Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style – Eko sympaťák

Filip Melich
Diskuze (23)

Druhá generace elektrifikovaného crossoveru Kia Niro dorazila do Česka a my pokračujeme v testování jednotlivých provedení. Po základním hybridu přichází na řadu plug-in hybrid.

Design, interiér


Druhá generace korejského modelu Niro se dočkala sebevědomější tváře, hodnotnějšího interiéru a modernizované techniky. Setkali jsme se s ní už několikrát, a to jak staticky, tak v rámci prvních jízd nejprve v Německu a následně v Čechách. Nyní přišlo na řadu protažení korejského spořivce v rámci tradičních týdenních testů.

Kia zachovala nabídku tří motorizací v různé úrovni elektrifikace - hybrid (HEV), plug-in hybrid (PHEV) a plně elektrickou verzi (BEV). Kolega Standa Kolman redakční testování odstartoval hybridním provedením a já tímto článkem přebírám štafetu – týden mi dělala společnost plug-in hybridní Kia Niro. Test elektromobilu bude následovat za pár týdnů.

Video se připravuje ...

Design a aerodynamiku ve svém testu rozebíral už Standa, já za sebe jen zmíním, že mi druhá generace Nira přijde na pohled sympatická. Na prvních fotkách se mi sice moc nezamlouvala, ale v reálném světě působí mile nekonfliktně. Svou koncepcí mi připomíná Ford Fusion, který jsme kdysi měli v rodině, takže trocha sympatií možná pramení i odtud.

Standa zmiňoval i C-sloupek, jenž může být za příplatek lakován kontrastním odstínem. Za mě je to vtipný detail, obzvlášť ve spojení s průduchem schovaným ve sloupku. Ke sloupku na prezentaci auta před prvními jízdami ve Frankfurtu padly dva dotazy – jestli si ho majitelé budou moci sami jednoduše vyměnit za odlišně lakovaný a jak velký účinek má průduch na celkovou aerodynamiku auta. Na první otázku je odpověď negativní a na druhou jsme odpověď nedostali žádnou. Vliv bude zřejmě úplně minimální, spíše je to zajímavost ideální k vypíchnutí při prezentaci auta nebo při konverzaci o vašem autě s přáteli.

Co se barevného provedení týče, na rozdíl od dříve testovaného hybridu vsadil PHEV na méně výrazné odstíny. Většina karoserie je lakována šedou Steel Grey za 18.000 Kč, kterou doplňuje tmavě šedý C-sloupek za 5.000 Kč. Lemy blatníků a vkládané díly ve dveřích a náraznících jsou provedeny v leskle černé barvě. Je zajímavé, že tentýž odstín je dostupný i pro C-sloupek, ale nelze jej kombinovat s „naším“ lakem karoserie.

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style

Udržitelná prostornost

Nové Niro nabízí Kia ve třech výbavových stupních, od Comfortu přes Style až po Premium. V základní výbavě Comfort dostanete pouze HEV, ostatní dvě výbavy už vám dají na výběr ze všech tří pohonných soustav. Mnou testovaný PHEV z továrny vyjel v prostřední verzi Style, což mu navíc proti základnímu Comfortu dává například Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkového svícení, přední LED mlhová světla a uvnitř čalounění v kombinaci látka/umělá kůže, vyhřívání předních sedadel a volantu, infotainment s větší 10,25palcovou dotykovou obrazovkou nebo stejně velký digitální přístrojový štít Supervision.

Ekologicky orientovaným motorizacím odpovídají rovněž materiály v interiéru. Například čalounění stropu je částečně vyrobeno z recyklovaného papíru, panely ve dveřích s ovladači stahovaní oken jsou lakovány barvou bez ropných produktů, případně použitá kůže (v závislosti na výbavě) je veganská a kombinovaná s materiálem Tencel odvozeným z eukalyptového dřeva a podobně. Ze 75 % je recyklovanými materiály tvořen dokonce kryt zavazadlového prostoru, který je navíc pružný a v případě potřeby se dá srolovat podobně jako síťky do oken.

Kromě ekologičtějších materiálů a celkového hodnotného dojmu nové Niro jednoznačně boduje také prostorností. V měkčích sedadlech není potíž najít příjemnou pozici jak za volantem, tak na zadní lavici dělené v poměru 60:40. Sám za sebe se se svými 184 centimetry a rozměrnou postavou pohodlně usadím a ještě mám pár čísel rezervu před koleny i nad hlavou. Cestující vzadu rovněž potěší výdechy ventilace, zdířky USB-C zabudované do opěradel předních sedadel nebo 230V zásuvka pod výdechy ventilace.

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style

Zavazadlový prostor je v plug-in hybridním Niru nejmenší ze všech tří provedení. V hybridních verzích je totiž baterie uložena pod zadními sedadly. Základní HEV má baterii o kapacitě pouhých 1,32 kWh, zato PHEV disponuje 11,1 kWh. Ve výsledku to pro něj znamená kufr o základním objemu 348 litrů, což je až o 103 litrů méně než v případě HEV. Se sklopenými opěradly zadních sedadel se bavíme o 1.342 litrech (- 77 l). Elektrické Niro těží z toho, že má baterii přesunutou do podlahy, takže nabídne největší základní objem 475 l. Pod podlážku zavazadlového prostoru si v PHEVu nic nedáte, alespoň zde konstruktéři našli místo na nabíjecí kabely.

Upípanost

Pokud bych měl najít něco, co mi nejvíc vadilo, tak jednoznačně musím zmínit upípanost, kterou Niro sdílí snad se všemi modely automobilek Kia a Hyundai. Někdo to možná ani nebude vnímat, ale mně osobně vadí, když na mě auto pípá kvůli každé hlouposti, obzvlášť když občas ani není hned zřejmý důvod. Pípání některých pomocníčků se dá vypnout, jiných ne. A občas se auto rozpípalo i zcela zbytečně. Několikrát se mi stalo, že jsem zaparkoval a vypnul auto, vystoupil a Niro začalo plašit, že ve voze neidentifikovalo klíč. Aby pípání přestalo, a taky aby mně auto nechalo zamknout, musel jsem vrátit klíč do auta a zapnout a vypnout zapalování. Není to sice první auto koncernu, ve kterém se mi něco podobného stalo, ale je první, kde se to stávalo tak často.

Motor, jízdní vlastnosti


Použitá technika

Stejně jako HEV, také Niro PHEV spoléhá na 1,6litrový zážehový čtyřválec GDI s atmosférickým plněním a kompresním poměrem 14:1. Je dokonce totožně naladěný, takže poskytuje 77 kW při 5.700 ot/min a 144 Nm při 4.000 ot/min. O řazení se rovněž stará šestistupňový dvouspojkový automat DCT. A když píšu šestistupňový, má v tomto případě skutečně jen šest stupňů, ne šest plus jeden pro zpátečku. Nové Niro couvá výhradně pomocí elektromotoru, takže zpátečku v převodovce nepotřebuje.

Hlavní rozdíl mezi hybridními verzemi je v elektromotoru, který v plug-inu produkuje 62 kW a 203 Nm, zatímco obyčejný hybrid nabídne maximálně 32 kW a 170 Nm. Systémový výkon plug-in hybridního Nira automobilka uvádí hodnotou 135 kW a maximum jeho točivého momentu je 265 Nm. Na námi testovaných 16palcových kolech (dostupná jsou i 18palcová s o fous horšími parametry) díky tomu Niro zvládne sprint na 100 km/h za 9,6 sekund a rozjede se až na 168 km/h. Z 0 na 100 km/h je tak o 0,8 s rychlejší než HEV a dosáhne o 3 km/h vyšší maximální rychlosti. Oficiálně udávaná hodnota spotřeby benzínu je přitom zhruba pětinová, konkrétně má být PHEV schopný dostat se až na 0,8 l/100 km.

Jak už bylo řečeno, elektromotor čerpá energii z 11,1kWh baterie LiPol umístěné pod zadními sedadly. Akumulátor pracuje s napětím 360 V a po plném nabití umožní čistě elektrický dojezd až 65 kilometrů, případně téměř o 20 km více v případě pohybu výhradně po městě. Spotřeba elektromotoru má být při jízdě v elektrickém režimu mezi 12,9 a 14,0 kWh/100 km. Nabití z 10 na 100 % má z běžné 230V zásuvky trvat 2 hodiny a 55 minut.

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style

Spotřeba

Avizovaná spotřeba benzínu do jednoho litru na 100 kilometrů se potvrdila především ve městě, při vyjetí za jeho hranice se pak pohybovala mezi jedním a dvěma litry. Když jsem baterii Nira vybil zhruba na čtvrtinu, začalo si více pomáhat spalovacím motorem a spotřeba povyrostla. Prvních zhruba 120 kilometrů jsem nakonec zvládl za 2,4 l/100 km.

Plug-in hybrid samozřejmě má největší smysl, když ho pravidelně nabíjíte. Pokud na to budete zapomínat, se spotřebou se k oficiálně udávané hodnotě nepřiblížíte. Když jsem zkoušel jezdit s vybitou baterkou – Niro PHEV ji nikdy nenechá spadnout na 0 %, vždy se snaží udržovat nabití kolem 20 % – spotřeba benzinu se v průměru pohybovala kolem 4,5 litru na 100 kilometrů. To mi stále přijde jako slušná hodnota, a to i s ohledem na zimní obutí.

Hybridní pohonná soustava navíc funguje dobře, stejně jako v základním HEV. To znamená, že svou činností řidiče neirituje, chová se předvídatelně a elektromotor se spalovací jednotkou se podařilo dobře sladit. Ani brzdy nejsou tak gumové nebo bez citu, jak bývá u některých hybridních vozidel zvykem. Dokonce mi Niro PHEV přišlo živější a spalovací motor méně udýchaný než při prvních jízdách v létě ve Frankfurtu. Navíc je dobře odhlučněné a v interiéru je díky tomu při jízdě klid.

Nerovnosti a zatáčky

Podvozek je jednoznačně naladěn komfortně a ani se nesnaží předstírat jakoukoliv míru sportovnosti. Ono mi to ale k podobně zaměřenému hybridnímu autu sedí. Niro vyloženě láká řidiče ke klidné a plynulé jízdě. Ve městě se měkčí podvozek projeví skvělým pohlcováním zpomalovacích prahů a jiných nerovností. Když trefíte díru uprostřed zatáčky, obzvlášť ve vyšších rychlostech, zadek auta se jakoby zavrtí a trochu poodhalí limity podvozku.

Zatáčky má ale jinak Niro rádo. Nenaklání se tak moc, jak by mohl komfortně naladěný podvozek naznačovat, a přestože řízení neposkytuje v podstatě žádnou zpětnou vazbu, dá se na něj spolehnout. Korejský eko crossover zvládá i dálniční přesuny, byť nejsou jeho hlavním revírem, a to i v plně elektrickém režimu. Jedinou výtkou je snad drobná nervozita nenaloženého auta při bočním větru.

Mezi zajímavé detaily patří dvojí funkce pádel pod volantem, která se mění společně se zvoleným jízdním režimem. Ty jsou mimochodem dva - Eco a Sport (režim Normal nabízí jen elektrické Niro). V režimu Eco se pádly pod volantem upravuje intenzita rekuperace, zatímco v režimu Sport pádly pod volantem dáváte pokyny automatické převodovce.

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style

Při jízdě mě bavilo hrát si s mírou rekuperace a při dobrzďování si pádlem pod volantem cvaknout silnější úroveň místo použití brzd. Což samozřejmě nejde s plně nabitou baterií nebo při potřebě intenzivnějšího brzdění, ale v takových chvílích jsem prostě použil normální brzdy. Niro nabízí tři úrovně rekuperace a já většinu času jezdil se zapnutou nejmírnější, protože dvě intenzivnější už narušovaly plynulost jízdy a ne vždy se dařilo uvolnit pedál plynu tak, aby intenzivnější rekuperace autem trochu necukla. Právě proto jsem silnější úrovně rekuperace používal až k dobrzďování, kdy už jsem měl nohu z plynu. 

Závěr


Povedený crossover

Test plug-in hybridního Nira končím v podobném duchu, v jakém jsem končil reportáž z prvních jízd, nebo v jakém končil Standa test HEV provedení. Druhá generace modelu se Kie skutečně povedla. Vzhled auta je sympatický, interiér působí hodnotně a boduje především prostorností, byť u plug-in hybridní verze zamrzí limitovaný objem zavazadlového prostoru.

Podvozek je komfortní a plug-in hybridní pohonná soustava dobře naladěná, díky čemuž Niro pěkně jezdí. S plně nabitou baterií se dá bez větší snahy pohybovat s deklarovanou spotřebou a ani s vybitým akumulátorem vám Niro nesežere peněženku.

Pokud bych měl něco kritizovat, pak občasnou jankovitost některých elektrických systémů nebo funkcí. Celková upípanost auta bohužel není specifická jen pro Niro a Kia si za ní zřejmě stojí. Jinak je ale Niro povedené, sympatické auto s řadou nápaditých detailů.

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style

A co cena?

Testovaný exemplář přišel na 1.072.980 Kč, což zahrnuje pouze příplatky za lak karoserie a odlišné lakování C-sloupku, které dohromady činí 23.000 Kč. Je to dost peněz, ale v dnešní době laciné auto v podstatě nepořídíte. Doby, kdy se musela podbízet cenou, má navíc Kia dávno za sebou. Naštěstí za své peníze dostanete solidně udělané a dobře vybavené auto. Pokud chcete ušetřit, můžete zapřemýšlet o HEV verzi ve výbavě Comfort, která stojí o zhruba čtvrt milionu méně.

Pro kontext, o něco menší Volkswagen Golf v plug-in hybridním provedení přijde minimálně na 964.900 Kč, a to ve výbavě Style, přičemž nabídne nižší výkon (110 kW vs. 135 kW) a nutnost připlatit si za řadu věcí, které Niro zahrnuje v sériové výbavě. Plug-in hybridní Škodu Octavia iV pořídíte nejvýhodněji s karoserií liftback a ve výbavě Ambition, kdy stojí 899.900 Kč. Nabídne vyšší výkon 150 kW, ale také o pár desetinek vyšší deklarovanou spotřebu a taktéž nutnost připlácet za věci, které jsou u Nira samozřejmostí.

Nejlevnější verze modelu 744.980 Kč (1.6 GDI HEV Comfort)
Základ s testovaným motorem 1.049.980 Kč (1.6 GDI PHEV Style)
Testovaný vůz bez příplatků 1.049.980 Kč (1.6 GDI PHEV Style)
Testovaný vůz s výbavou 1.072.980 Kč (1.6 GDI PHEV Style)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Dobře sladěný hybrid
  • Jízdní komfort
  • Bohatá výbava  

Minusy

  • Absence levnější verze bez bohaté výbavy
  • Ze všech tří verzí nejmenší zavazadelník
  • Zbytečně upípané

Zobrazit celý článek
Filip Melich
Diskuze (23)

Doporučujeme

Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style
Cena základní sestavy 1 049 980 Kč
Výbava základní sestavy 16palcové hliníkové disky kol, čalounění sedadel látka/umělá kůže Charcoal, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, přední Full LED světlomety, Full LED zadní světla, LED přední mlhová světla, střešní ližiny, zatmavená skla zadních a pátých dveří, 6x airbag, výškově a podélně nastavitelný volant, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), asistent následování v jízdním pruhu (LFA), asistent pro jízdu na dálnici (HDA), bezklíčkový vstup Smart Key a startovací tlačítko, dvouzónová automatická klimatizace, integrovaná GPS navigace s 10,25palcovým dotykovým displejem, 10,25palcový digitální přístrojový štít Supervision, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, výškově nastavitelná přední sedadla s vyhříváním, vyhřívaný volant, vyhřívaná zadní sedadla atd. Kč
Cena testované sestavy 1 072 980 Kč
Výbava testované sestavy : Lak karoserie Šedá Steel Grey (18.000 Kč), tmavě šedý C-sloupek (5.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1580
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 168
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 0.8
Emise CO2: 19
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1342
Objem nádrže (l): 37
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1519 / 541
Rozměr pneu: 205/60 R16
Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4420
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2720
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1596
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - hugino
30. 11. 2022 10:30
Keď už bol spomenutý Golf...
...tak treba napísať že má s 1.4 tsi PHEV a 6 stupňovou mokrou DSG 150 kw / nie 110 kw ako písali v závere testu / so zrýchlením 7,4 s vs 9,6 s / Niro / a s max rýchlosťou 220 km/h vs 168 km/h / Niro / takže v dynamike za podobné prachy bude úplne inde. Za melón sú aj lepšie autá ako Niro a nemusíš naťahovať kábel a hľadať zástrčku https://www.sauto.cz/…-cross/182578619
Avatar - Plautus
29. 11. 2022 21:30
Re: V testu mi chybí...
Máš základný Toyoťácky hybrid v Corolle (1.8) alebo RAV4 (2.5)?
Avatar - twistedTSD
29. 11. 2022 16:49
Re: PHEV
Ano, přesně to.
29. 11. 2022 16:41
Re: PHEV
V klasickom kombi musíš ležať?
Avatar - xxc
29. 11. 2022 15:45
Re: PHEV
co je na tom racionalnejsie? lezanie v interieri a nizka svetla vyska? :-)