Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW) – Nový tajný sen českého chalupáře?

David Bureš
Diskuze (311)

Arteon v rámci faceliftu rozšířil nabídku o druhou karosářskou verzi. I praktičtější Shooting Brake však zůstává hlavně stylovkou. Nabízí toho ale mnohem více.

Design, interiér


Vozy kombi jsou na evropských trzích stále celkem populární, i v Česku jde možná i díky oblibě chalupaření stále o jeden z nejžádanějších druhů karoserie. Přesto se automobilky snaží zaujmout i jiným způsobem, a tak v posledních letech nastala doba stylových shooting braků. Tu zahájil Mercedes dnes už nevyráběným modelem CLS Shooting Brake, po němž následoval kompaktní CLA Shooting Brake. Dnes takové auto ale nabízí také Kia (Pro_Ceed) a nově Volkswagen, prostřednictvím Arteonu Shooting Brake.

O příchodu kombi verze modelu Arteon se spekulovalo vlastně už od příchodu tohoto nástupce modelu (Passat) CC v roce 2017, nakonec ale shooting brake doplnil výchozí fastback až v rámci loni představeného faceliftu. A právě po jeho příchodu na český trh jsme mohli Volkswagen Arteon Shooting Brake vyzkoušet i v rámci týdenního redakčního testu.

Úžasně vypadající auto

Do redakční garáže Arteon Shooting Brake dorazil v černočerné kombinaci, s černou karoserií a tmavými koly, což není zrovna barva, na níž by vynikly všechny detaily karoserie. Musím ale říct, že se mi takový Arteon náramně líbí. Už před faceliftem byl předností Arteonu design, a tak není divu, že v rámci modernizace se tvary měnily jen decentně - přední nárazník byl přepracovaný, mohou tu být i světla protažená ke středu přídě pomocí diodových pásů jako u aktuálního Golfu.

Siluetu sportovně stylizovaného kombi se navíc do celku povedlo ladně zakomponovat, a tak je i shooting brake elegantně působícím autem, které přitahuje pozornost. Už dlouho jsem s testovaným autem nepoutal takový zájem jako právě s Arteonem Shooting Brake. Zvídavé pohledy okolních řidičů, pochvalné reakce sousedů, to jsem už dlouho nezažil. Kombíky jsou zkrátka u Čechů stále populární. Ničemu se ale nedivím, tohle kombi zkrátka stojí za to.

V případě testovaného exempláře navíc sportovní styl dále zdůrazňuje sada R-Line. Ta vedle výrazněji tvarovaného předního a zadního nárazníku s imitací koncovek výfuku přidává třeba také specifická 18" kola nebo černě zbarvený interiér včetně čalounění a stropnice. Délka 4.866 mm a rozvor 2.835 mm pak mimochodem odpovídají výchozímu fastbacku. Zásadním rozdílem je tak jen výška, udávaných 1.442 mm je o 19 mm více než u klasického Arteonu.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI

Je dotyk vážně výhodou?

Interiér byl v rámci modernizace inovován, vychází z loni rovněž modernizovaného Tiguanu. To znamená sázku na dotykové ovládání, které mezitím v tichosti dostal i technicky spřízněný Passat, jež si ještě po modernizaci z roku 2019 uchoval klasické ovladače. Po týdnu soužití s Arteonem si však nejsem jistý, zda je tato změna k lepšímu.

Arteon si totiž po vzoru Tiguanu uchoval samostatné voliče pro ventilaci a přestože jsou dotykové plochy výrazně tvarovány, aby je bylo snadnější nahmatat i poslepu, i tak se na ně musíte podívat, abyste si byli jisti, že ovládáte to, co opravdu chcete. Zachování klasického otočného ovladače pro nastavení teploty nebo úrovně ventilace by zkrátka bylo intuitivnější, přestože dotykové plochy hbitě reagují na pokyn. Podobný problém mám také s dotykovými ovladači na volantu, u nichž jsem neustále řešil, jak je vlastně stisknout, aby zareagovaly tak, jak chci. Navíc se jich často dotknete omylem, a tak si třeba nechtěně ztlumíte rádio. Tohle že je ten intuitivní Volkswagen, jak jsme zvyklí?

Video se připravuje ...

Bohužel nadále není bez chybiček ani multimediální systém nové generace, který už jsme tolik kritizovali třeba v Golfu. Jeho načítání je stále spíše pomalejší a i během týdne testování Arteonu se mi stalo, že se infotainment sám od sebe najednou restartoval, nebo že se nezapnula parkovací kamera. Softwarové nedostatky tak přetrvávají...

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI

To jsou pro mě zásadní chyby, které jsou ale zároveň tím jediným, co lze na interiéru Arteonu kritizovat. Díky digitálním displejům s detailním rozlišením působí kabina moderně, i proto už tu mezi přepracovanými výdechy ventilace nejsou analogové hodiny jako dosud. Výběr materiálů i jejich zpracování je na nejvyšší úrovni, ve tmě pak zaujme netradiční vzor ambientního osvětlení, které zajímavě oživuje kabinu. Pochvalu zaslouží také sedačka řidiče ergoComfort, elektricky nastavitelná ve 14 směrech a funkcí masáže, která poskytne nejvyšší komfort na dlouhých cestách i jisté držení při sportovní jízdě. Jen by se v ní mohlo sedět o chlup níže.

Kritizovat není co ani z hlediska vnitřním prostoru. Na zadních sedadlech je sice logicky o chlup méně místa než v prakticky navrženém VW Passat Variant, ani dospělý si tu však nebude stěžovat. S výškou 185 centimetrů tu mám dostatečnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Pravdou ale je, že se tu sedí níže, sedák zadní lavice je ukotven jen 33 centimetrů nad podlahou.

Zavazadlový prostor s udávaným objemem 565 litrů pak sice není tak velký jako ten 650litrový  v Passatu, v praxi si ale na jeho velikost rozhodně nebudete stěžovat. Využitelnost navíc zlepšují pravidelné tvary, konkrétně je kufr dlouhý 115 cm, široký "volkswagenovských" 100 centimetrů mezi podběhy a 50 cm vysoký pod plato. Nakládací hrana je však vyšší - 72 centimetrů nad vozovkou. Při převozu objemných předmětů pak musíte počítat i se zúžením bezprostředně u zadních sedaček a také chybějícími páčkami, které by zadní sedadla sklopily přímo z kufru. Plusem jsou každopádně háčky na nákupní tašky, pod podlahou se pak pořád najde místo na rezervní kolo.

To je ale zkrátka daň, se kterou se zájemci o stylovku musejí smířit. Stejně jako se skloněnými A sloupky omezujícími nasedání nebo omezeným výhledem vzad kvůli nízkému zadnímu oknu. Při parkování ale máte výhled dostatečný díky parkovací kameře s širokoúhlým snímáním, která se navíc nešpiní – je ukrytá za výklopným logem ve víku zavazadelníku.

Motor, jízdní vlastnosti


Ocenil bych čtyřkolku

Arteon se v rámci modernizace nově dočkal plug-in hybridního pohonu nebo vrcholné verze R s výkonem 235 kW, tuzemským prodejům ale nadále vládnou naftové motorizace (70 naftových Arteonů proti 17 benzinovým za dva měsíce letošního roku), a tak jsme pro první test Arteonu Shooting Brake zvolili právě turbodiesel.

Konkrétně jsme sáhli po motoru 2.0 TDI se 147 kW a 400 N.m, který po konci dvakrát přeplňovaného 2.0 BiTDI (176 kW) převzal roli nejsilnější vznětové motorizace v nabídce. Jde o zástupce rodiny Evo, který má i kvůli svému výkonu hliníkový blok i písty, stejně jako zesílená ložiska nebo kratší ojnice. Turbodmychadlo je kapalinou chlazené a nechybí mu elektronicky řízení nastavení lopatek, zatímco lepší řízení teploty zajišťuje rozdělený chladicí okruh. Systém Twindosing s dvojicí katalyzátorů SCR a dvojím vstřikováním močoviny pak snižuje emise oxidů dusíku.

Motor je to velice příjemný. Má kultivovaný chod, zároveň je pečlivě odhlučněn, potěší i rychlý nástup síly. Zvlášť v dálničních rychlostech má až neskutečný elán a dělá z Arteonu příjemné gran turismo.

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI

To ve městě možná Arteon nepůsobí tak hbitě, to ale souvisí s tím, že pro testovaný motor standardně dodávaná sedmistupňová převodovka DSG drží otáčky nízko. Proto někdy vůz v nízké rychlosti nevystřelí tak hbitě, jak byste očekávali. Jinak je ale sladění motoru s převodovkou příkladné, DSG hladí rychle a hladce. Stop-start systém by ale mohl spouštět motor rychleji.

Rozhodně bych ale zauvažoval nad pořízením pohonu všech kol, byť pro testovaný agregát stojí nemalých 86.000 korun. Té síly už je na přední kola přece jen hodně, a tak kola snadno proklouznou už na lehce kluzké vozovce.

Nespornou výhodou testovaného turbodieselu je pak vedle slušné síly také parádní spotřeba, které dozajista pomáhá nízká silueta shooting braku. Dlouhodobý průměr se totiž držel kolem nějakých šesti litrů, což je s ohledem na velikost a sílu pod kapotou parádní hodnota. A pak že turbodiesely už nemají smysl...

 Arteon si však nezamilujete jen pro jeho vzhled nebo nízký apetit, ale také pro jeho jízdní schopnosti. Když o tomhle autě mluvím jako o gran turismu, je to proto, že se tak tenhle Volkswagen opravdu chová.

V dálničních rychlostech potěší pečlivým odhlučněním, a to navzdory bezrámovým oknům, čemuž nicméně pomáhají u testovaného kusu akustická okna (+8.700 Kč). Adaptivní podvozek s plynule měnitelným nastavením charakteristiky tlumičů s neskutečným přehledem tlumí nerovnosti, v komfortním režimu se sice lehce pohupuje, avšak se nenechá zaskočit ani náhlou změnou povrchu pod koly. Ani 20" kola pak neznamenají na nerovnostech hlučné rány, ale jen lehký dusot, kterému byste se nevyhnuli ani s vozem prémiové značky. V zatáčkách je pak Arteon navzdory své délce obratný a nečekaně mrštný. Jízdu s ním si tak budete náramně užívat.

A cena?

Arteon tak jako vlajková loď značky nejen vypadá, ale také se tak chová, s čímž ale souvisí rovněž cena. Ta byla u tohoto modelu vždy poměrně ambiciózní. Testovaný turbodiesel 2.0 TDI (147 kW) tak přijde v základu na 1.173.900 korun, což je sice o 25.000 korun více než u fastbacku, zároveň je to však o 70.000 korun více, než kolik s tímto motorem v základu stojí výchozí Passat Variant. A hlavně už jsou to prémiové vody, takové BMW 320d Touring (140 kW) v kombinaci s automatem v základu vyjde na 1.147.900 korun...

Stylovky jsou ale vždy spíše volbou srdce než rozumu, a tak pro cílovou klientelu hledající reprezentativnější auto než "obyčejný" Passat je takový příplatek asi akceptovatelný. Navíc za tuto částku už máte bohatě vybavené auto s adaptivními tlumiči, asistentem pro jízdu v koloně, navigací s osmipalcovým displejem nebo vyhřívanými předními sedadly.

Pravdou ale je, že je pořád za co připlácet, a tak testovaných kousek na fotografiích přijde podle ceníku na 1,57 milionu korun. A to mu třeba chyběl vyhřívaný volant...

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI

Závěr


Závěr

Volkswagen nabízí automobily, které jsou většinou rozumovou volbou než volbou srdce, právě Arteon Shooting Brake ale dokazuje, že i ve Wolfsburgu umějí udělat auto, které dovede chytnout za srdce a nemusí to přitom být hned hot-hatch s logem R na přídi.

Objektivně lepší volbou je Passat Variant, přece jen je to praktičtější a levnější auto, navíc se stejným základem, rozhodně ale po něm nebudete toužit tolik jako právě po Arteonu Shooting Brake. A dokazuje to i zájem okolí. Žádné auto, které jsem v posledních několika měsících testoval, nevzbuzovalo takovou pozornost jako právě tohle černé kombi na fotkách. Kdo by to byl od Volkswagenu čekal...

Navíc Arteon Shooting Brake není jen o stylovém zevnějšku. Je to také velice pohodlný automobil s prostornou kabinou, který je příjemným společníkem i na dlouhých cestách. Na nich je bezesporu benefitem i nízká spotřeba. 

Osobně bych však v případě testovaného 2.0 TDI (147 kW) pokukoval po čtyřkolce, byť by mě asi odrazoval vysoký příplatek 86.000 korun. Vůz by ale měl při rozjezdech více trakce, kvůli silnému motoru pod kapotou se mu už na lehce kluzkém povrchu protáčejí kola. A dotykové ovládání si sice naštěstí uchovává samostatný panel pro klimatizaci, v praxi ale řidiči žádné výhody nepřináší.

Nejlevnější verze modelu 893.900 Kč (1.5 TSI/110 kW 6M Arteon)
Základ s testovaným motorem 1.173.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG Elegance)
Testovaný vůz bez příplatků 1.185.900 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG R-Line)
Testovaný vůz s výbavou 1.569.500 Kč (2.0 TDI/147 kW DSG R-Line)

Plusy

  • Stylový vzhled
  • Vnitřní prostor
  • Poskytovaný komfort
  • Úsporný motor
  • Sladění motoru a převodovky

Minusy

  • Čtyřkolka by zlepšila trakci
  • Nový interiér nepřináší zásadní výhodu
  • Omezený výhled vzad
  • Už prémiová cenovka
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (311)

Doporučujeme

VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI (147 kW)
Cena základní sestavy 1 185 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, dvouzónová automatická klimatizace, devět airbagů, dešťový a světelný senzor, digitální přístrojový štít s 10,25", bezdotykové elektrické ovládání víka zavazadelníku, bezklíčový vstup, diodové světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, koncová diodová světla, kožený multifunkční volant, navigace, infotainment s 8" dotykovou obrazovkou, parkovací senzory vpředu i vzadu, pedály z ušlechtilé oceli, potahy sedadel ArtVellours. Kč
Cena testované sestavy 1 569 500 Kč
Výbava testované sestavy 20" kola z lehkých slitin (+31.700,-), adaptivní podvozek (+31.900,-), sedadlo řidiče ergoComfort - elektricky nastavitelné ve 14 směrech, funkce masáže a paměti (+33.200,-), nezávislé topení (+43.600,-), paket Assistance Plus - kamerový systém sledující okolí vozidla, automatický parkovací asistent, proaktivní bezpečnostní asistent, hlídání mrtvého úhlu (+39.300,-), paket Business Premium - 9,2" displej infotainmentu, navigace, indukční nabíjení chytrého telefonu, hlasové ovládání, třízónová automatická klimatizace, vyhřívaná zadní sedadla (+27.500,-), paket Design - ambientní osvětlení, zatmavená zadní okna (+20.100,-), čalounění kůží Nappa včetně komfortně sportovních předních sedadel (+43.600,-), hudební systém Harman Kardon s 10 reproduktory a subwooferem o výkonu 700 W (+35.200,-), tažné zařízení (+24.600,-), vyhřívané čelní sklo (+10.300,-), akustická okna (+8.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 3.9 / 4.6
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1632
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 648
Rozměr pneu: 245/35 R20
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4866
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2835
e) rozchod vpředu (mm): 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 650
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mokrous
19. 3. 2021 17:17
Re: Jak pro koho...
Jo, tak 30% už je pěkná sleva. Občas se něco objeví. Ale často ve špatnou dobu, nebo ve "špatné" konfiguraci... Kdybych chtěl sedan řady 5 co pěkně vypadá zvenčí a oželel hromadu výbavy, tak je toto určitě pěkná nabídka. Stále však mnohem dražší (cca 10 kEUR), než moje auto do výroby. Samozřejmě je jasné, že řada 5 je jízdně (podvozek, převodovka, odhlučnění) někde jinde, než Passat. Ale tak to prostě je. Každá sranda něco stojí. Já potřebuju a chci karoserii kombi a taky chci v autě určité prvky výbavy, abych se cítil dobře. A jsem v tom docela náročný. (Prémiové audio Harman, Matrix světla, výhřev čelního skla i volantu, kompletní asistenti včetně parkování a 360°kamer, DCC, nejvyšší infotainment, el. sedačky, ambientní 30 barev, černý strop, progresivní řízení, akustická skla, bezdotyk. kufr atd atd...) Zkrátka všechno přesně tak, jak chci já a ne nějaký manažer. A navíc 520d bych asi fakt nedal. Tam už jedině 530d Touring a v konfigurátoru jsem končil někde nad 100 000 EUR a to už je opravdu jinde. A nebo jsem si mohl koupit za 55% ceny našlapanou i30 kombi 1.5 TGDI s ventilovanými sedačkami. Vše je o preferenci...
Avatar - iudex
19. 3. 2021 16:37
Re: Arteona náhodou mám ...
K tým zľavám: pášeš, že ceny prémie pri rovnakých zľavách sú inde. Ale práve o tom to je, že tie zľavy u prémie, napr. BMW sú vyššie ako pri VW.
Viď môj príspevok z 15:38, zľavy BMW pri vybraných modeloch môžu byť až 30%. No a keď pri VW dostaneš 20% a pri BMW 30%, tak to konečnou cenou dosť zahýbe.
Avatar - iudex
19. 3. 2021 16:31
Re: Jak pro koho...
Mokrous: tak som pozrel nejaké skladovky BMW a zdá sa, že aj dnes sú zľavy cez 20% úplne bežné, v určitých prípadoch som našiel až 30%.
Napr. 320d: 24% zľava: https://bavariatt.sk/…090fh60529-21837
520d: 25% zľava: https://bmw-zilina.sk/…030cf58093-27399
520d: 30% zľava: https://bmw-groupm.sk/…080ww79261-24363
A to sú ceny pre každého. Je teda zrejmé, že v určitých situáciách (IČO, určitá profesia ako lekári či advokáti) to bude ešte viac.
17. 3. 2021 19:03
Re: Paráda
sedm příspěvků na téma, že si pod sebe dám v létě ručník anebo že si v zimě sednu na polštář. ten Labil mnou musí být dobře posedlý... napiš mu prosím tě, že to musí být strašně legrační pohled a že ze mě má půlka světa trauma a druhá půlka strašlivou prd.el....
Labile, natoč se jak nasedáš do toho svojeho Golfíka. musí to vypadat, jak když se snaží vlézt slon do psí boudy. tvl dělová koule bude o někom říkat, jak je všem pro smích... udělej si selfíčko, pak se na sebe podívej a upřímně mi řekni: opravdu si takový buřt myslí, že může někoho kádrovat?
nikdy jsem tě neviděl, ale v paměti mi silně utkvělo vysvětlení, proč Labil nemůže na motokáry - prostě by ji rozsednul...
Avatar - iudex
17. 3. 2021 11:08
Re: Jak pro koho...
:yes: Tiež neviem, čo tajiť. Ja by som ešte doplnil skladovku Ma6 11%.