Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Napříč generacemi: Peugeot 205, 206, 207, 208 – Lvíče v toku času

Jakub Sochor
Diskuze (59)

Subkompaktní řada Peugeotu zažila řadu změn a vystřídala několik tvarových směrů, přesto si vždy ponechala autenticky francouzský design.

Segment B, sdružující malá auta, disponuje řadou modelů velmi rozličných stylů a zaměření.

Navzdory nemalé konkurenci mají Peugeoty v této třídě dobré jméno.

Jejich design byl vždy svébytný a jistě měl určitý vliv na prodejní úspěchy, které byly vskutku nemalé.

Nejnovější počin nese název 208 a je evolučním pokračováním řady. Jakým způsobem naváže na úspěch svých předchůdců, ukáží následující léta. Design však můžeme porovnat již dnes.


Peugeot 205 (1983-1998) – Průkopník

Automobil, jehož design vznikl ve studiu Pininfarina, pomohl Peugeotu etablovat se na evropském trhu malých vozidel. Tento vůz, který nahradil menší model 104, byl vyroben v počtu 5.278.000 kusů.

Design 205 vznikal v době, kdy bylo umístění masky mezi světlomety zcela běžnou záležitostí. S touto konvencí se tvůrce vypořádal s citem a důrazem na sportovní tvary, neboť maska byla tvořena tenkými lamelami, jež protínalo logo výrobce. Tato zdánlivě nenáročná kompozice stárla velmi pomalu a po celou dobu produkce nepotřebovala zásadní modernizaci.

Poměrně nízká příď a záď s výrazným zkosením zadního sloupku vytvářely originální design s nádechem sportovnosti. Ten vynikal zvláště v třídveřové variantě, která celkovou formu odlehčila a přidala na dynamice.

Na poměry dnešní doby drobné a velmi nízko posazené zadní sdružené svítilny byly zařazeny do jedné linie s dílem, jenž nesl jméno značky a číselné označení modelu. Výše zmíněný sklon zadního okna dodal zádi na lehkosti.


Z pohledu současných nároků na ztvárnění kabiny je přístrojová deska 205 rustikální, avšak v kontextu s dobou vzniku jde o moderní dílo. Středový panel figuruje samostatně, horní díl desky disponuje praktickou odkládací plochou.

Peugeot 206 (1998-2011) – Symbol nadčasovosti

Hrany jsou eliminovány, je třeba reagovat na módu, jíž definují oblé tvary. V případě Peugeotu jde o tvarový směr s jednoduchou maskou a oproti evropskému mainstreamu výrazně dynamickými světlomety. Dnes, s odstupem řady let, lze tento způsob designu označit za nadčasový.

Oproti 205 se přední partie 206 změnily takřka od základů. Hranaté světlomety nemohly uspokojit dobové trendy, proto byl zvolen design opírající se o sportovní líbivost. Ta je tvořena temperamentně formovanými světlomety (mezi kterými je štěrbina s logem), oblým nasávačem v nárazníku a masivní lištou, která zde hraje nejen ochranou, ale i estetickou roli.

Boční část prezentuje již na první pohled zásadní změnu v podobě nahrazení hran oblinami. To je patrné zvláště na tvaru A-sloupku a klenutější střeše. Rovněž se zmenšil a ztenčil ochranný plastový pás, který svou orientací na širokou a nízkou elipsu koresponduje s lištou vpředu.

Linie zlomu dvou zásadních ploch na zádi (okno a prostor se svítilnami) byla oproti 205 posunuta nahoru, což přispělo celkové vyváženosti. Lampy jsou líbivé s citlivou kombinací sportovní dynamiky a elegance.

Změny v oblasti tvarové módy lze vhodně demonstrovat na přístrojové desce. Hranaté tvary a archaická stavba přístrojové desky vozu 205 jdou do ústraní, aby vyklidily pole pro oblé a spíše jemnější řešení. Středový panel je elegantně sdružen do jednoho celku, který zahrnuje všechny podstatné prvky desky. Trend zakulacení hran zasáhl v devadesátých letech řadu modelových řad, výjimkou nebyl Ford a jeho New Edge či oválné motivy na přístrojových deskách vozidel řady Mégane.


Časy se mění a s nimi i móda. Důkazem je přizpůsobení designu 206 tehdejšímu designovému trendu značky, jemuž dominovala notoricky známá maska chladiče rozměrných tvarů. Takto omlazený Peugeot dostal přídomek + a v Evropě se prodával v letech 2009-2011.

Jeho produkce však pokračovala v Jižní Americe (pod názvem 207 Compact), Číně a Iránu.

Peugeot 207 (2006-) – Ústa dokořán!

Nástupce letitého 206, model 207, byl již plně zhotoven dle designérských pravidel směru, jehož průkopníkem byl vůz 407.

V rámci příslušnosti k segmentu B byl design zjemněn, čímž byla vytvořena alternativa pro domácí konkurenci v podobě dobového Clia a C3.

Příď skýtá jistý odkaz předchůdce, za který můžeme považovat protažené světlomety. Maska díky své velikosti (zejména šíři) spolehlivě dominuje čelní části vozu. Mírný facelift z roku 2009 tento funkční útvar zeštíhlil, čímž se malý Peugeot přiblížil trendu zmenšování masky.

Boční část prodělala nárůst hmoty. Proporce jsou plnější a díky širším prahům vůz opticky lépe přilnul k silnici. Při bočním pohledu na automobil vyniká poměr mezi mohutnější přídí a spíše lehčí zádí, což je doprovodný efekt více Peugeotů tehdejší doby. V případě malého vozu však o to více vyniká.

Záď je širší, a to zejména ve spodních partiích. To je podpořeno použitím široké ochranné lišty. Lampy již nezasahují do víka zavazadlového prostoru, jako tomu bylo u 206, spíše citlivě kopírují jeho vnější hranu.


Přístrojová deska klade větší důraz na horizontální členění, kterému napomáhá absence opticky jednotného středového panelu. Ten je nově ohraničen dekorativními lištami, což desku patřičně zušlechťuje.

Peugeot 208 (2012-) – Baby Motion & Emotion

Fotografie nové generace subkompaktu prozradily nosnou informaci o eliminaci hmoty.

Prakticky vzato, vozidlo podstoupilo zlehčení proporcí a přiostření formy. Přesto si však ponechalo jistý důraz na roztomilost a půvab, který se nevylučuje s progresivními rysy vizí SR1 či HR1.

Mezigenerační rozdíly jsou velmi patrné již při porovnání přídí. Nový model přepracoval celkovou architekturu této části karoserie, což lze vzhledem k současným trendům kvitovat. Velmi protažená světla 207 jsou nahrazena novým tvarem, který je o poznání dekorativnější. Maska již neprovokuje okolí svou šíří, místo ní byl zvolen nový celek s podstatně ušlechtilejší vizáží. Střed kapoty ozvláštňuje citlivé vykrojení, v němž je situováno logo. Pozoruhodným, avšak spíše sekundárním, prvkem je tenká lišta s nápisem Peugeot. Podobný motiv používá Peugeot 508.

Porovnání profilů poodhalí skutečnost, jakou měrou vozidlo vizuálně dospělo. Velmi kulaté prvky nahrazují progresivnější tvary, posílen byl rovněž důraz na detail. Nutno poukázat na rozdílné pojetí tří- a pětidveřové verze. První jmenovaná přitahuje pozornost specifickými nápady (kupříkladu chromovanou lištou ve spodní linii oken či prolisem v oblasti dveří, což sekunduje výše zmíněnému vykrojení v reliéfu kapoty). Pětidveřová varianta je tradičněji a méně vyzývavě pojatá, nepostrádá však sportovní vzezření.

Hovořili jsme o nárůstu dekorativnosti. Tomu podstoupila i záď, kde jsou k vidění sdružené svítilny členitého provedení. Dříve jemný, téměř kapkovitý tvar je nahrazen propracovaným a velmi pestrým světlem. Lišta se jménem značky byla využita i zde. Vzhledem k její lehkosti a drobným rozměrům nikterak neruší a v kontextu celkové kompozice hraje spíše doplňkovou roli.

Přístrojová deska 208 pracuje se stavbou, jíž nejsou cizí pokroková a progresivní řešení. Nutno zmínit atypické umístění přístrojového štítu, který je nyní na vrcholu desky. Řidič ho nebude sledovat tradičním způsobem skrz volant, ale nad horním okrajem věnce volantu. Tvarově moderní kaplička ukrývá čtyři analogové ukazatele. Středová partie desky je od 207 radikálně odlišná, a to zejména díky vysunutí její horní části (s displejem navigace) do prostoru.


Který malý Peugeot měl nejlepší design?
  • Peugeot 205
    19,8%
  • Peugeot 206
    36,4%
  • Peugeot 207
    22,2%
  • Peugeot 208
    21,6%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 1751 čtenářů.
Jakub Sochor
Diskuze (59)
7. 11. 2011 22:14
skaredy/pekny prakticky/neprakticky
mne sa pezoty nikdy nepacili. nechapal som, ako moze niekto 206 povazovat za pekne auto a nechapem to inac ani dodnes. Stale je to pre mna jedno hnusne skarede sudkovite auto s netopierimi ocami.To iste aj 307 pred FL. To iste predok 607.
407ckovy dizajn sa mi ale uz paci ovela viac. Napriek tomu, ze je 407 neprakticka (ale pre sofera pohodlna viac nez cokolvek v triede podobnej cenovej skupine okrem c5), tak som si ju kupil. Dovtedy bol pre mna pezot najhorsia automobilka ohladom dizajnu vobec.
Mne sa 207 praveze celkom paci a 208 z fotiek sa mi paci tiez,ale...ale nie je to pezot, je to c3 na ktoru nalepili ine diely. Tie preumelkovane zadne svetla su podla mna honbou za minimum zvislych spojov koli aerodynamike.
Vnutorny dizajn 208...k nemu mam rozporuplny nazor zatial, chce to vidiet nazivo, pretoze si myslim, ze bude velmi funkcny a palubovku nad volantom prakticky sofer oceni. To iste aj vysunuty displej, ktory ma byt z for vo vsetkych verziach okrem zakladnej. Snad sa bude na tom dat ovladat aj ta klima, ktora je dost nizko.
Aj na 407 sa nadava z fotiek, ze interier je precudlikovany a skaredy, ale nazivo je to uplne ine(mam aj navi+automat), navyse na cudliky siaham minimalne.

Proste si myslim, ze tento 208 je zatial najkontroverznejsie auto, ktore bolo predstavene a len velmi malo ludi si z fotiek urobi konkretny nazor. Z inych fotiek si proste poviem, jee to je faro, alebo fuj to je hnus, ale u tohoto si neviem, co mam mysliet.
Avatar - white label
7. 11. 2011 19:45
Re: VELKÁ PEUGEOTOVSKÁ REVOLUCE
Tak především bylo ve stínu staršího bratra (205 GTi), i 206 RC je relativně dost neznámý ve srovnání s 205 GTi. ;-)
7. 11. 2011 19:05
Re: VELKÁ PEUGEOTOVSKÁ REVOLUCE
No hele, nevzpomínám si na něj, spíš se vždy mluvilo o RC a jeho 177k než o GTi. Bylo ve stínu silnějšího bratra ;-)
Avatar - white label
7. 11. 2011 13:27
Re: Klasika je klasika
Golf III má tvarově téměř "revoluční" posun v int. proti Golfu I a II. Starší "hranatý" jednoduchý (např. polstrování dveří) interier vystřídal modernější, "zakulacený".
Žádný jiný generační přechod Golfu nebyl designově tak revoluční jako u přechodu z GII na GIII, interier nevyjímaje.
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Emel
7. 11. 2011 12:37
Re: Klasika je klasika
Golf III má sice jasný posun v materiálech i obestavěnosti prostoru, ale designově patří jasně do těch devadesátých let. Naproti tomu za interiér 206 by se ani dnes nemuselo auto této kategorie stydět.