Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Renault Espace Biturbo? Střela pro sedm lidí měla velké ambice, zůstalo u jediného kusu

Stanislav Kolman
Diskuze (1)

Francouzská automobilka se nikdy nebála experimentovat. Leckoho ale může překvapit, že jeden ze svých bláznivých nápadů chtěla poslat do sériové produkce.

Pamatujete si na Renault Espace F1? V roce 1994 slavila automobilka desetileté výročí oblíbeného MPV, a tak si pro zajímavost nadělila prototyp s atmosférickým vidlicovým desetiválcem z formule 1! Šlo tehdy o extrémní úpravu (viz galerie), která produkovala až 604 kW (820 k), tedy ještě o 120 koňských sil více než agregát v monopostu F1. Krom toho došlo i na celou řadu dalších úprav, například podvozek tvořila skořepina z uhlíkových vláken.

Už tři roky předtím měl však Renault našlápnuto k tomu, aby postavil obdobně bláznivé empévéčko. Nemělo sice desetiválec formule 1,  ale „jen“ dvakrát přeplňovaný 2,9litrový šestiválec. Ale považte, že by s ním rodinný přepravník pro sedm cestujících zrychlil z klidu na stovku za 7,5 sekundy a pokračoval klidně na 245 km/h. Však měl také k dispozici 273 koňských sil a 403 newtonmetrů točivého momentu. Automobilka vůz prezentovala na ženevském autosalonu v roce 1991.

Video se připravuje ...

Existenci jediného postaveného prototypu připomněl na své facebookové stránce český magazín RNews.cz„Vývoj musel být opravdu nákladný. Místo převzetí motoru Safrana Biturbo (Z7X) zde proběhl další vývoj agregátu 2.9 V6 (ZVW). Jednoduše na původní motor Espace II nasadili dvojité přeplňování,“ mapuje techniku vzhledově nenápadného kousku magazín s odkazem na čtenáře Benjamina Puauda.

Na celém projektu je nejzajímavější, že Francouzi skutečně koketovali s myšlenkou sériové produkce. Chtěli totiž trhu nabídnout nejrychlejší MPV své doby. Obávali se ale, že by takto nazlobené auto mohlo poškodit komerční potenciál projektu Safrana Biturbo, a byť byl za vývoj jediného (a funkčního!) prototypu utracen balík peněz, nakonec opravdu zůstalo u jediného exempláře. Dnes jej najdeme ve francouzském muzeu společnosti Matra. Škoda, dnes by šlo mezi sběrateli jistě o hojně vyhledávaný kousek…

Stanislav Kolman
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - xxc
17. 8. 2022 20:28
biturbo
podla mna ked niekto kupil ten 1.6 dci do Espacu, ma biturbo aj teraz, ked to este nepredal :-)