciálů (XDS) a funkce DCC Pro řízených tlumičů. Prostřednictvím brzdných zásahů a selektivními změnami tuhosti tlumičů na jednotlivých kolech by mělo být dosahováno neutrálnějších, stabilnějších, agilnějších a preciznějších jízdních vlastností.

K celkovému zlepšení jízdních vlastností by však měly přispět i další úpravy podvozku, včetně nového naladění elektromechanického posilovače, nových příčných zkrutných stabilizátorů, nových tlumičů a nové stabilnější geometrie.

Nové paleta výbav

Nový Volkswagen Passat Variant dorazí na trhy během prvního čtvrtletí roku 2024 a dostupný bude ve čtyřech výbavových verzích: Passat, Business, Elegance a R-Line, které by měl být výbavově bohatší. Například již základní model Passat tak nabídne LED světlomety a zadní LED svítilny, nové displeje MIB4, AppConnect, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat ACC a mnoho dalšího. Nechybí ani bezpečnostní a asistenční systémy jako Front Assist, Lane Assist, rozpoznávání značek, zadní kamera a mnoho dalšího.

Výbava Business bude opět cílit na časté cestovatele, kterým nabídne elegantní dekory exteriéru i bohatší výbavu. V té nebude chybět čalounění sedadel ArtVelours, třízónová klimatizace Climatronic, sedadla s masážní funkcí a řada praktických asistentů, jako Park Assist, Travel Assist nebo Light Assist.

Na vrcholu nabídky budou výbavové stupně Elegance a R-Line. Verze Elegance má nabídnout ušlechtilejší vzhled, naopak verze R-Line sází na sportovnost. Oba výbavové stupně nabídnou IQ.Light LED Matrix světlomety, zadní LED svítilny s animovanými směrovkami, bezklíčový přístup, elektrické víko kufru, kompletní ambientní osvětlení, asistenta Park Assist Plus, atd.

Sportovněji laděný Passat Variant R-Line dostane také sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a 18 palcová litá kola, zatímco model Elegance bude stát na sedmnáctkách. Kromě standardní výbavy však bude možné vozy ještě dále specifikovat prostřednictvím nabídky výbavových paketů.

Ondřej Mára
Diskuze (188)

Doporučujeme

14. 9. 2023 16:55
Re: Re: Camry
No…měl jsem ji před rokem na 14 dní…330i…při rychlé jízdě jistota, pevnost i sportovní komfort, ale při pomalé jízdě spíše pouze tuhost a pevnost. Nic jako Passat v komfortu, to ani náhodou.

Mně se nastavení líbilo moc, potřebuje pevnější ruku a umí odměnit, žádná C5 hydroactive to ale není.
2. 9. 2023 16:05
Re: trvalý pohon všech kol 4MOTION ??
To ne, ale samozřejmě jsem reagoval na tvou formulaci.... Že přes hardyspojku funguje jen tehdy když musí....
To fakt vyznívá jako by připojování zadku měla zajišťovat právě ta hardyspojka
Avatar - Mikesus
2. 9. 2023 11:22
Re: Čest diskutujícím
on je tak moc ukřivděnej, že jsem ho nachytal na úmyslné lži, že ani není schopen pochopit, co mi na řidičích dieselů vadí. A ne to, že s nimi jezdí, nebo že je vlastní, ale že s nimi jezdí po městech. Nepamatuju si, že bych venku viděl na parkovišti někoho s nastarovaným benzinem obtěžovat okolí, aby si vyhřál/vychladil interiér, u těhle dieseldesolátů běžně. V kolonách čoudící a smrdící auto je v 90% diesel.
bohužel někdo není schopen uznat ( už se dostal do takového stádia asi ), že:
"New research found that just two hours of exposure to diesel exhaust impaired the brain's functional connectivity, which can lower your ability to think and remember"
https://www.usnews.com/…rming-your-brain
Avatar - rohYpnol
2. 9. 2023 07:19
Re: trvalý pohon všech kol 4MOTION ??
Ach jo... A POHON je snad jen haldexová spojka?!??
2. 9. 2023 01:24
Re: trvalý pohon všech kol 4MOTION ??
To je ale součást hnací hřídele, nikoliv haldexové spojky