Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio – Italská každým coulem

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
46 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (3)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je autem dvou tváří. Pokud potřebujete rodinné SUV, bude vás spíše štvát. Pokud se však u toho chcete i zábavně svézt, jako sportovní SUV si ji zamilujete.

Design, interiér

Italská auta mají nezaměnitelný charakter a kouzlo. Objektivně nemusí být lepší než konkurence, ale subjektivně vás často dostanou, nakonec jim odpustíte nepříjemnosti a odvezete si je do své garáže. Už na podzim jsem se o tomhle zamyslel za volantem faceliftované Alfy Romeo Stelvio Competizione a teď mám pocit, že se situace opakuje. A není překvapením, že si to říkám za volantem nejvýkonnější verze stejného modelu.

Alfa Romeo Stelvio je pomalu odcházejícím luxusním SUV z Itálie, jež se oficiálně představilo a začalo vyrábět už v roce 2016. V předloňském roce 2022 přijelo s decentním faceliftem a spolu s populární giulií je jedním z pouhých dvou modelů zakládajících na moderní architektuře Giorgio, s níž se Italové pokusili konkurovat německému BMW a s preferencí zadních kol oslovit řidičské nadšence.

Minimum novinek pro oči

Stelvio se při modernizaci dočkalo jen minimálních změn, z nichž té nejvýraznější si můžete všimnout už na první pohled. Nově jsou standardem všech variant adaptivní Matrix LED přední světlomety s novou světelnou signaturou. Automobilka také upravila charakteristickou masku chladiče, když se inspirovala sportovním kupé Alfa Romeo SZ z osmdesátek. Zadní část pak nese LED svítilny s kouřovými kryty, zatímco giulia je má čiré.

Sportovní Stelvio Quadrifoglio však dává najevo, že není obyčejným modelem. Milovníky „alf“ zaujme už při prvním pohledu na legendární emblém se zeleným čtyřlístkem „Quadrifoglio Verde“. Už od dvacátých let minulého století je spojen s touto italskou značkou, a prozrazuje, že pod kapotou testovaného stelvia je dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec z návrhů italského inženýra Gianlucy Pivettiho. Ten stvořil i nejmodernější přeplňovaný osmiválec Ferrari.

Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioAlfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Zastaralá, avšak daty natřískaná multimédia

Nepředbíhejme však technice a jízdním dojmům, protože teď se ještě na chvíli budeme věnovat interiéru. Po faceliftu je významnou novinkou v kabině stelvia vylepšený digitální přístrojový štít s novým 12,3“ TFT displejem. Ve standardním modelu má pouze tři zobrazení Evolved, Relax a Heritage, ale vrcholné stelvio k tomu přidává i čtvrtou variantu s velkým centrálním otáčkoměrem. Je dostupná pouze v nejostřejším režimu Race.

Už v roce 2019 se v obou alfách romeo s architekturou Giorgio objevila nová verze multimediálního systému Alfa Connect s 8,8“ dotykovou obrazovkou, přičemž automobilka současně zlepšila celkovou kvalitu interiéru. Už v nedávném testu Giulie Tributo Italiano jsem si však stěžoval, že po pěti letech je infotainment zase zastaralý a občas pomalu reaguje na dotyk.

Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioAlfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Teď se aktuálním multimédiím ale chci věnovat z trochu jiného pohledu. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio se totiž nebojí ukázat, že je orientovaná na řidiče s technickými znalostmi a v menu můžete nalézt celou řadu zajímavých informací a dat.

Quadrifoglio vám umí ukázat aktuální využití točivého momentu v newtonmetrech, plnící tlak turbodmychadel, mazací tlak motorového oleje, rozložení točivého momentu mezi nápravami nebo teploty hnacího ústrojí. A dokonce můžete zapnout mód Drag Race, s jehož pomocí lze měřit časy zrychlení a sprintů s pevným startem na 200 a 400 metrů i brzdný výkon. Tohle v běžném provozu rozhodně nezkoušejte.

Větší individualizace by mu neuškodila

Ve sportovně stylizovaném interiéru faceliftovaného Stelvia Quadrifoglio sice není moc novinek, ale i přesto bych k němu měl jednu výtku. Během testování mě zaujalo natolik, abych si otevřel konfigurátor a začal si skládat to „své“. Jenže jsem narazil na problém – Stelvio Quadrifoglio bohužel nenabízí rozsáhlejší individualizaci.

Vybrat si můžete z pěti barev – červené, zelené, modré, černé a šedé, dvou designů kol QV Classico (20”) a QV Prototipo (21”) a červených nebo černých brzdičů. Další volitelnou výbavou pak je paket Techno s inteligentním rychlostním asistentem, alarmem s funkcí ochrany otevření kapoty a aktivním asistentem řízení. Interiér však můžete mít pouze v černý s kombinací kůže a alcantary se zeleno-bílým prošíváním. Jedinou větší změnou jsou volitelná karbonová skořepinová sedadla Sparco za 155 tisíc korun.

Osobně mi v nabídce příplatků chybí rozsáhlejší barevná individualizace interiéru. Nejraději bych si totiž vybral zelený odstín Montreal, nebo charakteristickou červenou Alfa, a spojil jej s béžovým nebo koňakovým interiérem. Červená barva kůže pro černou alfu by také nepochybně zaujala. Věřím, že by takové stelvio působilo ještě luxusnějším dojmem. Teď už však pojďme konečně jezdit.

Motor, jízdní vlastnosti

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je vrcholnou specifikací modelu, která je charakteristická dvěma válci navíc oproti všem ostatním motorizacím. Srdcem nejrychlejšího stelvia je dvěma twin-scroll turbodmychadly přeplňovaný 2,9litrový vidlicový šestiválec Alfa Romeo 690T vycházející z vidlicového osmiválce Ferrari F154, jež navrhl inženýr Gianluca Pivetti, stejně jako motor nejsilnějšího stelvia. Alfa Romeo tak ušetřila čas i náklady na vývoj.

S předloňským faceliftem navíc šestiválcové Stelvio Quadrifoglio zesílilo o deset koní na výsledných 382 kW (520 koní) a 600 newtonmetrů. Vrcholný točivý moment je po modernizaci stále stejný a je přenášen na asfalt skrze osmistupňovou automatickou převodovku od ZF a pohon všech kol Q4. A než se dostaneme k samotné jízdě, uvedu, že akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a vyvine maximální rychlost 285 km/h.

Nepohodlné rodinné SUV

Nejvýkonnější stelvio probouzí velkou zvědavost, hlavně když vám v žilách koluje krevní ekvivalent k vysokooktanovému benzinu. Jenže pokud se s ním můžete seznámit jen v klidném tempu a pouze v městských ulicích, může být až zklamáním. Sedíte v těsných sportovních sedadlech, v rukách máte sportovně designovaný volant, a když potřebujete dát blinkr, musíte se svými prsty natáhnout přes obrovská hliníková pádla řazení na sloupku volantu.

Zvyknout si musíte i na nepříjemnou skutečnost, že v pomalejším tempu a kolonách stelvio spíše trpí. Osmistupňový automat od ZF má i konkurenční BMW X3 M Competition, ale v něm je výrazně klidnější a pocitově sametovější. Ve stelviu je převodovka i v normálním jízdním módu N lehce uskákaná, což vyvolává cukání při popojíždění v kolonách, jež lze trochu ovlivnit citlivější prací plynem. A podobný cit musíte přenést i do brzd, standardně ocelových, za příplatek karbon-keramických.

Ty mají silný nástup účinku, takže než si na to zvyknete, může vám stelvio cukat i při deceleraci a život v dopravních špičkách vás v něm nebude bavit už vůbec. V malých rychlostech a nízkých otáčkách navíc budete pochybovat o tom, že máte pod kapotou šestiválec, protože ten o sobě ve standardním jízdním režimu N nedává příliš vědět. Jenže když následně vyjedete z města na okresky a přepnete volič jízdních módů do režimu Dynamic, nebo dokonce Race, začnou se dít věci.

Video placeholder
Martin Vaculík a bazar Alfa Romeo Stelvio • Zdroj: auto.cz

Ohromující sportovní SUV

Stačí se rozjet trochu rychlejším tempem a doposud relativně tuhý podvozek začne pracovat pod pohybující se karoserií a filtrovat nerovnosti, jimiž se nenechává rozhodit. Standardní výfukový systém Akrapovič otevře svou aktivní klapku a svým řevem začne dávat okolnímu světu najevo, že se v něm řítíte vysokou rychlostí. Výfuková klapka se přitom otevírá až ve vyšších otáčkách nebo razantnějším přidání plynu.

Šestiválec, jež se v nízkých otáčkách projevuje brumláním a nepůsobí moc ostře, se začne ochotně vytáčet až k červenému poli a stelvio výrazně ožije. Doslova jede jako blázen a donutí vás přemýšlet, jestli náhodou nemá ještě větší než oficiálně udávanou sílu. Způsob, jakým je quadrifoglio hladové po otáčkách, si okamžitě zamilujete. Se stejnou vervou roste i aktuální rychlost.

Ve sportovních režimech Dynamic a Race převodovka lehce kope do zad při řazení vyšších rychlostí. A když na okresce podržíte roztočenou čtyřku, pojedete rychlostmi, o nichž je lepší na veřejnosti nemluvit. V alejích se budete sami sebe při rychlé jízdě mezi stromy ptát, jestli jste se už náhodou dočista nezbláznili. Musíte jen doufat, že vám čtyřlístek na blatníku přinese štěstí.

Trvalý manuální režim řazení aktivujete pouze voličem automatu (hliníkovými pádly jen krátkodobě zasahujete do automatického módu) a převodovka při dynamickém tempu reaguje na zatažení pádel bleskovou rychlostí. Elektronika motoru vám navíc dovolí zasáhnout až do červeného pole a nechává vás rozpohybovat střeva šestiválce rychlostí sahající až k sedmi tisícům otáček za minutu. V omezovači otáček pak auto ztratí na síle a omezí svou akceleraci.

Před zatáčkou pořádně šlápnete do výkonných lineárních brzd, jež solidně brzdí i ve standardním ocelovém provedení a při jízdě už se lépe dávkují než při pomalém krokování v kolonách. Podvozek vám navíc ve sportovním režimu dodá dostatečnou oporu zamezující náklonům karoserie a stelvio se ochotně stočí vstříc apexu a přirozenou přetáčivostí vyjede vstříc další rovince nebo zatáčce. Na méně kvalitním asfaltu si navíc aktivní tlumiče stelvia můžete přenastavit do komfortnějšího režimu stiskem tlačítka „Soft“ uprostřed voliče DNA.

Alfa Romeo Stelvio QuadrifoglioAlfa Romeo Stelvio Quadrifoglio | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Tady se ještě musím pozastavit u přetáčivosti, protože jsem dlouho neseděl v takhle „jedovatém“ sportovním SUV. Samosvor má natolik agresivní nastavení, že když do zatáčky vjedete trochu rychleji pod plynem a razantně zatočíte strmým řízením s elektrickým posilovačem, zadek má okamžitou tendenci vás předběhnout. Dokonce je tak „ostrý“, že když se otáčíte na parkovišti v plném rejdu, uslyšíte pískání pneumatiky protáčejícího se zadního kola. Verze Quadrifoglio je navíc jediná, jež vám umožní úplné vypnutí stabilizačních systémů – jejich deaktivace je spojena s nejostřejším jízdním režimem Race.

Vysoká spotřeba ve všech režimech

A za kolik Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio jezdí? U sportovních aut je sledování spotřeby diskutabilní, ale tohle je hlavně auto pro každý den. A rozhodně nejezdí za pár šupů. Automobilka sice uvádí oficiální kombinovanou spotřebu 11,8 litru na 100 kilometrů v režimu WLTP, ale ve skutečnosti je spíše snem než realitou. Dopomoci k tomu má i mechanická deaktivace pravé řady válců při nižší zátěži.

V opravdu klidném tempu s lehoučkou nohou na plynu se s ním dá jet i za 12,5 litru, ale pokud si budete užívat vysokootáčkového šestiválce, budete se pohybovat mezi 15 až 20 litry na 100 kilometrů. Jakmile za to na okreskách pořádně vezmete, čtvrtka nádrže umí zmizet až nečekanou rychlostí. V plném tempu totiž žere přes 25 litrů na 100 kilometrů!

Jenže když si v neděli ráno přivstanete, pořádně se svezete a pak někde zastavíte na snídani a budete poslouchat, jak zaparkované auto chladne a praská, budete ochotní do něj natankovat další nádrž. Je to jedno z těch sportovních SUV, jehož vlastnictví je spíše petrolheadská nemoc, než racionální volba.

Závěr

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je pro mě autem dvou tváří – nepohodlným rodinným SUV a dechberoucím sportovním SUV současně. Během normálních každodenních cest jsem často přemýšlel nad tím, že bych možná raději seděl v něčem pohodlnějším a kvalitněji zpracovaném, ale jakmile jsem se s ním začal vozit po okreskách dynamickým tempem, začal jsem jej chtít ve svém životě.

Osobně bych však ocenil, kdyby automobilka nabídla rozsáhlejší individualizaci, abych si v tom případě mohl dopřát svou vytouženou specifikaci s červeným, nebo zeleným lakem a koňakovým interiérem. Jenže o tom si můžu nechat jen zdát, protože ukončení výroby tohoto modelu se pomalu, ale jistě blíží. A bude mi chybět.

Srovnání s hlavní konkurencíAlfa Romeo Stelvio QuadrifoglioBMW X3 M CompetitionMercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehová
Zdvihový objem [cm3]289129931991
Válce/ventily6/46/44/4
Největší výkon [kW/min]382/6500375/6250500/-
Převodovka8AT8AT9AT
Max. rychlost [km/h]285285275
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,84,13,5
Komb. spotřeba [l/100 km]11,810,57,5
Emise CO2 [g/km]267239170
Objem zavazadlového prostoru [l]525550470
Pohotovostní hmotnost [kg]185019702310
Rozměry d x š x v [mm]4701 x 1955 x 16894726 x 1897 x 16694749 x 2076 x 1635
Rozvor [mm]281828642888
Cena od [Kč]2.399.9002.679.5343.125.430

Plusy

  • Návykový šestiválec
  • Ohromující dynamika
  • Nestárnoucí design
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • Při normální jízdě málo pohodlné
  • Vysoká spotřeba paliva
  • Malá individualizace

Nejlevnější verze modelu2.399.000 Kč (Stelvio Quadrifoglio, 2.9 V6)
Základ s testovaným motorem2.399.000 Kč (Stelvio Quadrifoglio, 2.9 V6)
Testovaný vůz bez příplatků2.399.000 Kč (Stelvio Quadrifoglio, 2.9 V6)
Testovaný vůz s výbavou2.534.000 Kč (Stelvio Quadrifoglio, 2.9 V6)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Cena základní sestavy
2 399 000 Kč
Výbava základní sestavy
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Cena testované sestavy
2 534 000 Kč
Výbava testované sestavy
21” kola QV Prototipo (+27.000 Kč), zelená barva Montreal (+55.000 Kč), červené brzdové třmeny (+10.000 Kč), paket Techno (+43.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
6 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2891
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
382 / 6500 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
600 / 2500 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
285
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
3.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 11.8
Emise CO2:
267
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
525 / 0
Objem nádrže (l):
64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1850 / 0
Rozměr pneu:
255/40 R21, 285/35 R21
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4701
b) šířka (mm):
1955
c) výška (mm):
1689
d) rozvor (mm):
2818
e) rozchod vpředu (mm):
1623
f) rozchod vzadu (mm):
1675
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
910 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
920
k) šířka vpředu (mm):
1460
l) šířka vzadu (mm):
1460
délka sedáku vpředu (mm):
540
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
680
výška opěradla vzadu (mm):
670
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano
Vstoupit do diskuze (3)