Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, že se tahle auta pořád prodávají? 8 zapomenutých modelů, které jsou stále na trhu

David Bureš
Diskuze (13)
Auta na trhu kvůli tuhé konkurenci tráví stále kratší čas, v prodeji ale zůstávají i letití staříci. Věděli jste, že se ještě prodává Mitsubishi Lancer nebo Lexus CT?

Automobilový svět se stejně jako jiné oblasti podnikání zrychluje a jednotlivé generace modelů se střídají stále rychleji než v minulosti. Přesto na trhu zůstávají vozy, které se prodávají pěkně dlouho. A právě takové vozy jsme se rozhodli tímto článkem připomenout.

Nebudeme přitom mluvit o těch dobře známých automobilech jako Lada Niva, Mercedes-Benz G nebo Suzuki Jimny. Ty se sice s různými úpravami prodávají již desítky let, díky jejich legendárnímu statusu se však na ně nezapomnělo. To jiné vozy se na českém trhu už také prodávají pěknou řádku let a s ohledem na jejich nízké prodeje se tak trochu zdá, že se na zapomnělo, jakoby si zákazníci mysleli, že už jejich prodej skončil. V některých případech se taková auta dokonce ani neprodávají příliš dlouho. A přesně takové vozy dnes připomeneme.

Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo je aktuálně ve fázi přerodu, pomocí novinek v podobě sedanu Giulia a SUV Stelvio chce oživit svoji někdejší slávu. Zatím ale po boku těchto aut prodává i vozy z toho předchozího období, v němž si svoji image výrazně pošramotila, malý hatchback MiTo a kompakt Giulietta. A právě první z nich už je na trhu pěkně dlouho, MiTo se začalo vyrábět už v roce 2008, spolu s dalším Italem, Fiatem Punto, tak patří mezi vůbec nejstarší malé hatchbacky na českém trhu. Zároveň je Alfa i jeden s nejméně prodávaných subkompaktů u nás, za období leden-duben hlásí jen dva registrované kousky.

Šilhavý výraz předních partií nebo stále méně prodávaná třídveřová karoserie znamenají, že prodeje MiTa nikdy nebyly příliš vysoké, na trhu se ale stále drží. Její jízdní vlastnosti na úrovni hot hatchů i po letech umí příjemně překvapit a nalákat nějaké ty klienty. A pokud malá Alfa láká i vás, měli byste se rychle rozhodnout. Zatím totiž vůbec není jasné, zda se MiTo dočká nástupce.

Citroën C4 Aircross

Citroën C4 Aircross se na našem trhu začal prodávat vlastně nedávno, v roce 2012, jakožto další výsledek spolupráce mezi Skupinou PSA a Mitsubishi. PSA se použitím techniky od japonské automobilky, v tomto případě platformy Mitsubishi ASX, rozhodlo reagovat na rostoucí prodeje SUV.

České zákazníky ale C4 Aircross nikdy nezaujal tak jako výchozí Mitsubishi ASX, patřící mezi nejprodávanější SUV u nás. Rychlý nástup konkurence navíc znamenal, že C4 Aircross rychle ztrácelo svoje pozice, jestliže v prvních dvou letech prodeje ještě překonal hranici 100 v Česku registrovaných vozů, od té doby se jeho české prodeje počítají na pár desítek. A moc jich už nepřibude, protože výroba C4 Aircross v březnu skončila. V příštím roce ho nepřímo nahradí větší C5 Aircross, podobně jako technicky spřízněný Peugeot 4008 nahradila druhá generace modelu 3008, která se z MPV přeměnila na SUV.

K dispozici jsou však ještě skladové zásoby tohoto modelu, které tuzemské zastoupení aktuálně doprodává. Jediný nabízený motor – 1.6 HDi (84 kW) s pohonem všech kol – je možné pořídit ve dvou stupních výbavy. Ceny startují na 589.900 Kč.

Fiat Punto

Na Fiat Punto si mnozí nedávno vzpomněli, a to v souvislosti se zprávami o příchodu jeho nástupce, modelu Argo. Ten je ale v tuto chvíli určen výhradně pro jihoamerické trhy, zatímco v Evropě dosavadní Punto zatím pokračuje i nadále, a to přestože se v prodeji jeho třetí generace drží už od roku 2005.

Za dvanáct let se Fiat pokoušel stárnoucí malý hatchback několikrát oživit, facelifty přitom znamenaly i změny jména tohoto auta. Z Grande Punta se v rámci modernizace v roce 2009 stalo Punto Evo, aby se o tři roky později auto zase vrátilo k jednoduchému označení Punto. Ani tyto inovace však nedokázaly zakrýt fakt, že designově povedené dílo Giorgetta Giugiara stárne a v tuhé konkurenci ztrácí.

A znát je to i na prodejích. Po příchodu na trh se roční evropské prodeje vozu počítaly na sta tisíce, ani tak však nedosahovaly na úspěch první generace Punta, evropského Auto roku 1995, které se v roce 1997 s 588.590 prodanými kusy stalo vůbec nejprodávanějším autem v Evropě. A s postupujícími roky zájem slábl, Punto začalo ztrácet na konkurenci a loni se ho na evropských trzích prodalo už jen asi 62.600 kusů, méně než Kie Rio, Hyundaie i20 nebo třeba Škody Fabia. Kdo by to byl v devadesátých letech řekl... Ani u nás to není žádná hitovka, 51 prodaných kusů za první třetinu letošního roku znamená až 19. místo v segmentu malých aut.

Punto přitom i po letech má pár es v rukávu. Jedním je nepochybně vzhled, který i po letech je svěží. Druhou je pak široká nabídka hned čtyř typů pohonů – Punto totiž v závislosti na objednaném motoru může spalovat benzin, naftu, CNG nebo LPG, což bez externích úprav nikdo jiný v segmentu neumí. Zajímavá je i základní cenovka 239.900 korun za osmiventilovou dvanáctistovku s 51 kW.

Lexus CT

Mercedes-Benz se loni po letech opět stal největší luxusní automobilkou i díky úspěchu mezi kompaktními vozy, což je segment, v němž se hojně daří i Audi nebo BMW. Naopak Lexus v této třídě na evropských trzích spíše strádá, hatchback CT se tu bez větších úspěchů prodává od roku 2011. Třeba loni se v Evropě prodalo jen 8.000 kusů, což je podstatně méně než u Audi A3 (190.000 kusů), Mercedesu A (141.800), ale i DS 4 (17.600) či stárnoucí Alfy Romeo Giulietta (41.500). Na jiných kontinentech, hlavně v Severní Americe je ale situace jiná, a tak je CT ve výsledku druhý nejprodávanější hybrid značky. Přesto se spekuluje o tom, že přímého nástupce se nedočká a místo něj přijde SUV menší než NX, které s globálního hlediska bude mít větší šanci na úspěch.

Zatím je tu však hatchback CT, který je od zahájení prodeje dostupný výhradně jako hybrid, což v Česku, kde o tento typ pohonu není takový zájem, silně ovlivňuje jeho prodeje. I proto byly od začátku letošního roku registrovány jen tři exempláře tohoto vozu poháněného spojením zážehové osmnáctistovky s elektromotorem o kombinovaném výkonu 100 kW.

Mitsubishi Lancer

V devadesátých letech by si automobilový fanoušci jen klepali na čelo, kdybyste prohlásili, že jste zapomněli na Mitsubishi Lancer, tak byl tento kompakt od tří diamantů díky rallyeové scéně slavný. Jenže Mitsubishi se z WRC už před lety stáhlo a jméno Lancer dávno ztratilo svůj lesk a slávu, a tak na něj dnes klidně leckdo nevzpomene. Na českém trhu však Mitsubishi Lancer stále zůstává, dokonce od modelového roku 2016 v modernizované podobě.

Mluvíme však už jen o obyčejném kompaktu nabízejícím výběr mezi karoserií sedan a hatchback, slovy výrobce, „Sportsedan“ a „Sportback,“ nikoliv o vrcholné formě Evolution, jejíž výroba skončila v květnu 2016. Spíše než tak na jízdu s vlající zádí Lancer dnes láká na zajímavou cenovku. Hatchback i sedan se zážehovým atmosférickým čtyřválcem 1.6 MIVEC (86 kW) kombinovaným s pětistupňovým manuálem pořídíte už za 353.750 korun.

Dlouhého trvání ale už Lancer mít nebude, místo typického kompaktu Mitsubishi v Evropě nabídne crossover, a to v podobě letos odhaleného modelu Eclipse Cross. Do budoucna model označený jako Lancer zůstane jen v Číně a dalších vybraných asijských státech, kde se letos začala prodávat radikálně modernizovaná aktuální generace Lanceru. Zatímco vzhled byl zvenku i zevnitř kompletně přepracován, použitá platforma zůstala zachována.

Nissan 370 Z

Sportovní automobily obvykle mívají delší životní cyklus než ty běžné, což dokazují i sporťáky značky Nissan – GT-R se s několika úpravami prodává od roku 2007, zatímco 370 Z je na trhu od roku 2009. Přestože je GT-R o dva roky starší než 370 Z, díky své široké fan-komunitě je v obecném povědomí známá, zatímco „tři sta sedmdesátka“ se může zdát zapomenutá.

A to je rozhodně škoda, protože i po letech dokáže svým designem zaujmout. A navíc zůstává tradicionalistou, sází na pohon zadních kol (tedy žádná čtyřkolka) a pořádný atmosférický šestiválec o objemu 3,7 litru (tedy nikoliv na nějaký turbo-čtyřválec). Komu by se pak kupé nelíbilo, k dispozici je též roadster. Také v jeho případě platí, že 3,7litrový vidlicový šestiválec o výkonu 241 kW je možné kombinovat s šestistupňovým manuálem, nebo za příplatek 60.000 korun se sedmistupňovým automatem. Ceny 370 Z Roadster začínají na částce 1.080.000 korun, kupé je díky chudší základní výbavě možné pořídit už za 860.000 korun. A to je hodně zajímavá nabídka, že? Možná i kvůli ní vstává 370 z z mrtvých, protože za první třetinu roku se u nás prodalo již devět jejích exemplářů, tedy stejně jako v případě slavnějšího GT-R. A nebo zákazníci jen kupují tradiční kupé, dokud můžou. Často se totiž spekuluje o tom, že příští „Zetko“ bude menší a úspornější, což by bohužel mohlo znamenat konec šestiválce.

Opel Cascada

Není to zase tak dávno, co nabídka kabrioletů byla hodně široká. V prodeji tenkrát byly takové vozy jako Renault Mégane CC, Ford Focus CC nebo Volkswagen Eos. Po nich se ale postupně slehla zem a dnes kabria nabízejí hlavně luxusní výrobci. Výjimkou v tomto ohledu zůstává Opel, který i přes obecný pokles zájmu o otevřené vozy v segmentu zůstává, a to prostřednictvím modelu Cascada.

Ten v roce 2013 nahradil Astru TwinTop, na rozdíl od níž však dostal klasickou plátěnou střechu. A navíc je Cascada zásadně větší, s délkou 4.697 mm se proti předchůdci protáhla o významných 221 mm. Výhodou je na poměry kabrioletů široká nabídka motorů, která na českém trhu zahrnuje dvě verze 1.4 Turbo (88 a 103 kW), dvě varianty 1.6 Turbo (125 a 147 kW) a turbodiesel 2.0 CDTI (125 kW).

Opel Cascada přitom nepatří mezi staříky, prodává se teprve čtyři roky, čeští zákazníci jakoby ale o něm nevěděli. Za loňský rok má na svém kontě jen devět registrací, o rok dříve jich bylo 10. Zároveň nejde o malý zájem českých zákazníků o malá auta, Mini Cabrio se loni u nás prodalo v 46 kopiích, BMW 4 Cabrio dokonce ve 102!

Volvo S60 Cross Country

Kombi přizpůsobené jízdě mimo zpevněné cesty patří k Volvu již od konce devadesátých let, když model V70 XC, dávný předchůdce dnešního V90 Cross Country, pomáhal segment zvýšených oplastovaných kombíků založit. Jelikož má švédský výrobce s touto kategorií tak dlouhé zkušenosti, rozhodl se v roce 2015 nabídnout i podobně upravený sedan, model S60 Cross Country.

„Našli jsme na trhu prázdný prostor, který tento všestranný sedan v robustním provedení se zvýšenou světlou výškou krásně vyplní,“ říkal v době premiéry Alain Visser, senior viceprezident oddělení pro marketing, prodej a zákaznický servis v automobilce Volvo. Již brzy se ale ukázalo, že takový prostor na trhu sice volný je, je ale velice malý. Již krátce po premiéře tak vyšlo najevo, že S60 Cross Country bude určeno hlavně pro rozvojové trhy, kde jsou kvůli nedostatečné silniční síti robustní vozidla potřeba. Zatímco tak v Rusku a Indii se vůz nadále prodává, třeba ve Velké Británii kvůli nízkým prodejům skončilo po pouhém roce prodeje, během něhož britští zákazníci koupili jen 34 kusů tohoto auta.

Na českém trhu S60 Cross Country zatím zůstává, za první čtyři měsíce letošního roku se ale prodal jen jeden jeho kusy. Za stejnou dobu přitom model V60 Cross Country, tedy oplastované kombi na stejné bázi, má na svém kontě 42 registrovaných kusů. Nechme se tak překvapit, zda se S60 Cross Country vůbec dočká nástupce. Nová generace výchozího sedanu se již blíží, a tak o budoucnosti oplastovaného vozu budeme již zanedlouho vědět.

Pokud bychom náš přehled rozšířili o další evropské trhy, mohli bychom pokračovat dalšími modely, u nichž mnohé překvapí, že se stále prodávají. Na domácím německém trhu je stále v oficiálním prodeji Volkswagen Scirocco, představený již v roce 2008, o němž se nedávno psalo, že už se patrně nedočká nástupce. Ve vybraných zemích je pak nadále v prodeji také elektrické duo Citroën C-Zero/Peugeot iOn, přeznačkovaní bratři Mitsubishi i-MiEV, které se vyrábí od roku 2009. Na italském trhu zase zůstává Lancia Ypsilon, z ostatních zemích se kdysi slavná značka postupně stáhla.

David Bureš
Diskuze (13)
24. 5. 2017 12:25
Re: ...
Aspon vidis, pro koho tady ACZ je (resp. chce byt).
23. 5. 2017 20:04
Re: C4 AirCross
Jenže Aircross nevypadá jako auto z roku 2002..
23. 5. 2017 17:20
myslim, ze kazdy...
...co sa co len trocha zaujima o auta, velmi dobre vie, ze vsetky tieto kusky su stale v predaji. ziadne prekvapko, trochu zbytocny clanok
Avatar - euro89
23. 5. 2017 16:28
Re: ...
Tak zase na rozdil od mnoha zdejsich clanku takovyto nazor nikoho nenadzvedne ze zidle a to se taky pocita. >:D
K tematu: Pokud by nekdo zapomnel na kterykoliv z vyse zminenych modelu, tak nema na serveru o autech co delat. :-! Jeste by clovek pochopil (spis mohl pochopit), kdyby autor vybral nejake vylozene exoty typu Kaipana a pod., ale tohle jsou uplne bezne modely. Inu, zkratka Auto.cz... >:-[]
Avatar - Cuba66
23. 5. 2017 11:37
Re: Názor
Pavel70 - pod tvůj příspěvek se klidně taky podepíšu!