Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW) – Nečekaně dospělá, jen lenivá

Ondřej Mára
Diskuze (236)

Nová Fabia povyrostla nejen po stránce rozměrů, ale také co do jízdního projevu a nabídky technologií. K dokonalosti ji sice pár drobností chybí, přesto má rozhodně co nabídnout.

Design, interiér


Představení Škody Fabia čtvrté generace patřilo k jedněm z letošních nejočekávanějších automobilových událostí v Česku. Ostatně není se čemu divit, vždyť od uvedení první generace na trh v roce 1999 bylo prodáno přes 4,5 milionu kusů, což řadí Fabii na pozici druhého nejprodávanějšího mladoboleslavského modelu – hned za Octavií.

Čtvrtá generace navíc přinesla řadu důležitých novinek. Hned tou první je nová platforma MQB A0, díky které je nová Fabia konečně na stejné úrovni jako například Seat Ibiza nebo VW Polo. Mnohé své konkurenty přitom Fabia celkem spolehlivě přerostla.

Jak už bylo mnohokrát opakováno, čtvrtá generace Fabie je první, která se dostala s délkou za hranici čtyř metrů – konkrétně měří dokonce 4.108 mm. Působivý je také rozvor s hodnotou 2.564 mm (+94 mm oproti minulé generaci), kterým nová Fabia směle zastíní i Škodu Octavii první generace (rozvor 2.512 mm). Při šířce 1.780 mm vůz také mezigeneračně narostl do šířky o 48 mm, zatímco výška nepatrně klesla o 7 mm.

Úpravy rozměrů pomohly zdůraznit dynamický dojem z vozu, vytvořit více místa na palubě a v neposlední řadě přispěly také k lepší aerodynamice. To už se ale pomalu dostáváme k designu.

Ten je oproti třetí generaci spíše evoluční, přesto si novou Fabii s předchozí generací nespletete. Již na první pohled zaujmou nové světlomety, standardně osazené LED technikou s novým světelným podpisem LED denního svícení (v našem případě příplatkové Bi-LED v paketu Style Plus za 20.000 Kč), které se zužují směrem k výraznější masce chladiče. V kombinaci s nově tvarovanou kapotou, která zaujme několika ostrými liniemi, tak příď vypadá důrazněji a agresivněji, současně je ale nečekaně funkční.

Nová Fabia je totiž prvním vozem své třídy, který je osazen aktivními žaluziemi chladiče – podobně jako nová Octavia. Pokud tedy řídící jednotka vyhodnotí, že vůz nepotřebuje chlazení, žaluzie se zavřou a tím se zlepší aerodynamika vozu. Například při rychlosti 120 km/h by se tak spotřeba vozu měla snížit o 0,2 l/100 km. Celkově se pak karoserie vozu chlubí součinitelem odporu vzduchu cx 0,28, který patří k nejlepším hodnotám v segmentu.

Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW) Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW)

Při pohledu z profilu si můžeme všimnout horní linky, která klasicky po škodovácku propojuje přední a zadní svítilny. Dole je pak nový prolis, který evokuje českou vlajku. V podbězích mohou být kola s rozměry 14 až 18 palců, přičemž testovaný vůz dostal 17“ lité disky Procyon v černé barvě a s černými aero-kryty, která přišla na 24.000 Kč.

Vzadu zaujmou nové svítilny, které dostaly tvar klínku, diodovou technikou (za příplatek 3.500 Kč) a poprvé u Fabie jsou dělené – část je umístěna v blatnících a část v pátých dveřích. Samotnou karoserii pak zdobí modrá barva modrá Race v kombinaci s černou střechou Magic za příplatek 13.900 Kč. Za samotnou dvoubarevnou kombinaci si navíc zákazníci připlácí 6.000 Kč.

Moderní i komfortní

Zatímco exteriér prošel evolucí, interiér je revoluční. A to nejen s ohledem na rozměrnější kabinu. Stačí se jen podívat na palubní desku, která zaujme například lesklými plasty na bocích kapličky přístrojů. Kritici budou namítat, že budou magnetem na otisky a drobné škrábance při neodborné údržbě, přesto jde o zajímavý nápad.

Mezi další zajímavé detaily patří lakovaná linka napříč palubní deskou, čalounění nižší části palubní desky v kombinaci s prošíváním nebo kulaté výdechy ventilace. Osobně mě ale možná trochu mrzí, že s výdechy ventilace nelze otáčet - vyloženě po tom volají.

Budíky jsou standardně analogové, testovaný kousek ale dostal v rámci paketu Asistovaná jízda 2.0 virtuální kokpit s příjemným grafickým rozhraním. Osobně bych ale uvítal plynulejší přechod mezi některými podmenu a rychlejší reakce na povely z nového multifunkčního dvouramenného volantu s výhřevem, který přijde na 3.500 Kč.

Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW) Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW)

Uprostřed palubní desky je vrcholný infotainment Amundsen s 9,2“ čistě dotykovou obrazovkou a navigací, který měl testovaný vůz v rámci paketu Asistovaná jízda 2.0, samostatně ale přijde na 19.600 Kč. Telefon je možné standardně připojit prostřednictvím dvou USB-C konektorů v přihrádce pod palubní deskou, která v rámci Simply Clever řešení nabídne také držák na karty nebo tužku. Za 1.000 Kč je pak možné přidat také USB-C konektor k přednímu zrcátku a dvojice zadních USB-C konektorů vyjde na 1.100 Kč. Bezdrátová podpora Apple CarPlay je pak opět za příplatek, případně součástí vybraných paketů.

Navzdory důrazu na digitalizaci potěší jednoduchý panel dvouzónové klimatizace Climatronic za příplatek 10.000 Kč, který umožňuje snadné a rychlé ovládání téměř poslepu. Pro detailnější nastavení už je ovšem potřeba podívat se opět na infotainment.

Dostatek prostoru, ale…

Po stránce komfortu, ani prostoru není nové Fabii příliš co vyčítat. Standardní sedadla jsou pohodlná i při delších cestách a nechybí jim ani ucházející boční vedení. Za příplatek jsou navíc k dispozici i sportovní sedáky s integrovanou opěrkou hlavy.

Najít si příjemnou pozici za volantem nebyl při mé výšce 183 centimetrů nejmenší problém, stále jsem si přitom mohl pohodlně sednout i sám za sebe. Před koleny mi sice zbývala jen drobná rezerva, to však není u malého auta žádné překvapení. Poměrně solidní rezervu jsem však měl nad hlavou.

Zavazadelník pak oproti minulé generaci povyrostl o 50 litrů na výsledných 380 litrů, což patří mezi nejlepší hodnoty v segmentu a současně dotahuje i novou generaci VW Golf. Fabia má navíc v rukávu ještě Simply Clever paket za 3.400 Kč, díky kterému je zavazadelník vybaven bohatým síťovým programem, háčky, elastickým úložným prostorem, atd. Po sklopení opěradel, dělených v poměru 60:40, se dostáváme na objem 1.190 litrů.

Ovšem zatímco po stránce ergonomie a prostornosti nemám k nové Fabii téměř žádné výtky, trochu mě zklamala kvalita sesazení některých komponent. Zatímco nově tvarovaná madla dveří ani nevrznou, středový tunel na straně řidiče povrzával při každém opření nohy – tedy například při každé ostřejší levotočivé zatáčce. Nepříjemné vrzání se ozývalo také od těsnění na dveřích řidiče, která na nerovnostech (i dálničních) opět nepříjemně povrzávala. Drobné pazvuky přitom zdůrazňovalo jinak vynikající odhlučnění kabiny.

Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW) Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW)

Motor, jízdní vlastnosti


Úsporný, ale dole mrtvý

Nabídka motorizací pod kapotou nové Škody Fabia bude sahat od atmosférického motoru 1.0 MPI Evo 59 kW až po 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec TSI Evo o výkonu 110 kW. Na ten si však budeme muset ještě chvíli počkat, nabídku teprve rozšíří (snad v listopadu).

Zatím je vrcholem nabídky přeplňovaný tříválec 1.0 TSI Evo, který je dostupný ve dvou výkonnostních variantách – 70 a 81 kW. My jsme si tentokrát vypůjčili výkonnější verzi 81 kW (110 k) s nejvyšším točivým momentem 200 N.m, která se může pochlubit turbodmychadlem s variabilní geometrií nebo dvouhmotovým setrvačníkem pro účinnější tlumení torzních kmitů. Výkonnější verze je navíc standardně spojena s šestistupňovým manuálem a za příplatek 40.000 Kč nabídne i sedmistupňový automat DSG.

Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW) Škoda Fabia 1.0 TSI (81 kW)

Motor nabízí nejvyšší výkon až kolem 5000 min-1, rozhodně se ho ale nemusíte bát vytáčet – je totiž naprosto perfektně odhlučněný a v kabině o něm nebudete vědět ani na dálnicích. Maximum točivého momentu je pak dostupné v rozmezí 2000 až 3000 min-1. Bohužel pod hranicí dvou tisíc otáček je ale motor naprosto zoufale líný – vlastně bych se nebál říct mrtvý.

Klidným řidičům nemusí tohle naladění v kombinaci s dlouhými převody vadit, pokud ale budete pospíchat, připravte se, že si s převodovkou celkem zakvedláte. Ostatně i na dálnici, pokud kvůli předjíždějícímu kamionu budete muset zpomalit někam k 100 km/h, se připravte na podřazování na pětku, jinak zrychlováním strávíte mládí. Obtížné jsou také rozjezdy na dvojku z nízkých rychlostí, kdy je mnohdy snazší a rychlejší podřadit až na jedničku.

Jakmile si ale zvyknete na rozjezdy s nutností větší dávky plynu a občas nutnost častějšího řazení, není pohonnému ústrojí příliš co vyčítat. Ostatně klidnějším jezdcům nebude chybět nejspíš nic. Motor je totiž krásně odhlučněný a převodovka má příjemný chod v jasně vymezených drahách, kdy zaskočení rychlosti doprovází lehké cvaknutí. Řešením lenosti motoru v nízkých otáčkách pak může být i sázka na DSG, které si ale teprve vyzkoušíme.

Ovšem zatímco motor je místy lenivý, brzdy jsou příjemně ostré. Je jen škoda, že zadní kotoučové brzdy je potřeba i pro dosud nejsilnější motorizaci v nabídce připlácet za 2.000 Kč.

Velmi slušná je také spotřeba, která se v praxi nemusí příliš vzdalovat ani automobilkou udávanému kombinovanému průměru 5,1 l/100 km dle WLTP. Ostatně při prvních jízdách, kdy jsem střídal okresky a plynule projížděl několika vesnicemi, se spotřeba zastavila na hodnotě 5,5 l/100 km. Ranní poskakování ucpaným centrem Prahy sice vyšroubovalo průměr k 8 l/100 km, překvapení však přišlo na dálkové cestě z Prahy do Kopřivnice, kdy se spotřeba při českém dálničním tempu pohybovala okolo 6,1 l/100 km.

Palivová nádrž má standardně objem 40 litrů, jen za 1.000 Kč je však možné nechat instalovat zvětšenou palivovou nádrž s objemem 50 litrů. Zmiňovanou cestu do Kopřivnice a zpět, včetně několika lokálních popojížděk, jsme tak ve dvou lidech zvládli na jednu nádrž. Možná ještě větším překvapením však bylo, jak si nová Fabia s cestou hravě poradila.

Jisté chování a automatizovaná jízda

Vozy velikosti Fabie totiž byly dříve označovány spíše za přibližovadla pro cesty kolem komína, jenže nová generace Fabie povyrostla nejen rozměry, ale také jízdními projevy a svými možnostmi. Například podvozek tak působil jistě a komfortně i na obutých 17“ litých kolech s pneumatikami o rozměru 215/45 R17, jejichž limit se objevil až na hodně rozbitých okreskách, kde byl od kol slyšet dusot. Nešlo sice o nic tragického, pokud si ale potrpíte na maximální komfort, 16“ litá kola budou zřejmě sázkou na jistotu.

Na dálnicích pak přišel vhod semi-autonomní asistent řízení Asistovaná jízda 2.0 (+56.000 Kč), který v sobě kombinuje asistent pro adaptivní vedení v jízdním pruhu plus asistent pro jízdu v koloně, asistent změny jízdního pruhu, automatické parkování nebo adaptivní tempomat (ACC). Součástí paketu je navíc i rozpoznávání dopravních značek, infotainment Amundsen s navigací nebo virtuální kokpit.

I díky tomuto systému, který spolehlivě pomáhal držet auto v pruzích a dostatečně daleko od okolního provozu, bylo možné absolvovat z Prahy do Kopřivnice s minimem zastávek a především s podstatně nižší únavou.

Závěr


Závěr

Nová Škoda Fabia je nesmírně povedeným autem. Má své chyby, například zmiňované povrzávání však může být problémem pouze testovaného vozu, zajetí nebo pouze určitých kusů. Naladění motoru je pak hlavně o zvyku a vlastních preferencích, ostatně sám jsem zvědav, jak se budou chovat další motorizace nové Fabie.

Až na pár výtek zmiňovaných výše mě ale skutečně nenapadá nic zásadního, co bych mohl na nové Fabii kritizovat. Vlastně se mi osobně docela zamlouvá – a to jak designem interiéru a exteriéru, tak i jízdním projevem. Tím spíš mě pak mrzí, že se nová Fabia nedočká verze kombi. Nepochybuji, že se i hatchback stane prodejním hitem, ale kombík mohl být opět zářným příkladem malého českého auta pro každou rodinu. Tedy pokud by ho nezkazily třeba ceny.

A tím se dostáváme k tomu poslednímu. Novou Fabii v nejdostupnější verzi Ambition pořídíte na českém trhu od 329.900 Kč. Testovanou motorizaci 1.0 TSI 81 kW s šestistupňovou manuální převodovkou pak ve vyšší výbavě Style pořídíte od 399.900 Kč. Kombinace stylové barvy, praktických i elegantních doplňků, různých drobností a především pak technologických pomocníků ovšem cenovku vyšroubovala až na částku 560.900 Kč. To už je samozřejmě hodně, ale znáte novinářské vozy. S trochou rozumu a skromnosti by se dala cena snadno srazit bez výraznější újmy na zážitku z jízdy.

Nejlevnější verze modelu 329.900 Kč (Ambition, 1.0 MPI 59 kW, 5st. man)
Základ s testovaným motorem 369.900 Kč (Ambition, 1.0 TSI 81 kW, 6st. man)
Testovaný vůz bez příplatků 399.900 Kč (Style, 1.0 TSI 81 kW, 6st. man)
Testovaný vůz s výbavou 560.900 Kč (Style, 1.0 TSI 81 kW, 6st. man)

Plusy

  • Stylový design
  • Moderní kabina
  • Prostornost
  • Nízká spotřeba
  • Bohatá technologická výbava
  • Možnosti zavazadelníku
  • Odhlučnění kabiny
  • Komfort podvozku
  • Možnosti individualizace

Minusy

  • Lenost motoru v nízkých otáčkách
  • Občasné pazvuky z interiéru
  • Pomalejší grafika virtuálního kokpitu  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (236)

Doporučujeme

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW 6man
Cena základní sestavy 399 900 Kč
Výbava základní sestavy LED Světlomety, manuální klimatizace, ESP, DAB, 6 reproduktorů, SmartLink, zadní spoiler, asistent rozjezdu do kopce, ručně nastavitelná bederní opěrka, světelný a dešťový senzor, středová opěrka vpředu, vyhřívané ostřikovače, infotainment Bolero, zadní spoiler, zrcátka v barvě vozu, stříbrná litá kola Rotare Aero R15, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 2x USB-C vpředu, chromový paket, sloupek řízení axiálně a vertikálně nastavitelný, kožená hlavice řadicí páky, látkové potahy sedadel, atd.. Kč
Cena testované sestavy 560 900 Kč
Výbava testované sestavy Barva modrá Race černá Magic (13.900 Kč), Kola Procyon R17 (24.000 Kč), Pakety Style Plus (20.000 Kč), Paket Asistovaá jízda 2.0 (56.000 Kč), Color koncept – černý (+6.000 Kč), Simply clver paket (3.400 Kč), Parovací kamera (7.500 Kč), Vyhřívané čelní sklo (5.900 Kč), Vyhřívaný kožený volant (3.500 Kč), Volba jízdního režimu (2.200 Kč), Ostřikovače světlometů (3.500 Kč), LED zadní světla (3.500 Kč), Zadní kotoučové brzdy (2.000 Kč), Zadní dělený opěrák s loketní opěrkou (2.500 Kč), Zvětšená palivová nádrž (1.000 Kč), atd… Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.1
Emise CO2: 116
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1190
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1194 / 511
Rozměr pneu: 215/45 R17
Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW 6man
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4108
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2552
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
29. 10. 2021 19:27
Re: lene auto?
My máme v rodině octavku s tímhle zázračným 1.2tsi. a že by to někomu ukazovalo záda? Možná tak těm důchodcům, kteří při tvém odjezdu ještě při svých reakcích nezjistili, že je zelená, nebo ženám, které naopak nikam nespěchaji a soustředí se na řízení, aby jim to nechciplo.
29. 10. 2021 14:59
Re: 1.0 tsi Evo
viem porovnat 1.5 / 1.0 evo v kamiq 2021 obe dsg a vobec som nemal zly pocit z 1.0. zvuk od 4000 rpm je prijemnejsi paradoxne pri 3 valci. hlavne co mi vadilo na 1.0 su vibracie vo volante okolo 2000 rpm a velmi tazky zotrvacnik (pomaly padajuce otacky), dost to niekedy trhne pri dynamickej jazde a preradeni. 1.0 ma ale ovela priejmnejsie rozjazdy ako 1.5. 1.5 ale od 2ky ide krasne, na druhu stranu niekedy je dost pocut 2 valcovy rezim, hlavne pri otvorenych oknach
29. 10. 2021 14:55
Re: 1.2 81 kW
zial, ked clovek hlada jazdenku, ci uz 1.2 tsi F3, alebo 1.4 tsi G7, je ich strasne malo alebo su drahsie.
29. 10. 2021 14:52
Re: Asi jako dobrý
najvacsi problem by som hladal skor v OPF filtry. bol tu svojho casu porovnavaci test v F3. F4 bude este viac priskritena dole.
29. 10. 2021 14:50
Re: Líná až mrtvá
nie, stale odradi vyssie, chipom sa to da poriesit. ide o to aby to podrzalo danu rychlost