Prohlédněte si vozidla značky Tatra ve službách zemědělců a lesníků

 

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních slouží zemědělcům i lesníkům téměř sto let. V současnosti jim kopřivnická automobilka nabízí v první řadě zástupce modelové řady Phoenix.

První nákladní automobil byl v Kopřivnici postaven v roce 1898. Na tento nákladní vůz s dvojicí spřažených motorů značky Benz navázal v roce 1900 parním pohonem vybavený 12místný omnibus. Další užitkový model byl vyroben teprve v roce 1907.

Skutečná sériová produkce nákladních automobilů se rozběhla až v roce 1914 s modely TL 2 a TL 4. Číslice v jejich typovém označení znamenala užitečnou hmotnost a automobilka je dodávala i v úpravě pro přepravu dřeva.

První opravdu sériové nákladní vozy NW zaznamenaly výrobní úspěch coby vojenská vozidla. Stály však též při zrodu značky Tatra. Právě na jednom z nich se nápis v březnu roku 1919 objevil.

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Během dvacátých let dvacátého století představila kopřivnická automobilka a na trh uvedla řadu nákladních vozidel. V souvislosti s přepravou dřeva si z nich zaslouží zmínku modely 23 a 24, který byly prvními těžkými nákladními vozidly s tatrováckou koncepcí podvozku s páteřovou rourou. Třínápravový model 24 byl mimo jiné dodáván jako šestitunový vůz pro svoz dřeva.

První velkou legendou mezi nákladními vozidly značky Tatra se stal model 111, jehož výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Slavný nákladní automobil se dočkal řady modifikací a byl mimo jiné využíván i v zemědělství a lesním hospodářství.

Ve službách zemědělců byla Tatra 111 k vidění jako valník a pro lesníky byl v padesátých letech v tehdejším národním podniku Karosa Vysoké Mýto vyráběn i jednonápravový oplenový přívěs DA5 pro přepravu dlouhého dřeva, který měl točnici upevněnou nad středem zadní nápravy tahače, jímž byl často právě model 111.

Tatra a její aktuální modelové řady. Prohlédněte si je ve velké galerii!

V zemědělství i lesním hospodářství byla následně využívána i vozidla následujících modelových řad 138, 148, 813 a 815. V případě poslední uvedené řady z této trojice byl již přímo automobilkou nabízen speciální podvozek pro zemědělské vozidlo 815 Z 22 208 6x6.1 nebo také 815 Agro se širokoprofilovými pneumatikami.

Vozidla modelových řad 138, 148 a 815 byla pro svoz dlouhého dřeva využívána jako dvou i třínápravové tahače, zatímco na přepravu krátkého dřeva bylo používáno vozidel s třínápravovými podvozky a nástavbami vybavenými příčníky s klanicemi. Součástí výbavy těchto vozidel pak mohl být i nakládací hydraulický jeřáb, který byl umístěn za kabinou.

Tatra 138: Podívejte se, co všechno zvládl legendární dříč i dobrodruh

Pro zemědělce v současnosti společnost Tatra Trucks na evropském trhu nabízí poměrně širokou paletu vozidel na základech modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s motory PACCAR MX-13.

Za základ nabídky zemědělských vozidel značky Tatra lze považovat Agrotahač 6x6, který se veřejnosti představil v roce 2013 a je výsledkem společného vývoje kopřivnické automobilky s Rolnickou společností Lesonice a.s.

Video

Toto vozidlo vychází z tradiční tatrovácké koncepce s podvozkem, jehož základem je centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Vozidlo se vzduchovým odpružením má oproti klasickému nákladnímu provedení modelu Phoenix 6x6 zkrácený rozvor mezi první a druhou nápravou na 3060 mm, zatímco mezi druhou a třetí má rozvor 1450 mm.

Celková délka stroje je 6965 mm, šířka 2600 mm a výška 3250 mm. Standardem jsou pro všechny tři nápravy pneumatiky o rozměrech 445/65 R22,5, ale Tatra doporučuje obutí v podobě širokých nízkotlakých traktorových pneumatik 500/60 R22,5 vpředu a 600/50 R22,5 vzadu.

Na přání je k dispozici poslední řiditelná náprava s elektrohydraulickým systémem ovládání do rychlosti 40 km/h. Tato náprava zmenšuje vnější poloměr otáčení, který v kombinaci s návěsem s řiditelnými nápravami zlepšuje manévrovatelnost s vozidlem a zamezí jeho nežádoucímu smykování, které opotřebovává pneumatiky a udusává půdu na poli.

Tatra 148: Hvězda stavenišť i pískovišť ve velké galerii

Společnost Tatra Trucks vedle modelu Agrotahač 6x6 dále nabízí zemědělcům podvozky pro výměnné nástavby s konfiguracemi náprav 6x6, 8x6 a 8x8. První uvedené provedení s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm a standardními pneumatikami 315/80 R22,5 je podle materiálů automobilky vhodné pro různé zemědělské nástavby od dvoustranně sklopných koreb přes třístranně sklopné korby, velkoobjemové nástavby, cisterny až po rozmetadla, a to jak na silnici, tak na poli.

Tatra 8x6 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 3700 + 1450 + 1500 mm a celkovou délku 9640 mm bez nástavby. Vozidlo zaujme svou konfigurací podvozku s jednou přední a třemi zadními nápravami. Toto řešení vychází z požadavku na co nejrovnoměrnější rozložení hmotnosti a dosažení co nejmenšího poloměru zatáčení. Důvodem je samozřejmě snaha o co nejmenší poškození půdy při provozu na polích.

K zajištění maximální obratnosti přispívají poslední dvě zadní nápravy, které jsou řiditelné. Jejich ovládání zajišťuje elektrohydraulický systém od holandské firmy VSE se samostatnými řídícími válci, zatímco řízení přední nápravy je beze změny převzato ze standardního modelu Phoenix. Tatra Trucks uvádí, že díky tomuto řešení je vnější stopový průměr zatáčení 16,5 metru, zatímco pro obrysový platí hodnota 18,5 metru.

Tatra 8x8 pro výměnné nástavby má rozvor náprav 2150 + 3360 + 1450 mm a celkovou délku od 10.417 mm výše v závislosti na rozměrech nesené nástavby. Vozidlo s celkovou hmotností 44.000 kg dosahuje maximální rychlosti 85 km/h a je díky svému podvozku vhodné pro využití mimo silnice i na silnicích či zpevněných komunikacích.

Na podzim roku 2017 odhalila společnost Tatra Trucks svůj prozatím poslední příspěvek do nabídky vozidel pro zemědělské využití, jimž je speciální vůz Tatra Phoenix Euro 6 v provedení návěsový tahač s podvozkem v konfiguraci 4x4 určený pro kompletaci se zemědělskými návěsy.

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Společnost Tatra Trucks nabízí na domácím trhu pro lesní práce zástupce své modelové řady Phoenix v provedení Euro 6 s konfigurací podvozku 6x6 a motory PACCAR MX-13.

Standardem je manuální převodovka ZF s integrovaným retardérem – intardérem a šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed. Na přání je k dispozici automatizovaná převodovka ZF AS Tronic se stejným počtem rychlostí.

Kopřivnická automobilka nabízí u modelu Phoenix Euro 6 v provedení pro vyvážení a přepravu dřeva možnost výběru z dvojice souprav. První představuje vozidlo s rozvorem náprav 4500 + 1320 mm doplněné o přívěs s rozvorem náprav 4300 + 1320 mm. Druhou je pak tahač s rozvorem náprav 3900 + 1320 mm, který je doplněn o třínápravový návěs. Pro obě provedení je uváděna největší technicky přípustná hmotnost naložené jízdní soupravy 54 tun.

Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Tatra Phoenix Euro 6 pro přepravu dřeva v provedení vozidla s přívěsem nese nástavbu Umikov NKD 15, vybavenou příčníky s klanicemi s možností mechanického nastavení dle převáženého sortimentu dřeva.

Nástavbu doplňuje třínápravový přívěs Umikov PN 3.24 s mechanicky nastavitelnými posuvnými klanicemi, který je osazen nápravami BPW nebo SAF na vzduchovém pérování s možností zvednutí středové nápravy. Přívěs je vybaven systémem informujícím o okamžitém zatížení náprav.

Tatra 163 Jamal: Expert na práci, Dakar i závody na okruzích

Tahač Tatra Phoenix Euro 6 doplňuje třínápravový teleskopický návěs Umikov NPK 39 T s posuvnými klanicemi. Hydraulické roztahování rámu až o 3000 mm je zde možné ovládat ze sedačky hydraulického nakládacího jeřábu plynule bez boční aretace se zajištěním pomocí hydraulických zámků včetně zadního hydraulického posuvu dvou kusů příčníků o 1250 mm.

Vozidla ze současné nabídky značky Tatra, která jsou určena pro přepravu dřeva, mohou být samozřejmě vybavena i hydraulickými nakládacími jeřáby a jako příklad lze zmínit jeřáb Epsilon Q170 Z96 s celkovým dosahem ramene 9,6 m a nosností na jeho konci 1600 kg.

Tatra Phoenix: Nejmladší hvězda z Kopřivnice v obrovské galerii

Společnost Tatra Trucks je připravena splnit i specifické požadavky, což dokazuje celá řada jejích speciálů dokončených podle specifických požadavků klientů a jeden takový příklad lze najít i v souvislosti s přepravou dřeva.

Tímto příkladem může být čtyřnápravové vozidlo Tatra Phoenix z roku 2013 se speciální nástavbou, umožňující vyjmutí stromu i s kořeny a jeho převoz v transportní poloze i nové usazení. Tento automobil byl výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou a společností Polyos, spol. s r.o. z Frenštátu pod Radhoštěm.

Foto: Tatra Trucks a.s., Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 
Zdroj: Tatra Trucks a.s.

Štítky Tatra Profi Nástavby Nákladní Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že tohle není obyčejný vlk

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že…

Nad objevem neznámého druhu šelmy připomínající vlka si lámou hlavu experti z amerického státu Montana. Tvora…

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku Kříváně přespali jen ve spacáku v -20 °C

Dobrodruzi dobyli symbol Slovenska: Na vrcholku…

Trojice slovenských kamarádů v čele s fotografem Peterem Lengyelem (29) snila o tom, že stráví noc na vrcholku…

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…