Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen ID.4: Brácha Škody Enyaq slibuje dojezd až 520 km

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Automobilka Volkswagen dnes konečně odhalila své první čistě elektrické SUV ID.4, které je současně vůbec prvním elektrickým globálním modelem značky.

Stejně jako Škoda Enyaq, i Volkswagen ID.4 stojí na modulární elektrické platformě MEB. Nové SUV přitom měří 4584 mm na délku, 1852 mm na šířku, 1612 mm na výšku a rozvor má hodnotu 2766 milimetrů. Jako každé správné SUV má i ID.4 zvýšenou světlou výšku, konkrétně s hodnotou 21 centimetrů.

Zastavme se na chvíli také u designu, který byl známý už dlouho před odhalením. Automobilka přitom zdůrazňuje svalnatou siluetu vozu v kombinaci s moderními prvky designu. Čisté a plynulé křivky pak měly být inspirovány přírodou, díky čemuž by měl vůz nabízet vynikající aerodynamiku. Konkrétně se bavíme o koeficientu aerodynamického odporu s hodnotou Cd 0,28.

Další vzhled vozu ovlivní zvolený výbavový stupeň, přičemž v současnosti víme o dvou limitovaných edicích, se kterých by měl VW ID.4 vstoupit na německý trh. Základním modelem bude ID.4 1ST s cenou startující od 49.950 euro (cca 1.356.000 Kč), zatímco lépe vybavené ID.4 1ST Max startuje od 59.950 euro (cca 1.627.000 Kč). Němečtí zákazníci si ovšem rovnou mohou odečíst státní podporu ve výši až 9.480 Euro na každý model.

Novinka přitom může stát na 20 nebo 21 palcových kolech, přední světlomety mohou být vybaveny IQ.Light LED matrix technologií a zadní svítilny mohou dostat inovativní diodové 3D světelné ukazatele. Obě technologie přitom patří ke standardu ve výbavě 1ST Max. Součástí obou výbav jsou i střešní nosiče a tažné zařízení. Model Max navíc přidá panoramatické střešní okno.

Tím se pomalu dostáváme k interiéru, který nám automobilka odkryla již před pár týdny. Automobilka přitom klade důraz na bohatý vnitřní prostor, kterému napomáhá platforma s dlouhým rozvorem a krátkými převisy. Dojem prostornosti navíc umocňuje bohaté prosklení, včetně zmiňované volitelné panoramatické střechy.

Palubní deska má podobné uspořádání, jaké známe z elektrického hatchbacku ID.3. Středový displej má úhlopříčku 10“ u modelu 1ST a 12“ u modelu 1ST Max. A samozřejmě nebude chybět stejná softwarová výbava, která už se snad zbavila všech drobných nedostatků. Zákazníci se tak mohou těšit na bezdrátové aktualizace i možnost přikupovat a stahovat nové funkce.

Interiér limitovaných verzí nabídne rozlišné motivy čalounění, důležitější je ale informace, že verze 1ST Max dostává elektricky nastavitelná sedadla s pneumatickou bederní opěrku a masážní funkci. Sedadla si navíc vysloužila AGR certifikaci pro svůj přínos k udržení zdravých zad posádky.

Pro posádku je tak zajištěn prostor i zábava, jek to ale bude s nákladem? Zavazadlový prostor se síťkou a nastavitelným dnem slibuje standardní kapacitu 543 litrů, po sklopení zadních opěradel by však celková kapacitě měla vzrůst až na 1575 litrů. VW ID.4 si navíc poradí i s brzděným přívěsem do hmotnosti až 1000 kilogramů, se kterým zvládne zdolat stoupání až 12 stupňů. Obě vlimitované verze navíc slibují střešní nosiče.

O pohon obou limitovaných verzí VW ID.4 se stará kompaktní synchronní elektromotor (PSM) s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a nejvyšším točivým momentem 310 N.m. Motor je párován s jednorychlostní převodovkou a všechen výkon míří pouze na zadní kola. Akceleraci z 0 na 100 km/h by měl vůz zvládnout v čase 8,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 160 km/h.

Dostatek energie zajišťuje Lithium-Iontová vodou chlazená baterie s kapacitou 77 kWh, uložená v podlaze, která je složena z 12 bateriových segmentů a její hmotnost dosahuje 493 kilogramů. Díky hospodárnému pohonnému systému a sofistikované aerodynamice přitom vůz i s touto baterií slibuje dojezd až 520 kilometrů na jedno nabití.

A když je řeč o nabíjení – ID.4 podporuje rychlonabíjení při výkonu až 125 kW, díky čemuž je možné u dostatečně výkonné nabíječky získat dojezd až 320 kilometrů během 30 minut (dle WLTP). U pomalých nabíječek a wallboxů nabídne ID.4 nejvyšší rychlost dobíjení až 11 kW. Automobilka navíc garantuje, že si baterie během prvních 8 let (nebo 160.000 km) udrží minimálně 70 % své kapacity.

ID.4 by měl být univerzálním atletem mezi SUV, čemuž by měl odpovídat i jeho podvozek. Světlá výška 21 centimetrů slibuje možnost zdolání lehkého terénu, zatímco nízké těžiště nabídne stabilitu a sportovní charakteristiku v zatáčkách. Dojem sportovnosti navíc umocňuje pohon zadních kol. Ve městě pak ID.4 hodlá zazářit díky průměru otáčení 10,2 metru.

Ve verzi ID.4 1ST Max navíc elektrické SUV dostává adaptivní podvozek DCC, který je propojen s voličem jízdních režimů. Volič jízdních režimů VDM navíc propojuje nastavení adaptivních tlumičů a XDS elektronického diferenciálu, což by mělo ještě umocnit přesnost řízení.

Za třešničku na dortu pak můžeme označit bohatou podporu asistenčních systémů z balíčku IQ.Drive, včetně podpory adaptivního tempomatu se schopností využívat data i z on-line navigace. Součástí softwarové výbavy bude navíc i funkce We Connect ID pro propojení vozu s chytrým telefonem a příslušnou aplikací.

Ondřej Mára
Diskuze (33)

Doporučujeme

24. 9. 2020 14:32
Re: Není všem dnům konec
Přesně tak. A až si uvědomí, že za takových 8-10 let od koupě jejich elektrokrumpl ztratí jakoukliv hodnotu! :-)
24. 9. 2020 11:15
Re: ID něco
No a nebyl bys to ty, aby si to nepřekroutil, jak se ti to zrovna hodí ;-)
Avatar - Mikesus
24. 9. 2020 07:32
Re: Aj vám...?
Občas to udělá i v tom chromu. Uu se to dlouho nestalo, dřív to bylo hodně.
Avatar - Blue Sun
24. 9. 2020 07:02
Re: ID něco
Takže nejsou... Výborně. Sice jsi to zase napsal jen vytáčkami a kličkami, ale nakonec jsme se dobrali k tomu, že to není o uvědomělosti, ale o zájmu lidí. Ale ne, ty do toho musíš zamotat EU...
24. 9. 2020 06:31
Není všem dnům konec
Pokud budou chtít EV vyrábět masově, budou muset ty ceny snížit.
Pokud EV nechtějí hromadně prodávat, tak mohou snít o těchto cenách..

Zatím se výroba u VW nerozběhla, neznáme budoucí produkci, takže těžko soudit. Ale za 2 roky bude jasno, zda produkce nebo tyto vysoké ceny.

Vysoké ceny nových EV také dostanou úder, až si lidé uvědomí, že ještě musí ty baterky vyměňovat.