Pekingský autosalon 2020 ve fotogalerii: Klíčové novinky, zajímavé retro i čínské speciality
I kvůli zrušení mnoha letošních autosalonů je na tom pekingském k vidění hodně zajímavého. Prohlédněte si klíčové novinky v rozsáhlé fotogalerii.
Rok 2020 nepřeje automobilovým výstavám. Zrušeny byly letos skoro všechny autosalony s mezinárodním renomé – ženevský, newyorský, detroitský, pařížský nebo třeba tuningová výstava SEMA. I díky tomu se letos největší světovou autoshow stane právě probíhající autosalon v Pekingu. Paradoxně se tak velká autoshow navzdory „čínské“ chřipce koná právě v Číně.
Původně se měl letošní ročník pekingského autosalonu konat v tradičním dubnovém termínu, v němž se ob rok střídá s autoshow v Šanghaji. Podobně jako jiné veletrhy jej však pandemie koronaviru přesunula, a to konkrétně do termínu od 26. září do 5. října. Jenže zatímco jiné přesunuté autosalony (newyorský, detroitský) nakonec byly pro letošek zcela zrušeny, pekingská autoshow si nový termín uhájila a skutečně se koná.
I díky tomu jsou tak v Pekingu vidět opravdu zajímavé automobily, které jsou důležité i v globálním měřítku. Poprvé veřejnost právě v čínské metropoli může vidět takové vozy jako nové BMW řady 4, Kiu Carnival nebo Maserati MC20, které debutovaly v minulých týdnech a měsících, avšak výhradně online.
Klíčovou roli ale samozřejmě hrají domácí značky. Hongqi E-HS9 je nový čínský konkurent pro SUV jako Rolls-Royce Cullinan. Dílo luxusní značky koncernu FAW Group je 5.209 mm dlouhým luxusním SUV poháněné výhradně elektřinou. K dispozici mají být dvě výkonové verze, s celkovým výkonem 320 kW, respektive 405 kW. Slabší využije dva elektromotory o výkonu 160 kW (jeden u každé nápravy), druhá zkombinuje 160kW motor vpředu s 245kW elektromotorem vzadu.
Jiná značka koncernu FAW Group, Bestune (dříve Besturn), zase přivezla nový liftback B70, který tvarem protažených světel připomíná dnešní Cadillacy. Základem 4.810 mm dlouhého auta s rozvorem 2.800 mm je nově vyvinutá platforma, kterou FAW využije také u dalších automobilů, o pohon se má postarat přeplňovaná benzinová patnáctistovka.
Velkou pozornost pak vzbudila díla Songsan Motor s retro vzhledem. Zatímco SS Summer nápadně připomíná někdejší hippie bus, alias Volkswagen Typ 2, SS Dolphin je zase replika prvního Chevroletu Corvette, avšak netradičně s plug-in hybridním pohonem.
Retrostyl pak vzývá také studie Futurist automobilky Great Wall Motors, která kombinuje retro stylizovanou karoserii s moderními prvky v kabině a hlavně moderním pohonem. Great Wall Futurist je totiž jak jinak, elektromobil. Základem je nová platforma Lemon určená pro vozy s elektrickým, plug-in hybridním nebo dokonce vodíkovým pohonem.
Human Horizons HiPhi X je proti tomu ryzí moderna. Jedná se o crossover s elektrickým pohonem s netradičně řešeními dveřmi – zadní se otevírají nejen do stran, ale také k nebi. Proces otevírání je přitom automatický, a tak se HiPhi X prezentuje jako první sériové auto bez klik s bezdotykovým otevíráním. K dispozici bude čtyřmístná nebo šestimístná verze, přičemž prodej bude spuštěn během roku 2021.
V Pekingu se rovněž připomněla čínsko-izraelská značka Qoros, která v minulosti měla i neúspěšné ambice dobýt evropský trh, když krátce působila Slovensku. Představila nové SUV Qoros 7, které chce být zahájením nové éry značky, ať už z hlediska designu nebo zacílení. SUV dlouhé 4679 mm uvnitř sází na obří, vertikálně orientovanou dotykovou obrazovkou infotainmentu s úhlopříčkou 14,6 palce. K dispozici jsou dva přeplňované benzinové motory, o objemu 1,6 a 1,8 litru, oba výhradně spárované se sedmistupňovou spojkovou převodovkou.
Nechybí ale ani novinky mimočínských značek. Volkswagen si připravil premiéru Tiguan X, dlouho spekulovaném SUV kupé na bázi modernizovaného Tiguanu, o jehož příchodu se hovořilo už delší dobu. Zatím je však vůz určen pouze pro čínský trh.
To Honda e:concept je zatím hudbou budoucnosti, ukazuje však, jakým směrem by se mohla ubírat další budoucnost elektřinou poháněných automobilů. Vedle roztomilého retro hatche Honda e tak japonský výrobce zvažuje i mnohem moderněji působící SUV.