TEST Hyundai i30 kombi 1,6 GDI – Óda na kufr
Auto, které vidíte na fotkách, je v pořadí 125. kus nové generace Hyundai i30 kombi, který opustil výrobní linku v nošovické továrně. O pozornost se hlásí výrazným lakem v odstínu Hazel Brown (lísková hnědá), nás ale hlavně zajímá, co ukrývá nové provedení zádě.
Naší pozornosti tentokrát unikne motor, schválně jsme totiž vybrali benzinový 1,6 GDI o výkonu 99 kW. Ten samý agregát totiž pohání dlouhodobě testovaný hatchback Hyundai i30, a tak dnešní test bez zkreslení ukáže, jaký je rozdíl mezi hatchem a kombíkem.
Dosud jsme testovali Hyundai i30 ve verzích:
- Hyundai i30 1,6 CRDi AT – Jak jezdí na naftu?
- Hyundai i30 1,6 GDI – Ostře sledovaný hatch
- Hyundai i30 vs Chevrolet Cruze – Objevte Korejce
- Hyundai i30 1,6 GDI vs. VW Golf 1,4 TSI: Guru ve vlnobití
- Dlouhodobý test Hyundai i30 1,6 GDI: Na (opožděném) startu
Mimochodem, s novou generací Hyundai opouští označení cw. Místo i30 cw se proto do prodeje dostává konvenčně pojmenované i30 kombi. Změna to přitom není samoúčelná, nové označení má i určitý symbolický význam.
Design a rozměry
Předchůdce i30 cw si užíval zvláštní postavení. Dosavadní model totiž plnil spíš funkci kompaktního cestovního vozu, než kombi s obřím zavazadelníkem. Důvodem byl rozvor 2700 mm, o pět centimetrů delší než u výchozího hatchbacku. S novou generací je to jinak – rozvor 2650 mm je shodný s hatchbackem, přitom délka karoserie se mezigeneračně natáhla o centimetr na 4485 mm.
Co z toho vyplývá? Nové kombi má delší zadní převis, a tak nepřekvapí, že má i větší zavazadlový prostor. Řečí konkrétních čísel se i30 vytáhla z pozice kompaktního kombi s nejmenším zavazadlovým prostorem (415 l) na opačný konec spektra.
Víc než nošovických 524 litrů v základní konfiguraci nabídne ze všech konkurentů jen Peugeot 308 SW (573 l) a Škoda Octavia Combi (605 l).
Rozměry zavazadlového prostoru | Hyundai i30 kombi | Peugeot 308 SW | Škoda Octavia Combi |
Délka u dna [mm] | 930 | 980 | 1080 |
Délka - sklopená sedadla [mm] | 1545 | 1750 | 1720 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 1050 | 1010 | 1000 |
Výška pod roletou [mm] | 455 | 570 | 450 |
Nakládací hrana [mm] | 630 | 550 | 570 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1870 | 1900 | 1940 |
Udávaný objem [l] | 528 / 1642 | 573 / 1736 | 605 / 1665 |
A jak tedy vznikla ona velká objemová revoluce? Šířka mezi podběhy ani výška pod roletou se mezigeneračně téměř nezměnily. Délka u dna se natáhla přesně o oněch 5 cm, které ubyly na rozvoru, a tak nyní měří 930 mm. K tomu se ale ještě přidávají velké schránky pod podlahou, které se přičítají do celkové hodnoty objemu zavazadelníku.
Srovnání s hatchbackem vyznívá jasně pro kombi. Zavazadlový prostor je delší o víc než 15 cm. Na výšku se do něj naloží předměty vyšší o 5 cm a o stejných 5 cm blíž vozovce leží nakládací hrana. Při poměřování povychází najevo i jedna nepříjemná vlastnost, která využitelnost kombi lehce omezuje.
Systém sklápění sedadel je stejný jako v hatchbacku. Žádné usnadňovací mechanismy Hyundai nepřipravil, pro maximální využitelnost je potřeba nejprve překlopit sedák a až poté sklápět opěradlo. Na tom by v zásadě nebylo nic špatného – existují mnohem elegantnější řešení, ale třeba u Octavie se se sedadly manipuluje úplně stejně. Jenže v i30 jde práce se sedákem obzvlášť ztuha…
Tento detail navíc dost kontrastuje s celkovým pojetím zavazadelníku. Ten totiž (od úrovně výbavy Trikolor Style) přebral všechna chytrá řešení z většího i40 kombi. Mezi ně patří posuvná hliníková dělící přepážka, oka pro uchycení podlahové sítě nebo vyjímatelná dělící síť mezi zavazadlovým prostorem a kabinou.
Pod podlahou čeká čtveřice přihrádek. Ta nad náhradním kolem je dělená do menších částí a je zcela vyjímatelná. V zadní části se nachází hluboká schránka, které s přehledem pojme lékárničku a další drobnosti. Na krajích jsou pak ještě menší přihrádky, které vyplňují prostor v podlaze za podběhy.
Nechybí ani českými chalupáři oblíbené dotykové ovládání rolety – stačí na ni klepnout a roleta se sama navine.
Rozměry zavazadlového prostoru | Hyundai i30 hatchback | Hyundai i30 kombi | Hyundai i40 kombi |
Délka u dna [mm] | 775 | 930 | 1110 |
Délka - sklopená sedadla [mm] | 1390 | 1545 | 1710 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 1030 | 1050 | 1000 |
Výška pod roletou [mm] | 405 | 455 | 465 |
Nakládací hrana [mm] | 680 | 630 | 590 |
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] | 1870 | 1870 | 1840 |
Udávaný objem [l] | 378 / 1314 | 528 / 1642 | 553 / 1719 |
Jízda
Už jsme se zmínili o motoru 1,6 GDI, který má v kombi na starosti o 30 kg víc hmoty než v hatchbacku. Automobilka přiznává, že kombi na stovku akceleruje o 0,3 sekundy pomaleji a má o půl litru větší apetit. Vzhledem k úplné syrovosti motoru jsme tyto hodnoty v praxi neprověřovali.
Faktem ale je, že lehkoběžný a pružný agregát působil v kombi přece jen o něco utlumeněji. Nic to ale nemění na jeho postavení na špičce mezi atmosférickými motory v nižší střední třídě. Zkrátka moderní technika v podobě přímého vstřikování a variabilního časování sacích i výfukových ventilů je cestou k pružnosti a živým reakcím i bez pomoci turbodmychadla.
Hatchback od kombi ale po jízdní stránce odlišuje jiné dvě věci. Jednak doslova gumové řízení, které v odtažitosti překonává snad veškerou konkurenci, a jednak naladění podvozku. Kombi dostalo tužší charakteristiku zadního zavěšení, která delší karoserii velmi dobře sedí.
Zadní náprava má tužší uložení, takže se může kombi i v nezatíženém stavu pochlubit velmi jistým vedením zadních kol. Přitom stejně jako u hatchbacku nehrozí odskakování zadních kol, na nerovnostech se o zkrocení vertikálních pohybů karoserie se starají tužší, ale rychle pracující tlumiče.
Naladění šasi je tedy u kombi o krok dál než u i30 s karoserií hatchback. Proti tomu ale stojí řízení, které mění jízdu na přesun z bodu A do bodu B. To u auta zaměřeného na firemní klientelu a každodenní všestranné nasazení není chybou. Ve srovnání s hatchbackem ale součet těchto vlastností znamená remízu.
Výbava a závěr
Ceník nového kombi je pečlivě vybalancovaný. Pětatřicetitisícový příplatek proti hatchbacku je poměrně výrazní a mnoho rodin zřejmě odradí od myšlenky na pořízení kombi. Tato karosářská verze ale stejně míří hlavně na firemní zákazníky.
Jde jim naproti dvěma speciálními pakety, které jsou sestaveny pro potřeby obchodních cestujících. Paket Fleet 1 za 2 tisíce korun přidává Bluetooth a odebírá elektrické stahování zadních oken a pár dalších drobností. Paket Fleet 2 pak stojí 22 tisíc Kč, nic neodebírá a naopak kromě Bluetooth přidává tempomat, kožený volant, vyhřívání sedadel, automatickou klimatizaci, parkovací senzory vzadu i vpředu a parkovací kameru.
Zrovna takové auto považujeme za nejlepší koupi, testovaný vůz ale šel dál a dostal paket Style. Zde jsou navíc 16palcová litá kola, chromované detaily karoserie a hlavně bezklíčový vstup, polokožené čalounění a kolenní airbag řidiče.
Model | Hyundai i30 kombi | Peugeot 308 SW | Škoda Octavia Combi | VW Golf Variant |
Motor | 1,6 GDI/99 kW | 1,6 VTi/88 kW | 1,4 TSI/90 kW | 1,4 TSI (90 kW) |
Výbava | Trikolor Style | Active+ | Ambition Plus | Highline Comfort |
Cena [Kč] | 430.990,- | 370.000,- | 488.900,- | 494.900,- |
Airbagy čelní, boční, okenní | + kolenní | 3.500,- | S | + kolenní |
Alarm | S | 11.900,- | 6.100,- | 8.800,- |
Bluetooth | S | S | 12.000,- | 6.800,- |
Čalounění látka/kůže | S | 19.900,- | 23.100,- | - |
El. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka | S | S | S | S |
El. stahování P+Z oken | S | S | 5.000,- | S |
Klimatizace automatická | S | S | - | S |
Kola z lehké slitiny | S | S | S | S |
Kožený volant | S | S | S | S |
Metalický lak | 13.000,- | 13.995,- | 12.500,- | 13.700,- |
Navigace | 25.000,- | 19.500,- | 12.800,- | 17.400,- |
Parkovací kamera | S | - | - | 5.100,- |
Parkovací senzory P/Z | S | 23.200,- | 17.100,- | S |
Přední mlhovky | S | S | S | S |
Rádio s CD/MP3/konektor | S | S | S | S |
Tempomat | S | 9.700,- | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | 4.800,- | 6.000,- | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 468.990,- | 476.495,- | 583.500,- | 546.700,- |
Motor diesel 77-81 kW | 50.000,- | 50.000,- | 0,- | 30.000,- |
Cena s turbodieselem [Kč] | 518.990,- | 526.495,- | 583.500,- | 628.500,- |
Když se přidá i zabudovaná navigace, cena se přibližuje půlmilionové hranici. Na pohled to není málo, ale ceníkové ceny konkurence leží na stejné, často i vyšší úrovni. To znamená vcelku dobrou startovací pozici, zvlášť když negativa spočívají spíš v detailech.
První cena vozu | 299.990,- Kč (1,4 CVVT/73 kW Entry) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 370.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor) |
Základní cena testovaného vozu | 430.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor Style) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 468.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor Style) |
Plusy
- Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
- Objem zavazadlového prostoru
- Možnosti zajištění nákladu (pakety Style a Premium)
- Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
- Délka záruky
- Politika výhodných paketů výbavy
Minusy
- Složité sklápění zadních sedadel
- Těžkopádný design zadních partií
- Hlučnější pneumatiky Hankook Ventus Prime 2
- Velmi odtažité řízení
- U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
- Omezené možnosti individualizace