Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 3 se oficiálně představuje ve své nové generaci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (81)
BMW na svém stánku v Paříži představuje řadu novinek. Nejzásadnější z nich má představovat nová generace řady 3. Ta zde má světovou premiéru jako tradiční čtyřdveřový sedan.

Letošní rok je u BMW ve znamení řady novinek. Mnichovská automobilka představila novou generaci X5, vrátila se ke kupé řady 8 a ještě chystá uvedení nového roadsteru Z4 a luxusního SUV X7 Na autosalonu v Paříži je ovšem na stánku značky BMW hlavní hvězdou nová generace řady 3.

BMW uvádí, že sedan řady 3 více než 40 let ztělesňuje koncept sportovní radosti z jízdy. Nová generace v tom má samozřejmě pokračovat a podle materiálů automobilky sedan, kterého se celosvětové prodalo více než 15 milionů kusů, nepředstavuje pouze jádro modelové řady 3, ale je také základním stavebním kamenem značky BMW.

Sedmá generace sedanu BMW řady 3 je o 85 milimetrů delší než předchozí generace (měří 4709 mm), o 16 mm širší (1827 mm) a pouze o 1 mm vyšší (1442 mm). Tyto rozměry mají nejnovější generaci propůjčovat dynamicky protažené proporce a svalnatý vzhled. Naproti tomu o 41 milimetrů delší rozvor vozu (2851 mm) a rozšířené rozchody kol (vpředu +43 mm a vzadu +21 mm) mají mít přímý a pozitivní vliv na rozložení hmotnosti a agilitu.

Při vývoji karoserie a podvozku nového BMW řady 3 Sedan bylo stanoveno několik jasných priorit, jimiž jsou lepší jízdní dynamika, agilní ovladatelnost, vysoce přesné řízení a vynikající decelerační schopnosti.

Základem pro tyto atributy je snížená hmotnost, nízko položené těžiště, rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50 a především rozšíření rozchodu kol ve srovnání s předchozím modelem, výrazně zvětšené odklony předních kol a podstatné zvýšení tuhosti karoserie a uložení zavěšení podvozku. Celková tuhost karoserie se zvýšila o přibližně 25 procent, na některých místech až o 50 procent.

Zvýšená pevnost spojení podvozku s karoserií dovoluje podvozku M Sport a Adaptivnímu M podvozku odvádět jejich práci s ještě přirozenějším způsobem, přičemž tuhost pružin se oproti předchozímu BMW řady 3 Sedan zvětšila o přibližně 20 procent. Vůbec poprvé jsou ve voze BMW standardně použity progresivní tlumiče, které mají významným způsobem přispívat k jedinečné rovnováze mezi sportovností a pohodlím.

Paleta pohonných jednotek nabídne zážehové i vznětové motory s BMW TwinPower Turbo. Mnichovská automobilka zahajuje výčet verzí nové generace řady 3 prostřednictvím BMW 330i Sedan, v jehož přídi je usazen dvoulitrový čtyřválec, který disponuje nejvyšším výkonem 190 kW (258 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 400 N.m dostupným od 1550 do 4400 min-1.       

Dalším modelem, poháněným zážehovým čtyřválcem s BMW TwinPower Turbo, je 320i Sedan. Motor v této modelové variantě nabízí výkon 135 kW (184 k) při 5000 až 6500 min-1 a generuje maximální točivý moment 300 N.m, dostupný mezi 1350 až 4000 min-1.

Charakteristickými rysy vznětového řadového třílitrového šestiválce nového BMW 330d Sedan, který vykazuje maximální výkon 195 kW (265 k) při 4000 min-1 a vrcholný točivý moment 580 N.m v rozmezí 1600 až 3000 min-1, mají být špičkový nástup výkonu, působivě kultivovaný chod a příkladná hospodárnost.

Základ nabídky vznětových motorů budou při uvedení na trh představovat modely 318d, 320d a 320d xDrive, které spojuje přeplňovaný vznětový čtyřválec. U první uvedené verze má tento motor nejvyšší výkon 110 kW (150 k) při 4400 min-1 a točivý moment 320 N.m při 1500 až 3000 min-1. Pro obě verze 320d je pak společný výkon 140 kW (190 k) při 4000 min-1 a točivý moment 400 N.m při 1750 až 2500 min-1.

V létě roku 2019 nabídku rozšíří model 330e iPerformance s plug-in hybridním pohonem, který má mít v čistě elektrickém režimu dojezd kolem 60 km a spotřebu paliva kolem 1,7 l benzinu na 100 km. Rovněž v létě roku 2019 pak má dorazit i model M340i xDrive Sedan, jemuž má šestiválec s nejvyšším výkonem 275 kW (374 k) a točivým momentem 600 N.m umožnit akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,4 s.

BMW uvádí, že pro modely 318d a 320d bude standardem šestistupňová manuální převodovka, která byla optimalizována z hlediska akustických vlastností a má se lehčeji ovládat. Všechny ostatní varianty nového BMW řady 3 sedan budou standardně vybaveny osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic.

Na design karoserie přímo navazuje i provedení interiéru s palubní deskou orientovanou na řidiče. Přístrojová deska působí moderně a vzdušně a její horizontální linky, vysoce kvalitní galvanizované obložení a kontury zasahující až do dveří rovněž dodávají interiéru dojem šířky a elegance.

Nově navržený přístrojový štít a kontrolní displej tvoří seskupení širokoúhlých obrazovek, zatímco ovladače, které nejsou součástí displejů, jsou uskupeny do jasně strukturovaných funkčních panelů.

Uprostřed přístrojové desky se nacházejí displeje a tlačítka klimatizace, které společně se středovými výdechy ventilace tvoří výrazně tvarovanou jednotku, zatímco funkce světel se ovládají panelem tlačítek umístěným vedle volantu. Tlačítko Start/Stop je nyní umístěno v panelu ve středové konzole v místě, kde řadicí páku či nově navržený volič převodovky doplňuje ovladač iDrive, tlačítka voliče jízdních režimů a elektromechanická parkovací brzda.

Výbavové linie, nabízené jako alternativy ke standardní výbavě nového BMW řady 3 Sedan, mají přinést široké možnosti individualizace vzhledu vozu. K dispozici budou provedení Avantgarde, Sport Line, Luxury Line a M Sport.

Součástí standardní výbavy nové generace BMW řady 3 jsou full-LED přední světlomety, zatímco LED světlomety s rozšířenou funkčností a denním svícením ve tvaru písmene U jsou součástí seznamu volitelné výbavy. Rovněž volitelné adaptivní LED světlomety s laserovými dálkovými světly BMW Laserlight se liší svými šestiúhelníkovými světlovodnými prstenci pro denní svícení a modrými akcentními prvky ve tvaru písmene L ve vnitřních a vnějších světelných zdrojích.

Podle materiálů automobilky BMW se celosvětový prodej sedanů nové generace řady 3 rozběhne 9. března 2019. Výroba novinky bude probíhat v Mnichově pro evropský trh, v závodě Tiexi v Šen-jangu, kde budou vznikat vozy pro čínský trh a v mexickém San Luis Potosí.

Sedan později doplní i verze kombi, tradičně označená přídomkem Touring, naopak s liftbackem 3 Gran Turismo se prý po jediné generaci rozloučíme. Zákazníky podivně tvarované auto s bezrámovými okny a prostorným interiérem moc nezaujalo, z nabídky tak vypadne, respektive ze dvou modelů, 3 GT a 4 Gran Coupé má být do budoucna jen jeden, kombinující prvky obou. Současné BMW 3 Gran Turismo má ve výrobě vydržet do roku 2020.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (81)
Avatar - iudex
3. 10. 2018 09:34
Re: Koncepty BMW...
Vyzerá to tak. 8-s BMW pokračuje v odbúravaní manuálov z celej modelovej ponuky, aktuálne z manuálu spravil iba verziu pre chudobných na zníženie ceny základných verzií, teda sa zdá, že manuály budú už len v trojvalcoch a slabších dvojlitroch (do 20i, resp. 20d). Tak to bude mať nielen 3er, ale aj Z4 a tipujem aj nová 1er.
Avatar - iudex
3. 10. 2018 09:26
Re: Konfigurátor
Jj, vyzerá to, že manuál dostanú len nejaké základné motory (aktuálne len nafta 20d), tipujem 318i či 320i. Uvidíme pri M3, ale čo sa týka manuálu v bežných verziách, to nebude radosť, lebo tam bude chýbať výkon a tam, kde bude výkon, zase bude len automat. O to radšej som za moju R6 s M/T.
3. 10. 2018 09:16
Re: Konfigurátor
tak to je epic fail... zdá se, že z manuálu se stane radost pro vyvolené...
3. 10. 2018 09:14
Re: Koncepty BMW...
manuál nebude ani v 330i?????
Avatar - iudex
3. 10. 2018 09:04
Re: Koncepty BMW...
Presne tak to vidím aj ja, tá línia v nárazníku smerujúca do stredu svetlometov je tam už navyše a je to prekombinované. No a ten manuál, to je veľká škoda. Notabene keď sa snažili spraviť verziu 30i ako jedinú "šoférsku", t.j. RWD s možnosťou samosvoru.