Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab nabízel i karavan. A hodně specifický. Nápad nakonec neuspěl

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Zhruba stokilový obytný prostor určený původně do kufru Saabu byl dobrý nápad ve špatnou dobu. Kompaktní karavan by mohl uspět v době, kdy je módou sociální distanc znemožňující šíření virové nákazy.

Sestava Saab Topolla byla tvořena osobním automobilem, do kterého zapadala obytná nástavba, obojí švédského původu. Ideální řešení sociálního odloučení je duchovním dítětem vynálezce jménem Arwo Pullola. Na začátku 80. let chtěl Pullola prostý karavan, proto se v roce 1982 potkal s Mattsem Mollestamem a Peterem Malmbergem. Duo koupilo nadějný projekt od Pulloly a vzniklo uskupení EMICO Toppola schopné dokončit zhruba 10 karavanů.

Do výroby kompaktních obytných aut byl zaangažován domácí Saab a spolu se vstupem automobilky nastaly změny. Vedení výroby aut údajně prosazovalo sladění designu a materiálů nástavby s vozidlem. Bílý mobilní příbytek skutečně dostal nové tvary i materiály a byl přidán sporák včetně topení pro lepší komfort vaření či topení mimo civilizaci. Saab pomohl také s brožurami a důležitým marketingem.

Partnerství továrny na auta a na karavany přinášelo obousměrné výhody. Konstruktéři mobilního domu pracovali na konečném vývoji Saabu 9000, aby mohl být karavan přesně zasunutý do luxusního hatchbacku. Během uvedení modelu se auto vezoucí nasazený obývák objevilo u autorizovaných prodejců.

Nezvyklý set vzbudil zájem dobrodruhů a milovníků neotřelých technických parád, malý byt místo kufru více bavil lidi, než vydělával peníze. Povedený podnikatelský záměr vypadá jinak, ale dnes by konfigurace umožnila mnoha jedincům poměrně snadno opustit přelidněná města. Instalace zabrala zhruba půl hodiny a bez připojení za kouli zcela odpadla potřeba umění složitějšího parkování či delšího místa k zabydlení.

Spolupráce Saaubu a EMICO skončila vlivem přílišného zvětšování rozdílů mezi pohledy na další projekty. Padlo i společenství EMICO a karavany Toppola zachránilo před krachem přeorientování záměru i na jiné značky osobních aut. Obytná jednotka byla rozdělena na dva kusy – horní jako hlavní útulná část, zatímco spodní byla postavena tak, aby se vešla do konkrétních verzí vybraných automobilů. Modulární systém měl být dostupný pro širší základnu zákazníků, kteří nebyli věrni pouze Saabu 9000.

Předchůdce v provedení Saab 900 z roku 1992 posloužil manželům Katherin a Bertovi ze Švédska, kteří naložili Toppolu a vyrazili do neznáma. Z poznávacího výletu Švédsko–Vietnam a zpět se stala drsná testovací jízda. Prý nic nechybělo na vynikající odolnosti karavanu zabudovaného v kufru a zároveň na střeše červeného stroje.

Jeden veřejně známý úspěch nestačil. Firma zkrachovala v roce 2006 vlivem celosvětové ekonomické krize, přestože se Toppola dala namontovat na Saab 99, Saab 900, Saab 900 (NG), Saab 9000, Saab 9-3 a také na Fordy Sierra či Scorpio. Možná chybělo neštěstí, jakým je covid-19, aby lidé investovali bohaté úspory do sociálního selektování například pomocí tohoto originálního karavanu o váze 115 kilogramů připevněného v zavazadelníku.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme

15. 3. 2021 02:02
Puvodni 99/900
Jsou krasny i dnes.
Skvely auta.