Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilové novinky v roce 2009: Velký přehled (Alfa Romeo až Ferrari)

Diskuze (56)
Alfa Romeo 149, nejméně sedm modelů Audi, Aston Martin V12 Vantage, nový Bentley Arnage, BMW Z4 a nový crossover a SUV z Mnichova, Citroën C3 nebo hned tři novinky od Ferrari – na to vše se můžeme těšit v roce 2009.

Zatímco rok 2007 přinesl mnoha automobilkám rekordní prodeje i zisky, v roce 2008 na většinu z nich dolehla nepříznivá ekonomická situace. Její následky se budou bez pochyby projevovat i v letošním roce, to ale neznamená, že bychom byli ochuzeni o velkou porci automobilových novinek – naopak některé značky chystají zatím největší „modelovou ofenzivu“ v historii. Představí se jak nové varianty stávajících modelů, tak i úplné novinky, které stojí na pomezí zavedených tříd nebo kombinují prvky různých druhů karoserií.

Dnes vám přinášíme první část našeho přehledu.

Alfa Romeo

Nástupce Alfy Romeo 147 je dlouho očekávanou novinkou. Hatchback nižší střední třídy navržený Walterem da Silvou má sice i dnes atraktivní design, od jeho představení v roce 2000 už ale uběhla dlouhá doba a konkurence mezitím přišla s novými generacemi svých modelů. Fanoušci milánské automobilky se dočkají letos.

Novinka se jménem 149 se představí na podzimním autosalonu ve Frankfurtu. Na rozdíl od Fiatu Bravo a Lancie Delta bude mít nová Alfa novou podvozkovou platformu. V nabídce bude jen pětidveřový hatchback (třídveřovou verzi nepřímo nahrazuje menší MiTo) a mezi motory převládnou přeplňované čtyřválce. Design půjde ve stopách posledních modelů MiTo a 8C Competizione.

V třídě malých vozů Alfa chystá ostrou verzi MiTo GTA. Pod kapotou bude mít přeplňovaný motor 1,8 l se 169 kW. Takovému výkonu může v daném segmentu konkurovat jedině Mini John Cooper Works.

Do prodeje se dostane i sportovně-luxusní Alfa Romeo Brera TI. Rok 2009 by také mohl udělat jasno v otázce neustále oddalovaného nástupce Alfy 166.

Aston Martin

Britská automobilka Aston Martin připravuje hned několik očekávaných novinek. V segmentu středně velkých sportovních aut nasadí model V12 Vantage. Univerzální konstrukce „baby-Astonu“ V8 Vantage, která je společná s DB9, umožňuje zástavbu šestilitrového dvanáctiválce, a právě tento motor automobilka z Gaydonu nasadí například proti Porsche 911 GT3. Přesné technické specifikace zatím nejsou známy, ale první zákazníci by se mohli nového modelu dočkat už v polovině roku.

Dalším novým derivátem bude DBS V12 Volante – extrémní provedení modelu DB9 tak dostane i otevřenou verzi.

Výrobní závod v Grazu opustí první kusy čtyřdveřového Astonu Martin Rapide. Nárůst obliby „čtyřdveřových kupé“ tak vede k obnovení tradice modelů (nikoliv však značky) Lagonda, které vždy byly exkluzivním doplňkem kupé a kabrioletů v nabídce Aston Martin.

Přesto Lagondu nenechá současné vedení automobilky „spát“. Slavné jméno letos oslaví 100 let a u této příležitosti bude představena studie nového modelu. Lagonda by měla mít vlastní designový směr a s prvním sériovým modelem bychom se mohli setkat kolem roku 2012.

Limitovaný model Aston Martin One-77 se už částečně představil na autosalonu v Paříži. Mezitím byly na internetu zveřejněny první technické údaje a snímky celého auta. Letos nás tak čeká opravdová výstavní premiéra a na konci roku dostanou auto první ze 77 budoucích majitelů.

Audi

Ingolstadtští chystají na letošek doslova smršť novinek. Začátkem roku se začne prodávat ostré modely S4 a S4 Avant, které měly premiéru v říjnu 2008 na autosalonu v Paříži. Jejich pohon má na starosti kompresorem přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI (245 kW), který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou S tronic. Standardem samozřejmě bude pohon všech kol quattro, zde obohacený o elektronicky řízený zadní aktivní diferenciál.

Nástupcem A4 Cabriolet se stane A5 Cabriolet. Novinka odvozená od úspěšného kupé se představí v březnu v Ženevě. Nabídka motorů bude shodná s kupé – benzin zastupují čtyřválce 2,0 TFSI (132 a 155 kW) a šestiválec 3,2 FSI (195 kW), turbodiesely budou známé 2,7 TDI (140 kW) a 3,0 TDI (176 kW).

Model S5 dostane v roce 2009 jak ve verzi kupé, tak Cabriolet stejný motor jako nová S4 – 3,0 TFSI s kompresorem a 245 kW. Analogicky k S4 bude pohon quattro doplněný o aktivní zadní diferenciál a v nabídce bude sedmistupňová dvouspojková převodovka.

Řada A5 bude obohacena ještě o třetí karosářskou variantu: čtyřdveřové kupé A5 Sportback. Spekuluje se také o příchodu modelu A4 Allroad.

Posledním přírůstkem do rodiny Audi střední třídy bude vrcholná verze RS5. Konkurent M3 se čtyřmi kruhy ve znaku nabídne osmiválec 4,2 twin-turbo o výkonu 330 kW, dvouspojkovou převodovku S tronic a aktivní aerodynamické prvky.

Dnes už známou novinkou je nová motorizace pro R8 – desetiválec 5,2 FSI, který má svůj původ v Lamborghini Gallardo LP560-4. V Audi bude naladěný na nižší výkon (386 místo 412 kW), i tak se ale nová verze R8 stane díky maximální rychlosti 316 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s nejrychlejším sériovým Audi všech dob. Závěr roku by mohl přinést navíc i otevřenou verzi R8 Spider.

Na seznam výkonnějších verzí současných modelů patří také TT-RS, která by se měla představit v létě. Kompaktní kupé a roadster dostanou přeplňovaný pětiválcový motor o objemu 2,5 litru s výkonem kolem 250 kW. To je o 50 kW víc, než má v současnosti nejsilnější verze – 200kilowattové TTS. Zrychlení z 0 na 100 km/h se má pohybovat okolo 5 sekund. S příchodem TT-RS zřejmě v nabídce řady TT skončí šestiválec 3,2 FSI.

Na frankfurtském autosalonu bude mít premiéru třetí generace vlajkové lodi A8. Novinka bude mít hliníkovou modulární konstrukci společnou s příští generací řady A6, v případě A8 samozřejmě odpovídajícím způsobem zvětšenou. Největší Audi také dostane osmistupňovou automatickou převodovku.

Stejný základ bude mít další novinka – čtyřdveřové kupé A7, které se postaví přímo proti Mercedesu CLS (do tohoto segmentu vyšší střední třídy můžeme částečně zařadit i jen Jaguar XF). Také premiéry tohoto modelu bychom se mohli dočkat ke konci roku.

Od roku 2010 chce Audi konkurovat Mini a Alfě Romeo MiTo. Tuto úlohu bude zastávat model A1, který navazuje na studii Metroproject a představí se pravděpodobně už na podzim. Tří- a pětidveřový hatchback v dalších letech postupně doplní otevřená verze, výkonnější model S1 a odvozené mini-SUV Q1. Všechny budou stát na modulární platformě VW MQB s motorem uloženým napříč.

Do oblasti hybridních pohonů se Audi zatím nevydá. Vývoj plánovaného hybridního Q7 byl nakonec ukončen. Ingolstadtskou automobilku tak předběhne BMW i Mercedes, protože hybridního Q5 a následně A4 a A5 se dočkáme nejdřív v roce 2010.

Bentley

Luxusní značka koncernu Volkswagen AG se chystá na největší novinku od představení Continental GT v roce 2003. Vlajková loď Arnage dostane na podzim po téměř 12 letech nástupce – aktuální provedení bylo v původní verzi vyvinuto pod dohledem předchozího majitele značky, britského průmyslového koncernu Vickers. Důstojným rozloučením se současným modelem bude 150kusová edice Arnage Final Series.

Nové Arnage bude mít premiéru zřejmě na frankfurtském autosalonu. Po technické stránce zůstane nezávislé na řadě Continental, s klasickou koncepcí pohonu zadních kol a nejnovější verzí tradičního motoru 6,75 V8 osazeného dvěma turbodmychadly. Nová limuzína Bentley bude větší, luxusnější a dražší. V konstrukci se objeví hliníkové prvky, ti, kdo se obávali použití platformy Audi A8, si ale nakonec mohou s úlevou vydechnout. Podle neoficiálních informací bude mít nové Arnage vlastní konstrukci.

Letos se také rozroste řada Speed – ke Continental GT Speed a Continental Flying Spur Speed přibude kabriolet Continental GTC Speed.

BMW

Zatímco rok 2008 patřil u BMW velkým modelům X6 a nové generaci řady 7, letos se zaměří i do nižších segmentů. Lednový autosalon v Detroitu bude místem premiéry druhé generace BMW Z4. Verze Roadster a Coupé nahradí jediná, a sice Roadster s hliníkovou skládací střechou. V nabídce budou tři šestiválcové motory – sDrive23i (2,5 l, 150 kW), sDrive30i (3,0 l, 190 kW) a sDrive35i (3,0 l twin-turbo, 225 kW), nejsilnější z nich volitelně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Na platformě řady 1 bude postavené kompaktní SUV/SAV X1. Karoserie bude mít délku pod 4,5 metru, v nabídce budou čtyř- a šestiválcové motory, jak s pohonem všech kol tak s pohonem jen zadní nápravy. Jízdní vlastnosti na silnici dostanou jasnou prioritu před využitelností mimo zpevněné komunikace.

Obdobou X6 mezi osobními vozy se stane nový model na platformě příští generace řady 5. Auto, které je kombinací kupé a kombi, je zatím známé jako Progressive Activity Sedan nebo řada 5 GT. Od standardního provedení řady 5 se bude odlišovat karoserií s vyšší stavbou připomínající MPV a módní splývající zádí.

Prvním eMkovým BMW s přeplňovaným motorem bude dvojice X5 a X6 ve verzi M. Nový motor 4,4 twin-turbo, známý z X6 xDrive50i a 750i/iL, bude upravený na výkon kolem 400 kW, tedy více než má stávající desetiválec z modelů M5 a M6. Turbomotory se postupně dostanou i do dalších modelů M. Hlavním důvodem je nižší spotřeba paliva a s tím i emise CO2.

Významnějším krokem ke snížení spotřeby budou sériová provedení modelu X6 hybrid a řady 7 hybrid.

Cadillac

Cadillac začne v Evropě prodávat hned tři už dříve představené verze stěžejního modelu CTS.

Přilákat zájemce o BMW M5, Mercedes-Benz CLS 63 AMG, nebo Audi RS6 se pokusí Cadillac CTS-V poháněný přeplňovaným osmiválcem 6,2 l, který má svůj původ v Corvette ZR1. Argumentem pro extrémní Cadillac bude výkon přes 400 koní přenášený manuální převodovkou na zadní kola, zrychlení na 100 km/h kolem 4 sekund, ale také rekordní čas na Nürburgringu, který je příslibem velmi dobré ovladatelnosti.

Praktičtější variantou je CTS Sport Wagon – atraktivně tvarované kombi, kterému v prodejích v Evropě bude pomáhat také výkonný turbodiesel 2,9 V6. Třetí karosářskou verzí této modelové bude CTS Coupé.

Předběžnou podobu crossoveru SRX předvedl Cadillac loni v lednu na studii Provoq. Model, u kterého se dlouhou dobu spekulovalo o názvu BRX, nakonec převezme jméno svého nepřímého předchůdce. Nová generace bude menší, s délkou kolem 4,5 m a bude sdílet platformu s připravovaným Saabem 9-4X.

Mimo běžné dostupné modely se objeví nová verze prezidentského DTS určená pro Baracka Obamu.

Citroën

Citroën svoji „picassovskou“ sérii posune i o segment níže. Vzhled Citroënu C3 Picasso není žádnou hádankou, auto mělo výstavní premiéru už na autosalonu v Paříži. 4,08 metru dlouhý crossover s neobvyklým designem se dostane do prodeje v první polovině roku a bude konkurovat například Nissanu Note nebo Kia Soul.

Na začátku roku se začne prodávat faceliftované provedení domácího Citroënu C1. Nejviditelnější změnou je nová maska chladiče.

Na podzim (zřejmě na frankfurtském autosalonu) bude mít premiéru nová generace Citroënu C3. Design bude inspirovaný modelem C5, technicky bude nová C3 vycházet z Peugeotu 207, se kterým bude mít společnou platformu i nabídku motorů.

Další novinkou bude vlajková loď C6 s novým motorem 3,0 V6 HDI.

Dacia

Ze začátku roku (pravděpodobně v únoru) se začne na českém trhu prodávat Dacia Logan Pick-Up.

Dodge

Americký koncern Chrysler LLC zastupuje v Evropě osobními auty především značka Dodge. Její jedinou známou novinkou pro rok 2009 je facelift hatchbacku nižší střední třídy Caliber.

Ferrari

Na začátku roku začne Ferrari prodávat „malé“ kupé-kabrio California. Přímovstřikový motor 4,3 V8 o výkonu 343 kW, sedmistupňová dvouspojková převodovka a kontrola trakce F1-Trac zajišťují, že nejmenší model z Maranella zrychlí na 100 km/h za méně než 4 sekundy.

Za poměrně krkolomným názvem Ferrari Scuderia Spider 16M se skrývá speciální otevřená verze modelu 430 Scuderia. Vyrobena bude jen omezená série 499 kusů, která bude připomenutím zisku loňského, v pořadí 16. titulu v šampionátu konstruktérů F1.

Už v průběhu roku by se mohl představit nástupce řady F430. Zatímco aktuální model je evolucí typu 360 Modena, novinka (interně označovaná F142) se bude vyznačovat lehčí konstrukcí s hmotností kolem 1250 kg. Pravděpodobně od Californie převezme koncepci kupé-kabriolet a vyloučené není, že se před zadní nápravou objeví také přeplňovaný motor. Objeví se také řada technických inovací, které posunou cenu auta nad úroveň současného modelu.

Diskuze (56)
5. 1. 2009 16:52
Re: Škodovka
Nepreji Skode nic spatneho SuperB combi je naprosto logicky krok ktery mel uz prijit davno, bohuzel v soucasne situaci si osobne myslim ze Yety bude naprosty propadak. Ne ze by to byla spatna myslenka, ale bohuzel prichazi v naprosto nespravnou chvili. Potencialni klientela pro kterou byl urcen tak bude mit uplne jine starosti. :'-( Jinak Skoda mela uz davno zapracovat
v segmentu uzitkovych automobilu, toto opomenuti se ji v soucasnosti muze velmi vymstit a dle omezovani vyroby uz zacalo.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
4. 1. 2009 18:43
Škodovka
A nezapomeňme na škodovku, která si pro nás připravila SuperB combi [odkaz] a také Yety
4. 1. 2009 13:29
Re: Ale tak to většinou bývá ...
Co se týče XJS, tak to je i pro mne jeden z pravých Jaguarů. Design je i po letech úchvatný ze všech úhlů. Jak ve verzi kupé tak i cabrio. Ojetiny stojí doslova pár šupů, ale odrazuje svojí "spolehlivostí". Koukal jsem pod kapotu V12 a svojí složitostí mne doslova odradil.
PS: Kalíšek si určitě dám. ;-)
Krásně nám tu sneží.
Avatar - Hammunasakra
4. 1. 2009 11:11
Re: Ale tak to většinou bývá ...
...že koupě/"pohlcení" konkurenta (nejen v autoprůmyslu) spíše NEznamená koupi za účelem "zrušení" (i když i to se stane), ale "normální" pokračování (bmw v posledních letech koupila rolls, mini a rover; ford koupil jag a volvo a aston ... atd.atp.). Já nemám "těžkou hlavu" ani z momentálně se blížícího prodeje volvo (býť to možná bude nějakému "exotickému" majiteli), možná/třeba to firmě dlouhodobě se finančně "na hraně" potácející nakonec i prospěje .. ostatně to samé si myslím - o "mírně socialistické" struktuře vw - /konkcern/, nové "impulsy", nová "krev" možná trochu "zatuchlý" systém "provětrá" a jen mu "prospěje/pomůže"). Já také "vím" (domnívám se), že se (asi) shodneme, my jen tak "kroužíme" kol/okolo :-)
Já osobně za "nejhorší" momentálně považuji "vlévání" miliard do "mrtvých" amerických automobilek (snad do ford to má smysl). To je HRUBÁ "systémová" chyba a stejně to bude (dle mne) "k ničemu" (a to, že si pro "sociální" podporu někdo létá vlastním tryskáčem je stejné, jako když si pro ní jede mercedesem - ne že by se to nestávalo).
S tím VW "roztáčením peněz" jsem na to upozornila JEN proto, že opravdu "překročili hranici. To bych jim snad prominula i létání za brazilskými prostitutkami a proúčtovávání těhle "výletů" jako služební cesty (přestože to je u lidí jejich příjmů "ubohé"), nicméně ty sumy byly "směšné" proti "chybným" a snad až "zpupným" investicím do oněch "výrazně" prodělečných projektů. To co mne na tom tak "uráží" je opravdu v zásadě jen TEN fakt, že tyto "legrácky" opravdu platí JEN a JEN "normální" kupci/uživatelé fabia HTP apod. - doslova. Že "v reálu" byl po "provalení se" všech (no, toť otázka) "malérů/úletů" potrestán "jen" zástupce odborů v dozorčí radě - toť nechutné (a "socialistické" - z mého pohledu; v tomto směru si šéfstvo vw-koncern buduje "postavení" vedení GM - 20 let "zvorali" na co sahli - no samozřejmě ne vše - a i tak jsou "nedotknutelní" - to se mi NElíbí - to nazývám "socialistickými praktikami"). A opravdu dál na každý prodaný jeden veyron a phaeton se dál "skládají" ti majitelé octavek a golfů a ... což mi vskutku příjde :no:
Vím, že jsem v "pohledu" na auta trošičku "jiná" (to ta "výuka" od "kolébky"), ale já na vzhled až tak moc nedám (jak říkal tatínek: čím luxusnější "kabátek" - exteriér i interiér - tím více se muselo šetřit POD ním ... při stejné ceně u "vzhledově" hezčího/ošklivějšího, lepšího/horšího .. vozu, je "dobrá" šance že technika pod "kabátkem" té "b varianty" bude ... "lepší" - a i když se to do světa zrovna "nekřičí" - většinou to tak i je/bývá). Tím nechci říci, že vzhled mi je "úplně" fuk, ale v praxi se spíše zajímám o interiér a zase ne až tak o "design", ale aby se mi na vše "dobře" sahalo,když si sednu dovnitř a zaklapnu dveře .. moc moc důležitý je "pocit" atp.). Ale shodneme se, já také spíše "konzervativní" a kdysi se mi móóóóć líbila cupka XJS V12 (tedy líbí se mi dodnes) někdy z počátku 90tých let - to pro mne je (a asi navždy zůstane) "klasický" jaguár a i když vím, že to byly jaguáří "problémová" léta a trápila je poruchovost atd, stejně .. TOHLE je ten jediný a "pravý" Jaguár (dle/pro mne).
PS: Na chorůbku doporučuji Coldrex NIght (nebo něco obdobného) kalíšek na noc, budete spát "jako dub" (tak 8 hodin minimálně), ale ráno možná neskáčete z postele jako mraveneček (nebo jak je to v té říkance), ale lépe vám bude
PPS: Tfuj, tfuj - zítra budu v evropě :-(
3. 1. 2009 23:48
Re: Je milé, že ...
Kvantita, kvalita, prodeje, úspěch... Nechci se do toho pouštět znovu. I já vím, co je kvalitní vůz, z těchto pojmů a závěrů mne opravdu zkoušet nemusíte. Na spoustě věci bychom se určitě shodli.

VW bude pohlcen, ale jde jen o formální akt. Vyrábí se dál, plány se nemění. Já z toho těžkou hlavu nemám.

Někde experimenty hradí zákazníci a někde úvěry od bank, co je lepší? Asi víme oba.

K XF: Na tom autě jsou prvky, ze kterých prýští exkluzivita a charizma. Naopak jsou zde také partie, které jsou na tom přesně naopak. Není to vyvážené.
Nějvětší výhrady mám k exteriéru a hlavně přední části. Ta nová maska prostě není Jaguar. Neodkazuje na předchozí modely, nenavazuje na nic. A přitom se nedá říci, že by Jag neměl odkud čerpat. Zbytečně se pustili do hledání nové tváře.
K technice toho moc nenapíšu, auto jsem nejel, tedy tuto stránku nehodnotím. Papírově jde o době odpovídající klasiku.