Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 kombi 1,6 GDI – Óda na kufr

Diskuze (121)
Polovina nových i30 kombi by měla zamířit do firemních flotil. Co jim nabídne nový Hyundai s 524litrovým kufrem?

Auto, které vidíte na fotkách, je v pořadí 125. kus nové generace Hyundai i30 kombi, který opustil výrobní linku v nošovické továrně. O pozornost se hlásí výrazným lakem v odstínu Hazel Brown (lísková hnědá), nás ale hlavně zajímá, co ukrývá nové provedení zádě.

Naší pozornosti tentokrát unikne motor, schválně jsme totiž vybrali benzinový 1,6 GDI o výkonu 99 kW. Ten samý agregát totiž pohání dlouhodobě testovaný hatchback Hyundai i30, a tak dnešní test bez zkreslení ukáže, jaký je rozdíl mezi hatchemkombíkem.

Dosud jsme testovali Hyundai i30 ve verzích:

Mimochodem, s novou generací Hyundai opouští označení cw. Místo i30 cw se proto do prodeje dostává konvenčně pojmenované i30 kombi. Změna to přitom není samoúčelná, nové označení má i určitý symbolický význam.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Design a rozměry

Předchůdce i30 cw si užíval zvláštní postavení. Dosavadní model totiž plnil spíš funkci kompaktního cestovního vozu, než kombi s obřím zavazadelníkem. Důvodem byl rozvor 2700 mm, o pět centimetrů delší než u výchozího hatchbacku. S novou generací je to jinak – rozvor 2650 mm je shodný s hatchbackem, přitom délka karoserie se mezigeneračně natáhla o centimetr na 4485 mm.

Co z toho vyplývá? Nové kombi má delší zadní převis, a tak nepřekvapí, že má i větší zavazadlový prostor. Řečí konkrétních čísel se i30 vytáhla z pozice kompaktního kombi s nejmenším zavazadlovým prostorem (415 l) na opačný konec spektra.

Víc než nošovických 524 litrů v základní konfiguraci nabídne ze všech konkurentů jen Peugeot 308 SW (573 l) a Škoda Octavia Combi (605 l).

Rozměry zavazadlového prostoru Hyundai i30 kombi Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi
Délka u dna [mm] 930 980 1080
Délka - sklopená sedadla [mm] 1545 1750 1720
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1050 1010 1000
Výška pod roletou [mm] 455 570 450
Nakládací hrana [mm] 630 550 570
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] 1870 1900 1940
Udávaný objem [l] 528 / 1642 573 / 1736 605 / 1665

A jak tedy vznikla ona velká objemová revoluce? Šířka mezi podběhy ani výška pod roletou se mezigeneračně téměř nezměnily. Délka u dna se natáhla přesně o oněch 5 cm, které ubyly na rozvoru, a tak nyní měří 930 mm. K tomu se ale ještě přidávají velké schránky pod podlahou, které se přičítají do celkové hodnoty objemu zavazadelníku.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Srovnání s hatchbackem vyznívá jasně pro kombi. Zavazadlový prostor je delší o víc než 15 cm. Na výšku se do něj naloží předměty vyšší o 5 cm a o stejných 5 cm blíž vozovce leží nakládací hrana. Při poměřování povychází najevo i jedna nepříjemná vlastnost, která využitelnost kombi lehce omezuje.

Systém sklápění sedadel je stejný jako v hatchbacku. Žádné usnadňovací mechanismy Hyundai nepřipravil, pro maximální využitelnost je potřeba nejprve překlopit sedák a až poté sklápět opěradlo. Na tom by v zásadě nebylo nic špatného – existují mnohem elegantnější řešení, ale třeba u Octavie se se sedadly manipuluje úplně stejně. Jenže v i30 jde práce se sedákem obzvlášť ztuha…

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Tento detail navíc dost kontrastuje s celkovým pojetím zavazadelníku. Ten totiž (od úrovně výbavy Trikolor Style) přebral všechna chytrá řešení z většího i40 kombi. Mezi ně patří posuvná hliníková dělící přepážka, oka pro uchycení podlahové sítě nebo vyjímatelná dělící síť mezi zavazadlovým prostorem a kabinou.

Pod podlahou čeká čtveřice přihrádek. Ta nad náhradním kolem je dělená do menších částí a je zcela vyjímatelná. V zadní části se nachází hluboká schránka, které s přehledem pojme lékárničku a další drobnosti. Na krajích jsou pak ještě menší přihrádky, které vyplňují prostor v podlaze za podběhy.

Nechybí ani českými chalupáři oblíbené dotykové ovládání rolety – stačí na ni klepnout a roleta se sama navine.

Rozměry zavazadlového prostoru Hyundai i30 hatchback Hyundai i30 kombi Hyundai i40 kombi
Délka u dna [mm] 775 930 1110
Délka - sklopená sedadla [mm] 1390 1545 1710
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 1030 1050 1000
Výška pod roletou [mm] 405 455 465
Nakládací hrana [mm] 680 630 590
Výška pod otevřenými dveřmi [mm] 1870 1870 1840
Udávaný objem [l] 378 / 1314 528 / 1642 553 / 1719

Jízda

Už jsme se zmínili o motoru 1,6 GDI, který má v kombi na starosti o 30 kg víc hmoty než v hatchbacku. Automobilka přiznává, že kombi na stovku akceleruje o 0,3 sekundy pomaleji a má o půl litru větší apetit. Vzhledem k úplné syrovosti motoru jsme tyto hodnoty v praxi neprověřovali.

Faktem ale je, že lehkoběžný a pružný agregát působil v kombi přece jen o něco utlumeněji. Nic to ale nemění na jeho postavení na špičce mezi atmosférickými motory v nižší střední třídě. Zkrátka moderní technika v podobě přímého vstřikování a variabilního časování sacích i výfukových ventilů je cestou k pružnosti a živým reakcím i bez pomoci turbodmychadla.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Hatchback od kombi ale po jízdní stránce odlišuje jiné dvě věci. Jednak doslova gumové řízení, které v odtažitosti překonává snad veškerou konkurenci, a jednak naladění podvozku. Kombi dostalo tužší charakteristiku zadního zavěšení, která delší karoserii velmi dobře sedí.

Zadní náprava má tužší uložení, takže se může kombi i v nezatíženém stavu pochlubit velmi jistým vedením zadních kol. Přitom stejně jako u hatchbacku nehrozí odskakování zadních kol, na nerovnostech se o zkrocení vertikálních pohybů karoserie se starají tužší, ale rychle pracující tlumiče.

Naladění šasi je tedy u kombi o krok dál než u i30 s karoserií hatchback. Proti tomu ale stojí řízení, které mění jízdu na přesun z bodu A do bodu B. To u auta zaměřeného na firemní klientelu a každodenní všestranné nasazení není chybou. Ve srovnání s hatchbackem ale součet těchto vlastností znamená remízu.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Výbava a závěr

Ceník nového kombi je pečlivě vybalancovaný. Pětatřicetitisícový příplatek proti hatchbacku je poměrně výrazní a mnoho rodin zřejmě odradí od myšlenky na pořízení kombi. Tato karosářská verze ale stejně míří hlavně na firemní zákazníky.

Jde jim naproti dvěma speciálními pakety, které jsou sestaveny pro potřeby obchodních cestujících. Paket Fleet 1 za 2 tisíce korun přidává Bluetooth a odebírá elektrické stahování zadních oken a pár dalších drobností. Paket Fleet 2 pak stojí 22 tisíc Kč, nic neodebírá a naopak kromě Bluetooth přidává tempomat, kožený volant, vyhřívání sedadel, automatickou klimatizaci, parkovací senzory vzadu i vpředu a parkovací kameru.

Zrovna takové auto považujeme za nejlepší koupi, testovaný vůz ale šel dál a dostal paket Style. Zde jsou navíc 16palcová litá kola, chromované detaily karoserie a hlavně bezklíčový vstup, polokožené čalounění a kolenní airbag řidiče.

Model Hyundai i30 kombi Peugeot 308 SW Škoda Octavia Combi VW Golf Variant
Motor 1,6 GDI/99 kW 1,6 VTi/88 kW 1,4 TSI/90 kW 1,4 TSI (90 kW)
Výbava Trikolor Style Active+ Ambition Plus Highline Comfort
Cena [Kč] 430.990,- 370.000,- 488.900,- 494.900,-
Airbagy čelní, boční, okenní + kolenní 3.500,- S + kolenní
Alarm S 11.900,- 6.100,- 8.800,-
Bluetooth S S 12.000,- 6.800,-
Čalounění látka/kůže S 19.900,- 23.100,- -
El. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka S S S S
El. stahování P+Z oken S S 5.000,- S
Klimatizace automatická S S - S
Kola z lehké slitiny S S S S
Kožený volant S S S S
Metalický lak 13.000,- 13.995,- 12.500,- 13.700,-
Navigace 25.000,- 19.500,- 12.800,- 17.400,-
Parkovací kamera S - - 5.100,-
Parkovací senzory P/Z S 23.200,- 17.100,- S
Přední mlhovky S S S S
Rádio s CD/MP3/konektor S S S S
Tempomat S 9.700,- S S
Vyhřívání předních sedadel S 4.800,- 6.000,- S
Cena při shodné výbavě [Kč] 468.990,- 476.495,- 583.500,- 546.700,-
Motor diesel 77-81 kW 50.000,- 50.000,- 0,- 30.000,-
Cena s turbodieselem [Kč] 518.990,- 526.495,- 583.500,- 628.500,-

Když se přidá i zabudovaná navigace, cena se přibližuje půlmilionové hranici. Na pohled to není málo, ale ceníkové ceny konkurence leží na stejné, často i vyšší úrovni. To znamená vcelku dobrou startovací pozici, zvlášť když negativa spočívají spíš v detailech.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

První cena vozu 299.990,- Kč (1,4 CVVT/73 kW Entry)
První cena vozu s testovanou motorizací 370.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor)
Základní cena testovaného vozu 430.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 468.990,- Kč (1,6 GDI/99 kW Trikolor Style)

Plusy

  • Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
  • Objem zavazadlového prostoru
  • Možnosti zajištění nákladu (pakety Style a Premium)
  • Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
  • Délka záruky
  • Politika výhodných paketů výbavy

Minusy

  • Složité sklápění zadních sedadel
  • Těžkopádný design zadních partií
  • Hlučnější pneumatiky Hankook Ventus Prime 2
  • Velmi odtažité řízení
  • U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
  • Omezené možnosti individualizace
Diskuze (121)
Hyundai i30 kombi 1,6 GDI
Cena základní sestavy 430 990 Kč
Cena testované sestavy 468 990 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 99 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 164 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.1 / 6.2
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1642
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1298 / 522
Rozměr pneu: 205/55 R16
Hyundai i30 kombi 1,6 GDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 44785
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 7. 2013 16:13
Doporučují
1,4i 16V (80 kW)
Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, vícebodové elektronické vstřikování paliva. [odkaz]
15. 7. 2012 20:38
Bude VW reagovat?
Škoda auto ... vyrábí se v ČR, vlastněná je Němci .... Hyudai vyrábí se v ČR, vlastněná je Korejci ... o co víc je Škoda víc česká než Hyundai? ... měli bychom být více hrdí na své výrobky ne? ... a kupovat je víc jak Alfu, Citroen, Peugeot ...

Druhý pohled ... právě Hyundai je konkurence VW (nepřeme se pls. jestli už i technická nebo ještě ne ... i když projeďte si novou i30, to auto si vás získá, velmi slušnej podvozek, 1.6 GDI je zajímavej motor, prostornej interier, ...) ale cenová ano! Snad to zas donutí VW a Škodu a ostatní v koncernu dělat buď o hodně luxusnější/hodnotnější auta za dnešní cenu nebo půjdou s cenou dolu. Rapid/Toledo ... ano nízká cena, ale je to na tom autě všude vidět!

Takže za sebe ať se Hyundai hodně prodává a koncern ať na to reaguje ne? Tím hájením/vychvalováním koncernu tady se VW moc měnit nemusí :-) Rád bych se brzo dočkal, že USB, elektrická okna, počítač, BT, slušný mp3, klimatizace, bederní opěrka, ovládání na volantu, ... a řada dalších drobností nebo nezbytností v autě bude v serii u VW (za dnešní cenu)!
5. 7. 2012 23:09
Re: Pod povrchem
Veloster je globálne vozidlo a určite nie je Európa pre jeho úspech rozhodujúca ....

Na to aká je to "špecialitka" tak sa predáva v celku slušne ...
Avatar - Ronault.
5. 7. 2012 20:24
Re: Prodeje nižší střední
Mě osobně taky, ale dokážu si představit, že hatchbacky by vypadal o dost lépe s jinými zadními světly, protože profil vypadá jinak hezky.
Avatar - Emel
5. 7. 2012 19:30
Re: Panove nevim nevim....
Třeba bezpečnost?