Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC60 D4 Geartronic – Můžeme mít SUV rádi?

Martin Machala Martin Machala 12. 1. 2018 • 20:18
39
116
Zobrazit náhledy (39)
suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy suv volvo testy
Poprvé testujeme nejprodávanější Volvo posledních let v jeho druhé generaci. Navíc v docela střízlivé verzi.


Design, interiér


Těžko si vzpomenout na test, který by nezačínal pojednáním o rostoucí popularitě SUV segmentu a minimálně diskutabilním objektivním přínosu této kategorie. Kdo přece opravdu využije terénnější schopnosti (taky vlastně diskutabilní, čím dál víc SUV/crossoverů jsou volitelně/výhradně předokolky)? A do výšky vytažená karoserie kromě částečně lepšího výhledu další praktické výhody taky nepřináší, takže co s těmi SUV? Když nikdo ještě nevymyslel nic úžasnějšího než klasický kombík.

Občas se ale objeví auto, tedy SUV, které mě nahlodá. S mojí slabostí pro Audi SQ7 jsem se vám svěřil už několikrát, něco jako platonická láska proběhlo i v případě teď už staršího Porsche Cayenne GTS. A roční soužití se Seatem Ateca bylo v podstatě bezvýhradně pohodové.

A i když Volvo s aktuální XC90 nejdřív trošku zaškobrtlo a první kousky dodala s minimálně diskutabilním komfortem odpružení a (od)hlučněním nových čtyřválců, švédská SUV si hlavně v prvních generacích vydobyla pověst poctivých a jak jinak než bezpečných strojů.

Takže hlodat by mohla i nová XC60, nádherné auto, u něhož bude navíc absence větších motorů vadit míň než u XC90. A podle viceprezidenta Volva, pana Björna Annwalla, by mělo jít o auto pro řidiče. U Volva trošku překvapivé prohlášení, s novou XC60 jsem navíc už krátce jezdil ve Španělsku a takhle po těch několika kilometrech bych si dovolil s Björnem nesouhlasit. Jinak ale převažovalo nadšení, tak snad mi vydrží i tady u nás.

Střízlivější

Novinářská auta bývají skoro výhradně v nejvyšších výbavách a s tolika příplatky, že se často reálně prodávaným modelům pomalu ani nepodobají. Doteď si pamatuju zkušenost s kombíkovým focusem, kterého jsme si půjčili do srovnávacího testu od dealera, a postrádal tedy obvyklou „novinářskou péči“. Ford nižší střední třídy jsem nepoznával, vybrakovaná přístrojová deska měla asi dvě tlačítka a potah sedaček připomínal tesil.

I Volvo vždy disponovalo typicky pressovou flotilou, kde se cenovky testovaných kousků ani neblížily základním položkám z ceníku. O to větší překvapení na mě při přebíraná vozu čekalo – na parkovišti u autosalonu v Průhonicích se totiž rozblikala zvláštně obyčejná XC60. Ne že by vypadala úplně jinak než vymazlené kousky z barcelonské prezentace, ale co třeba ta kola? To jsou snad šestnáctky, ne? Ani náhodou, tady jde vidět, jak už jsem těmi novinářskými verzemi zdeformovaný. Ve skutečnosti totiž jde o nijak podměrečné osmnáctky, jenom s vyšším profilem, které se ale v porovnání se „španělskými“ dvacítkami na nové XC60 skoro ztrácejí.

Možná je tedy konkrétní testovaný kus o něco méně vizuálně atraktivní, ale pozor! Opravdu jenom „o něco méně“, což je vlastně velký úspěch! Vzhledem k tomu, že se jedná o základní výbavu Momentum (pro testovaný motor D4), z vnějšku vyšperkovanou pouze o metalízu a pár chromovaných doplňků, zmíněné lité osmnáctky jsou už standardem. Pokud jste někdo viděl třeba takový Mercedes GLE bez všech těch AMG paketů, zkrátka tak, jak ho Stuttgart stvořil pro výchozí položku v ceníku, budete švédský standard velebit. A nesmírně čistý a přitom dokonale atraktivní design, to je u nejnovějších modelů Volvo takový milý zvyk.

Klacek jako inspirace

Na produktové prezentaci k nové XC60 jsme byli oblaženi příběhem, kdy šéfdesigner Thomas Ingenlath (do roku 2005 šéfoval designu u Škodovky) našel při procházce po pláži kus dřeva a natolik se mu zalíbil, že si klacek přinesl do práce a jeho texturu napodobil. Pro potřebu interiérové dekorace, samozřejmě. I kdyby šlo o marketingový výtvor, při barcelonských jízdních dojmech prezentované XC60 patřily k tomu nejúžasnějšímu, co jsem kdy v oblasti automobilových vnitřků viděl. A co jsem cítil, čeho se dotýkal. Nejsem tedy největším fanouškem volváckého infotainmentu, ani tak pro jeho přehlednost, jako spíš kvůli tomu, že se obrovský tablet sdružující drtivou většinu funkcí chtě nechtě příšerně upatlá. A to je pak se vší tou krásou okolo hrozně velký kontrast.

Uvnitř je už příplatků víc, až na digitální přístrojový štít však jde spíš o funkční doplňky, které pocit z interiéru vzhledově nepovyšují. Znovu tedy můžeme mluvit o plus minus základu. A i když je i tato XC60 Momentum uvnitř velmi příjemná, trošičku zklamaný jsem byl. Interiér totiž může být naprosto famózní, nedostižný, útulný a luxusní tak, že i ten nejdražší švédský nábytek vedle Volva vypadá, jakoby ho kompletovali z klacků nalezených na pláži. To jsem si hezky zapřeháněl, XC60 však uvnitř opravdu umí dokonale okouzlit. Naše Momentum bylo „jenom“ moc pěkné.

suv volvo testy suv volvo testy
 

To ale zatím Volvo XC60 hrálo spíš na city, kvůli hezkému ksichtíku přece nevezmeme SUV na milost… Solidně prostorný a praktický interiér je už však objektivní vlastnost, díky níž by XC60 bodovat mohla. A skutečně bojuje, na vrchol hitparády to však úplně nebude. Menší SUV sice stejně jako XC90 stojí na platformě SPA, proti většímu SUV je však rozvor zkrácen o 119 mm (na konečných 2865). Ani délka necelých 4,7 metru není vzhledem ke konkurenci přemrštěná, uvnitř je tak místa sice ve všech směrech dostatek, v porovnání s nejbližší konkurencí (Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC) však nakonec XC60 předvádí takový slušný standard, řekněme. A to si pomáhá třeba i subtilní konstrukci předních sedaček - podívejte se na fotky, jak jsou opěradla úzká. Na kvalitu sezení to ale nemá nejmenší vliv, a ten obyčejný textilní potah vypadá vlastně skvěle!

Zavazadelník v základu poskytne tabulkově nijak zázračných 505 litrů, tvar je však hezky skladný a pod podlahou jsem našel dojezdovou rezervu. Sice příplatkovou (+2700 Kč), ale byla tam! Roletka taky sama vyjíždí nahoru s elektricky ovládanými pátými dveřmi… O moc víc toho ke štěstí nepotřebuju!

Motor, jízdní vlastnosti


Motor, jízdní vlastnosti

U testované verze stále docela nových čtyřválců (i když, ony se vlastně představily už v roce 2013…) označené D4 budu po minulosti s věhlasným - a jak často píšeme charakterním vznětovým pětiválcem D5, brečet o něco míň. Pořád mě trochu štve vrcholná verze čtyřválců Drive-E (stále si říká D5), která sice poskytuje úchvatných 173 kW a 480 N.m, během jízdy je však často spíš hledáte. Volvo sice dvojité přeplňování doplnilo ještě o technologii PowerPulse, které má odstranit prodlevu turbodmychadla (toho menšího, zabírajícího v nízkých otáčkách), zátah ale postrádá razanci, mohutnost, je to zkrátka takové trochu šidítko.

suv volvo testy suv volvo testy
 

Verze D4 si nehraje na vrchol naftové nabídky s kompresorem, který posílá vzduch do tlakové nádoby a odtud se už „dofukuje“ menší turbodmychadlo – to je ten kouzelný PowerPulse, a neohromuje papírovými hodnotami. Výkon 140 kW a točivý moment rovných 400 N.m jsou taková „normální“ hezká čísla a vy od jednotky D4 dostanete přesně to, co čekáte. Příjemnou dynamiku, slušné odhlučnění a přijatelnou spotřebu…

Nyní podrobněji. Zátah tady samozřejmě taky není nijak zvlášť mohutný, ale dokonale hladký, motor neduní ani při trápení z nízkých otáček, kultura běhu je skoro vzorná. Vždyť čtyřválec používá dvouhmotový setrvačník doplněný o kyvadlový tlumič torzních kmitů, dvojice vyvažovacích hřídelí je pak integrována v bloku. Že to samo o sobě nemusí stačit, dokazují zkušenosti s prvními kousky XC90, které byly hlučné jak dodávka. Od té doby se naštěstí strašně moc změnilo a třeba nová S90 už umí být tichounká skoro absolutně. Viz náš nedávno testovaný kousek s příplatkovými laminovými okny – zvenku jste čtyřválec slyšeli, uvnitř prakticky vůbec.

V XC60 nějaké to naftové čtyřválcové brumlání zaslechnete i v interiéru, hlavně po studeném startu, pak už je však klid. Plynulost nástupu točivého momentu jsem tedy pochválil, reakce na sešlápnutí plynu ale byly zbrklejší. Možná je to tím, že se v softwaru testovaného kousku hrabal Polestar. Díky tomu sice výkon vzrostl na rovných dvě stě koní (tedy 147 kW), reakce na plyn jsou však jak ze sportovního módu – zbytečně ostré, osmistupňový automat se navíc nezdráhal přispěchat s podřazením. K vychvalovanému plynulému zátahu jsem se tak musel dopracovávat velmi obezřetnou manipulací s plynovým pedálem, podobně jako u našeho dlouhodobáku Seat Ateca. Škoda, u jiných aplikací čtyřválců Drive-E věc nevídaná, asi bych si tedy služby Polestaru pro tentokrát odpustil.

Spotřebu jsem označil za přijatelnou, nic víc po Volvu XC60 D4 chtít nemůžete. Chybí totiž vstřikování močoviny, k průlezu normou Euro 6 si Volvo vystačí se záchytným katalyzátorem LNT, s NOx má pomoct zatočit také nebývale vysoký vstřikovací tlak 2500 barů. Jenže, jak dobře víte, zmíněný katalyzátor regeneruje dodatečnou dávkou nafty (zhruba každých 150 km) a když se takhle přidá kapka ke kapce… Tak holt jezdíte v průměru za osm litrů. K sedmi se přiblížit můžete, musíte se ale vyhýbat městu a pokud možno i dálnici.

Trápit nás to ale moc nemusí, Volvo práce na vývoji nových vznětových motorů zastavilo a chystá se na avizované kompletní přezbrojení na hybridy a elektřinu.

Fakt pro řidiče?

Je pravda, že proti předchůdci možná novinka působí o něco stabilnějším dojmem, odpružení je opravdu o něco tužší. Že bych ale s Björnem souhlasil… Volvo nepřipravilo auto pro řidiče, to fakt ne. Hlavně kvůli řízení, ve volantu necítíte vůbec nic, prostě jenom točíte kolečkem. Volvu to nevyčítám, po XC60 bych zvláštní agilitu ani nevyžadoval, jenom by Björn mohl příště mluvit o něčem, co XC60 jde opravdu dobře.

Mohl by to zkusit s jízdním komfortem. Od prvních velice rozpačitých krůčků v XC90 se platforma SPA, respektive její odpružení, naučilo velmi dobře chodit i po těch našich nerovnostech. Zvlášť, pokud odoláte vábení vzhledově atraktivnějších větších disků, můžete díry vymetat dle libosti. Balónové osmnáctky sice nevypadají dvakrát sexy, v českých podmínkách se však velice hodí.

suv volvo testy suv volvo testy
 

Volvo si pohlídalo i odhlučnění podvozku, a když k tomu připočteme ještě zmíněný velmi dobře odstíněný motor, vyjde nám víc než příjemný dálkově-cestovní prostředek. Na dálnici si tak i ve vysokých rychlostech (v Německu, proboha!) svištíte potichounku, nerušeně. To jsou v porovnání s prvními exempláři XC90 sedmimílové kroky, co volva urazila!

Závěr


Závěr

A je tady další auto, díky němuž můžeme mít SUV bez obav rádi. Sice Björn říkal, že nové Volvo XC60 je auto pro řidiče, naštěstí tomu tak ale není. Druhá generace dlouhodobě nejprodávanějšího Volva dělá přesně to, co by dobré SUV dělat mělo – auto je to pohodlné, dostatečně prostorné, praktické, motor slušně jede, mohl by mít ale nižší spotřebu (chybí močovina). Pro mě osobně je to taky aktuálně nejkrásnější SUV, které navíc dobře vypadá i v základnějších verzích. Stejně tak interiér – krása, nádhera, úžas. U dražších verzí toto pouze vynásobte dvěma.

Řízení bez zpětné vazby mi u Volva (a zvlášť SUV) nevadí, pohodlí jsem už zmínil, v tomto směru se platforma SUV pořád zlepšuje (osmnáctipalcová kola s vysokoprofilovými pneumatikami rozhodně berte, kašlete na vzhled!), vadit může absence víceválcových jednotek, nic víc než čtyřválec zkrátka ve Volvu nekoupíte. Ten náš, testovaný D4, je ale tichý, přiměřeně dynamický, průměry kolem osmi litrů však velkou radost nedělají.

Málo, opravdu málo chybiček má nové Volvo XC60. Jestliže se větší SUV XC90 protlouklo prvními testy s odřenýma ušima (a tady by se ty větší motory pořád hodily…), XC60 klidně berte, jak leží a běží. Jenom tedy, levné úplně není. Základní D4 s automatem přijde minimálně na 1.229.900 Kč. Kolem téhle částky se motá i konkurence od Audi, BMW a Mercedesu. Holt ta prémie!

suv volvo testy suv volvo testy
 

Nejlevnější verze modelu1.047.900 Kč (XC60 D3/110 kW FWD Kinetic)
Základ s testovaným motorem1.169.900 Kč (XC60 D4/140 kW Momentum)
Testovaný vůz bez příplatků1.229.900 Kč (XC60 D4/140 kW Geartronic Momentum)
Testovaný vůz s výbavou1.572.800 Kč (XC60 D4/140 kW Geartronic Momentum)

Plusy

  • Úžasný design karoserie
  • Mimořádně útulný interiér
  • Kultivovaný motor, slušná dynamika
  • Komfortní podvozek
  • Celkově velmi dobré odhlučnění

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Řízení bez zpětné vazby

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Volvo XC60 D4
Cena základní sestavy 1 229 900 Kč
Výbava základní sestavy Automatická dvouzónová klimatizace, elektricky výškově nastavitelné přední sedačky a elektricky nastavitelná bederní opěrka, sada pro opravu pneumatik, tempomat, varování před předním nárazem, zadní parkovací senzory, dešťový senzor, kolenní airbag, ovládání rádia na volantu, bluetooth, osmnáctipalcová litá kola. Kč
Cena testované sestavy 1 572 800 Kč
Výbava testované sestavy Navigace Navi Pro a digitální přístrojový štít (+41.200 Kč), bezpečnostní paket IntelliSafe Pro (+45.500 Kč), LED přední světlomety včetně LED mlhovek (+50.300 Kč), elektrické ovládání pátých dveří a bezklíčový vstup (+25.700 Kč), vyhřívané přední sedačky (+8800 Kč), tónovaná zadní okna (11.700 Kč), volitelný jízdní režim (+2700 Kč), parkovací kamera (+13.100 Kč), dojezdová rezerva (+2700 Kč), elektrická dětská pojistka (+2700 Kč), vyhřívaný volant +6600 Kč), CD přehrávač (+3000 Kč), přední a zadní parkovací senzory (+11.500 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5500 Kč), zásuvka 230V pro zadní sedačky (+3000 Kč), metalíza (+22.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5.1 / 5.6
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1432
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1866 / 584
Rozměr pneu: 235/60 R18
Volvo XC60 D4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4688
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2865
e) rozchod vpředu (mm): 1655
f) rozchod vzadu (mm): 1659
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1055 / 0
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 965 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1430
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - maxi!
SUV
| 16. 1. 2018
huh, a uz si nas odhalil.... takze prave meno je Maximilian Frank Zappa z Londonbridge

k teme - ja som len odpovedal na otazku, ci mozeme mat rad aj SUV a netusil som, ze to tak rozhodi rimskeho chlapca! :-!
Avatar - Plautus
SUV
| 16. 1. 2018
:yes:
Hlavne to vyzerá na jednu a tú istú osobu, k tomu ešte s puberťáckymi vredmi na tvári... :-)
Avatar - Emel
SUV
| 15. 1. 2018
Kolega měl právě C43 AMG v kombíku a taky to nestálo nesmysl. Myslím, že v té době to mělo českou cenu taky někde kolem těch 1,5-1,6M.
Avatar - Beefcake
SUV
| 15. 1. 2018
C400 4Matic s AMG paketom (nie ostre amg) za cenu novinarskeho Passatu Alltrack :-)
Vyborne a krasne auto, 3litrovy benzinovy sestvalec s biturbom s paradnym zvukom a neskutocnym linearnym tahom.
SUV
| 15. 1. 2018
Koho chleba jíš, toho pr... lízej >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku