Prohlédněte si vozidla značky Tatra ve službách zemědělců a lesníků

 

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních slouží zemědělcům i lesníkům téměř sto let. V současnosti jim kopřivnická automobilka nabízí v první řadě zástupce modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost a automobilka je dodávala i v úpravě pro přepravu dřeva.

První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Během dvacátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. V souvislosti s přepravou dřeva si z nich zaslouží zmínku modely 23 a 24, který byly prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí podvozku s páteřovou rourou. Třínápravový model 24 byl mimo jiné dodáván jako šestitunový vůz pro svoz dřeva.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal řady modifikací a byl mimo jiné využíván i v zemědělství a lesním hospodářství.

Ve službách zemědělců byla Tatra 111 k vidění jako valník a pro lesníky byl v padesátých letech v tehdejším národním podniku Karosa Vysoké Mýto vyráběn i jednonápravový oplenový přívěs DA5 pro přepravu dlouhého dřeva, který měl točnici upevněnou nad středem zadní nápravy tahače, jímž byl často právě model 111.

Tatra a její aktuální modelové řady. Prohlédněte si je ve velké galerii!

V zemědělství i lesním hospodářství byla následně využívána i vozidla následujících modelových řad 138, 148, 813 a 815. V případě poslední uvedené řady z této trojice byl již přímo automobilkou nabízen speciální podvozek pro zemědělské vozidlo 815 Z 22 208 6x6.1 nebo také 815 Agro se širokoprofilovými pneumatikami.

Vozidla modelových řad 138, 148 a 815 byla pro svoz dlouhého dřeva využívána jako dvou i třínápravové tahače, zatímco na přepravu krátkého dřeva bylo používáno vozidel s třínápravovými podvozky a nástavbami vybavenými příčníky s klanicemi. Součástí výbavy těchto vozidel pak mohl být i nakládací hydraulický jeřáb, který byl umístěn za kabinou.

Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

Pro zemědělce v současnosti společnost Tatra Trucks na evropském trhu nabízí poměrně širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s motory PACCAR MX-13.

Za základ nabídky zemědělských vozidel značky Tatra lze považovat Agrotahač 6x6, který se veřejnosti představil v roce 2013 a je výsledkem společného vývoje kopřivnické automobilky s Rolnickou společností Lesonice a.s.

Video

Toto vozidlo vychází z tradiční tatrovácké koncepce s podvozkem, jehož základem je centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Vozidlo se vzduchovým odpružením má oproti klasickému nákladnímu provedení modelu Phoenix 6x6 zkrácený rozvor mezi první a druhou nápravou na 3060 mm, zatímco mezi druhou a třetí má rozvor 1450 mm.

Celková délka stroje je 6965 mm, šířka 2600 mm a výška 3250 mm. Standardem jsou pro všechny tři nápravy pneumatiky o rozměrech 445/65 R22,5, ale Tatra doporučuje obutí v podobě širokých nízkotlakých traktorových pneumatik 500/60 R22,5 vpředu a 600/50 R22,5 vzadu.

Na přání je k dispozici poslední řiditelná náprava s elektrohydraulickým systémem ovládání do rychlosti 40 km/h. Tato náprava zmenšuje vnější poloměr otáčení, který v kombinaci s návěsem s řiditelnými nápravami zlepšuje manévrovatelnost s vozidlem a zamezí jeho nežádoucímu smykování, které opotřebovává pneumatiky a udusává půdu na poli.

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Společnost Tatra Trucks vedle modelu Agrotahač 6x6 dále nabízí zemědělcům podvozky pro výměnné nástavby s konfiguracemi náprav 6x6, 8x6 a 8x8. První uvedené provedení s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm a standardními pneumatikami 315/80 R22,5 je podle materiálů automobilky vhodné pro různé zemědělské nástavby od dvoustranně sklopných koreb přes třístranně sklopné korby, velkoobjemové nástavby, cisterny až po rozmetadla, a to jak na silnici, tak na poli.

Tatra 8x6 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 3700 + 1450 + 1500 mm a celkovou délku 9640 mm bez nástavby. Vozidlo zaujme svou konfigurací podvozku s jednou přední a třemi zadními nápravami. Toto řešení vychází z požadavku na co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti a dosažení co nejmenšího poloměru zatáčení. Důvodem je samozřejmě snaha o co nejmenší poškození půdy při provozu na polích.

K zajištění maximální obratnosti přispívají poslední dvě zadní nápravy, které jsou řiditelné. Jejich ovládání zajišťuje elektrohydraulický systém od holandské firmy VSE se samostatnými řídícími válci, zatímco řízení přední nápravy je beze změny převzato ze standardního modelu Phoenix. Tatra Trucks uvádí, že díky tomuto řešení je vnější stopový průměr zatáčení 16,5 metru, zatímco pro obrysový platí hodnota 18,5 metru.

Tatra 8x8 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 2150 + 3360 + 1450 mm a celkovou délku od 10.417 mm výše v závislosti na rozměrech nesené nástavby. Vozidlo s celkovou hmotností 44.000 kg dosahuje maximální rychlosti 85 km/h a je díky svému podvozku vhodné pro využití mimo silnice i na silnicích či zpevněných komunikacích.

Na podzim roku 2017 odhalila společnost Tatra Trucks svůj prozatím poslední příspěvek do nabídky vozidel pro zemědělské využití, jimž je speciální vůz Tatra Phoenix Euro 6 v provedení návěsový tahač s podvozkem v konfiguraci 4x4 určený pro kompletaci se zemědělskými návěsy.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Společnost Tatra Trucks nabízí na domácím trhu pro lesní práce zástupce své modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 a motory PACCAR MX-13.

Standardem je manuální převodovka ZF s integrovaným retardérem – intardérem a šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed. Na přání je k dispozici automatizovaná převodovka ZF AS Tronic se stejným počtem rychlostí.

Kopřivnická automobilka nabízí u modelu Phoenix Euro 6 v provedení pro vyvážení a přepravu dřeva možnost výběru z dvojice souprav. První představuje vozidlo s rozvorem náprav 4500 + 1320 mm doplněné o přívěs s rozvorem náprav 4300 + 1320 mm. Druhou je pak tahač s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm, který je doplněn o třínápravový návěs. Pro obě provedení je uváděna největší technicky přípustná hmotnost naložené jízdní soupravy 54 tun.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra Phoenix Euro 6 pro přepravu dřeva v provedení vozidla s přívěsem nese nástavbu Umikov NKD 15, vybavenou příčníky s klanicemi s možností mechanického nastavení dle převáženého sortimentu dřeva.

Nástavbu doplňuje třínápravový přívěs Umikov PN 3.24 s mechanicky nastavitelnými posuvnými klanicemi, který je osazen nápravami BPW nebo SAF na vzduchovém pérování s možností zvednutí středové nápravy. Přívěs je vybaven systémem informujícím o okamžitém zatížení náprav.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

Tahač Tatra Phoenix Euro 6 doplňuje třínápravový teleskopický návěs Umikov NPK 39 T s posuvnými klanicemi. Hydraulické roztahování rámu až o 3000 mm je zde možné ovládat ze sedačky hydraulického nakládacího jeřábu plynule bez boční aretace se zajištěním pomocí hydraulických zámků včetně zadního hydraulického posuvu dvou kusů příčníků o 1250 mm.

Vozidla ze současné nabídky značky Tatra, která jsou určena pro přepravu dřeva, mohou být samozřejmě vybavena i hydraulickými nakládacími jeřáby a jako příklad lze zmínit jeřáb Epsilon Q170 Z96 s celkovým dosahem ramene 9,6 m a nosností na jeho konci 1600 kg.

Tatra Phoenix: Nejmladší hvězda z Kopřivnice v obrovské galerii

Společnost Tatra Trucks je připravena splnit i specifické požadavky, což dokazuje celá řada jejích speciálů dokončených podle specifických požadavků klientů a jeden takový příklad lze najít i v souvislosti s přepravou dřeva.

Tímto příkladem může být čtyřnápravové vozidlo Tatra Phoenix z roku 2013 se speciální nástavbou, umožňující vyjmutí stromu i s kořeny a jeho převoz v transportní poloze i nové usazení. Tento automobil byl výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou a společností Polyos, spol. s r.o. z Frenštátu pod Radhoštěm.

Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně Češi chtějí dojíždět do práce čím dál méně

S délkou dojíždění do práce je nespokojeno 30 procent…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nástavby Nákladní Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu  musel vytáhnout jeřáb s plachtou

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu…

Ve slovenském městě Poltár našli v pátek v podvečer mrtvého nejtěžšího Slováka, Pavla Zuberce, zvaného „Fečo“.…

 

iSport.cz

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý Ronaldo už pobláznil Itálii

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý…

Na parádní kousky hvězdného Cristiana Ronalda si již fotbalová veřejnost zvykla a jsou nedílnou součástí…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…