Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Milovníci Corvetty, pozor! V LA nabízí prodejce rovnou dva zachovalé kousky z devadesátek

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Fusion Motor Company sídlící v Los Angeles má ve své nabídce dva krásné modely Chevrolet Corvette čtvrté generace (C4).

Toto jsou kousky do sbírky, které se jen tak nevidí. Dvě C4 Corvetty ZR1, jedna z roku 1990 a druhá z roku 1994, jsou perfektní akvizicí, ať už jako výstavní vozy do muzea nebo jako sběratelský kousek pro milovníky devadesátek. Fusion Motor Company nyní takovou příležitost nabízí. Oba vozy sdílí stejnou pořizovací cenu - 124.950 USD (2.920.000 Kč). 

Než se vrhneme na konkrétní kousky, povězme si něco o Corvettě čtvrté generace. Ta se vyráběla mezi lety 1983 až 1996. V tomto období, konkrétně v roce 1986, došlo ke spojení mezi General Motors a Group Lotus. Právě tato spolupráce přinesla nejvýkonnější verzi čtvrté generace Corvette s označením ZR1. V kolaboraci s Lotusem se Chevroletu podařilo vytvořit motor s označením LT5 - 5,7 litrový osmiválec s hliníkovým blokem a výslednými 280 kW (375 k). Lotus u modelu ZR1 pomohl nejen se samotným motorem, ale také se přičinil u vývoje brzdícího a řídícího systému. Model ZR1 obdržel tlumiče Bilstein a na celém systému se podílel tehdejší tým Formule 1 Team Lotus. Vyvinutý systém nabízel až šest nastavení tlumení v každém ze tří jízdních režimů - Touring, Sport a Performance. 

Za účelem nejefektivnějšího přenosu výkonu na zadní část vozu byla modelům ZR1 dodána šestistupňová manuální převodovka vyráběná společností ZF. Tato převodovka využívala CAGS (systémově podporovaná volba převodového stupně), která řidiče například nutila přeřazovat v městském provozu na vyšší převodový stupeň.

Video se připravuje ...

Jelikož byla montáž motorů LT5 až příliš komplikovaná, nevyráběly se tradičně v závodech Corvette v Kentucky, ale v Oklahomě u společnosti Mercury Marine, která se specializuje na výrobu lodních motorů a má zkušenosti s hliníkovým obložením, kterým motor LT5 disponuje. Motory byly z velké části sestavovány ručně. Mercury Marine si za svoji výpomoc uzmuli dva motory LT5 pro vlastní účely - jeden z motorů se objevil v Corvette ZR1 vlastněném prezidentem společnosti a druhý našel využití v zakázkovém motorovém člunu “Wette Vette”, kde byl motor přizpůsoben pro lodní využití.

Chevrolet Corvette ZR1 se představil na autosalonu v Ženevě v roce 1989 a v roce následujícím se dostal do prodeje. Od ostatních modelů se odlišoval zejména širší zadní částí vozu, upravenými zadními světly a červeným znakem ZR1. U modelu ZR1 si mohl zákazník navíc vybrat sedm nových barev exteriéru, dostal kožené sportovní sedačky a audiosystém Delco/Bose.

Pro modelový rok 1993 přišel po návrhu Lotusu vyšší výkon 302 kW (405 k), za což se u 5,7l osmiválce zasloužily nové hlavy válce, výfukové sání a ventilové rozvody. Po designové stránce se již model ZR1 výrazně neměnil až do svého ukončení produkce v roce 1995. Za šest let výroby vzniklo 6939 kusů. 

Nyní již pojďme ke konkrétním kouskům. Začneme modelem z roku 1990. Ten má na svém tachometru pouhých 48 kilometrů s tím, že interiér je včetně sedaček a volantu schován pod původní ochrannou fólií. Vůz byl opravdu v podstatě nevyužíván, protože kromě ochranných fólií v interiéru vozu zůstaly původní štítky a visačky z výroby.

Druhý kousek je z roku 1994, takže je již po upgradu motoru LT5, tedy s výkonem 302 kW (405 k). Ani tato Corvette moc nejezdila, jelikož tachometr ukazuje hodnotu 53 kilometrů. Interiér je v naprosto totožném stavu jako model z roku 1990, tedy včetně nepoškozených fólii a původních štítků. 

Oba vozy mají černý lak a kromě jiného designu kol jsou od sebe v podstatě nerozeznatelná. U takové nabídky se přímo nabízí kupec, který si pořídí obě Corvette. Možná by byla škoda, kdyby takto krásné a výkonné vozy zůstaly kdesi v muzeu nebo garáži. Jejich osud však nechejme na budoucím majiteli, který koupí těchto vzácných kousků určitě neprohloupí.

Video se připravuje ...

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Doporučujeme