Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW iX už odhaluje české ceny. Za velké elektrické SUV dáte minimálně dva miliony

David Bureš
Diskuze (113)

Nová technologická vlajková loď BMW vstoupí na trhu na konci roku. Už teď však velké elektrické SUV iX prozrazuje české ceny.

Divize ekologických vozů BMW i vstupuje do nové éry. Letos na trh vstoupí nový člen rodiny, velké SUV BMW iX, prezentované automobilkou jako její nová technologická vlajková loď, a to díky použití té nejmodernější techniky. Už pár měsíců před faktickým příchodem na trh elektroauto o velikosti X5 prozrazuje české ceny.

BMW iX je v době uvedení na trh dostupné ve dvou derivátech. Základem je xDrive40 se základní cenovkou 2.067.000 korun. Pod tímto označením se ukrývá model poháněný dvojicí elektromotorů (jeden u každé nápravy) s výkonem přes 240 kW.

Video se připravuje ...

Využívá přitom baterie s hrubou kapacitou přes 75 kWh, které automobilu umožní dojet bez potřeby dobití více než 400 kilometrů podle metodiky WLTP. Dobití stejnosměrným proudem výkonem 150 kW pak dobije akumulátor z 10 na 80 % jeho kapacity za méně než 40 minut.

Komu by to však nestačilo, je tu ještě xDrive50 se základní cenou 2.480.400 korun. Tento model se přitom neliší jen silnější dvojicí elektromotorů o kombinovaném výkonu více než 370 kW, ale také dalšími komponenty elektrického ústrojí. Baterie totiž v tomto případě mají hrubou kapacitu více než 100 kWh, které zajistí dojezd podle WLTP přes 600 kilometrů. K dispozici je navíc 200kWh nabíjení stejnosměrným proudem, dobití akumulátoru z 10 na 80 % kapacity tudíž rovněž trvá méně než 40 minut.

BMW iX přitom využívá nejnovější, již pátou generaci elektrického ústrojí eDrive. To se vyznačuje nově vyvinutými elektromotory z vlastní dílny BMW, které dosahují účinnosti 93 %. Jiný je jejich princip fungování, buzení rotoru totiž není zajištěno permanentními pevnými magnety, jak bývá zvykem, ale přívodem elektrické energie. To zajišťuje rychlý nástup výkonu, díky okamžité dodávce maximálního točivého momentu, jež je navíc udržován v širokém pásmu otáček. Plusem je i fakt, že se BMW díky tomu při výroby elektromotoru obejde bez vzácných hornin potřebných pro magnetické součásti.

Expanze recyklovaných materiálů

Cílem bylo totiž posunout udržitelnost produkce ještě dál. Ze stejného důvodu se navýšil podíl dílů ze „sekundárního“ hliníku, je tu i čalounění podlahy a koberce ze syntetické příze Econyl vyráběné z recyklovaného nylonového odpadu z rybářských sítí. Recyklovaný materiál tvoří také více než 20 % použitých termoplastů, například spodní část obložení dveří, držáky nárazníku nebo rám předního nárazníku. Celkově je na každém BMW iX je použito celkem přibližně 60 kilogramů recyklovaného plastu.

Boční, zadní a střešní panely jsou mimochodem vyrobeny z karbonem vyztužených plastů (CFRP). Ze stejného materiály vznikly i další komponenty karoserie, tvořící zcela nový skelet Carbon Cage, což je evoluce Carbon Core z aktuální řady 7.

Moderní technika

Moderní jsou ale i další součásti elektrického ústrojí. Gravimetrická hustota energie lithium-iontové baterie byla ve srovnání s baterií předchozí generace zvýšena přibližně o pětinu. Je uložena v hliníkovém obalu v podlaze vozidla a je tak nedílnou součástí karoserie. Chlazená je kapalinou, přičemž při jízdě v nízkých venkovních teplotách je přebytečné teplo generované pohonnou jednotkou používáno k zahřátí vysokonapěťového akumulátoru.

Motory jsou kombinovány s jednostupňovou převodovkou, instalovanou v jednom celku spolu s nimi. Centrálně ovládaný elektrický pohon všech kol je pak propojen s řídicími systémy podvozku a umožňuje extrémně rychlé a přesné dávkování výkonu podle jízdní situace, stavu vozovky a požadavků řidiče.

Jakožto technologická vlajková loď BMW iX používá i další moderní prvky. Jako první model značky využívá novou, osmou generaci multimediálního systému iDrive. Jsou tu i pokročilé jízdní asistenty využívající novou platformu s výpočetním výkonem, který zvládá zpracovat dvacetkrát větší objem dat než systémy dnešních BMW.

David Bureš
Diskuze (113)

Doporučujeme

18. 4. 2021 22:00
Re: porovnani s X5
X5 vypadá jako auto a chtěl bych ho na to mít. Tohle bych nechtěl ani v naftě se spotřebou 4l na 100.
19. 3. 2021 23:00
Nechápu proč okopírovali blatníky Peugeotu 3008,
celek je prostě nechutná slátanina postrádající i náznak elegance. Třeba BMW i3 má design dokonalý - i když vypadá cíleně "jinak", pořád je to jasně rozpoznatelné BMW. I přes proporce je stále elegantní. Toto je pro BMW ostuda.
https://www.autocentrum.pl/ac-file/gallery-photo/5dd32ffe583a0f0f2c53f202/peugeot-3008-i-crossover-2-0-hybrid4-200km-147kw-2012-2016.jpg
19. 3. 2021 19:34
Prajem veľa zdaru
BMW mám rád, tak im prajem aby sa im vydaril väčší nástup do EV a iDrive8 lepšie ako VW.
Ak by bol ten dojazd reálny, tak by to bola konečne celkom slušná alternatíva voči Tesle.
Dizajn novinky ma veľmi neoslovil, ale BMW viackrát prišlo s veľkými zmenami a počet zákaznikov s výnimkou 2020 veľmi pekne rastie.
Tipujem, že veľa ľudí po roku/dvoch zmení názor a zrejme časom aj ja :).

Rovnako ako by som X5 už nechcel s tou pôvodnou maskou, a 7 bola s novou maskou (podľa mňa) posun vpred.
Avatar - elektrikar
19. 3. 2021 16:41
Re: elektromotory z vlastní dílny BMW
To je to poslední co by je trápilo, když třeba celá iX3 se vyrábí jen a pouze v Číně :-[]
19. 3. 2021 15:14
Re: porovnani s X5
omlouvam se, ze jsem na hybrid zapomnel, tak jeste dodatecne nabizim :
290kW v benzinovym hybridu 2.028mil
u me taky favorit