Audi RS 6 slaví 20 let. Připomeňte si čtyři generace rychlého kombíku plného emocí
Každá velká automobilka má model, který se nesmazatelně zapsal do historie automobilismu. V případě Audi tuto výsostnou pozici zastupuje praktický rychlík RS 6.
Když v roce 2000 dorazil super rychlý kombík Audi RS 4, zaměstnanci Audi Sport GmbH (tehdy quattro GmbH) přemýšleli o tom, jaký další model z portfolia Audi povýší na sportovní. Volba padla na o třídu větší model A6 a tak v roce 2002 vzniklo Audi RS 6, které nyní slaví 20 let existence.
První generace modelu RS 6 byla postavena na faceliftové verzi B5, která tak byla v polovině své životnosti. Nutno dodat, že první generace ikonického sporťáku se po stránce vzhledu příliš neodlišovala od standardního modelu, alespoň ne tolik, jak jsme u modelu RS 6 zvyklí dnes. Kvůli většímu motoru povyrostla přední část vozu o čtyři centimetry. Šířka vozu byla navýšena o stejnou hodnotu a to kvůli rozšířeným blatníkům. U verze C5 Audi připravilo ostrou verzi jak pro variantu kombi, tak pro sedan.
4,2litrový osmiválec se nacházel již v modelu S6, model RS 6 pak dostal stejný motor s přeplňováním a dvěma turbodmychadly. Audi tento motor vyladilo na 450 koní a maximální točivý moment 560 Nm, což bylo o 110 koní více, než měl model S6. Maximální rychlost modelu RS 6 byla 250 km/h. Na konci životnosti první generace RS 6 Audi v roce 2004 představuje limitovanou edici RS 6 Plus. Ta dostala navýšený výkon v hodnotě 353 kW (480 k) při 6000 až 6400 ot./min a hodnotou točivého momentu 560 Nm při 1950 až 6000 ot./min. Oproti standardní RS 6 byla maximální rychlost modelu “plus” 280 km/h.
Již u této generace se objevily ocelové pružiny Dynamic Ride Control, které pomáhají redukovat náklon vozu při sportovní jízdě, zvyšují stabilitu a mažou rozdíly mezi komfortností a sportovností.
Audi RS 6 v druhé generaci (C6) je ztělesněním poučení se chyb z první generace a dovedení sportovního modelu k naprosté dokonalosti. Na druhou generaci se čekalo do roku 2007, kdy byla na autosalonu ve Frankfurtu představena. Výroba RS 6 (C6) pak začala o rok později.
Tentokrát se pod kapotou nachází pětilitrový motor s dvěma turbodmychadly a deseti válci. Výkon dosahoval hodnoty 426 kW (579 k) s hodnotou točivého momentu 650 Nm, což udělalo z modelu RS 6 nejvýkonnější model v historii značky. Ano, ve chvíli, když už byla na světě také Audi R8! To si myslím, že hovoří za vše.
V druhé generaci působil model RS 6 po stránce designu opět decentním dojmem. Rozšíření blatníků znamenalo zvýšení šířky vozů o 3,5 cm. Ponechány byly tlumiče Dynamic Ride Control, na rozdíl od první generace však nabízely volbu režimů. Poprvé si mohl zákazník zvolit keramické brzdy. Běžná verze modelu RS6 ve variantě Avant i Limuzína dosahovala maximální rychlosti 250 km/h. Pokud to někomu přišlo málo, mohl si přikoupit odemknutí omezovače a poté se maximální rychlost zastavila na 280 km/h.
Ve verzi C6 již působí model RS 6 jako mnohem ostřejší a sportovnější vůz. Při zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny (4,6 vteřiny u Avantu) neměla RS 6 v podstatě konkurenci. Stejně jako u první generace, i C6 se dočkalo limitované edice. Měla název RS6 plus (Sport nebo Exclusive) s počtem 500 kusů a maximální rychlosti dosahující 303 km/h.
V roce 2013 se objevila RS 6 třetí generace (C7). Zprvu se nevyhnula kritice, protože přišla o dva válce, což se pochopitelně zákazníkům nelíbilo. Novým pohonným ústrojím byl čtyřlitrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly a výkonem 412 kW (560 k) s hodnotou točivého momentu 700 Nm.
Jak tedy Audi své zákazníky přesvědčilo, že toto je ta nejlepší RS 6 v historii? V první řadě ukázalo, že se vše netočí pouze kolem hodnot výkonu. Nová RS 6 byla o celých 120 kilogramů lehčí než její předchůdce a to díky rozšířenému počtu dílů vyrobených z hliníku. Motor byl sice oproti předchozímu modelu o něco slabší, ale díky nové osmistupňové převodovce tiptronic a vyššímu točivému momentu se nová RS 6 dokázala při zrychlení z 0 na 100 km/h dostat poprvé pod čtyři sekundy, konkrétně na 3,9 s.
Pokud by někomu byla tato čísla málo, Audi připravilo verzi RS 6 Performance. Ta nabízela nejvyšší výkon v historii modelu RS 6, který prozatím nepřekonala ani nejnovější generace C8 - 445 kW (605 k) s hodnotou točivého momentu 750 Nm. Maximální rychlost jako u standardního modelu zůstala na 305 km/h, při zrychlení si však RS 6 Performance polepšila na hodnotu 3,7 vteřiny.
Generace C7 pro model RS už dále nabízí pouze praktickou variantu Avant. Mimo známého Dynamic Ride Control se RS 6 poprvé pyšní také vzduchovým podvozkem. Aby byla praktičnost modelu RS 6 ještě více podtržena, poprvé jste si na sportovní model mohli namontovat tažné zařízení. Audi RS 6 se ve třetí generaci stalo prodejním hitem a také se nejdéle prodávalo - od roku 2013 do roku 2018.
A jsme v současnosti. O rok později přichází čtvrtá, aktuální generace modelu Audi RS 6, která je po stránce designu agresivnější, než kdy dříve. RS 6 Avant sdílí se standardní A6 Avant pouze přední dveře, střechu a zavazadlové víko, což je oproti předchozím generacím zásadní rozdíl. Karoserie je tentokrát oproti standardnímu modelu širší o osm centimetrů. Poprvé si může zákazník zvolit až dvaadvacetipalcová kola, která však v kombinaci s adaptivním podvozkem nadále nabízejí vysokou míru komfortu.
Pod kapotou zůstává čtyřlitrový osmiválec, který doplňuje 48V mild-hybridní soustava. Disponuje výkonem 441 kW (600 k) s hodnotou točivého momentu 800 Nm. Pokud má současná RS6 Avant výbavu RS Dynamic paket plus a keramické brzdy, dosáhne maximální rychlosti 305 km/h. V oblasti agilnosti nová generace znovu posouvá hranice, když se při sprintu z 0 na 100 km/h stopky zastaví na 3,6 s.
Model C8 nadále nabízí vzduchový podvozek a Dynamic Ride Control. Novinkou je u této generace dynamické natáčení zadní nápravy. Při nižších rychlostech dochází k protichůdnému natáčení zadních kol pro zkrácení poloměru otáčení a při vyšších rychlostech naopak ke stejnosměrnému natáčení obou náprav pro zvýšení jízdní dynamiky.
Na rozdíl od předchozích generací zatím verze C8 RS 6 Avant nemá žádný výkonnější balíček. O něm se zatím ani neuvažuje, ale možná si něco Audi připraví ke konci životního cyklu současné generace.
Tak na dalších 20 let, Audi RS 6!