Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si vozidla značky Tatra ve službách zemědělců a lesníků

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních slouží zemědělcům i lesníkům téměř sto let. V současnosti jim kopřivnická automobilka nabízí v první řadě zástupce modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost a automobilka je dodávala i v úpravě pro přepravu dřeva.

První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Během dvacátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. V souvislosti s přepravou dřeva si z nich zaslouží zmínku modely 23 a 24, který byly prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí podvozku s páteřovou rourou. Třínápravový model 24 byl mimo jiné dodáván jako šestitunový vůz pro svoz dřeva.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal řady modifikací a byl mimo jiné využíván i v zemědělství a lesním hospodářství.

Ve službách zemědělců byla Tatra 111 k vidění jako valník a pro lesníky byl v padesátých letech v tehdejším národním podniku Karosa Vysoké Mýto vyráběn i jednonápravový oplenový přívěs DA5 pro přepravu dlouhého dřeva, který měl točnici upevněnou nad středem zadní nápravy tahače, jímž byl často právě model 111.

V zemědělství i lesním hospodářství byla následně využívána i vozidla následujících modelových řad 138, 148, 813 a 815. V případě poslední uvedené řady z této trojice byl již přímo automobilkou nabízen speciální podvozek pro zemědělské vozidlo 815 Z 22 208 6x6.1 nebo také 815 Agro se širokoprofilovými pneumatikami.

Vozidla modelových řad 138, 148 a 815 byla pro svoz dlouhého dřeva využívána jako dvou i třínápravové tahače, zatímco na přepravu krátkého dřeva bylo používáno vozidel s třínápravovými podvozky a nástavbami vybavenými příčníky s klanicemi. Součástí výbavy těchto vozidel pak mohl být i nakládací hydraulický jeřáb, který byl umístěn za kabinou.

Pro zemědělce v současnosti společnost Tatra Trucks na evropském trhu nabízí poměrně širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s motory PACCAR MX-13.

Za základ nabídky zemědělských vozidel značky Tatra lze považovat Agrotahač 6x6, který se veřejnosti představil v roce 2013 a je výsledkem společného vývoje kopřivnické automobilky s Rolnickou společností Lesonice a.s.

Toto vozidlo vychází z tradiční tatrovácké koncepce s podvozkem, jehož základem je centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Vozidlo se vzduchovým odpružením má oproti klasickému nákladnímu provedení modelu Phoenix 6x6 zkrácený rozvor mezi první a druhou nápravou na 3060 mm, zatímco mezi druhou a třetí má rozvor 1450 mm.

Celková délka stroje je 6965 mm, šířka 2600 mm a výška 3250 mm. Standardem jsou pro všechny tři nápravy pneumatiky o rozměrech 445/65 R22,5, ale Tatra doporučuje obutí v podobě širokých nízkotlakých traktorových pneumatik 500/60 R22,5 vpředu a 600/50 R22,5 vzadu.

Na přání je k dispozici poslední řiditelná náprava s elektrohydraulickým systémem ovládání do rychlosti 40 km/h. Tato náprava zmenšuje vnější poloměr otáčení, který v kombinaci s návěsem s řiditelnými nápravami zlepšuje manévrovatelnost s vozidlem a zamezí jeho nežádoucímu smykování, které opotřebovává pneumatiky a udusává půdu na poli.

Společnost Tatra Trucks vedle modelu Agrotahač 6x6 dále nabízí zemědělcům podvozky pro výměnné nástavby s konfiguracemi náprav 6x6, 8x6 a 8x8. První uvedené provedení s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm a standardními pneumatikami 315/80 R22,5 je podle materiálů automobilky vhodné pro různé zemědělské nástavby od dvoustranně sklopných koreb přes třístranně sklopné korby, velkoobjemové nástavby, cisterny až po rozmetadla, a to jak na silnici, tak na poli.

Tatra 8x6 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 3700 + 1450 + 1500 mm a celkovou délku 9640 mm bez nástavby. Vozidlo zaujme svou konfigurací podvozku s jednou přední a třemi zadními nápravami. Toto řešení vychází z požadavku na co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti a dosažení co nejmenšího poloměru zatáčení. Důvodem je samozřejmě snaha o co nejmenší poškození půdy při provozu na polích.

K zajištění maximální obratnosti přispívají poslední dvě zadní nápravy, které jsou řiditelné. Jejich ovládání zajišťuje elektrohydraulický systém od holandské firmy VSE se samostatnými řídícími válci, zatímco řízení přední nápravy je beze změny převzato ze standardního modelu Phoenix. Tatra Trucks uvádí, že díky tomuto řešení je vnější stopový průměr zatáčení 16,5 metru, zatímco pro obrysový platí hodnota 18,5 metru.

Tatra 8x8 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 2150 + 3360 + 1450 mm a celkovou délku od 10.417 mm výše v závislosti na rozměrech nesené nástavby. Vozidlo s celkovou hmotností 44.000 kg dosahuje maximální rychlosti 85 km/h a je díky svému podvozku vhodné pro využití mimo silnice i na silnicích či zpevněných komunikacích.

Na podzim roku 2017 odhalila společnost Tatra Trucks svůj prozatím poslední příspěvek do nabídky vozidel pro zemědělské využití, jimž je speciální vůz Tatra Phoenix Euro 6 v provedení návěsový tahač s podvozkem v konfiguraci 4x4 určený pro kompletaci se zemědělskými návěsy.

Společnost Tatra Trucks nabízí na domácím trhu pro lesní práce zástupce své modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 a motory PACCAR MX-13.

Standardem je manuální převodovka ZF s integrovaným retardérem – intardérem a šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed. Na přání je k dispozici automatizovaná převodovka ZF AS Tronic se stejným počtem rychlostí.

Kopřivnická automobilka nabízí u modelu Phoenix Euro 6 v provedení pro vyvážení a přepravu dřeva možnost výběru z dvojice souprav. První představuje vozidlo s rozvorem náprav 4500 + 1320 mm doplněné o přívěs s rozvorem náprav 4300 + 1320 mm. Druhou je pak tahač s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm, který je doplněn o třínápravový návěs. Pro obě provedení je uváděna největší technicky přípustná hmotnost naložené jízdní soupravy 54 tun.

Tatra Phoenix Euro 6 pro přepravu dřeva v provedení vozidla s přívěsem nese nástavbu Umikov NKD 15, vybavenou příčníky s klanicemi s možností mechanického nastavení dle převáženého sortimentu dřeva.

Nástavbu doplňuje třínápravový přívěs Umikov PN 3.24 s mechanicky nastavitelnými posuvnými klanicemi, který je osazen nápravami BPW nebo SAF na vzduchovém pérování s možností zvednutí středové nápravy. Přívěs je vybaven systémem informujícím o okamžitém zatížení náprav.

Tahač Tatra Phoenix Euro 6 doplňuje třínápravový teleskopický návěs Umikov NPK 39 T s posuvnými klanicemi. Hydraulické roztahování rámu až o 3000 mm je zde možné ovládat ze sedačky hydraulického nakládacího jeřábu plynule bez boční aretace se zajištěním pomocí hydraulických zámků včetně zadního hydraulického posuvu dvou kusů příčníků o 1250 mm.

Vozidla ze současné nabídky značky Tatra, která jsou určena pro přepravu dřeva, mohou být samozřejmě vybavena i hydraulickými nakládacími jeřáby a jako příklad lze zmínit jeřáb Epsilon Q170 Z96 s celkovým dosahem ramene 9,6 m a nosností na jeho konci 1600 kg.

Společnost Tatra Trucks je připravena splnit i specifické požadavky, což dokazuje celá řada jejích speciálů dokončených podle specifických požadavků klientů a jeden takový příklad lze najít i v souvislosti s přepravou dřeva.

Tímto příkladem může být čtyřnápravové vozidlo Tatra Phoenix z roku 2013 se speciální nástavbou, umožňující vyjmutí stromu i s kořeny a jeho převoz v transportní poloze i nové usazení. Tento automobil byl výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou a společností Polyos, spol. s r.o. z Frenštátu pod Radhoštěm.

Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)