Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault chystá nový motor. V příštím Kadjaru se vrátí 1.2 TCe

David Bureš
Diskuze (7)

Francouzská automobilka v minulosti nabízela čtyřválec 1.2 TCe, který byl postupně nahrazen dnešním 1.3 TCe. Do budoucna se 1.2 TCe má vrátit, tentokrát ovšem půjde o tříválec.

Emisní normy jsou dnes v Evropě neúprosné, že automobilky hledají jakékoliv možnosti, jak snížit emise svých automobilů. Do budoucna ale nařízení budou ještě přísnější, pro rok 2026 se rýsuje emisní norma Euro 7, která pravidla dále zpřísní. Automobilky už se na Euro 7 začínají připravovat, Renault třeba z tohoto důvodu chystá návrat motoru s obchodním označením 1.2 TCe.

Ten jsme z nabídky francouzské automobilky znali léta, od roku 2017 však byl postupně nahrazen dnešním přeplňovaným agregátem 1.3 TCe, vyvinutým ve spolupráci s Mercedesem. V minulosti označení 1.2 TCe nesl čtyřválec, v budoucnu však nový agregát se staronovým označením bude tříválec.

Turbodmychadlem přeplňovaný tříválec s interním označením HR12 vzniká na základech aktuálního tříválcového motoru 1.0 TCe (interně HR10), známého třeba z Renaultu Clio. Cílem konstruktérů je přitom maximalizace jeho účinnosti, která se má přibliž až na úroveň vznětových agregátů.

Povést se to má několika řešeními, ať už snížením vnitřního tření, zlepšením spalování prostřednictvím přímého vstřikování o vyšším tlaku nebo zvýšením kompresního poměru. Navíc má agregát být schopný pracovat v úspornějším Atkinsonově cyklu, známém primárně z hybridů Toyota. Nikoliv překvapivě pak bude motor připraven na elektrifikaci.

Renault v tomto směru chystá rozšíření systému E-Tech uvedeném v Cliu napříč nabídkou. Motor 1.2 TCe má být přitom užit ve větších modelech s tímto systémem, v nichž má díky přeplňování zajistit více výkonu a více točivého momentu v nižších otáčkách. Výsledkem tak má být i nižší spotřeba, a to nejen na papíře, ale i v praxi.

Podle zákulisních zpráv bude nový tříválec 1.2 TCe debutovat v nástupci aktuálního Kadjaru. Nový kompaktní crossover má debutovat někdy na přelomu let 2021 a 2022. Není tak vyloučeno, že se časem objeví i v nabídce nového Nissanu Qashqai, který by s příštím Kadjarem měl sdílet technický základ.

David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - xxc
13. 10. 2020 13:55
Re: nový ehm ...
Všetky tieto motory sú pôvodom Nissan. Aj 1.3 tce.
Avatar - Blue Sun
13. 10. 2020 09:33
Re: Pokud
Jasně, i PSA má jako základ dvanáctistovku, ale přeci jen... když mají tu 1,33 TCe, byla by škoda ji zrušit.
Avatar - Emel
13. 10. 2020 08:54
Re: Pokud
Tak v kompaktním SUV... Karoq má v základu litr, takže 1.2 bez problému.
Avatar - Emel
13. 10. 2020 08:53
Re: nový ehm ...
Za prvé - myslíš, že tahle nová 1.2 bude mít něco společného s tou Nissan? Jsou to oba tříválce,
ale tohle je turbo a Nissan měl kompresor...

Za druhé - tady se nepíše, že by to byla náhrada 1,33... tož uvidíme.
Avatar - Blue Sun
12. 10. 2020 17:31
Pokud
to bude jako základ pro plug-in, nebo jako úplně základní motor, proč ne? Ale měla by zůstat i objemnější varianta.