Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Note 1.2 DIG-S Sport Pack – Dobře, pane Millere

Jan Mička
Diskuze (36)
V prvním testu nového Nissanu Note jsme zmínili, že by mu slušel kompresor. Domněnka se potvrdila, sporťák z něj však neudělal ani optický paket.

Druhou generaci Nissanu Note jsme redakčnímu testu podrobili již na konci loňského listopadu, exemplář však měl pod kapotou nevýraznou atmosférickou dvanáctistovku. Ačkoliv to tak nevypadá, vůz v tomto testu je v mnohém jiný – motor je přeplňovaný kompresorem a vnějšímu vzhledu dost pomohl příplatkový sportovní paket. Odrazily se novinky také v jízdním projevu?

Hlavní změny oproti minulé generaci jsme si podrobněji popsali již v prvním testu, nyní tedy pouze rychlé „opáčko“: automobil dostal novou platformu, díky které je o 55 kilogramů lehčí než předchůdce, vnější rozměry se takřka nezměnily a to včetně rozvoru náprav, který je s délkou 2600 mm jenom o 20 milimetrů kratší, než u Peugeotu 308.

S novým vozem přišla také pozměněná filozofie. Nissan už o Note nemluví jako o malém MPV, ale řadí jej do třídy malých hatchbacků. Vůz tedy konkuruje typům jako Volkswagen Polo, Peugeot 208, Ford FiestaŠkoda Fabia, jejíž třetí generace se začne v Česku prodávat od listopadu. Jádro hlavních soků je tedy opravdu silné.

Zvenku sportovní, uvnitř prostorný

Konečně vypadá testovací Nissan Note jako na oficiálních fotografiích. Nechci říkat, že bez sportovního paketu za 27.000 korun je ošklivý, jenom v řadách zaparkovaných aut tolik nevyniká. Stačilo přidat hezčí nárazníky, nástavce prahů, decentní křídlo nad zadní okno a všechno je rázem jinak. Opomenout nesmíme ani litá šestnáctipalcová kola, ta však k prostřední výbavě Acenta dostanete automaticky ve spojení s testovaným motorem.

Hodnocení designu je subjektivní záležitost, velký vnitřní prostor však ocení každý. V podélném směru těží Nissan Note z nadprůměrného rozvoru náprav, což si přímo říkalo o instalaci posuvné zadní lavice. Standardně ji sice dostanete až v nejvyšší výbavě Tekna (Acenta ji má v balíčku za 10.000 Kč), můžete si však vybrat, zda upřednostníte větší zavazadelník nebo místo pro kolena, které nenabídne ani Škoda Octavia. Osobně bych volil druhou možnost, protože i základní kufr o objemu 295 litrů plně vyhoví každodenním potřebám. Po sklopení zadních opěradel získáte 1465 litrů, a přestože se opěradlo spolujezdce nedá překlopit dopředu, zoufat nemusíte. Stačí pouze sundat hlavovou opěrku, nastavit opěradlo do vodorovné polohy rázem převezete i předměty dlouhé 2,2 metru.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Vůz je tedy dostatečně praktický, jde ale také o estetiku a celkový pocit na palubě. V prvním případě je všechno v pořádku – přístrojová deska je přehledná a jednoduše ovladatelná, rozhodně bychom se však nezlobili alespoň za malinký kousek měkčeného plastu, pevnější bočnice předních sedadel a koneckonců také hezčí čalounění. To je sice stále věc vkusu, to ale rozhodně neplatí o rozmístění některých prvků. Nissan se už přitom u nových modelů naučil, že ovládání palubního počítače patří na volant, na druhou stranu oceňujeme seskupení tlačítek zrcátek, systému Start/stop (standard pro všechny motory) a bezpečnostních pomocníků nalevo od něj. Na pohled sice nic moc hezkého, ale aspoň vždycky víte, kam sáhnout.

Pan Miller se vytáhl

V minulém testu Nissanu Note jsme zmiňovali, že základní atmosférický tříválec není na špatný, výkonnější motor s kompresorem by však automobilu neškodil. Jeho specialitou však není pouze přímé vstřikování paliva, výkon 72 kW v 5600 otáčkách za minutu a točivý moment 147 N.m („atmosféra“ má 59 kW a 110 N.m), ale především technická libůstka v podobě Millerova cyklu.

Systém je v podstatě podobný Atkinsonovu cyklu, který známe například z hybridních modelů Toyoty, je však určen právě pro přeplňované agregáty. Jde o to, že sací ventily zůstávají otevřeny až do čtvrtiny taktu komprese, díky čemuž motor nestlačuje takové množství vzduchu a roste jeho účinnost. Úskalí představuje možný únik palivové směsi mimo spalovací prostor, o tu se však postará kompresor, který ji dokáže zpracovat efektivněji. Takto „připravená“ směs je dopravena zpátky do válce těsně před expanzí.

Samotný Nissan uvádí, že díky delšímu otevření sacího ventilu se v podstatě jedná o pětidobý motor. Nejde ale pouze o ukázku dobře fungujícího složitého řešení, ale především o spotřebu paliva. Kombinovaný odběr je ve srovnání s atmosférickou dvanáctistovkou nižší asi o 9 %, navíc při získání lepší dynamiky díky vyššímu výkonu. Tabulkové hodnoty proto nelze označit za „plané řeči“, ale holý fakt, protože ani v reálném provozu jsme se ve městě nepřehoupli přes 6 litrů na 100 km a kombinovaná hodnota byla ještě o litr nižší. I navzdory skutečnosti, že auto nedostalo přehnaně dlouhé převody, potěšila spotřeba na dálnici – při rychlosti 130 km/h totiž motor točí 3250 otáček a na každých sto kilometrů potřebuje 5,5 litru benzinu.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Pan Miller se zkrátka na začátku čtyřicátých let minulého století vytáhnul, ani konstruktéři Nissanu však nestáli stranou. Takřka dokonale se jim podařilo odbourat vibrace, které jsou tříválcovým agregátům obvykle vlastní. Ve vyšších otáčkách sice ihned poznáte, že pod kapotou pracuje menší počet válců než u konkurenční dvanáctistovky TSI, zvuk však není nikterak rušivý a na dálnici jej stejně překryje svist vzduchu obtékající karoserii.

Výkon není všechno

Připlácet 30.000 korun za 13 kW výkonu nepůsobí na první pohled zle, dost ale záleží na tom, jak budete přeplňovaný Nissan Note využívat. Jistým vodítkem může být zkrácení doby akcelerace z 0-100 km/h skoro o 2 sekundy a o 11 km/h vyšší maximální rychlost, ve skutečnosti však rozdíl není až tak cítit. V nízkých otáčkách je totiž zátah obou agregátů pocitově blízký, uprostřed má díky kompresoru navrch silnější tříválec a s blížícím se červeným polem otáčkoměru se rozdíly opět zmenšují.

Nissan Note - Srovnání s konkurencí
Model Nissan Note Volkswagen Polo Ford Fiesta Hyundai i20
Motor 1.2 DIG-T 1.2 TSI 1.0 EcoBoost 1.4i
Převodovka 5M 5M 5M 4A
Zdvihový objem [cm3] 1198 1197 999 1394
Válce/ventily 3/4 4/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 72/5600 66/4800 74/6000 74/5500
Točivý moment [N.m/min-1] 147/4400 160/1400-4000 170/1400-4000 137/4200
Max. rychlost [km/h] 181 184 180 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11.8 10.8 11.2 12.9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4.3 4.7 4.3 6.0
Cena [Kč] 320.500 316.900 288.900 299.900

On totiž testovaný Note není pouze silnější, ale bohužel také hmotnější. Konkrétně se bavíme o rozdílu 84 kilogramů, a pokud místo manuální pětistupňové převodovky zvolíte bezestupňové ústrojí CVT (pouze pro motor 1.2 DIG-S, stojí 30.000 Kč), jste na 104 kilogramech. Sporťák z vozu neudělá ani zmíněný optický paket.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Výhoda většího výkonu se vzhledem k nárůstu pohotovostní hmotnosti takřka vytrácí a dokonce i jízdním projevem je přeplňovaný Nissan Note stejný, jako slabší atmosférická verze. Průjezdy zatáčkami s lehkými náklony karoserie jsou stále sázkou na jistotu, auto je velmi čitelné a na limitu vykazuje přetáčivé tendence. S odstupem času jsem nucen přehodnotit komentář k řízení – ve srovnání s konkurenčními hatchbacky je elektromechanický systém o poznání komunikativnější a především v ostřejších zatáčkách okamžitě víte, kam směřují přední kola, a jaký povrch se pod nimi nachází.

Závěr

Pokud plánujete koupi Nissanu Note, připravte se na pár probdělých nocí. Vybrat si mezi atmosférickým a přeplňovaným tříválcem totiž není jednoduché a už kvůli váhovému rozdílu není v reálném provozu výhoda většího výkonu až tak znát. Oba vozy navíc dělí cenový rozdíl 35.000 korun, které by se daly využít na příplatkovou výbavu.

Výběr přeplňovaného agregátu 1.2 DIG-S podporuje lepší dynamika ve středním pásmu otáček a zhruba o dva litry nižší kombinovaná spotřeba. S takto vybaveným vozem se už navíc nemusíte bát ani dálnice, kde se v případě atmosférické verze projevovala značná dýchavičnost.

nissan testy malevozy nissan testy malevozy  

Nejlevnější verze modelu 229.900 Kč (1.2i Visia/59 kW)
Základ s testovaným motorem 320.500 Kč (1.2 DIG-S Acenta/72 kW)
Testovaný vůz s výbavou 401.000 Kč (1.2 DIG-S Acenta/72 kW)

Plusy

  • Sportovní paket pomohl designu
  • Prostorný interiér
  • Nízká spotřeba paliva
  • Zajímavá základní cena

Minusy

  • Tvrdé plasty v interiéru
  • Posuvná zadní lavice za příplatek
  • Pouze výškově nastavitelný volant

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (36)
Nissan Note 1.2 DIG-S Sport Pack
Cena základní sestavy 320 500 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, tempomat s omezovačem rychlosti, úchyty dětských sedaček Isofix, litá 15“ kola, elektrická vnější zrcátka, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dálkové centrální zamykání, start/stop, audio s CD + bluetooth + USB, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 401 000 Kč
Výbava testované sestavy IT paket: Nissan Connect, panoramatický kamerový parkovací systém (AVM), Nissan Safety Shield, Auto pack, inteligentní klíč (+30.000 Kč), metalíza (+13.500 Kč), optický paket Sport (+27.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 72 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 147 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 3.8 / 4.3
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1465
Objem nádrže (l): 41
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1124 / 446
Rozměr pneu: 195/55 R 16
Nissan Note 1.2 DIG-S Sport Pack
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4100
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - pelikoš
1. 10. 2014 19:19
Re: Tabulka
viděl jsem to na živo a povrch i provedení je v pořádku
Avatar - pelikoš
1. 10. 2014 19:18
Re: Tabulka
viděl jsem to na živo a textura, povrch i provedení je v pořádku
1. 10. 2014 09:14
Re: Tabulka
Citoval jsem snad část o Rapidu? Klidně ses mohl snažit říct, že i bez měkčených plastů může být interiér kvalitní, ale redaktor, jak to čtu, má problém s provedením (povrchová úprava atp.) - nevypadá to tak dobře. Naopak píše: "Ony nejsou nekvalitní..."

Nabízí se tedy, co to vlastně ta kvalita je.
28. 9. 2014 08:50
Re: interier tradicne hnus,
tak urcite:-) Nissan dokaze udelat hezky interier, viz treba novy Qashqai, nova Tiida ci Altima. Nicmene , Note , Mcra ci predchozi Qashqai, skutecne takovy trochu "trznicovy"interier z 90.let. Pritom Note vypada celkove velmi pekne.Skoda, ael chapu , ze pro nekoho to muze byt v pohode.
Avatar - Emel
27. 9. 2014 18:30
Konkurent z vlastní stáje
Když už člověk zavítá k Nissanu... nebude lepší volbou Pulsar, s šestikvaltem... a celkově asi trošku dospělejší auto?