Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225 – Létající koberec citelně prokoukl

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Citroën C5 Aircross se začátkem roku dočkal modernizace, která mu po stránce vzhledu rozhodně prospěla. Jeho komfort zůstal na špičkové úrovni, plug-in hybridní motorizace však má své klady i zápory. Přesto má potenciál oslovit široké spektrum zákazníků.

Design, interiér


Výraznější elegán

Citroën C5 Aircross se v našem testu objevil naposledy v listopadu 2020, kdy kolega Standa Švarc shodou okolností rovněž testovat vrcholnou plug-in hybridní motorizaci s výkonem 225 koní. Od té doby se model dočkal faceliftu představeného začátkem letošního roku, který se dotkl exteriéru i interiéru. Po stránce techniky i finálních dojmů se toho zas tak moc nezměnilo, je to ale špatně? Pojďme se na to podívat.

Modernizovaný Citroën C5 Aircross zaujme již na první pohled svou přídí, která se po mnoha letech odklonila od designu rozdělených světlometů. Na tento trend ale pořád odkazuje alespoň denní svícení, které je rozdělené do dvou vertikálních linií. Opticky je navíc propojují dvě linky s drobnými chromovanými dekory vedené napříč maskou, které navzdory očekávání nejsou podsvícené.

Za zmínku stojí také inovované logo značky, tradičně tvořené dvojicí šípů. Zatímco před faceliftem byly celé šípy chromované a horní navazoval na denní svícení, nově jsou posazeny samostatně a chromované jsou už jen jejich okraje, zatímco středy jsou lakovány černě. Jen před pár dny přitom automobilka představila zcela nové logo navazující na historicky první znak společnosti, se kterým se ale u nových konceptů a modelů začneme ve velkém setkávat až v příštím roce.

Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225 Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225

Ve spodní části přídě si můžeme všimnout nové výplně středu nárazníku a nových bočních nasávacích otvorů, které jsou funkčním prvkem a pomáhají optimalizovat aerodynamiku.

Při pohledu z profilu se toho moc nezměnilo, v případě C5 Aircross to však ani příliš nevadí. Jednoduché boční plochy působí čistě a kromě tradičního plastového lemování podběhů je narušuje snad jen ochranný prvek Airbump nad prahy. Na pohled zajímavé je bohaté boční prosklení a za zmínku stojí i chromovaná lišta ve tvaru písmene C.

Vzadu pak po modernizaci zaujme především nová grafika svítilen, která opět sází na jednodušší vertikální uspořádání. U testovaného vozu pak vidíme nová dvoubarevná 18“ kola Pulsar, obutá do pneumatik o rozměru 225/55 R18, zatímco střešní lišty a zrcátka zdobí černá barva.

Vůz tak po faceliftu vypadá moderněji a možná i lehce důrazněji, rozhodně však neztratil svou francouzskou osobitost a vcelku svérázný přístup k designu. Za mě každopádně příjemný posun kupředu.

Moderna a pohodlí

Kabina dostala v rámci modernizace především nový 10“ dotykový displej infotainmentu, který je teď posazen na palubní desce, zatímco výdechy ventilace s přepracovaným vzhledem se posunuly pod displej. Nová obrazovka by tak měla být více na očích a má řidiči usnadňovat ovládání za jízdy. Automobilka sice do displeje integrovala veškeré důležité ovládání - včetně ventilace - stále nám však zůstala alespoň tlačítka rychlého přístupu, která jsou v podobných případech nedocenitelná.

Drobnou proměnou prošel také středový tunel, který přišel o volič převodovky v podobě joysticku, jenž byl nahrazen menším přepínačem e-Toggle. Zrovna tahle změna mi však v případě plug-in hybridu, dostupného s režimem brzdění silnější rekuperací, přijde spíše ke škodě. Zvolení režimu B zatažením za páku je výrazně snazší a intuitivnější, než nahmatávání drobného tlačítka. Až na drobné přestěhování ovládacích prvků a zvětšení již tak bohatých odkládacích prostor se však nic zásadního nezměnilo.

V kapličce přístrojů je 12,3“ digitální přístrojový štít s poměrně jednoduchou, avšak příjemně přehlednou grafikou, který pracuje svižně a orientace v něm je snadná. Příjemný je také volant se silnějším věncem a masivními ovládacími prvky. Práce s novým infotainmentem je vcelku svižná, potěší navíc jeho slušná grafika, která přispívá k pohodové atmosféře.

Co jsem si na kabině francouzského SUV ale opravdu užíval, byla sedadla. Nová generace sedadel Citroën Advanced Comfort, použitých také v modelech C4 a C5 X, kombinuje pěnu s vysokou hustotou uprostřed sedáku se silnou pěnou o tloušťce 15 mm na povrchu sedáku. Vše navíc korunuje specifické čalounění s atypickým vzorem i použitými materiály.

Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225 Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225

Výsledkem je komfort, který si nezadá s domácím křeslem. I na fotkách je přitom patrné, že pamatováno bylo i na boční vedení opěráku. Cestování je tak skutečně pohodlné a navíc s dostatečnou dávkou jistoty i v zatáčkách, které beztak nebudete mít chuť projíždět zbytečně rychle. Dodejme, že u testovaného vozu ve výbavě Shine, tedy druhé nejvyšší, byla sedadla čalouněna mixem Alcantary a látky s efektem černé kůže. Dojem byl přitom na vysoké úrovni. Ostatně velmi solidně působí i celkové zpracování kabiny.

Zadní sedadla vybavena nastavitelnými opěráky i posuvnými dělenými sedáky s rozsahem 150 mm, nabízejí dostatek komfortu i prostoru. Se svou výškou 183 cm jsem tak neměl problém se pohodlně usadit ani sám za sebe. Zavazadlový prostor pak nabízí standardní objem v rozmezí 460 až 600 litrů (v závislosti na posunu zadních sedadel), po sklopení opěradel se však lze dostat až na 1510 litrů.

Zavazadelník potěší jednoduchými tary a standardně je vybaven dvojitým dnem, díky kterému vzniká po sklopení zadních opěradel téměř rovná ložná plocha. Do prostoru pod podlahou lze navíc snadno ukrýt nabíjecí kabely, které pak nikde nepřekáží. Díky praktickému organizéru se ale jistě najde i více využití. Pokud byste ale toužili po systému hands-free otvírání víka zavazadlového prostoru, kterým byl osazen i testovací vůz, připravte si 15.000 Kč.

Po stránce prostornosti, odkládacích prostor a zejména variability ale nemám Citroënu C5 Aircross příliš co vytknout. Kabina je navíc solidně odhlučněna a díky své koncepci, která může trochu připomínat MPV, se Aircross zdá být kandidátem na vcelku zajímavý rodinný vůz.

Motor, jízdní vlastnosti


Pohoda mu sedne nejvíc

Zatímco design exteriéru a interiéru prošel decentní evolucí, pod kapotou se vlastně nic nezměnilo. Vrcholná motorizace Plug-in hybrid 225 tedy opět kombinuje 1,6litrový turbem přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu 133 kW s nejvyšším točivým momentem 300 N.m a elektromotor o výkonu 81 kW.

Synchronní třífázový elektromotor je integrován do osmistupňové automatické převodovky ë-EAT8 a od motoru spalovacího ho odděluje spojka. Kombinovaný výkon putující pouze na přední kola dosahuje 165 kW (225 k) a 360 Nm točivého momentu, což vozu s pohotovostní hmotností přes 1,8 tuny stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a dosažení nejvyšší rychlosti až 225 km/h.

Baterie s kapacitou 13,2 kW (využitelných je však 11,8 kW), je uložena pod zadní lavicí a podle údajů automobilky by měla zajistit dojezd přes 50 km. Mnohem reálnější je sice dojezd v rozmezí 40-45 kilometrů, nakonec ale vždy závisí především na stylu jízdu, kdy elektromotor zvládne vůz rozpohybovat až do rychlosti 135 km/h.

Konektor k napájení baterie je umístěn na levém zadním blatníku a standardní jednofázová palubní nabíječka umožňuje nabíjení při výkonu 3,7 kWh. Za příplatek 17.000 Kč je však dostupná i výkonnější jednofázová nabíječka, podporující nabíjení při výkonu až 7,4 kW. S dostatečně výkonným zdrojem je tak možné zkrátit čas nabíjení z cca 7 až 8 hodin na zhruba 2 hodiny.

Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225 Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225

Souhra elektrického a spalovacího motoru je vcelku vyladěná a jejich střídání probíhá většinu času tiše a plynule. Přesto se ani C5 Aircross během společného týdne nevyhnul pár zaškubnutím během prudkého přechodu z elektromotoru na motor spalovací.

S nabitou baterií vůz startuje v elektrickém režimu, i v režimu hybridním se pak snaží primárně rozjíždět na elektromotor, zatímco motor spalovací se přidává až po chvíli. Rozjezdy z křižovatek přitom plug-in hybridní C5 Aircross zvládá celkem svižně, což ale u tohoto pohonu není nic zas tak překvapivého. Ve vyšších rychlostech se však dynamika vozu pozvolně ztrácí, stejně jako jinak dobré odhlučnění kabiny, které nakonec poráží rostoucí otáčky spalovacího motoru. Sluší se navíc dodat, že s prázdnou baterií už dynamika ve vyšších rychlostech není zas tak oslnivá, rozhodně se však nemusíte bát svižnějších nájezdů na dálnici ani předjíždění.

Nejlíp však vozu sedí běžné cestovní tempo v mezi zákonných limitů a bez zbytečně prudkých akcelerací, kdy si naplno můžete vychutnat jeho kultivovaný projev. A samozřejmě také komfort jeho podvozku, ke kterému se za chvíli dostaneme.

Ještě předtím se ale sluší zmínit spotřebu, která je u plug-in hybridních vozů mimořádně ošemetným tématem. Vše totiž závisí na ochotě/možnostech nabíjení, jízdním stylu i délce tras. S trochou štěstí a umu totiž můžete C5 Aircross Plug-in hybrid využívat čistě jako elektromobil, tedy s nulovou spotřebou benzinu.  Naopak s vybitou baterií a opravdu svižným tempem není problém pohybovat se například na dálnicích se spotřebou přes 8 l/100 km.  Při objemu nádrže 43 litrů se navíc svižnější tempo podepíše na častějších zastávkách u čerpacích stanic.

V hybridním režimu a s alespoň částečně nabitou baterií se lze na trasách kombinujících město a meziměstské silnice pohybovat se spotřebou v rozmezí 2 – 3 litrů, naopak se zcela vybitou baterií a při podobném (spíše pohodovém) styl jízdy se na stejné trase spotřeba pohybovala okolo 6–6,5 l/100 km. Systém se přitom snaží elektrický režim využívat téměř neustále, takže i po drobném nabití z rekuperace vnímáte, že vůz při nejbližší příležitosti odstaví motor spalovací a jede na motor elektrický.

Komfort na prvním místě

Jak už jsem zmiňoval výše, Citroën C5 Aircross vyloženě svádí k pohodovému stylu jízdy nejen naladěním své pohonné jednotky, ale také projevem svého podvozku, který v plug-in hybridní verzi pracuje s modifikovaným zavěšením McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu.

Hlavním kouzlem jsou však tlumiče s hydraulickými dorazy, které zvládají naprosto perfektně filtrovat nedostatky asfaltu, aniž by trpěla bezpečnost a stabilita při ostřejších manévrech. Skvělé vysvětlení jejich fungování přitom již v minulosti nabídl kolega Standa Švarc, kterého si tu dovolím citovat: „V podstatě se jedná o zdvojený tlumič. Díky tomuto řešení může být hlavní tlumící část naladěna o něco měkčeji, aniž by to bylo v rozporu s bezpečností a ovladatelností vozidla. Při malém zdvihu kol tak pracuje jen primární část tlumiče, sekundární část v podobě hydraulického dorazu se přidává až při ostré jízdě, případně při projetí hlubokého výmolu.“

Tlumiče přitom odvádějí skutečně bravurní práci, což je cítit především na různých nedokonalostech městských silnic. Propadlé kanály, díry v asfaltu, dlažební kostky, zpomalovací prahy – prakticky všechny nerovnosti dokázal podvozek příjemně zpracovat a utlumit. A to nejen pocitově, ale také hlukově.

Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225 Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225

Jízda je tak velmi uvolněná, relaxovaná a plavná, přesto vůz nezradí ani v zatáčkách. Náklony karoserie jsou sice trochu výraznější, stále však nepůsobí nijak nepříjemně nebo snad nebezpečně. Kombinace projevu podvozku a vcelku lehkého řízení každopádně celkem rychle a včas utlumí jakékoliv myšlenky na zbytečně sportovní jízdu. C5 Aircross plug-in hybrid má zcela jiné priority a k jeho cti je třeba uznat, že v oblasti komfortu skutečně hraje první ligu ve své třídě.

Závěr


Závěr

Kultivovaný, prostorný, dostatečně výkonný a především za všech okolností mimořádně pohodlný, zhruba tak by se dal shrnout Citroën C5 Aircross. K jeho cti mu lze navíc přičíst i docela zajímavý vzhled a celkem slušnou spotřebu (v závislosti na tempu a nabíjení). Svižnějším řidičům už ale jeho výkony nemusí úplně stačit, bez nabíjení se navíc podepíšou na vyšším apetitu. Specifický interiér s velmi měkkými sedadly navíc také nemusí být po chuti úplně každému.

Zřejmě největší bolístkou však bude cena. C5 Aircross sice lze pořídit v základu od 675.000 Kč, ovšem s motorizací 1.2 PureTech o výkonu 131 koní a s nejzákladnější výbavou Live Pack. Kdo by ale zatoužil po plug-in hybridu, posouvá se na částku od 1.100.000 Kč za testovanou motorizaci Plug-in hybrid 225, výbava Shine navíc zvýší cenu o dalších 82.000 Kč. K tomu přičtěte pár příplatkových položek a rázem jsme na ceně 1.220.000 Kč. V ceníku testovaného vozu je sice poznamenána ještě sleva 132.000 Kč, díky které by testovaná konfigurace vyšla na 1.088.000 Kč, v oficiálním ceníku už jsme ji ale nenašli. Je tedy otázkou, jak moc na ni lze ještě spoléhat.

V každém případě se mně osobně velice líbí, že se Citroën na rozdíl od většiny konkurentů vykašlal na sportovní ambice (které u SUV až na pár vzácných výjimek prostě nemají smysl) a naplno se rozhodl věnovat důrazu na komfort, který je bez přehánění mimořádný. Nemusí se sice zavděčit každému, osobně jsem však za volantem plug-in hybridního Aircrossu téměř vždy zvolnil a vlastně si i odpočinul.

Nejlevnější verze modelu 675.000 Kč (1.2 PureTech 130 S&S Man6, Live Pack)
Základ s testovaným motorem 1.100.000 Kč (Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8, Feel)
Testovaný vůz bez příplatků 1.182.000 Kč (Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8, Shine)
Testovaný vůz s výbavou 1.220.000 Kč (Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8, Shine)*
*Díky aktuální slevě 132.000 Kč je koncová cena 1.088.000 Kč

Plusy

  • Mimořádně komfortní podvozek a kabina
  • Moderní a elegantní vzhled
  • Přijatelná spotřeba
  • Svižná akcelerace v nízkých rychlostech
  • Bohatá standardní výbava
  • Nabíjecí kabely nezabírají kufr

Minusy

  • Vysoké ceny
  • Omezená velikost nádrže
  • Projev a zrychlení ve vyšších rychlostech  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225
Cena základní sestavy 1 182 000 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová hliníková kola, palubní počítač, přední a zadní parkovací asistent, zadní kameru, tlumiče pérování s progresivními hydraulickými dorazy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních a zadních dveří, elektricky vyhřívaná, ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s integrovanými LED směrovými světly a LED osvětlením boku karoserie, bezklíčový přístup a startování vozu, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, vrstvené akustické čelní sklo, přední Full LED světlomety, přídavná denní světla s LED optikou/LED směrové ukazatele, zadní světla s LED optikou a efektem 3D, s funkcí denního svícení, automatické stěrače s dešťovým senzorem, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, středová klimatizovaná loketní opěrku, dvě 12V zásuvky, USB konektory, automatická dvouzónová klimatizace s funkcí čištění vzduchu, digitální sdružený palubní přístroj s úhlopříčkou 12,3“, navigační systém v češtině s integrovanou mapou, infotainment s 8” dotykovém displejem, rádio AM/FM/DAB, audio se 6 reproduktory, tempomat a omezovač rychlosti, systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, čalounění v kombinaci kůže/látka a další. Kč
Cena testované sestavy 1 220 000 Kč
Výbava testované sestavy Palubní jednofázová nabíječka 7,4 kW (+17.000 Kč), Hands Free ovládání pátých dveří (+5.000 Kč), Paket Drive Assist Plus (+6.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 133 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 3000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 320 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 81 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 165
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Emise CO2: 36
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1510
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1845 / 455
Rozměr pneu: 225/55 R18
Citroën C5 Aircross Shine Plug-in 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1696
c) výška (mm): 1689
d) rozvor (mm): 2730
e) rozchod vpředu (mm): 1601
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 10. 2022 23:09
Odporný interiér
Do mínusu bych dal naprosto odpudivý interiér, nehledě na to, že jde běžně o subjektivní vjem.
Avatar - rohYpnol
1. 10. 2022 10:59
Zbytečný
Jakkoliv není úplně zlý a nijak mě neuráží (krom naprosto zoufalé nabídky motorů), tak nevidím naprosto žádný důvod jej chtít.
Je to SUV. Ale nemá to ani extra krásný design, ani to není nějak prostorné, nemá AWD, nemá použitelné motory, interiér není hodnotný.... prostě nic.
Zadarmo dobrý, ale na Citroen totální slabota :-!
Avatar - rohYpnol
1. 10. 2022 10:55
Re: Te uklidněný hmyzí ksicht už se dá
V zásadě souhlas :'-(
1. 10. 2022 10:31
Re: Te uklidněný hmyzí ksicht už se dá
Chýbajú mu motory, priestor, aerodynamika aj elegancia a pekný dizajn. Posledné dve veci chýbajú skoro všetkým novým autám, nie iba Citroenom.
30. 9. 2022 22:07
Re: Te uklidněný hmyzí ksicht už se dá
Mě nijak nedráždí, ale chybí mu motory - 1.6THP a hlavně 2.0HDI, takže je nekoupitelný… ;-\