TEST Opel Combo 1.5 CDTI vs. Volkswagen Caddy 2.0 TDI – Další úroveň přiblížení
Osobní verze malých dodávek se stále více zakusují do trhu dříve vyhrazeného pro klasická rodinná MPV. K nesmírně praktickým interiérům se navíc v poslední době přidávají také komfortní jízdní vlastnosti.
Dojem, cena, prostor
Donedávna tak populární segment velkoprostorových rodinných MPV je zcela v troskách a posledních pár mohykánů dožívá na okraji zájmu, vytlačují je SUV všech tvarů a velikostí. Jejich částečnou náhradou se ale stávají osobní verze malých dodávek, jejichž průkopníky byly vozy jako Renault Kangoo nebo Citroën Berlingo. Současné generace už mají často blíže k osobáku než pravověrným užitkovým vozům, nabídnou tedy dostatečný komfort a spoustu místa. Přesto není nabídka na našem trhu kdovíjak široká, kromě výše zmíněných se už prodává jen postarší Fiat Doblo a další tři příbuzní francouzského vozu, které nově doplňuje také čtvrtá generace Volkswagenu Caddy.
Ten je stále horkou novinkou, do prodeje se dostal koncem loňského roku a naším testem prošla jedna z jeho vrcholných specifikací. Dnes tu ale máme možnost prohlédnout si kousek z opačného konce ceníku, s dvoulitrovým dieselem TDI o výkonu 75 kW a manuální převodovkou. Proti němu se staví Opel Combo čtvrté generace, který se začal prodávat v roce 2018 a přišel tehdy se zcela novou technikou nového majitele německé značky, skupiny PSA. Také ten má manuální převodovku a vznětovou jednotku o výkonu 75 kW, tentokrát CDTI (BlueHDI) o objemu 1,5 litru.
Složitá historie
Jak caddy, tak combo si prošly ve své historii spoustou změn. Volkswagen začínal jako verze pick-up od golfu, v následující generaci se už ale toto jméno dávalo na Seat Inca, vůz vzniklý přilepením skříňové nástavby k Seatu Ibiza. Ve stejné době jej navíc doplňoval i druhý caddy, který si zase vypůjčil tělo Škody Felicia Pickup. Třetí i současná, čtvrtá generace už však jsou od základu vyvinuté samostatné modely, které pouze sdílejí platformu s osobními vozy. V případě poslední generace jde o MQB Evo, tedy stejnou jako u současného golfu a octavie.
Podobným vývojem si prošlo i combo, které začínalo jako užitková verze kadettu a pak corsy, aby se ve čtvrté generaci stalo překabátěným Fiatem Doblo. S přechodem značky pod skupinu PSA se změna podepsala i na combu, které v roce 2018 dostalo pátou generaci, sdílenou se třemi dalšími sourozenci: Peugeotem Rifter, Citroënem Berlingo a Toyotou Proace City Verso. Kromě výběru mezi skříňovou a osobní variantou zůstává u obou konkurentů také možnost sáhnout po prodloužené karoserii. Combo má ve standardu rozvor 2785 mm a celkovou délku 4403 mm, ve verzi XL se hodnoty zvětšují na 2977 a 4753 mm a kromě toho je u několika specifikací možnost vybrat si variantu se zvýšenou nosností. U caddy se začíná na 2755 a 4500 mm, ve verzi Maxi oba rozměry narostou na 2970 a 4853 mm.
Konzervy
Při pohledu na dvojici nafouklých vozů je rychle jasné, který je tu větší novinkou. S bachratým combem se už v některé z jeho čtyř identit vídáme často, v podání opelu na své německé geny odkazuje tvarem masky a světly, které jej přibližují dalším modelům značky. Ze sourozenců je nejkonzervativnější, sází na jednoduché tvary bez jakýchkoliv výstřelků a má jasně dodávkový charakter. Myslí i na praktické detaily, jako jsou velké plastové chrániče boků na dveřích, které pomáhají šetřit lak.
To caddy nemusí své plechy sdílet s žádnou další značkou, jeho design proto zcela jasně navazuje na zbytek modelové řady. Příď ve stylu menších osobních volkswagenů dobře tají dodávkový charakter a zbytek karoserie pokračuje v jejím minimalistickém konzervativním stylu. Chybějící maska a zvláštní mřížování na nárazníku vytvářejí dojem elektromobilu a spousta lidí se nás opravdu ptala, jestli tohle auto jezdí jen na elektřinu. Velmi moderní tvary pokračují na zádi, kde jsou světla vizuálně protáhnutá černou lištou až po střechu a plynule na ně navazuje velké zadní sklo s nalepeným logem plujícím nad stěračem. A navíc se umí parádně vymódit výraznými barvami, které mu sluší, třeba červená na testovaném kousku. Jen nás překvapuje, že se nesnaží skrýt kolejnici pro vedení bočních posuvných dveří, jako to dělá jeho méně stylový konkurent.
Moderna
Podobné rozdíly jako venku nacházíme i po otevření dveří. Combo se s vysoko posazenou řadicí pákou a jednoduchou ergonomickou palubní deskou z tvrdých plastů stále tváří jako auto na půli cesty mezi dodávkou a osobákem a ve srovnání s volkswagenem působí přece jen o něco laciněji. Proti nekonvenčnímu pojetí interiéru v peugeotu nabídne combo volant běžné velikosti, má také vlastní logiku ovládání menu páčkou pod volantem a úplně jednoduchou, přehlednou grafiku palubních přístrojů. Proti caddy se tady stále dosti spoléhá na mačkání fyzických tlačítek, což oceňujeme zejména v případě klimatizace. Poloha za volantem je také lehce dodávková, auto na nás působí opravdu širokým dojmem.
U novějšího Němce naopak moderna pokročila do té míry, že se přes displej řeší téměř vše a i takové věci jako ovládání světel se zde dělají na lesklé dotykové plošce. Červený vůz v jedné z nižších výbav má pouze základní displej o uhlopříčce 6,5“, který nám ve vertikálním panelu kryjícím pracoviště řidiče přijde trošku nepatřičně malinký. Funguje však překvapivě rychle a má přehlednou grafiku. Onen panel v této verzi také přišel o luxusněji působící a rychle zamatlaný lesklý černý povrch, místo něhož je tu zcela běžný tvrdý plast.
Rozdíl třídy
Pohled do ceníků obou modelů odhaluje podstatné rozdíly. Zatímco opel se základní zážehovou tříválcovou dvanáctistovkou o výkonu 81 kW se nabízí za akční cenu 399.990 Kč, Volkswagen si za nejlevnější caddy, se vznětovým dvoulitrem o výkonu 55 kW, řekne o 519.000 Kč. Podobný rozdíl zůstává, i když porovnáme testované motorizace, tedy diesely o výkonu 75 kW. V takovém případě opel začíná na 439.990 Kč, zatímco volkswagen už na 579.204 Kč. Výbava je o něco vyšší u caddy, už v základu například počítá s poloautomatickou klimatizací a 6,5“ dotykovým displejem multimediálního systému, zatímco combo si musí vystačit pouze s rádiem a manuální klimatizací, základní caddy ale například nemá lakované nárazníky. Za prodlouženou karoserii se u caddy připlácí kolem 70.000 Kč, zatímco u comba dosahuje rozdíl jen 30.000 Kč. U Volkswagenu však auto rovnou dostane také třetí řadu sedaček, která je u Opelu vždy podmíněna příplatkem 20.000 Kč, namontuje je však i do kratší karoserie. Volkswagen se také může pochlubit více možnostmi individualizace, nabízí totiž více příplatkové výbavy napříč verzemi a výbavami, zatímco opel výběr například v základní variantě velmi omezuje.
Konkurence testovaných vozů se omezuje převážně na další tři sourozence Opelu Combo, tedy Peugeot Rifter, Citroën Berlingo a Toyotu Proace City Verso a doplňuje je Ford Tourneo Connect. Nedávno představená nová generace Renaultu Kangoo ani jeho levnější varianta Express zatím ceny nezveřejnily, levná Dacia Dokker naopak nedávno zcela skončila. Jediným dalším konkurentem a zároveň nejlevnějším vozem této kategorie tak zůstává Fiat Doblo druhé generace, tedy už jedenáct let vyráběný vůz. Se základní vznětovou třináctistovkou o výkonu 70 kW vyjde na 359.880 Kč, ve srovnání se dvěma Němci je to však holobyt bez rádia či klimatizace a s nelakovanými nárazníky. Na stejné ceně jako combo začíná také jeho sourozenec Citroën Berlingo. Ve verzi se 75kW patnáctistovkou je už ale Francouz za 429.990 Kč, tedy o 10.000 Kč levnější. A podobně je na tom i Peugeot Rifter, který začíná na 409.000 Kč, 75kW diesel se ale s cenou 435.000 Kč za základní výbavu Active Pack také vejde pod combo.
Pořizovací náklady | Fiat Doblo 1.6 MTJ 77 kW (etalon) | Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW (cenový tip) | Volkswagen Caddy 2.0 TDI, 75 kW |
Základní cena | 368 010 Kč (Base) | 439 990 Kč (Edition) | 579 204 Kč (Caddy) |
Cena verze Světa motorů | 394 110 Kč (SX) | 439 990 Kč (Edition) | 579 204 Kč (Caddy) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Automatická klimatizace | Ne | Ne | Ne |
Bixenony/světlomety LED | Ne | Ne | Ne/30 303 Kč |
Vyhřívání předních/zadních sedadel | 6000 Kč/Ne | Ne/Ne | 14 059 Kč (Zimní paket)/Ne |
Zadní/zadní a přední parkovací senzory | 5500 Kč/Ne | 7000 Kč/Ne | Ne/14 377 Kč |
Litá kola | 8000 Kč | Ne | 18 348 Kč |
Navigace | 14 000 Kč | 20 000 Kč | 34 870 Kč |
Dešťový a světelný senzor | 9000 Kč (paket City) | 4000 Kč | 7467 Kč |
Tempomat | 5000 Kč | Ano | 15 409 Kč |
Bezklíčkové startování | Ne | Ne | 10 406 Kč |
Metalíza | 10 000 Kč | 14 000 Kč | 16 601 Kč |
Porovnání cen | 394 110 Kč (100 %) | 439 990 Kč (o 11 % horší) | 579 204 Kč (o 46 % horší) |
Známka | 1,00 | 1,50 | 3,00 |
Pořadí | 1. | 2. |
Moře místa
Combo vítězí v praktičnosti, odkládacích prostor je tu opravdu spousta. Nezapomíná se ani na řidiče, který dostal užitečnou skříňku přímo nad volantem, ideální na odkládání různých sešitů a dokumentů. A myslí se tu i na nápoje – jak řidič, tak spolujezdec mají své odkládací místo vysoko po stranách palubní desky. Poloha za volantem comba je stále lehce dodávková, auto na nás působí širokým dojmem. Prostoru je vpředu hodně, sedačky jsou vyšší, ale pohodlné. Lehce nás omezuje pouze vystouplá konzola s převodovkou, která tlačí do pravé nohy. Žádný takový problém nemáme vzadu, kde se pohodlně usadí i tři vyšší postavy. Ani prostřední cestující nebude mít potíže s poskládáním nohou, středový tunel tam totiž vůbec nezasahuje.
Téměř totožná situace panuje také v caddy, kde je místa pro posádku vpředu až moc. Klasicky řešený středový tunel s řadicí pákou mezi sedačkami nás nijak neomezuje. Protahuje se ale více dozadu, takže osobě sedící na prostředním, plnohodnotném místě už více zasahuje do prostoru na nohy. S odkládacími místy caddy neplýtvá tolik jako combo, situace je opět podobnější osobáku. Velkou skříňku před spolujezdcem doplňují rozměrné kapsy ve dveřích a menší loketní opěrka. Na vrchu palubní desky je sice podlouhlá odkládací polička, do praktičnosti uzavíratelné skříňky nad volantem comba má ale daleko. Výhodu mají cestující vzadu, kteří také získali velké kapsy ve dveřích.
Klame tělem
Ačkoliv na nás zpočátku díky designu působil caddy jako menší z dvojice, opak je pravdou. Na délku je dokonce o celých 97 mm větší. Částečně se to projevuje v podélném místě pro posádku, které je větší ve volkswagenu, delší je ale i jeho kufr. Což je zřejmé i ze značného rozdílu v udávané kapacitě, která je u comba 597 litrů a u caddy 760. V konfiguraci s pěti sedadly je v caddy 105 cm na délku, zatímco v combu 100, šířka pak v obou totožných 119 cm. Europaleta se tedy ve standardní konfiguraci nevejde ani do jednoho z nich.
Určitou výhodu má caddy v jednoduchém způsobu demontáže zadních sedaček, kde stačí zatáhnout za popruh a sedačky prostě vyjmout. Nejsou ale vůbec lehké, na manipulaci s lavicí nalevo už se proto hodí spíše dvě osoby. Combo si musí vystačit se sklopením, výsledkem je ale také téměř rovná plocha, a především jednodušší operace než ve volkswagenu.
Údaje o testovaných vozidlech | Opel Combo | Volkswagen Caddy |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 166/7 | 173/8 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 109,1/109,7 | 113,5/107 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 24,8/19,4 | 26,8/17,5 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 150,7/152,5 | 151,1/163,9 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 141,3/135 | 138,8/131,1 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 50 x 48/45 x 43 | 50 x 50/48 x 44 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 53x63 | 67x50 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 114 x 121 | 111,9 x 118,6 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 57/188 | 56,5/203 |
Motor, jízda
Klidně předou
Volkswagen i Opel mají pro své rodinné dodávky velmi podobnou nabídku motorů. Benzin hraje v obou případech druhé housle, prioritu mají vznětové jednotky. U caddy je základem stále dvoulitrový čtyřválec TDI o výkonu jen 55 kW, u comba se začíná na 75 kW čtyřválcové patnáctistovky CDTI s filtrem pevných částic a vstřikováním AdBlue. Na opačném konci jsou stále stejně velké motory, výkon ale u caddy narostl na 90 kW a u comba na 96 kilowattů. Druhý jmenovaný má ovšem v nabídce ještě jednu moderní specialitku – jeho osobní i užitková verze jsou totiž dostupné také jako elektromobil s výkonem 100 kW a dojezdem asi 280 kilometrů. Výkonový střed caddy nabízí 75 kW při 2450–4400 otáčkách a 280 Nm při 1500–2500 min-1 a kombinovatelný je výhradně s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Podobně jako všechna moderní TDI je i motor v caddy tichý a kultivovaný. Po nastartování si lehce zabrumlá a po zahřátí se jeho projev ještě ztiší, odhlučnění zde však není na takové úrovni jako v osobních vozech koncernu. Údaje o dynamice z ceníku vytvářejí dojem auta o něco pomalejšího než stejně výkonné combo, při jízdě ale máme opačný dojem. Caddy s šestistupňovým manuálem dokáže prudčeji zrychlovat a podstatně lepší je i pružnost, což se nám následně prokazuje při měření. Z nuly na sto se dostáváme za papírových 13,5 sekundy, zatímco v combu nám to zabere o sekundu déle. Podstatnější je ale rozdíl v pružnosti na 4. rychlostní stupeň. Caddy ke zrychlení z 60 km/h na 80 potřebuje 7,8 sekundy, combo už 9,3.
Combo po nastartování jasně dává najevo přítomnost dieselové jednotky pod kapotou, po zahřátí se ale velmi zklidní. Z letargie se probouzí na 1400 otáčkách a působí, jako by se mu do zrychlování příliš nechtělo. Aby se motor pořádně probudil, je nutné jej vyhánět do vyšších otáček, klidně až po 4600 min-1. I tak je ale jeho dynamika ve vyšších rychlostech slabší, proti volkswagenu má ostatně nevýhodu také v jen pětistupňové převodovce. Šestistupňová je vyhrazena silnější variantě patnáctistovky s výkonem 96 kW. Spotřebu se nám u obou vozů podařilo držet na podobné úrovni. Jak caddy, tak combo nemají problém se mimo město držet kolem 5,5 l/100 km, zatímco ve městě si řeknou průměrně o půl litru až litr více. Na dálnici se projevuje výhoda šestého rychlostního stupně volkswagenu, díky čemuž není problém držet se pod sedmi litry, combo jej naopak o trošku překoná.
Údaje o testovaných vozidlech | Opel Combo 1.5 CDTI | Volkswagen Caddy 2.0 TDI |
Motor, ventilový rozvod | turbodiesel R4, DOHC | turbodiesel R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 | 1948 |
Největší výkon (kW/min-1) | 75/3500 | 75/2450-4400 |
Největší točivý moment (Nm/min-1) | 250/1750 | 280/1500-2500 |
Převodovka | 5° man | 6°man |
Délka x šířka x výška (mm) | 4403 x 1848 x 1841 | 4500 x 1855 x 1823 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2785, 1553/1567 | 2755, -/- |
Standardní pneumatiky | 205/60 R16 | 205/60 R16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1480/819 | 1621/599 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 750/1500 | 750/1500 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 597/2126 | 760/2556 |
Objem nádrže paliva (l) | 50 | 50 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 171 | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,2 | 13,5 |
Emise CO2 (g/km) | 109-111 | 123 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 4,6/3,8/4,1 | 6,0/3,9/4,7 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 9,3 | 7,8 |
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 12,3 | 16,4 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) | 2500 | 2250 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 56,2 | 54,3 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 46,5/85,6/125,1 | 47,2/84,2/124,1 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 | 6,8 |
Uhlazenější
Pokud se v něčem malé osobní dodávky lišily od MPV, byl to komfort jízdy. Se současnými generacemi se ale podstatně zlepšovalo i zde. Combo dostalo vpředu kus modulární platformy EMP2, vzadu už ale využívá starší techniku s osvědčenou nápravou s vlečenými rameny. Rozbitou cestu filtruje přesto na výbornou, kola neodskakují a neozývají se ani rány při přejezdu větších výmolů. Odpružení je ve srovnání s caddy měkčí a v zatáčkách se vůz více naklání, ani nezatížené auto ale neplave a dobře drží stopu. Stále je tedy dostatečně obratné, abychom se s ním nebáli vrhat rychleji do zatáček, přeposilované řízení ale nedělá z takové jízdy zrovna požitek.
Také caddy stojí na nové platformě MQB, vzadu mu ale zůstala klasická tuhá náprava. Podvozek je spíše tužší, takže se auto v zatáčkách příliš nenaklání, drží stopu a přesnost řízení nadále zvyšuje jistotu při průletu zatáčkami. V tomto ohledu je caddy na dohled od osobních aut. Trochu ale ztrácí právě zadní nápravou, která si na nerovnostech nebo retardéru občas neodpustí tvrdší rány. Pohodlným MPV se tedy plně nevyrovná ani jeden z vozů, teď už ale není do jejich jízdních vlastností tak daleko.
Aerodynamický hluk je u obou modelů vyšší než u osobáků, což je dané vyšší stavbou karoserie, více slyšet je také valivý odpor kol. Ani při dálničních rychlostech ale nejde o nic, co by výrazně rušilo pohodu na palubě.
Závěr
Závěr
V současných generacích už malé osobní dodávky dospěly natolik, že i přes konstrukci sdílenou s ryze nákladními verzemi dokážou plně nahradit osobní vůz i při denním soužití bez podstatného omezení komfortu. O kus dále v tomto pokročilo nové caddy, které má sice tužší podvozek než konkurent, v jeho kabině se ale cítíme spíše jako v lehce přerostlém golfu než v osobní dodávce. Combo má výhodu v praktičtějším uspořádání interiéru s více odkládacími místy, v celkové prostornosti ale vítězí caddy, které profituje z delší karoserie. Rozhodujícím momentem při výběru se ale jistě pro mnohé nakonec stane pohled do ceníku, kde srovnatelně motorizované combo začíná o celých 139.214 Kč levněji. Nepůsobí přitom jako výrazně lacinější vozidlo, naopak komfortem jízdy svého novějšího soka místy i překonává a ani výbavou se nenechá zahanbit. Volkswagen si ovšem může svou pozici dobýt kromě větší variability zavazadelníku také více možnostmi konfigurací včetně verze 4x4.
Hodnocení (za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům) | Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW | Volkswagen Caddy 2.0 TDI 75 kW |
DOJEM | ||
Design | 2,00 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 2,00 | 1,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,00 | 1,00 |
Sedadla | 1,00 | 1,00 |
Zavazadelník a variabilita | 1,50 | 1,50 |
Ovládací prvky | 1,50 | 3,00 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,00 | 2,00 |
Pružnost | 2,00 | 1,50 |
Spotřeba | 1,50 | 1,50 |
JÍZDA | ||
Řazení | 2,00 | 1,50 |
Řízení | 1,50 | 1,00 |
Brzdy | 1,00 | 1,00 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,00 |
Jízdní komfort | 1,50 | 2,00 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,57 | 1,46 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
POŘADÍ | 1. Volkswagen Caddy 2.0 TDI 75 kW | 2. Opel Combo 1.5 CDTI 75 kW |
PLUSY | Lepší dynamika | Velmi ergonomický interiér |
Pohledný design | Nízká cena | |
Prostorný interiér | Komfortní podvozek | |
MINUSY | Ovládání přes displej | Pouze 5° převodovka |
Méně odkládacích prostor | Méně možností výbavy | |
Rázy od zadních kol | Omezující konzola převodovky | |
PRŮMĚR CELKEM | 1,46 | 1,57 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 15 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnější kompaktní dodávka s výkonem 75 kW a výbavou dle Světa motorů je Fiat Doblo 1.6 MTJ 77 kW SX za 394.110 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 413.815 Kč. Za cenu od 413.816 Kč do 453.226 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.