TEST Mini Aceman SE – Elektrický světoběžník za méně, než čekáte
Mini postupně mění výrobní strategii a stále více se přibližuje elektromobilitě. Dokazují to nejnovější modely, včetně testovaného SUV Aceman. Vyzkoušeli jsme prostřední výkonovou verzi SE.
Design, interiér
Jméno Aceman se u značky mini poprvé objevilo v červenci 2022. Nesla jej studie elektrického SUV. Ta zároveň ukázala, jak budou vypadat další modely značky. Ve výrobním programu se jedná o nástupce modelu Clubman. Ten je však poháněn spalovacími motory, přičemž až skončí jeho životní cyklus, nebude mít už přímého nástupce.
Podruhé se jméno Aceman objevilo v loňském roce již na produkčním autě. S délkou 4079 mm se novinka řadí mezi modely Cooper a Countryman. Zajímavá je jeho výroba. Nejde totiž o ryze evropskou záležitost. Že si sériové auto odbylo světovou premiéru na autosalonu v Pekingu, bylo záměrem. Podobně jako v případě elektrického Mini Cooperu, byl i Aceman vyvinut a nyní je vyráběn u společnosti Spotlight Automotive Ltd. Jedná se o společnou firmu skupiny BMW a čínského Great Wall Motor (GWM). Vznik se datuje už do roku 2018.
Design nového acemanu je působivý, ale určitě jej nemůžeme označit za prvoplánově líbivý. Podobně jako u jiných elektromobilů bylo snahou tvůrců dosažení co možná nejlepší aerodynamiky. V případě vysokého auta typu SUV je tenhle úkol náročnější, neboť tvůrci bojují s velkou čelní plochou. Navíc v případě Mini bylo nutné novince vtisknout typický design vozů téhle značky, který ale zároveň příliš nectí zákony aerodynamiky. Zvenku zaujmou i světlomety. Jejich denní svícení lze dle přání přepínat do tří různých režimů. Mají vyjadřovat náladu majitele. Totéž lze také u zadních diodových skupinových svítilen.
Aceman se na českém trhu nabízí od letošního února ve třech verzích. Ty představují různě výkonné pohonné jednotky, s nimiž se zároveň pojí příslušná výbava. Základní verzi E můžete mít už za 845.000 korun, což není zase tak mnoho. S verzí E se pojí elektromotor o výkonu 135 kW. Na opačném konci stojí varianta JCW E, tedy John Cooper Works. Její elektromotor se chlubí výkonem 190 kW a cena činí 1.150.500 korun. My jsme testovali prostřední verzi SE, která disponuje elektromotorem o výkonu 160 kW a v základu stojí 954.200 korun.
Aceman se tedy nabízí výhradně s pohonem předních kol. Pokud očekáváte čtyřkolku, tak ta zatím v nabídce není. Vůz používá platformu určenou pro motor vpředu, a tedy odlišnou od elektrických modelů BMW, například i4, které má primárně poháněná zadní kola a motor tedy uložený vzadu nad ní.
Základní cena testované verze 954.200 korun ale byla v případě zapůjčeného kousku navýšena o 354.588 korun v rámci příplatkové výbavy. Celkově tedy auto, které vidíte na fotkách, stojí 1.317.788 korun. A teď co se na navýšení ceny podílelo: zvenku třeba efektní metalický lak Indigo Sunset Blue za 17.368 korun a také 19palcová dvoubarevná lehká kola Eternal Spoke, za něž připlatíte 16.016 korun.
XL není jen oblečení
Kabina je řešena poněkud minimalisticky. Chválím, že i v dnešní moderně se snaží alespoň trochu navodit klasickou atmosféru. Řeč je o centrální kulaté obrazovce, na níž ovládáte naprostou většinu funkcí. Její ergonomie ale má k ideálu daleko, takže pokud se s vozem před jízdou neseznámíte, budete mít občas problém něco najít nebo nastavit. Mně se třeba nedařilo přepnout zdroje audio systému. Právě přehlednost a snadnost ovládání infotainmentů je z pohledu uživatele patrně největší slabinou jinak veskrze zdařilého elektrického SUV.
Obrazovka může ukazovat také tradiční velký ručičkový rychloměr, přirozeně elektronický. Právě to je ono zmíněné klasické uspořádání. Přesto si myslím, že typičtí „digitální“ uživatelé novinky tohle neocení.
Když už jsme při popisu vnějšího vzhledu zabrousili k příplatkům, budeme v tom pokračovat také v kabině. Nejdražší položkou navíc byl paket XL za 239.772 korun. Pokud jej zvolíte, získáte řadu zajímavých a v dnešní době v podstatě už skoro nezbytných prvků. Zmíníme třeba vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání řidičova s pamětí nebo panoramatické střešní okno. Ale také head-up displej nebo skvělý audiosystém od Harman Kardon s třírozměrným zvukem.
Vyzdvihnout je potřeba také kvalitní dílenské zpracování. Kabina, respektive palubní deska tak skutečně působily jakoby, byly vyrobeny z jednoho kusu. Efektní jsou látková potahy palubní desky ladící s výplněmi dveří. Tříramenný volant mi ale přišel naopak zbytečně nazdobený, na druhou stranu si zachovává kulatý tvar věnce.

Design, interiér
Aceman je výhradně elektromobilem. A jak už víte z úvodu, zatím nenabízí pohon všech kol, což je poněkud překvapivé. Přední kola roztáčí elektrický synchronní motor s permanentním buzením. Tudíž využívající vzácné kovy v podobě feromagnetických materiálů. Nejvyšší výkon 160 kW dosahuje při 7000 otáčkách za minutu. Maximum točivého momentu 330 N.m při 50 až 4500 otáčkách za minutu. Jak je obvyklé, vystačí si pouze s jednostupňovým redukčním převodem 9,303:1.
Opět jsme ocenili vlastnost elektrického stroje, který díky své výkonové charakteristice nabízí sílu už v podstatě od nulových otáček. I na malé přidání plynu tak Aceman vyrazí velmi hbitě, takže auto při jízdě skutečně působí velmi dynamicky. Dle výrobce zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy. To se vzhledem k výkonu nezdá jako příliš dobrá hodnota. Je třeba vzít v potaz vysokou hmotnost, která u auta připraveného k jízdě činí 1710 kg. Pouze jednostupňová převodovka v kombinaci s omezenými otáčkami rotoru a také již vzpomínanou aerodynamikou stojí za nejvyšší rychlostí pouhých 170 km/h. Při jízdě vám to přesto nepřijde, neboť do zhruba 160 km/h auto akceleruje velmi přesvědčivě. Až se skoro divíte, že o dalších 10 km/h více už více nejede.
Spíše než dynamika je u elektromobilu důležité nabíjení. Mini uvádí, že pomalu jednou fází lze nabíjet výkonem maximálně 7,4 kW, při třífázovém dobíjení střídavým proudem se výkon zvýší na 11 kW. No a pokud využijete rychlonabíjení stejnosměrným proudem, tak máte k dispozici výkon nabíjení až 95 kW. To plně stačí na naprostou většinu běžně dostupných rychlonabíječek (u obchodních center), které beztak více než 50 kW nenabízejí. Přesto bychom mohli očekávat ještě více zejména s ohledem na jiné elektromobily.
Lithium-iontová baterie nabízí hrubou kapacitu 54,2 kWh, využitelnou a tedy čistou pak 49,2 kWh. Je to rozumný kompromis mezi solidním dojezdem a akceptovatelnou dobou nabíjení. Obecně totiž příliš velká baterie sice prodlouží dojezd na jedno nabití, zároveň ji ale také déle nabíjíte (při stejném nabíjecím výkonu a zbytkovém stavu nabití - SoC).
Při pomalém nabíjení udává Mini při jednofázovém wallboxu dobu 9 hodin, potřebných pro plné nabytí při zcela vybité baterii (0 až 100 procent). A to při napětí 230 V a nabíjecím proudu 32 ampér. Pokud využijete maximální nabíjecí výkon DC a v baterii po připojení zůstane 10 procent, tak na 80 procent byste se měli dostat za 31 minut.
Mini uvádí spotřebu elektřiny 14,8 až 14 kWh na 100 km. Při tom je normovaný dojezd působivých až 405 km. Realita je ale trochu horší. Po Praze jsem jezdil i za méně než 19 kWh na 100 km. Naopak rychlá jízda po dálnici zvýšila spotřebu elektřiny na více než 21 kWh. Pro zajímavost, při 45procenntím stavu a tedy nabití auto ukazovalo dojezd 141 km.
Při jízdě jsem nejvíce ocenil velmi propracovanou rekuperaci. Tu lze nastavit, možná trochu nekomfortně v palubním podmenu infotainmentu. Nakonec ale zvolíte automatický režim, kdy vůz brzdí dle jízdních podmínek v kombinaci s mapovými podklady a dopravním omezením. Vážně to fungovalo výborně. Zvykl jsem si natolik, že přesednutí do auta se spalovacím motorem najednou vyžadovalo mnohem větší úsilí a pozornost. V tu chvíli si člověk uvědomí, že z pohledu běžného uživatele je dnešní moderní elektromobil prostě lepším autem než většina vozidel se spalovací jednotkou.
Konkurenti Mini Aceman | |||
Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G | Cupra Formento 1.5 eTSI | Kia XCeed 1.5 T-GDI | |
Motor | R4, benzin, mild-hybrid | R4, benzin, turbo, mild-hybrid | R4, benzin, turbo, ISG |
Zdvihový objem [cm3] | 2488 | 1498 | 1482 |
Výkon [kW] | 103 | 110 | 103 |
Točivý moment [N.m] | 238 | 250 | 253 |
Převodovka | 6 AT | 7 DSG | 7 DCT |
Max. rychlost [km/h] | 194 | 205 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 9 | 10,4 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 6,5-6,6 | 5,7 | 6,2-6,6 |
Vnější rozměry [mm] | 4395 x 1795 x 1540 | 4451 x 1839 y 1528 | 4395 x 1826 x 1483-1495 |
Rozvor [mm] | 2655 | 2680 | 2650 |
Zavazadlový prostor [l] | 430-1406 | 450-1409 | 426-1378 |
Základní cena [Kč] | 720.590 | 1.009.900 | 619.980 |
Závěr
Aceman představuje velmi vyzrálý elektromobil, vynikající zajímavým designem s jistým odkazem na tradice britské značky, zároveň ale ultramoderním pojetím. Právě snahu o mix designové klasiky a moderny na něm musím ocenit. Po jízdní stránce k němu žádné výhrady nemám. Pouze ovládání infotainmentů by mělo být lépe vyřešeno. Také nabíjecí výkon DC je pouze průměrný.
Překvapením je cena, která je nižší, než očekáváte. V otázce výbavy platí, že za mnoho prvků je třeba připlácet. Na druhou stranu mini to má chytře vyřešené v rámci výhodných paketů.
Nejlevnější verze modelu | 845.000 Kč (Aceman E AT) |
Základ s testovaným motorem | 954 200 Kč (Aceman SE AT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 954.200 Kč (Aceman SE AT) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.317.788 Kč (Aceman SE AT) |
Plusy
Minusy
