Nejprve zaspal, teď chce udávat trend. Také Fiat chce prodávat jen elektromobily
Fiat dnes nabízí jediný elektromobil, minihatch 500e. Za devět let však má jeho nabídka čítat už jen elektrovozy.
Elektrifikace je trend dnešní doby, a tak mnohé automobilky v posledních měsících oznámily své elektrické plány pro následující léta. Zatímco některé značky „jen“ chystají široké rozkročení nabídky svých elektromobilů, jiné jsou odvážnější a hodlají své portfolio omezit výhradně na elektrovozy. Mezi ně se nově řadí také Fiat.
„Zkoumání udržitelné mobility pro všechny je našim největším projektem. V letech 2025 až 2030 se naše modelová nabídka stane postupně ryze elektrickou. Pro Fiat to bude zásadní změna,“ oznámil šéf značky Fiat Olivier François. Cílem je přivést na trh elektromobily, které nebudou dražší než vozy se spalovacím motorem, a to spolu s tím, jak budou ceny baterií klesat.
François však už nespecifikoval, zda se plán týká jen evropských trhů, nebo i těch mimoevropských. Zatímco v Evropě je elektromobilita rychle rostoucí trend, třeba v Jižní Americe, která je pro Fiat důležitým odbytištěm, elektrická infrastruktura zatím tak rozvinutá není a elektromobily jsou tam jen marginální záležitostí.
Stejně tak zatím musíme počkat, jak bude rozmach elektrických Fiatů probíhat. Dnes totiž značka prodává jediný osobní elektromobil, novou generaci 500e. Dokonce se mluvilo o tom, že Fiat nástup elektromobility zaspal. Léta prodával jen v nouzi vzniklou 500e primárně určenou pro USA, která kvůli kompromisnímu řešení měla nízký dojezd. Právě přístup k technice elektroaut ostatně byl jedním z důvodů letošního spojení Fiat Chrysler Automobiles se Skupinou PSA.
Po loňském příchodu 500e se každopádně počítá s nástupcem sériové verze konceptu Centoventi v roce 2022, což má být dostupné autíčko ve stylu Pandy. S elektrickým pohonem se pak počítá také u městského SUV, které Fiat bude v příštích letech vyrábět ve své polské továrně Tychy. Právě to má být projekt již využívající architekturu z dílny PSA.
Italský výrobce každopádně hlásá, že se chce zabývat i dalšími problémy spjatými s elektromobilitou, jako je například přístup k nabíjecím stanicím. Fiat hodlá řešit třeba nabíječky v centrech historických měst, což je nejen v domovské Itálii stále problém.
Právě v souvislosti s touto strategíi Fiat přebuduje legendární testovací trať na střeše slavného turínského závodu Lingotto. Nově se z místa má stát zahrada, největší svého druhu. Umístěno tam má být přes 28.000 rostlin.
Fiat je za poslední měsíce už několikátou značkou, která oznámila, že hodlá do budoucna prodávat výhradně vozy s elektrickým pohonem. Právě rok 2030 si jako nejzazší termín pro omezení nabídky na taková auta určily také Volvo nebo Bentley. To Jaguar se chce stát čistě elektrickou značkou už v roce 2025, byť zatím není jasné, zda se tento plán bude týkat také sportovních automobilů.
Evropská divize Fordu pak do konce desetiletí hodlá v Evropě prodávat jen elektroauta v oblasti osobních aut. Mini pak do roku 2030 omezí nabídku na elektrovozy v Evropě, na mimoevropských trzích tak pevně stanovený termín nemá.