Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi RS 6 slaví 20 let. Připomeňte si čtyři generace rychlého kombíku plného emocí

Dominik Kovář
Diskuze (6)

Každá velká automobilka má model, který se nesmazatelně zapsal do historie automobilismu. V případě Audi tuto výsostnou pozici zastupuje praktický rychlík RS 6.

Když v roce 2000 dorazil super rychlý kombík Audi RS 4, zaměstnanci Audi Sport GmbH (tehdy quattro GmbH) přemýšleli o tom, jaký další model z portfolia Audi povýší na sportovní. Volba padla na o třídu větší model A6 a tak v roce 2002 vzniklo Audi RS 6, které nyní slaví 20 let existence. 

První generace modelu RS 6 byla postavena na faceliftové verzi B5, která tak byla v polovině své životnosti. Nutno dodat, že první generace ikonického sporťáku se po stránce vzhledu příliš neodlišovala od standardního modelu, alespoň ne tolik, jak jsme u modelu RS 6 zvyklí dnes. Kvůli většímu motoru povyrostla přední část vozu o čtyři centimetry. Šířka vozu byla navýšena o stejnou hodnotu a to kvůli rozšířeným blatníkům. U verze C5 Audi připravilo ostrou verzi jak pro variantu kombi, tak pro sedan.

4,2litrový osmiválec se nacházel již v modelu S6, model RS 6 pak dostal stejný motor s přeplňováním a dvěma turbodmychadly. Audi tento motor vyladilo na 450 koní a maximální točivý moment 560 Nm, což bylo o 110 koní více, než měl model S6. Maximální rychlost modelu RS 6 byla 250 km/h. Na konci životnosti první generace RS 6 Audi v roce 2004 představuje limitovanou edici RS 6 Plus. Ta dostala navýšený výkon v hodnotě 353 kW (480 k) při 6000 až 6400 ot./min a hodnotou točivého momentu 560 Nm při 1950 až 6000 ot./min. Oproti standardní RS 6 byla maximální rychlost modelu “plus” 280 km/h.

Video se připravuje ...

Již u této generace se objevily ocelové pružiny Dynamic Ride Control, které pomáhají redukovat náklon vozu při sportovní jízdě, zvyšují stabilitu a mažou rozdíly mezi komfortností a sportovností.

Audi RS 6 v druhé generaci (C6) je ztělesněním poučení se chyb z první generace a dovedení sportovního modelu k naprosté dokonalosti. Na druhou generaci se čekalo do roku 2007, kdy byla na autosalonu ve Frankfurtu představena. Výroba RS 6 (C6) pak začala o rok později. 

Tentokrát se pod kapotou nachází pětilitrový motor s dvěma turbodmychadly a deseti válci. Výkon dosahoval hodnoty 426 kW (579 k) s hodnotou točivého momentu 650 Nm, což udělalo z modelu RS 6 nejvýkonnější model v historii značky. Ano, ve chvíli, když už byla na světě také Audi R8! To si myslím, že hovoří za vše.

V druhé generaci působil model RS 6 po stránce designu opět decentním dojmem. Rozšíření blatníků znamenalo zvýšení šířky vozů o 3,5 cm. Ponechány byly tlumiče Dynamic Ride Control, na rozdíl od první generace však nabízely volbu režimů. Poprvé si mohl zákazník zvolit keramické brzdy. Běžná verze modelu RS6 ve variantě Avant i Limuzína dosahovala maximální rychlosti 250 km/h. Pokud to někomu přišlo málo, mohl si přikoupit odemknutí omezovače a poté se maximální rychlost zastavila na 280 km/h. 

Video se připravuje ...

Ve verzi C6 již působí model RS 6 jako mnohem ostřejší a sportovnější vůz. Při zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny (4,6 vteřiny u Avantu) neměla RS 6 v podstatě konkurenci. Stejně jako u první generace, i C6 se dočkalo limitované edice. Měla název RS6 plus (Sport nebo Exclusive) s počtem 500 kusů a maximální rychlosti dosahující 303 km/h. 

V roce 2013 se objevila RS 6 třetí generace (C7). Zprvu se nevyhnula kritice, protože přišla o dva válce, což se pochopitelně zákazníkům nelíbilo. Novým pohonným ústrojím byl čtyřlitrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly a výkonem 412 kW (560 k) s hodnotou točivého momentu 700 Nm.

Jak tedy Audi své zákazníky přesvědčilo, že toto je ta nejlepší RS 6 v historii? V první řadě ukázalo, že se vše netočí pouze kolem hodnot výkonu. Nová RS 6 byla o celých 120 kilogramů lehčí než její předchůdce a to díky rozšířenému počtu dílů vyrobených z hliníku. Motor byl sice oproti předchozímu modelu o něco slabší, ale díky nové osmistupňové převodovce tiptronic a vyššímu točivému momentu se nová RS 6 dokázala při zrychlení z 0 na 100 km/h dostat poprvé pod čtyři sekundy, konkrétně na 3,9 s. 

Pokud by někomu byla tato čísla málo, Audi připravilo verzi RS 6 Performance. Ta nabízela nejvyšší výkon v historii modelu RS 6, který prozatím nepřekonala ani nejnovější generace C8 - 445 kW (605 k) s hodnotou točivého momentu 750 Nm. Maximální rychlost jako u standardního modelu zůstala na 305 km/h, při zrychlení si však RS 6 Performance polepšila na hodnotu 3,7 vteřiny. 

Generace C7 pro model RS už dále nabízí pouze praktickou variantu Avant. Mimo známého Dynamic Ride Control se RS 6 poprvé pyšní také vzduchovým podvozkem. Aby byla praktičnost modelu RS 6 ještě více podtržena, poprvé jste si na sportovní model mohli namontovat tažné zařízení. Audi RS 6 se ve třetí generaci stalo prodejním hitem a také se nejdéle prodávalo - od roku 2013 do roku 2018.

A jsme v současnosti. O rok později přichází čtvrtá, aktuální generace modelu Audi RS 6, která je po stránce designu agresivnější, než kdy dříve. RS 6 Avant sdílí se standardní A6 Avant pouze přední dveře, střechu a zavazadlové víko, což je oproti předchozím generacím zásadní rozdíl. Karoserie je tentokrát oproti standardnímu modelu širší o osm centimetrů. Poprvé si může zákazník zvolit až dvaadvacetipalcová kola, která však v kombinaci s adaptivním podvozkem nadále nabízejí vysokou míru komfortu.

Pod kapotou zůstává čtyřlitrový osmiválec, který doplňuje 48V mild-hybridní soustava. Disponuje výkonem 441 kW (600 k) s hodnotou točivého momentu 800 Nm. Pokud má současná  RS6 Avant výbavu RS Dynamic paket plus a keramické brzdy, dosáhne maximální rychlosti 305 km/h. V oblasti agilnosti nová generace znovu posouvá hranice, když se při sprintu z 0 na 100 km/h stopky zastaví na 3,6 s. 

Model C8 nadále nabízí vzduchový podvozek a Dynamic Ride Control. Novinkou je u této generace dynamické natáčení zadní nápravy. Při nižších rychlostech dochází k protichůdnému natáčení zadních kol pro zkrácení poloměru otáčení a při vyšších rychlostech naopak ke stejnosměrnému natáčení obou náprav pro zvýšení jízdní dynamiky. 

Na rozdíl od předchozích generací zatím verze C8 RS 6 Avant nemá žádný výkonnější balíček. O něm se zatím ani neuvažuje, ale možná si něco Audi připraví ke konci životního cyklu současné generace.

Tak na dalších 20 let, Audi RS 6!

Dominik Kovář
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2022 15:39
Re: Pozor, lovec ČÍŽKŮ číhá
100% je magor REDAKCE! Už na to byli během let 1000x upozorněný. Buď ZRUŠIT tuhle :no: :yes: debilovinu NEBO udělat to co je dnes standardem na velkých i malých https://www.hifi-voice.com/ webech = že VIDÍŠ KDO ten palec dal

Já bych to zrušil úplně ale budiž to jinde používané řešení = funguje (a je blábolení o multinick a vymýšlení cokdojak = VYŘEŠENO
Avatar - Stejsn
27. 7. 2022 15:26
Re: Pozor, lovec ČÍŽKŮ číhá
No evidentně, právě jsem dostal další SZ: "PetraCizkova
2022-07-27 14:38:03
Nazdáár
Čau brácho co ty tu..?"
Avatar - KANKUNEN
27. 7. 2022 14:47
Re: Pozor, lovec ČÍŽKŮ číhá
Evidentně to mínusuje on.
Avatar - KANKUNEN
27. 7. 2022 14:45
Re: Pozor, lovec ČÍŽKŮ číhá
Měl multinick třeba Schimanski a evidentně si myslí, že objevil spiknutí na tomto webu. 100pro to je magor.
Avatar - Stejsn
27. 7. 2022 14:29
Re: Pozor, lovec ČÍŽKŮ číhá
Můžeš mi to prosím objasnit? Včera jsem dostal SZ v tomto znění:

"Arnost Leveland
2022-07-26 21:24:50
Není to možné
a také polib si *, vymdraný čížku"

Vůbec nevím kdo to je, na co reaguje a kdo je čížek ;-\