První Honda Civic Type R je ve světě raritou. Prodává se za téměř půl milionu
Historicky první Civic Type R se oficiálně prodával pouze v Japonsku, ale už se rozšiřuje i do zbytku světa. A rozhodně není zadarmo.
Honda Civic Type R je v Evropě populárním sportovním hatchbackem, ale první generace jednoho z nejpovedenějších řidičských aut značky se k nám nikdy nedostala. První Civic Type R, s interním pojmenováním EK9, se oficiálně prodával výhradně na domácím trhu v Japonsku a je dokonalou ukázkou mistrovského umění automobilových inženýrů ze země vycházejícího slunce. Dnes už na ně občas můžete narazit i ve zbytku světa.
Právě teď se jeden z prvních Civiců Type R objevil na prodej na americkém aukčním serveru Bring a Trailer. Kompletně bílý Civic, v charakteristickém odstínu Championship White, tam nabízel prodejce z Floridy a uváděl, že od roku výroby 1998 najel pouhých 63 tisíc kilometrů. Z domovského Japonska se přitom přestěhoval do Spojených států amerických teprve v loňském roce.
A nepochybně nepatří do starého železa, protože na českých techničtějších okreskách by vás mohl bavit víc než výrazně rychlejší nejmodernější pokračovatel. Srdcem prvního Civicu Type R byla vysokootáčková atmosférická čtyřválcová šestnáctistovka B16B o 136 kW (185 koních) a 160 newtonmetrech. Zvládla až 9000 otáček za minutu! Standardem všech kusů byl pětistupňový manuál, samosvorný diferenciál a pohon předních kol.
Na sportovních bílých patnáctipalcových kolech je původní Civic Type R příjemnou vzpomínkou na éru lehoučkých řidičských a zábavných aut – pohotovostní hmotnost tohoto vozu i s komfortní výbavou nepřesahovala 1.070 kilogramů. V typickém červeném interiéru se sedadly Recaro dokonce najdeme i klimatizaci a stereo.
A za jakou cenu se Honda Civic Type R v Americe nakonec prodala? Zatímco běžné civicy šesté generace se u nás prodávají za přibližně 100 tisíc korun, v opravdu zachovalém stavu, za bílé „eRko“ nový majitel zaplatil bezmála 470 tisíc korun!