Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover je tu v novém vydání. S dvěma plug-in hybridy a osmiválcem od BMW

David Bureš
Diskuze (65)

Vlajková loď automobilky Land Rover přijíždí v páté generaci. Nový Range Rover pořídíte jako mildhybrid i plug-in hybrid, od roku 2024 pak rovněž jako elektromobil.

Automobilka Jaguar Land Rover představuje svoji nejočekávanější novinku letošního roku, novou, již pátou generaci modelu Range Rover, velkého luxusního SUV, které slouží jako vlajková loď značky Land Rover. Zvenku byste to možná nepoznali, novinka je ale opravdu novou generací.

Design šel totiž cestou evoluce, jak se u takové ikony sluší a patří. Range Rover si tak i v nové generaci uchovává charakteristickou siluetu, předchůdci hodně podobná je také příď. Zboku zaujmou skryté, výsuvné, kliky dveří, které pomáhají hladkosti tvarů i aerodynamice, která dosahuje součinitele aerodynamického odporu jen 0,30. Nejvýraznější změnou tak prošla záď, s úzkými, vertikálně orientovanými koncovými světly. Víko kufru přitom zůstává dvojitě otevírané, spáry ale konstruktéři minimalizovali, což s dalšími řešeními podtrhuje ryzost tvarů.

Video se připravuje ...

I nový Range Rover pak bude možné pořídit ve dvou délkových provedeních. Standardem je model s délkou 5.052 mm a rozvorem 2.997 mm, což je o 53 mm, respektive 75 mm více než dosud. Prodloužený model má pak úctyhodných 5.252 mm a rozvor 3.197 mm.

Interiér pak sází na velkou dotykovou obrazovku multimediálního systému, která je s úhlopříčkou 13,1“ největší v historii Land Roveru. Nechybí tu přitom ani digitální přístrojový štít, který má zase úhlopříčku 13,7“. Obrazovku přitom mohou využívat také cestující vzadu, pro ně je tu osmipalcový dotykový displej ve středové loketní opěrce, dodávané u sedadel Executive Class. Možností jsou také 11,4“ displeje zábavního systému umístěné zezadu předních sedadel.

Nabídka motorů je pak velice bohatá a osloví různý typ klientely. Na jedné straně tu je mildhybridní naftový šestiválec o objemu tří litrů, dostupný ve třech výkonových verzích, D250 (183 kW), D300 (221 kW) a D350 (257 kW). Alternativou k němu je mildhybridní benzinový třílitr s šesti válci, ve variantách P360 (265 kW) a P400 (294 kW).

Komu by to pak nestačilo, je tu vrcholný vidlicový osmiválec P530 s dvěma turbodmychadly o objemu 4,4 litru, který je naladěn na 390 kW. Zatímco šestiválce pocházejí z vlastního vývoje, tato V8 nahrazující dosavadní kompresorový pětilitr je dodávána od BMW, v rámci spolupráce s mnichovskou automobilkou.

Nechybí ani dvojice plug-in hybridů, které se spoléhají na kombinaci třílitrového benzinového šestiválce s elektromotorem o výkonu 105 kW integrovaným v převodovce a lithium-iontovými bateriemi s využitelnou kapacitou 31,8 kWh, umístěnými pod podlahou kabiny. Ty lze přitom dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW, což je na 80 % jejich kapacity nabije už za méně než hodinu. Zatímco však P440e dosahuje kombinovaného výkonu 324 kW, u P510e je to dokonce 375 kW.

Land Rover navíc počítá také s čistě elektrickou verzí. Její vývoj se však podle dřívějších informací pozdržel, na trhu se tak elektrický Range Rover objeví až v roce 2024.

Všechny aktuálně nabízené agregáty jsou přitom standardně spárovány s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF doplněnou o dvoustupňovou redukci pro jízdu mimo zpevněné cesty nebo pro tažení těžkých přívěsů.

Samozřejmostí je také pohon všech kol. Ten sleduje přilnavost vozovky a reakce řidiče, a to stokrát za sekundu, aby prediktivně rozděloval točivý moment mezi nápravy a mezi zadní kola podle aktuální potřeby pro co nejlepší trakci. Všechna kola jsou přitom poháněna vždy při jízdě mimo silnice, při rozjezdu, stejně jako při rychlostech nad 160 km/h a za teplot pod 3°C.

Novinkou je přitom systém natáčení zadní nápravy, který se rovněž stává standardem. Zadní kola se tak umí natočit až v úhlu 7,3°, což pomáhá agilitě v nízkých rychlostech a stabilitě ve vysokém tempu. Stejně tak je tu dostupné vzduchové odpružení.

Použití nejmodernější techniky přitom umožnil nový základ. Range Rover páté generace ve svých útrobách ukrývá novou architekturu MLA-Flex využívající kombinaci materiálů pro optimální hmotnost i tuhost. Vynikajícímu odhlučnění pak vedle skvělé aerodynamiky pomáhá také „aktivní potlačování hluku“, který pomocí signálů vysílaných hudebním systémem potlačuje hluk od kol či motoru.

David Bureš
Diskuze (65)

Doporučujeme

29. 10. 2021 08:18
Re: Král silnic a nezpevněných cest je tu!
Kontrukce motoru je dobra. Motor jako takovy vydrzi 100ky tisic km. Problem jsou dlouhy vymeny oleje, nevhodny olej doporucovany jak jinak nez kvuli emisim. Kolabujici rozvody coz je konstrukcni chyba VW se daji vymenit a pak je uz pokoj a karbonujici motor je treba resit kvalitnim palivem nebo VIFem a hlavne motor nedusit a nepodtacet. Naopak nesetrit benzinem a obcas mu dat poradne nazrat. Kdyz si nekdo koupi vykonny turbo benzin a pak si mysli ze to bude dusit na 2000 ot tak at se nedivi ze to karbonuje. Vic problemu ty motory nemaji.
Avatar - Ozzman
28. 10. 2021 18:47
Re: Král silnic a nezpevněných cest je tu!
To je pravda, u hodne motoru, ale nektere tsi fakt i pri udrzbe odchazeli v malych najezdech, mam to z prvni ruky.
28. 10. 2021 11:54
Re: Král silnic a nezpevněných cest je tu!
To samé je Range Rover v Rumunsku. Celá rumunská smetánka včetně levobočka rumunského krále jezdí v černých RR.
Avatar - Barrichello
28. 10. 2021 11:32
Re: Král silnic a nezpevněných cest je tu!
Gko je hit hlavně v Moskvě, tam nic jeiného prakticky nejezdí u vyššich vrstev :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
28. 10. 2021 11:31
Re: Král silnic a nezpevněných cest je tu!
nebo nesmyslnými intervaly výměny oleje 20 000+ a mizernou konstrukcí motoru vid...