Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Land Rover to s vodíkem myslí vážně. Staví vodíkový Defender

David Bureš
Diskuze (5)

Britská automobilka věří, že automobily s vodíkovými palivovými články budou v budoucnu hrát důležitou roli v produktovém mixu.

Elektrický pohon je trend prostupující automobilovým průmyslem. Jenže zatímco většina výrobců sází na bateriové elektromobily, třeba Toyota z dlouhodobého hlediska spíše věří vodíkovým automobilům s palivovými články. I takové modely se začínají rozvíjet, aktuálně na ně začíná klást důraz také britská automobilka Jaguar Land Rover.

„Víme, že vodík má hrát roli v budoucím mixu pohonných jednotek v celém dopravním průmyslu a vedle bateriových elektrických vozidel nabízí další řešení s nulovými výfukovými emisemi pro specifické schopnosti a požadavky vozidel Jaguar Land Rover,“ říká Ralph Clague, vedoucí pro vodík a palivové články v automobilce Jaguar Land Rover. Ta se v následujících letech chce více zaměřit na ekologii, cílem je do roku 2036 dosahovat nulových výfukových emisí.

Britská automobilka se z toho důvodu vodíkovým pohonem také zabývá a aktuálně tak pracuje na vodíkovém prototypu s palivovými články, postaveném na bázi Land Roveru Defender. Automobil má být hotov ještě letos, aby se v následujících měsících mohl začít testovat.Cílem je hlavně zkoumat spotřebu a také terénní vlastnosti takového vozidla, které jsou pro značku Land Rover klíčové.

Prototyp je součástí projektu Zeus zkoumajícího možnosti vodíkového pohonu, který je částečně financován britskou vládou na podporu tohoto bezemisního pohonu. S Jaguar Land Roverem na projektu spolupracují i další subjekty, Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems nebo UKBIC (Britské centrum industrializace baterií).

Vodíkový pohon se v době rozmachu bateriových elektromobilů zdál přehlížený. Mercedes-Benz vývoj takových automobilů ukončil, podobně jim nevěří ani koncern Volkswagen Group. Výjimkou byly jen asijští výrobci, vedle Toyoty také Hyundai a Honda, kteří auta s vodíkovým pohonem už několik let prodávají.

V posledních měsících se ale situace začíná opět obracet. BMW ohlásil vznik malé série SUV X5 s vodíkovým pohonem. Koncern Stellantis pak letos začíná nabízet dodávky s palivovými články, na bázi Opel Vivaro, Citroënu Jumpy a Peugeotu Expert.

Výhodou vodíkového pohonu je totiž mnohem rychlejší tankování vodíku než rychlonabíjení akumulátorů bateriových elektromobilů. Na druhou stranu výroba vodíku není levná a hlavně vodíkových stanic je zatím málo - v Česku teprve otevřou první veřejné čerpačky. Jaguar Land Rover si ale všímá, že jen od roku 2018 se počet vodíkových aut na silnicích takřka zdvojnásobil a že se rychle rozvíjí i síť vodíkových stanic. Podle odhadů tak do roku 2030 bude po celém světě jezdit 10 milionů aut s vodíkovými články, a to už je zajímavý koláč, z něhož by si výrobci rádi ukousli.

David Bureš
Diskuze (5)

Doporučujeme

26. 6. 2021 16:21
Krása
Tak do takového autíčka bych klidně zainvestovala. Vypadá skvěle a ještě je ekologické, to je naprostá bomba! My už jeden elektromobil máme ale není tak krásný. Jezdí s ním hlavně manžel, takže vlastně ani nevím, co je to za značku. Říkáme mu totiž tramvaj. Teď jsem mu do něj koupila super držák na mobil, který jsem sehnala na svém oblíbeném webu: https://www.finecase.cz/…a-pro-telefony/.
16. 6. 2021 15:29
Přibývá jich
... jen od roku 2018 se počet vodíkových aut na silnicích takřka zdvojnásobil...

Jo, k minulým třem přibyly další tři... :-)
16. 6. 2021 09:43
Re: Palivo
:-[] :-[] :-[]
Avatar - SKAY
15. 6. 2021 16:33
Palivo
To bude v podání LR určitě spolehlivý pohonný řetězec.