Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato Miata je funkční závodní stroj a ne sněhový pluh

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Modrý okřídlený kompakt značky Mazda jezdí lépe než sériové provedení. I když se to nezdá, těžkopádné nástavce aerodynamického proudění vzduchu jsou přehnané záměrně a mají pozitivní vliv na výsledky v závodech.

Přehnaně obrovské přítlačné prvky aut jsou známé ze sprintů na krátké vzdálenosti, ale modrá Mazda MX-5 alias Miata připomíná sněžný pluh mezi účastníky docela jiného odvětví automobilového soupeření.

Majitel Peter Dozeman nabral zkušenosti v zámořské oblíbené disciplíně dirt track, kdy se hromadně přetahují o vedení notně upravené speciály jezdící často smykem na měkkém podkladu hliněné či jinak nezpevněné trati. Špinavé okruhy jsou jednou z nejvyhledávanějších forem závodů v USA a divácky atraktivní soutěž inspirovala tvůrce k vyhotovení asi nejkýčovitější Miaty pod sluncem.

Zářivě modrá Mazda zaujme barvou karoserie, nicméně veškerá pozornost právem náleží brutálnímu křídlu a ještě děsivějšímu spojleru pod předním nárazníkem. Nepřehlédnutelné doplňky vyvolávají mnoho otázek, proto je správné hned úvodem, že spekulativní nástavce jsou skutečně funkční záležitost.

Usměrnění vzduchu okoukané v kategorii dirt track pomáhá jízdním vlastnostem během rallycrossu, který Peter provozuje. Účastní se pod hlavičkou Sports Car Club of America (SCAA) v rámci volné skupiny. „Líbí se mi modifikovaná třída, protože existuje jen velmi málo pravidel. Předpisy jsem četl,“ řekl Dozeman. Narážel na pouhých 11 pravidel, to poslední mu umožnilo vytvořit kompakt s radlicí na přídi.

Japonský sněžný pluh byl umožněn díky liberálnímu přístupu rozhodčích. „Aerodynamika není omezena. Je plně otevřená a člověk může udělat, co chce,“ objasnil situaci Peter. Hned v prvním závodě SCCA Rallycross Nationals se křídla oplatila, protože odvážný stavitel dojel na druhém místě mezi auty s pohonem zadních kol a kolega za volantem Brianne Corn dokonce vyhrál.

Dozeman závodil s Miatou čtyři roky a poté s Cornem zapracovali na novinkách. „Je spolehlivé a velmi snadné na práci,“ sdělil majitel k modrému vozidlu. Strašidelné okřídlení je širší než rozchod kol MX-5, předimenzované díly jsou kopií verze z Cornova bývalého závoďáku třídy B. Původně objednané součástky putovaly z Anglie, ovšem kvůli zpoždění pánové nechali vyrobit funkční duplikát aerodynamické sady používané dříve v autokrosu.

Repliku křídla a spojleru nechal vyrobit Bob Woods z texaské univerzity. Akademický pracovník vede žáky registrované v soutěži o nejlepší konstrukci studentské formule, tudíž budoucí inženýři pomáhali formovat platné zakřivení každé části velkého aerokitu. Studenti neměli přístup do větrného tunelu, což vyřešili četnými výpočty simulující reálné prostředí.

Školáci dodali vylepšení včas a ještě přidali 14 stran přesných pokynů, jak instalovat vyrobené doplňky a nastavit různé režimy fungování přítlačných prvků. Je potřeba jet co nejrychleji, upozornil Peter a dodal, že aero začíná pracovat v rychlostí přibližně 64 až 72 km/h a při 97 až 113 km/h by mělo generovat asi 227 kilogramů přítlaku. „Je to docela dobře vyvážené,“ myslí si spokojený závodník.

Pod největšími křídly na rallycrossové scéně se skrývá mnoho dalších zajímavostí. Tým například snížil hmotnost Mazdy na minimum, odstranění zbytečností ukázalo na váze hmotnost zhruba 750 kilogramů. Uvnitř není ani bezpečností klec, kterou předpisy nevyžadují. Vnitřní výztuže a uchycení vystřídaly nýty a lehká pěna.

Odlehčené tělo skvěle doplňuje zakázkový motor od společnosti Rossini Racing Engines. Atmosféra s vyšší kompresí je posunuta blíže ke středu auta a dokáže vyvinout energii 116 kW (157 koní). Podvozek byl zbaven gumových komponentů a místo pryžových pouzder byly použity pevné sady od firmy Keisler Automation. Přilnavost kol zaručují na přání vyrobené tlumiče Bilstein a brzdění mají na starost standardní třmeny Wilwood s opět lehčími kotouči skrytými za ráfky Team Dynamics.

Charakteristická modř karoserie je polep tvořený na poslední chvíli. Muž, který měl fólii na starost, musel léčit tělo po napadení koronavirem a Peter se pustil do převleku sám se svými pomocníky. Tím se jen rozšířil seznam dobrých duší, jež si zaslouží velký dík za asistenci při pětileté výrobě Miaty podobné vozu zimní údržby. Opak je pravdou a MX-5 inspirovaná v dirt tracku funguje lépe než série plná kompromisů.

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - Mikesus
26. 8. 2020 17:49
Re: Ještě někdo nechápe
cert vem vmax. Hlavně že to má přítlak :D
Ale na ten sníh by se to taky mohlo hodit.
26. 8. 2020 13:41
Pravopis
Pan autor, citali ste to po sebe? Opravte si prosim tie chyby. Btw. Pravidla, ktore nevyzaduju bezpecnostnu klec, to je celkom hardcore.
Avatar - žlababa
26. 8. 2020 13:27
Re: Ještě někdo nechápe
tam nejspíš bude nějaký tuzing i na motoru