Toto byl první Hyundai, který udělal díru do amerického světa
Bez hranatého kompaktu by v Americe chyběly korejské automobily. Zabydlely se velmi dobře, protože dnes patří mezi dominantní hráče na trhu.
Korejské automobilky úspěšně expandovaly přes celou Zemi až na americký kontinent. Kdysi podceňované asijské modely z jihu Korejského poloostrova patří mezi dominantní hráče na zaoceánském působišti. Imigranti Hyundai a Kia významně bodují poměrem ceny a užitné hodnoty.
Racionální výběr funguje, zatímco dříve bylo nutné tolerovat omezené portfolio koncepcí a výbav, postupným přesvědčováním zákazníků se korejské vozy usadily v USA a časem přinesly zisk opětovně vrácený do zvýšené kvality zpracování doplněné o větší konfigurační svobody při výběru nového vozu.
Domácí značky jen těžce reagují na svébytnou strategii zvyšování prestiže asijských dovozů. Například luxusní divize Genesis se stala plně respektovanou výrobnou přepychových aut sebevědomě vystupujících po boku amerických i německých rivalů. Méně nákladný příklad rostoucí prestiže je Hyundai Santa Cruz bodující milovanou karoserií pick-up.
Nic by nebylo bez spolupráce společností Hyundai a Ford. Při výrobě Cortiny pro jihokorejské klienty se Korejci přesvědčili o vlastní schopnosti stvořit kvalitní automobil. Následovalo zaměstnání zkušených inženýrů, konstruktérů a vývojářů, kteří dali světu první sériově montovaný Hyundai (Pony).
Prvotina výroby i vývozu putovala do autosalonů všech koutů světa, jen Amerika chyběla, protože přísné předpisy neumožňovaly prodávat Pony bez zásadních úprav. Průzkum neznámé krajiny provedl až hranatý kompakt Hyundai Excel. Jednoduchý typ z roku 1985 lákal na nízkou pořizovací cenu doprovázenou úspornými náklady provozu. Vzhled od Italdesignu také nebyl k zahození, ale návnada ve formě šetření peněz nezklamala.
Import z východu během prvního roku prodeje oslovil 168.882 platících zákazníků, což byl rekord mezi dovozy. Časopis Fortune také zařadil Excel jako desátý produkt roku, který Američanům umožňoval spolehlivou dopravu za méně než 5000 $.
Dealerství nabízela výběr z motorů o objemu 1,3 nebo 1,5 litru. K tomu bylo volitelně na výběr čtyřrychlostní nebo pětirychlostní manuální řazení vedle čtyřstupňového automatu. Kromě častějšího hatchbacku přístupného přes troje či patery dveře se do výroby dal objednat čtyřdveřový sedan.
Taktika soustředění jen na Excel dala inženýrům čas zdokonalovat staré verze nejen podle kritiky majitelů. Excel ve výsledku disponoval dlouhou životností a nízkou spotřebou paliva relativně silných čtyřválců od Mitsubishi. Ukázalo se také, že italský design Giorgetta Giugiara skrývá uvnitř více prostoru než některá konkurence.
První generace Excelu sjížděla z pásů 14 let. Poslední kusy průkopnického imigranta vznikly v roce 1999 s doprodejem ještě v roce 2000. Průzkumný Hyundai byl vystřídán Accentem, který se už v páté generaci prodává dodnes (i v USA).