Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia vs. VW Golf: Prohlédněte si obě koncernové novinky vedle sebe

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 5. 4. 2020 • 23:18
82
90
Zobrazit náhledy (82)
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Škoda Octavia Combi 2.0 TDI/110 kW DSG Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI Volkswagen Golf 1.5 eTSI

V jeden týden se nám v redakci sešly hned dva nové kompakty. Karosářsky ani motorově k sobě sice nepasují, přesto nám nepřišlo úplně od věci si je ukázat vedle sebe.

V koncernu VW se roztrhl pytel s novými kompakty - Volkswagen Golf, Škoda Octavia, Seat Leon, Audi A3… to je pořádná porce novinek. První dvě už jsme si prohlédli nejen staticky, ale vyzkoušeli je i v provozu. Golf nejprve v rámci mezinárodních jízd v Portugalsku, později i během tradičního redakčního testu. Ve stejný týden jej na zkrácenou zápůjčku doplnila čtvrtá generace Octavie. Zatímco Golf do prodejů zamířil nejprve coby hatchback, Octavia z počátku přijíždí jako kombík.

To ale není jediný rozdíl v našich testovaných exemplářích. Liší se i motorově, spojuje je jen shodný výkon 110 kW. V Golfu tuto sílu obstarává motor 1.5 eTSI, což je nový mild-hybrid se 48V palubní sítí. Nejvyšší výkon je dostupný od pěti do šesti tisíc otáček, maximum točivého momentu 250 newtonmetrů pak od 1500 do 3500 ot/min. To Octavia dorazila s turbodieselem 2.0 TDI Evo - výkon 110 kW je k dispozici od 3000 otáček, nejvyšší hodnota krouťáku činí 360 Nm mezi 1700 a 2750 ot/min. V obou případech se jednotka pojila s dvouspojkovou převodovkou DSG a síla putovala na přední kola.

Začíná to klíčkem

Příbuznost poznáte už díky novému klíčku. Golf i Octavia dostávají shodný, liší se jen logem automobilky. Klíček dal sbohem konvenčním rozděleným tlačítkům a místo toho vsadil na spojenou plochu. Říkáme o něm, že je dotykový, ve skutečnosti se ale tlačítka mačkají jako všude jinde. Nehrozí tedy, že byste vůz odemkli tím, že o klíč omylem zavadíte v kapse. A když si časem zvyknete na jeho tvar a rozmístění tlačítek, odemykat zvládnete i bez jeho vytažení.

Pomocí klíčku můžete u obou vozů stáhnout, nebo naopak vytáhnout čtveřici bočních okének. Tato funkce zůstala zachována a ovládá se stejně jako dřív, tedy podržením tlačítka pro odemknutí, nebo naopak zamknutí.

Revoluční kabiny

Pamatujete, jak jsme si na koncernových autech vždycky pochvalovali, že stačí sednout dovnitř, nastavit sedačku a můžete vyrazit na cestu. Intuitivní ovládání jednotlivých prvků či zobrazení jízdních dat bylo vždy příkladné a se skřípajícími zuby jsme snesli i jemnou digitalizaci, kdy klasická tlačítka po stranách obrazovky multimediálního systému začaly nahrazovat dotykové plochy.

Jenže tomu je podle všeho konec. Golf i Octavia přijíždějí s kabinami, které prošly hotovou revolucí. Zapomeňte na otočné ovladače pro nastavování teploty či klasická tlačítka, jimiž nastavíte vyhřívání sedačky. Teď se všechno ovládá prostřednictvím infotainmentu, pod jehož obrazovkou je nově lišta. Ta slouží pro rychlou změnu teploty či hlasitosti, když se naučíte základní gesta, zvládnete pomocí lišty i zapnout vyhřívání sedačky. Ale jen zapnout, pro intenzitu vyhřívání už zase musíte do systému.

Podrobněji jsme se tomu věnovali v nedávném testu Octavie (a ještě budeme v připravovaném čtení o Golfu), už teď ale můžeme říct, že pověstná koncernová jednoduchost je pryč. Když Machi poprvé skočil do Octavie a odjel testovat, za deset minut se vrátil. Nemohl totiž přijít na tak prostou věc, jakou je vynulování spotřeby. Obrátil se tedy na mě (najednou ti generace Netflix není jen pro srandu, co?), ale ani já si dobu nevěděl rady. Nakonec jsme objevili směsici kroků čítající mačkání knoflíků, točení válečkem a listování menu, kterým jsme na vynulování přišli. Trvalo to asi pět minut. Funkce, u které v předchozích generaci stačilo dlouze podržet jediné tlačítko…

Hlas namísto knoflíků

Když si někdo začne stěžovat na složitost ovládání, kdy ani základní funkce není snadné obsloužit za jízdy, automobilky mají naučenou odpověď - využijte hlasového asistenta! Spíše než plnohodnotná náhrada za tlačítka je to ale zatím jen taková náplast. V Octavii se na Lauru podrobněji zaměříme v plnohodnotném testu, kde na to bude více času. První zkušenost s Golfem ale ukázala, že i v tomto ohledu je co zlepšovat. Systém sice umí reagovat i na povely jako “je mi zima na nohy”, často ale zaváhá, vůbec vás neslyší, nebo žádá zopakování požadavku. Už samotné oslovení “Hej volkswagene” mi přišlo krkolomné a raději jsem upřednostnil tlačítko na volantu.

Když jsme u toho volantu, v Octavii je nově dvouramenný, zatímco Golf zůstal věrný tříramenné klasice. Jde spíše o estetiku, než aby bylo jedno či druhé řešení lepší či praktičtější. Volant v Golfu ale přeci jen v jedné věci lepší je - zachoval si klasická tlačítka, díky kterým je listování v digitálních budících snazší, a třeba i ono nulování spotřeby podstatně jednodušší. Osobně si dovolím vyzdvihnout ještě jednu věc, která mně potěšila - zachování volantu s úzkým věncem, který je pro golfy posledních let typický.

Kvalitou jsou kabiny na více méně stejné úrovni. V obou případech dostáváme měkčené výplně dveří vpředu, ale tvrdé plasty vzadu. Celkový dojem není špatný, kazí jej ale některé laciné detaily, například nevzhledný plast na středové konzole kolem voliče samočinné převodovky. Přeskakovali jsme s Martinem z auta do auta a shodli jsme se, že prostoru je ve srovnání s předchůdcem (centimetr sem, centimetr tam) zhruba stejně. To jsme si ostatně měřící technikou ověřili už při prvních statických dojmech. Jen Martin je větší čahoun a v Golfu si stěžoval na stísněný prostor pro pravou nohu. Aby se poskládal, musel si ji opřít o ten tvrdý středový tunel.

Shodná technika, výhoda pro Golf

Motorovou paletu asi nemá smysl opět omílat, pro Golf i Octavii jsme se jí věnovali již nesčetněkrát. Kapoty tedy pro tentokrát necháme zavřené (mimochodem, Octavia dostává plynokapalinovou vzpěru, zatímco Golf ne, byť v předchozí generaci ji uměl) a zaměříme se na podvozky. Tady se totiž Golf díky jedné maličkosti dostává do značné výhody.

V souvislosti s podvozkem nových koncernových kompaktů se často hovoří o výkonnostní hranici 110 kW. Slabší verze mají jednodušší zadní nápravu s torzní tyčí, silnější pak víceprvek. Jenže… Zatímco Octavia sofistikovanější řešení dostává až ve verzích nad 110 kW (tedy 111 kW a více), Golf jej má už pro motory se 110 kW včetně. Může se to zdát jako nepatrný detail, jenže hned dvě klíčové motorizace koncernu - 1.5 (e)TSI a 2.0 TDI Evo - jsou naladěny na rovných 110 kW. Když tedy objednáte do flotily Octavii a Golf se stejným motorem, ve volkswagenu dostanete lepší řešení.

Takže zatímco zkoušený Golf měl víceprvek, Octavia torzní tyč. Nebyl to ale jediný rozdíl. Volkswagen obouval sedmnáctipalcová kola, škodovka o palec větší. Boleslavská novinka byla navíc vybavena příplatkovým adaptivním podvozkem, zatímco Golf měl klasické tlumiče. Výsledek? Kolem Strahova jsme si v obou autech projeli pár nepěkných cest. Pravdou je, že Golf zanechal výrazně lepší dojem. Na rozbitých úsecích tolik neuskakoval, byl tužší, ale ne vyloženě prkenný, na kostkách zase přesvědčil o něco lepším odhlučněním. Tolik první dojmy. Neberme to ale jako bernou minci. Rozdílná karoserie, rozměr kol i podvozek jistě udělají svoje. Uvidíme, až vedle sebe postavíme plnohodnotné konkurenty.

Test Octavie s motorem 2.0 TDI Evo již na Auto.cz vyšel. Ještě jednou si ale dovolujeme připomenout, že spíše než o klasický test šlo o sbírání prvních jízdních dojmů, jakousi náhradu za zrušené mezinárodní jízdy. Auto jsme měli půjčené jen na jeden den a na plnohodnotné zhodnocení si ještě počkáme. To Golf nám byl parťákem celý týden a na jeho test se můžete těšit co nevidět!

Která z těchto dvou novinek je vám sympatičtější?
  • Škoda Octavia
    59%
  • VW Golf
    41%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 748 čtenářů.

Související články

Témata
Avatar - Emel
6. 4. 2020 19:36
Re: pekne vizualne porovnanie
Leon možná... ale jedině krátký, tam dejme tomu. Kombík se mi ale nelíbí, tam to naopak vidím jako krok zpět (na druhou stranu, s bonusem většího prostoru).

Octavia je složitější... oproti původní Octavii 3 je to krok vpřed, mnohem propracovanější design (hlavně v základu) za cenu drobné ztráty přirozené elegance (hlavně v kombíku). Když to srovnám s čtyřočkem, tak je to pro mě krok vpřed bez výhrad, protože čtyřočko nemělo ani tu přirozenou eleganci.
Avatar - rohYpnol
6. 4. 2020 18:45
Srovnání minulé a předminulé generace Golfu
Golf VII vs. Golf VI
Příspěvek od fkabl » 24.08.2017 11:05

Jou to už skoro 3 měsíce, co v rodině používáme společně Golf VII Variant Maraton Edition po FL a Golf VI Variant Highline + zimní paket (už půjde brzy do světa). Už mám nějakou zkušenost a možnost srovnání. Kromě radosti z modernějšího a novějšího auta jsou však věci, které zlepšením a posunem úplně nejsou. Alespoň podle mě. Tady jsou moje postřehy:

- VI. měl zamykatelnou schránku spolujezdce X VII. ji nemá (mně to nevadí, já ji nezamykal, ale někomu to vadit může)
- VI. měl silnější (tlustější) průměr volantu a lépe se držel X VII. tenší věnec a provedení piano black, které se špiní a upatlává a není moc praktické
- VI. měl sportovní sedadla (provedení s alcantarou), která měla lepší vedení a držení v zatáčkách, celkově nebyla sedadla tak tvrdá, měla poctivější polstrování X VII. sedadla Ergoactiv s alcantarou, variabilnější, ale tvrdší, horší polstrování a držení v zatáčkách, lépe se do nich nastupuje a vystupuje. Celkově lepší než základní sedadla v GVI., ale horší než sportovní. Ve sportovních sedačkách GVII. jsem neseděl, nemohu srovnat
- VI. měl držák nápojů pro zadní sedadla výklopný ve středové opěrce – schránce předních sedadel, pod průduchy vzduchu X VII. ve výklopné opěrce rukou zadních sedadel, což je nevyužitelné, pokud někdo sedí uprostřed nebo tam vezete zavazadlo a opěrku nemůžete sklopit. A když něco vylijete, tak si polijete čalounění opěrky i sedadla, dříve jen podlahu
- VI. měl kvalitnější a lepší zvuk rádia nebo reproduktorů, částečně je to jejich kvalitou a částečně umístěním, jelikož hlavní repro pro přední sedadla bylo ve dveřích více vzadu (vedle zadku řidiče a spolujezdce) a tím dávalo více pocitu prostorovosti zvuku, zatímco v VII. jsou v přední části předních dveří u nohou řidiče a spolujezdce
- VI. měl přední 12V zásuvku podsvícenou a ve schránce pod palubní deskou (jako je v VII. USB a AUX), VII. ji podsvícenou nemá a je před středovou schránkou, což je sice kratší cesta pro kabely k zadním sedadlům (mohou ale využít zásuvku z kufru), ale delší na palubní desku a čelní sklo, navíc kolem řadící páky
- VI. měl kontrolky (svítící dílky) intenzity foukání automatické klimatizace lépe čitelné a viditelné než v VII. (ale není to nic hrozného a podstatného)
- VI. měl lepší ergonomii ovladačů oken na dveřích řidiče X VII. má dveře zase pohlednější
- VI. nešetřil na materiálech v interiéru, více měkčených plastů na palubce, zadních dveřích X VII. více tvrdých plastů
- VI. poctivé textilní čalounění po celém stropě i všech sloupcích X VII. na B a C sloupcích a kufru pouze laciné plastové imitace
- VI. měl mezi zadními sedadly a dveřmi textilní, čalouněné a měkčené přechody (vedou po nich bezp. pásy) X VII. přechody pouze celé plastové a tvrdé
- VI. měl po otevření předních dveří plastové černé krytky hlaviček šroubů X VII. šetří i na této hakéřové položce a nechává šrouby být do očí
- VI. měl jinou aretaci dveří ve 3 pevných polohách X VII. má pevné 2 (první se skoro nedá vysednout a na druhou je na parkovišti zase málo místa) a mezi nimi by dveře měly držet kdekoliv, což je pravda, ale bohužel jen na rovince, a když nefouká
- VI. měl plnohodnotnou rezervu X VII. jen dojezdové kolo
- VI. měl ve variabilní podlaze nad prostorem rezervy originál vyjímatelné praktické plato, rozdělující prostor pod podlahou na 2 úložné prostory X VII. se šetřilo a nesmyslně plato chybí (přehodil jsem ho z VI. a po drobné úpravě tam sedí)
- skutečná velikost kufru byla v VI. o chloupek větší než v VII. na ložné ploše jen cca 1 cm, ale ve výšce po zataženou roletku kufru už cca 3 cm. Zjistil jsem to proto, že jsem musel upravovat protiskluzovou gumu z podlahy kufru VI. a na výšku se mi najednou do VII. nevešel pod roletku chladící box. Papírově je však kufr VII. o více než 100 L větší, protože nově VW počítá, stejně jako už dříve Škodovka, i prostor pro rezervu atd. Takže metodika měření.
Avatar - rohYpnol
6. 4. 2020 17:44
Re: Golf 8 je model, který je zabíjen technologiemi
U mě i-cockpit je úplně v pohodě. Nic z toho mi nevadí (snad kromě otáčkoměru naopak). Ale dotekové ovládání i klimy už má i VAG, takže francouzi opět předběhli dobu :-[]
Avatar - rohYpnol
6. 4. 2020 17:42
Re: Body sbírá Octavia
diky :yes:
Avatar - rohYpnol
6. 4. 2020 17:42
Re: Všiml jsem si správně?
:D jo takhle...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku