Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Fiat 600e La Prima
Fiat 600e La Prima
Fiat 600e La Prima
Fiat 600e La Prima
51 Fotogalerie

TEST Fiat 600e La Prima – Stylovka, která vás svléká

Marek Bednář

Nový Fiat 600e se po designové stránce inspiroval u povedené elektrické pětistovky a jízdními vlastnostmi u velmi schopného Jeepu Avenger. Snaha o ekologii v kabině zaváděcí verze La Prima však má jednu zásadní nevýhodu, která se připomene při každém nastoupení.

Design, interiér

Přebral jsem klíč od oranžového elektrického fiatu a on mě vítá pohledem poněkud zastrašujícím. Přimhouřené oči, nos nahoru, jako by chtěl říct, že mezi ostatní auta nepatří, že je něco víc, než “jen” překapotovaný Jeep Avenger či Peugeot e-2008

Ono by se nebylo za co stydět, zejména když se avenger stal Evropským autem roku 2023, ale design seicenta – budu mu tak říkat, protože to znamená prostě “šest set”, i když Fiat Seicento byl jiný model – nedává mnoho jiných možností ke své interpretaci. Ovšem, tím nemyslím, že by s ním bylo něco špatně, nakonec mi přijde docela přitažlivý.

Líbí se mi, jak přední světla zasahují do kapoty, i když na rozdíl od pětistovky není horní oblouk svítící s obrysovkami součástí kapoty, nýbrž lampy. A také, že blinkrem je přerušený ovál o patro níž a že vozu zůstaly klasické přední mlhovky.

Video placeholder
Fiat 600e • Fiat

Zezadu novinka víc než připomíná model 500X, který v nabídce Fiatu nahrazuje. Zaujme několika detaily  –  jednak, že na zádi není zas tak moc křidélek, která by sloužila ke zmírnění aerodynamických turbulencí za vozem. Je tu výrazný černý spoiler na konci střechy, ale na rozdíl od řady jiných aut není protažený na strany zadního skla, a také rohy nárazníků jsou hladce zaoblené.

Dále, všimněte si italské trikolory na zadním nárazníku. Fiat a Alfa Romeo s italskými symboly na autech, která se nevyrábějí v Itálii, mají v posledních měsících docela problémy, tak co to tu dělá, když se seicento vyrábí v polských Tychách? Buď to je všude kromě Itálie jedno a pro tamní trh nárazník trikoloru nemá, anebo si toho zatím nikdo nevšiml. Nakonec, 600e se představila v červenci 2023, kdy ještě spory mezi italskou vládou a Stellantisem nebyly tak vyostřené.

Od politiky ale zpět k designu. Na jinak ostře oranžovém autě si nelze nevšimnout chromových obdélníků různých rozměrů, které dekorují zadní lampy a kola. Proč si designéři vybrali zrovna tuhle kombinaci prvků, mi uniká; spíš mě zaujalo, že v těch svítilnách tvoří víc plochy dekor než světla samotná.

Fiat 600e La PrimaFiat 600e La Prima | auto.cz/David Rajdl

K těm se navíc váže klam, který si seicento přichystalo na řidiče. Když jezdím s ovladačem světlometů na Auto, tedy s denním svícením, vůz ukazuje na přístrojovém štítu rozsvícenou kontrolku obrysovek. Měl jsem tedy zprvu za to, že stejně jako peugeoty svítí i vzadu. Jenže když jsem to šel ověřit, zjistil jsem, že vzadu je tma.

Proč mě to svlíká?!

Otvírám dveře a vítá mě krémové čalounění sedaček s ostře modrým prošíváním a paspulkou Tato kombinace barev se objevuje i na dalších místech a po designové stránce se mi docela líbí, zejména na sedadlech. Jenže pak si do nich sednu a chci se vytočit, abych měl nohy dopředu, na pedály  –  a to auto mi prostě stáhne kalhoty.

Jak je to možné, ptáte se? Jednoduše  –  potahy sedaček verze La Prima, s níž mám tu čest, jsou podle katalogu tvořeny “techno kůží”. Ať je to cokoliv, působí to jako normální guma, kterou jste ve škole nosili v pouzdře. Navíc to má zhruba podobný koeficient tření při větším tlaku a dokud své pozadí ze sedáku zcela nezvednu, drží to kalhoty na místě bez ohledu na to, jak se pohybuje tělo.

Je to neskutečně otravné a nastupování to činí nepříjemným a zdlouhavým, když si musím pokaždé oděv upravit. A jako bonus se v tom docela dost potím, protože sedačkám chybí ventilace  –  tak luxusní tohle auto přeci jen není  –  i když venku není zas takové vedro a klimatizace, sama o sobě velmi výkonná, standardně běží.

Vybrat si jiné čalounění pro verzi La Prima navíc nejde, je tu jen tato možnost. 600e je však v prodeji i v jiných provedeních, kde jsou sedačky čalouněné tkaninou Seaqual, vyrobenou z plastového odpadu z moří. S tou mám zkušenosti z aut jiných značek a žádný nedobrovolný striptýz se nekoná.

Fiat 600e La PrimaFiat 600e La Prima | auto.cz/David Rajdl

Kromě potahu sedaček však nemám k materiálům v kabině velkých výhrad. Koženka na volantu je mnohem příjemnější, byť dojmu ze skutečné kůže samozřejmě nedosahuje, a i když většinu obložení v kabině tvoří tvrdé plasty, není to velkým problémem. Kolena se mi opírají relativně příjemně, jen pedály bych chtěl trochu dál vpředu, ale jejich pozici lze odůvodnit tak, že seicento je prostě navrženo pro menší lidi, než jsem já.

To je však znát jen z těch pedálů; jinak co do prostornosti nestrádám a s výškou 184 cm se vejdu i “za sebe”. Nemám tu místa nazbyt a hlavovou opěrku bych potřeboval výš, ale vejdu se a hlavou nenarážím do stropu. Také zavazadelník je na svou třídu obstojný a s trochou snahy se do něj vejde i složený kočárek.

Fiat 600e – Naměřené rozměry zavazadelníku
Délka u podlahy/pod roletkou712/432 mm
Šířka mezi podběhy1.005 mm
Výška pod roletkou445 mm
Výška nakládací hrany747 mm
Maximální délka za sedadlem spolujezdce1.661 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Nové seicento je k mání jako hybrid či elektromobil, který je označený písmenkem e v názvu. Svou techniku sdílí např. s již zmíněným Jeepem Avenger, což znamená baterii o 54 kWh celkové kapacity a 156k/260 Nm elektromotor, pohánějící přední kola. 

Katalogová hodnota zrychlení na stovku 9 sekund nevypadá nijak oslnivě, ale rovnou můžu říci  –  zapomeňte na ni. 600e totiž jezdí a dynamicky působí podle toho, jaký nastavíte jízdní režim. V módech Eco a Normal vůz působí vcelku slabý, snad až letargický, a na plynový pedál se musí šlapat opravdu výrazně. Fajn pro toho, kdo nemá rád ostré reakce.

A naopak, přepněte auto do režimu Sport a mapování plynu se změní tak moc, jako byste sedli do jiného auta. Vůz reaguje bryskně a vyráží ostře, jako by měl na stovku zrychlovat sekund jen šest. Výborně se to pojí s naladěním podvozku, u nějž kvituji, že se od avengeru moc neliší. To znamená skvělou odolnost bočním náklonům, vyváženost a působivou stabilitu v zatáčkách i na pneumatikách Goodyear EfficientGrip, vyvinutých spíš pro co nejnižší spotřebu.

Fiat 600e La PrimaFiat 600e La Prima | auto.cz/David Rajdl

Bohužel, v kontrastu s tím je velmi vlažný nástup brzdného účinku, který se s jízními režimy nemění. Vůz samozřejmě nejprve brzdí rekuperací, ale to nezvládá moc silně a v moment, kdy se do hry přidají třecí brzdy, najednou zpomalujete o dost silněji, než čemu by odpovídal pohyb nohy na brzdovém pedálu. Také se s módy nemění  –  to je ale u mě plus  –  odpor volantu, který zůstává stále příjemně nízký. 

KonkurentiPeugeot e-2008MG 4
VýbavaAllure 54 kWhElegance Edice 100
Motorasynchronní elektromotorsynchronní elektromotor
Pohonpředních kolzadních kol
Největší výkon [kW/min]115 kW (156 k)/-150 kW (204 k)/-
Točivý moment [N.m/min]260/-250
Max. rychlost [km/h]150160
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,17,7
Dojezd [km]406450
Komb. spotřeba [kWh/100 km]15,416
Baterie54 kWh, 400 V, NMC64 kWh
Objem zavazadlového prostoru [l]434/1.467363/-
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.623/2.0301.641-1.825/-
Brzděný/nebrzděný přívěs [kg]--
Nabíjení [DC/AC, kW]100/11140/11
Rozměry d x š x v [mm]4.304 × 1.775 × 1.5234.287 × 1.836 × 1.504
Rozvor [mm]2.6052.705
Cena od [Kč]940.000854.900

Elektronika bez výhrad

Stejně jako u řady jiných “stellantisů” se i zde musí dost dlouho držet ovládací prvky, jako např. startovací tlačítko či volič převodovky, aby auto změnu zaregistrovalo. Bohužel, docela dlouho trvá také rozběhnutí couvací kamery.

Zbytek infotainmentu, známého z ostatních moderních evropských aut italsko-francouzsko-amerického koncernu, je už bez výhrad. Má jednoduchý design a poté, co si na jeho ovládání trochu zvyknete, je i příjemně ergonomický. Líbí se mi tlačítko pro návrat na domovskou obrazovku i pro přístup k jízdním asistentům pod displejem, stejně jako klasický tlačítkový ovládací panel klimatizace.

Fiat 600e La PrimaFiat 600e La Prima | auto.cz/David Rajdl

Vestavěná navigace má slušnou databázi stacionárních a úsekových radarů a zvládá i data o dopravě, stejně jako vyhledání nabíjecích míst po trase; infotainment je trvale připojený k internetu. A samozřejmostí je bezdrátový Android Auto či Apple CarPlay, kdyby vám vestavěná navigace nevyhovovala. 

Malý, avšak přehledný přístrojový štít, schovaný do kulaté kapličky nikoliv nepodobné té v menším Fiatu 500e, řekne všechno potřebné. Nečekejte věci jako teplotu baterie, ale zvládá najednou ukázat kromě rychlosti také aktuální zátěž, výstup adaptivního tempomatu a palubní počítač.

Když už jsem zmínil adaptivní tempomat, vězte, že funguje obstojně  –  bez extrémů na jednu či druhou stranu. Se sledováním čar na silnici, resp. vedením ve středu jízdního pruhu je třeba se občas trochu prát, a tak jsem rád, že se dá poměrně snadno vypnout. Kontroverzní systém ISA, tedy “eurohlásítko” překročení rychlostního limitu, ve výbavě není.

Konečně  –  spotřeba. Fiat slibuje v katalogu lehce nad 15 kWh/100 km, já se dostal na průměr 16 kWh/100 km svou relativně dynamickou jízdou. Čtyřsetkilometrový dojezd na jedno nabití, který slibuje katalog v kombinovaném režimu, je však čistá utopie. Na polovinu baterie jsem zvládl 157 km a dojezd při 50 % byl dalších 160, takže tři stovky by s trochou snahy měly jít ujet.

Závěr

Fiat 600e dokáže zaujmout svým designem i dynamickou stabilitou v zatáčkách, ovšem má docela dost otravných detailů, které soužití s ním ztrpčují. Kromě gumově působících potahů sedaček to jsou třeba také blinkry v zrcátkách, které člověka ve tmě oslňují, když se bočními okny rozhlíží do křižovatky. 

Zájemce o něj musí tedy udělat jisté kompromisy, které se ale bohužel dělají docela těžko při pohledu do ceníku. Ten totiž u elektrické verze začíná na 820 tisících korun za základní verzi (RED) a testovaná La Prima stojí bez stokoruny od 920 tisíc. Pravda, není už nutné za nic připlácet a kromě barvy jediný příplatek, vyhřívaný prostor stěračů, je za lidové dva tisíce, ale v segmentu B-SUV s takovouhle cenou nechci být nucen akceptovat otravné čalounění.

Nejlevnější verze modelu549.900 Kč (600 1,2 Turbo Hybrid, 74 kW, 6st. dvouspojka)
Základ s testovaným motorem819.900 Kč (600e 54 kWh, 115 kW, (RED))
Testovaný vůz bez příplatků919.900 Kč (600e 54 kWh, 115 kW, La Prima)
Testovaný vůz s výbavou921.900 Kč  (600e 54 kWh, 115 kW, La Prima)

Plusy

  • Design
  • Jízdní stabilita

Minusy

  • Potahy sedaček
  • Tvrdé plasty

Fiat 600e La Prima
Cena základní sestavy
919 900 Kč
Výbava základní sestavy
6 airbagu (celní, bocní vpredu a hlavové), ABS a ESP, TPMS (upozornění na pokles tlaku v pneumatikách), Upozornění na zapnutí bezpečnostních pásu, Nouzové brzdění s rozpoznáváním chodcu a cyklistu, E-call - Systém nouzového volání, Systém varování mrtvého úhlu, Omezovač rychlosti, Systém varování a asistence před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, Upozornění na únavu ridice, Rozpoznávání dopravních značek, Informace o dopravním značení, Inteligentní rychlostní asistent, Dešťový senzor, Zatmavená zadní okna, Elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnejší zpetná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru , Kryty zrcátek v leskle černém provedení, B sloupek v leskle černém provedení, Chromové detaily (lišty oken a dveří, loga), Elektrické ovládání předních a zadních oken s dojezdy, Bezrámové elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, Lakovaná palubní deska, Chromované vnitřní kliky dveří, Přední a zadní stropní LED osvětlení, Ambientní osvětlení interiéru, Přední a zadní velurové koberečky, Volant čalouněný techno kůží, Sedadla čalouněná techno kůží v odstínu slonoviny s Fiat monogramy a tyrkysovým prošíváním, El. ovládané sedadlo ridice v 6 směrech s bederní opěrkou a masážní funkcí, Manuálne ovládané sedadlo spolujezdce v 6 směrech, Vyhřívaná přední sedadla, Přední loketní opěrka , Kapsy na zadní straně předních sedadel, Sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60/40, Flex Kit zavazadlového prostoru (nastavitelné dno), 18" kola z lehkých slitin v broušené úprave s pneumatikami 215/55 R18, Příprava pro sadu Fix&Go, Bezklícové startování, Bezklícový prístup (odemykání a startování), Bezdotykové elektrické otevírání zavazadlového prostoru, Automatická klimatizace (1zónová), ECO LED reflektorové přední světlomety, LED přední mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, LED denní svícení a blinkry, LED zadní světlomety, Automatické přepínání dálkových světlometů, Přístrojový panel se 7" TFT displejem, Infotainment s 10.25" dotykovým displejem a navigací, podporou Apple CarPlay a Android Auto a hlasovým ovládáním "Hey Fiat", Hardware pro konektivní služby, Uconnect® konektivní služby, Bezdrátová nabíječka mobilního telefonu, USB-C konektor pro zadní sedadla, 6 reproduktoru, Adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, Autonomní řízení 2. úrovne (kombinuje adaptivní tempomat s asistentem pro centrování v jízdním pruhu), Zadní parkovací kamera s vodícími čarami , 11kW palubní nabíječka (AC), Rychlonabíjení (až 100 kW DC), Nabíjecí kabel Mode 3 (pro verejné nabíjecí stanice), Tepelné čerpadlo, Volič jízdních režimů EV, Príprava baterie pro sekundární využití, Chytrý nabíjecí port (Type 2 / CCS), Světelný senzor, Uchycení dětské autosedačky ISOFIX (zadní sedadla a sedadlo spolujezdce), Přední, zadní a boční parkovací senzory
Cena testované sestavy
921 900 Kč
Výbava testované sestavy
Vyhřívaný prostor stěračů (+2.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
115 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
260 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
360 / 1231
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1520 / 505
Fiat 600e La Prima schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4171
b) šířka (mm):
1781
c) výška (mm):
1523
d) rozvor (mm):
2562
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
889 / 1128
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
559 / 797
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
996
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
928
k) šířka vpředu (mm):
1421
l) šířka vzadu (mm):
1446
délka sedáku vpředu (mm):
494
délka sedáku vzadu (mm):
470
výška opěradla vpředu (mm):
580
výška opěradla vzadu (mm):
603
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano