Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poprvé za volantem Renaultu Arkana. Nové SUV-kupé sází na komfort

David Bureš
Diskuze (64)

Renault uvádí na trh kompaktní SUV-kupé Arkana, první takové auto svého segmentu. Jaká Arkana je, jsme poprvé zjišťovali přímo na českých silnicích.

Automobilka Renault hodlá pod vedením nového šéfa Lucy de Mea výrazně proměnit své portfolio. Během čtyř let chce uvést 14 nových modelů, sedm čistě elektrických a sedm hybridních, přičemž zaměřit se primárně hodlá na větší segmenty C a D, v nichž nové vedení vidí velký potenciál. Takovou první vlaštovkou této nové strategie je i model Arkana, který jsme si už poprvé vyzkoušeli na českých silnicích.

Jedná se o kompaktní SUV-kupé, které svojí délkou 4.568 mm a rozvorem 2.720 mm velikostně vyplňuje mezeru mezi crossoverem Kadjar a velkým SUV Koleos. Jde přitom o novinku v nabídce, bez přímého předchůdce. Zároveň přitom v tuto chvíli jde o první SUV-kupé mainstreamové značky na evropských trzích. Jestliže třeba v Číně se prodává Škoda Kodiaq GT a v Jižní Americe Volkswagen Nivus, v Evropě aktuálně takové vozy nabízejí jen luxusní výrobci - Audi (Q4 e-tron Sportback, Q5 Sportback, e-tron Sportback, Q8) BMW (X4 a X6) a Mercedes-Benz (GLC kupé, GLE kupé).

Video se připravuje ...

Novinka evokuje i liftbacky

O úplnou novinku Renaultu však nejde. Už od roku 2019 se pro ruský trh vyrábí stejnojmenný automobil, se shodnou koncepcí i designem. Technicky se však obě Arkany liší, ta „ruská“ využívá starší architekturu B0 sdílenou třeba s Dacií Duster, zatímco ta „evropská“ vyráběná v korejském Busanu (jako Koleos) má modernější platformu CMF-B, což je rozpoznatelné hlavně na vyspělejší kabině.

I kvůli tomu Renault Arkana z hlediska designu nadále zapadá do současné modelové palety značky. Styl s výrazným logem na přídi a světlomety protaženými o diodové kly navazuje třeba na aktuální Mégane. Stejně tak koncová světla protažená doprostřed víka zavazadelníku známe z jiných modelů značky. Sportovní nárazník se zdobením inspirovaným monoposty Formule 1 pak dokazuje verzi R.S. Line.  

Nejvýraznější novinkou je každopádně právě silueta inspirovaná vozy kupé. Osobně bych ale vůz klidně přiblížil i liftbacku, jen se zvýšenou světlostí. Ta mimochodem činí slušných 200 mm.

*Verze E-Tech
Renault Arkana - srovnání s rozměrů s dalšími modely
Model Renault Arkana Renault Captur Renault Kadjar Renault Koleos
Délka (mm) 4568 4227 4489 4672
Šířka (mm) 1821 1797 1836 1813
Výška (mm) 1576 1576 1613 1667
Rozvor (mm) 2720 2639 2646 2704
Objem zavazadelníku (l) 513 (480*) 404-536 472 498

Slušný zavazadelník

Silueta by naznačovala omezený prostor na zadních sedadlech, popravdě řečeno jsem byl ale mile překvapen. S výškou 185 centimetrů se totiž na zadních sedadlech dokážu usadit bez nějakých zásadních kompromisů. Nad hlavou a před koleny sice výrazná mezera není, rezerva ale dostatečná je a popravdě řečeno, ta nad hlavou je větší, než jsem čekal. Arkana si navíc „nepomáhá“ nízko usazeným sedákem zadní lavice. Naopak je mile vysoko ukotvena, a tak jsou stehna cestujících slušně podepřena.

Mile překvapen jsem byl také ze zavazedelníku, který se chlubí objemem 513 litrů (respektive 480 litrů v případě hybridu E-Tech). Využitelnost zvyšují pravidelné tvary, nechybí ani dvojitá podlaha.

Koncepce interiéru se pak nejvíce přibližuje Capturu, s nímž Arkana navzdory své velikosti sdílí alianční platformu CMF-B primárně určené pro vozy menších segmentů. I zde je tak volně stojící displej multimediálního systému, který má v závislosti na verzi úhlopříčku sedm nebo 9,3". Obrazovka systému Easy Link je hezky na očích i po ruce, pořád ji naštěstí doplňují také klasické ovladače, což pomáhá ergonomii. Líbí se mně i moderní grafika, stejně jako chytré funkce - navigace třeba umí zobrazit cenu paliva na blízké čerpací stanici. Infotainment je však mnohdy pomalejší.

Digitální je také přístrojový štít, v případě vozu na přiložených fotografiích s úhlopříčkou 10“. Právě ten ale nyní objednané vozy nedostanou, spokojit se musejí se sedmipalcovým displejem, což je reakce na globální nedostatek polovodičů. Větší obrazovka má totiž pokročilé funkce (umí zobrazit mapu navigace), které vyžadují větší počet čipů. Osobně jsem si však trochu zvykal na použitou grafiku, která lze nicméně upravit v několika režimech, stejně jako zobrazované informace. Plusem je nastavení jasu pomocí tlačítka u volantu.

Použité materiály a zpracování zhruba odpovídají těm v Capturu nebo Cliu. Jenže zatímco v malém segmentu to stačí, v segmentu C už se některé detaily jeví přece jen laciněji. Mně osobně pak příliš nenadchly přední sedačky, které neposkytnou velkou oporu v zatáčkách.

Výhradně hybridy

Arkana je pak Renaultem „nové generace“ také svoji nabídkou motorů. V rámci odklonu značky od turbodieselů (v osobních vozech) vůbec nenabídne takovou jednotku, na straně zážehových jednotek tu jsou pak výhradně hybridy. Na vrcholu stojí hybridní E-Tech známý třeba z Capturu, s atmosférickou šestnáctistovkou, elektromotorem, startér-generátorem a speciální multimódovou bezspojkovou převodovkou. Pod ním je pak 1.3 TCe ve dvou výkonových verzích, automobilkou označovaný za mikrohybrid. A to je prozatím vše, třeba s plug-in hybridem se navzdory obecné elektrifikaci nabídky Renaultu v tuto chvíli nepočítá.

V tuto chvíli je 1.3 TCe dostupná v jediné formě, s výkonem 103 kW. Silnější provedení se 118 kW dorazí až v průběhu roku. Ceny třináctistovky startují na částce 620.000 Kč, to Kadjar s 1.3 TCe (103 kW) bez elektrifikace díky aktuální akční nabídce začíná na 535.000 Kč.

Sama automobilka ústrojí nazývá mikrohybridem, užívá 12V elektrický systém (mnohé mildhybridy mají 48V), hlavně se ale spalovací motor vypíná jen v nízkých rychlostech, třeba při dobrzďování na semaforech a nikoliv třeba i při jízdě na dálnici. Pomocný elektromotor nicméně proti dosavadní verzi této jednotky známé z Kadjaru nebo Méganu zvýšil točivý moment o 20 N.m na výsledných 260 N.m. Standardně je přitom tento mikrohybrid spárován s automatem, v podobě sedmistupňového dvouspojkového EDC. Arkanu tak s manuálem ani nepořídíte.

Motor se v testovaném exempláři projevoval spíše syrovějšími tóny, což může souviset s jeho nízkým nájezdem, za běžných podmínek je však pečlivě odhlučněn. Dynamika se na první dobrou zdá spíše průměrná, přece jen už si 103 kW musí poradit s vyšší stavbou vozidla. Když ale motor vytočíte k omezovači, zjistíte, že ten elán tu je, jen se k němu musíte dostat.

Převodovka pak za většiny podmínek mění převod hladce a rychle, při sportovnější jízdě se však nechává nachytat a drží nižší převod příliš dlouho, nebo naopak přeřadí moc brzy. Sladění hybridního ústrojí by pak podle mého zasloužilo ještě o chlup doladit, při dobrzďování si občas všimnete lehkého cuknutí při zhasínání spalovacího motoru. Některé mildhybridy tohle umějí hladčeji. Na hodnocení spotřeby pak bude ještě čas, při první jízdě, na trase v okolí Prahy a po Praze na kombinaci dálnic, okresních silnic i městských ulic, se spotřeba pohybovala kolem 6,5 litru na 100 km. Klidnějším tempem v závěru jízdy pak klesla k 6,1 l/100 km.

Renault Arkana – české ceny a technická data
Motor 1.3 TCe E-Tech
Zdvihový objem [cm3] 1333 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 103/4500-6000 105/-
Točivý moment [N.m/min]  260/1750-3500 -
Převodovka 7DS multi
Max. rychlost [km/h] 205 172
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 10,8
Komb. spotřeba podle WLTP [l/100 km] 5,8 4,9
Cena Zen [Kč] 620.000 640.000
Cena Intens [Kč] 685.000 705.000
Cena R.S. Line [Kč] 758.000 778.000

Jak už bylo v úvodu řečeno, „evropská“ Arkana využívá platformu CMF-B, kterou sdílí třeba s Capturem nebo Cliem. To se vedle nabídnutí třeba výhradně jednozónové klimatizace podepisuje i na podvozku, který využívá vzadu výhradně torzní příčku. Tlumiče jsou nicméně naladěny specificky pro potřeby vozu.

Přestože se Arkana tváří svým bočním profilem sportovně, což dále zdůrazňuje zkoušená verze R.S. Line, celkové naladění je spíše pohodové. Arkana vcelku měkce tlumí nerovnosti a práce podvozku je důkladně odhlučněna. Zvlášť s ohledem na použití 18palcových kol.

Torzní příčku vzadu jsem vlastně zaznamenal jen v nižších rychlostech na větších nerovnostech, kdy se projeví lehkým bouchnutím od zadní nápravy. Celkově jsem byl ale mile potěšen, na druhou stranu vyloženě rozbitých silnic na testovací trase moc nebylo. Naopak bych očekával pečlivější odhlučnění při jízdě na dálnici, už při 130km/h tempu je kolem karoserie znatelný šum.

Závěr

Renault Arkana je zajímavým doplněním nabídky francouzské značky, která jistě osloví zákazníky svou v mainstreamu neobvyklou konstrukcí. Charakter „lidového“ BMW X4 bude mít v určitých kruzích určitě váhu, byť sama o sobě Arkana levná zrovna není. Mně osobně se líbí objemný zavazadelník nebo komfortní charakter. Očekával bych však pečlivější odhlučnění nebo jemnější chování mikrohybridu. Svoji klientelu si ale Arkana jistě najde.

David Bureš
Diskuze (64)

Doporučujeme

9. 5. 2021 22:09
Divné
Včera jsem jel za nějakou obyčejnější verzí a zezadu je to podivně vysoké, jakoby nakopnuté a úzké.
Avatar - del42sa
30. 4. 2021 07:08
Re: Trendy kára
....."do klubu Alfréde" ... pardon chtěl jsem říct do džungle velkoměsta :D
29. 4. 2021 14:28
Re: Pro mě je něco takového...
Jj kupují emisní odpustky od Tesly :-[]
29. 4. 2021 13:30
Re: Pro mě je něco takového...
FCA se s někým spojilo, mám dojem že s Teslou, a na další roky mají v rámci emisních pokut vystaráno...
29. 4. 2021 13:26
Re: Pro mě je něco takového...
Ale to se nestane, protože pokuty za emise ;-) Ač by to pro řidiče byla božská mana…