Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Outback 2.5i (124 kW) – Výtečné auto, až na jednu věc

David Bureš David Bureš 21. 7. 2021 • 03:23
45
157
Zobrazit náhledy (45)
Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW)

Populární Subaru Outback na český trh přijíždí v nové generaci. Cizelovaná koncepce zvýšeného kombíku se pořád ukazuje jako výtečná, jednu zásadní chybu ale toto jinak skvělé auto má.

Design, interiér


Zvýšené kombíky s oplastovanou karoserií jsou odpovědí pro všechny zájemce, kteří chtějí auto do lehčího terénu a zároveň nechtějí vysoké SUV. Dnes takové auto nabízí kde kdo, léta je s touto koncepcí spojeno Audi nebo Volvo. Skutečným průkopníkem je ale Subaru, které jej poprvé nabídlo už v roce 1995. Letos tak na evropský trh přichází už jeho šestá generace.

Kombi do terénu střední třídy od Subaru léta známe jako Outback, původně se ale takový vůz jmenoval Legacy Outback, podle výchozího sedanu, z něhož byl technicky odvozen.V době premiéry se mimochodem prezentoval jako první sportovně užitkové kombi na světě. K osamostatnění v rámci nabídky došlo až na začátku milénia. Tehdy mimochodem vedle kombíku existoval v USA i oplastovaný sedan, který však časem z nabídky kvůli nízkému zájmu vypadl.

To kombi se ukázalo jako populární, a tak existuje dodnes jako zajímavá alternativa k SUV. Aktuální šestá generace se přitom představila již v roce 2019, do Evropy ale míří se zpožděním, jak už je u Subaru zvykem, což tentokrát ovlivnila i situace kolem pandemie koronaviru a nedostatku čipů. Nadále je Outback odvozen od sedanu Legacy, který se však na evropské trhy nedováží. 

Povědomý, ale s ostřejšími rysy

Design vozu využívá motivů současného stylistického směru Subaru "dynamický a solidní", srovnání s předchůdcem však odhaluje přímou návaznost tvarů na minulou generaci. Tentokrát se však vsadilo na výraznější oplastování a ostřejší hrany, což je znatelné primárně na šestiúhelníkové masce chladiče nebo hlavních světlometech. Ty jsou mimochodem standardně bi-LED s funkcí natáčení. Rozdílem je i posunutí čelního skla více vpřed. Právě podoba s minulou generací přispívá k nadčasovosti tvarů a reaguje na jistou konzervativnost klientely značky.

Opět přitom nechybí tradiční prvky zdůrazňující terénní schopnosti auta, ať už oplastovaná spodní část karoserie nebo výrazné střešní ližiny. Ty jsou v případě zkoušené verze Field pevné, s integrovanými háčky. Za jízdy mají nosnost 100 kg. Ostatní deriváty pak sice využívají ližiny s integrovanými výklopnými příčníky, nosnost ale v jejich případě činí 67,5 kg.

Co se pak týče rozměrů, tak si Outback uchoval rozvor 2.745 mm, díky novým nárazníkům se však mezigeneračně natáhl o 50 mm na výsledných 4.870 mm. Nový Outback je také o 35 mm širší než minulá generace. Velikostně tedy nadále spadá mezi vozy střední třídy.

Velký displej a pěkné materiály

Zatímco exteriér nového Outbacku má jasnou návaznost na předchůdce, interiér se významně proměnil. Ústředním prvkem je nový multimediální systém s vertikálně orientovanou dotykovou obrazovkou o úctyhodné úhlopříčce 11,6", která tak zabírá prakticky celý středový panel. Většina ovládacích prvků se soustředila právě do infotainmentu, třeba klimatizace si ale uchovává klasická tlačítka pro nastavení teploty - byť ji lze upravit i přes dotykovou obrazovku.

Právě velký displej znamená, že je dobře po ruce a jednotlivé ikony systému jsou pěkně velké, a tak je snadné se do nich trefit. Logika zobrazení přitom počítá s třemi úrovněmi - horní je určena pro jízdní údaje, středová pro hlavní funkce infotainmentu a spodní je vyhrazena klimatizaci.

I díky tomu se mně se systémem dobře pracovalo, reakce infotainmentu jsou rychlé, funkcí je tu hodně (včetně Apple CarPlay a Android Auto). Použitá grafika nicméně pořád nepatří mezi to nejmodernější. A vadila mně zdvojená nutnost vypínání asistenta pro jízdu v pruzích - jak aktivního asistenta pro jízdu v pruzích, tak upozornění na vyjetí z pruhu. Bez toho vůz pořád varuje před přejetím vodorovného značení.

Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW)

Navigace TomTom je pak mimochodem ta samá jako v dnešních vozech SsangYong, jen s českou lokalizací, včetně dobře fungujícího hlasového ovládání. Použité materiály jsou na vysoké úrovni, stejně jako zpracování. Jednoduchý přístrojový štít s analogovými budíky pak už v dnešní době není žádný technický zázrak, jeho plusem je však přehlednost.

Výhodou je i široká výbava už v základní verzi. Za 1.085.000 korun dostanete i takové prvky jako aktivní bi-LED světlomety, diodové mlhovky, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, osm airbagů, bezklíčový vstup nebo vyhřívání volantu a předních i zadních sedadel. Testované provedení Field s cenovkou 1.170.000 Kč má pak speciální vodu odpudivé čalounění z materiálu StarTex, navigaci nebo bezdotykové elektrické ovládání víka zavazadelníku.

Místa na zadních sedadlech je i díky zvětšení karoserie více než dostatek. Při výšce 185 cm mám při usazení se za sebe velkorysou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Sedák je navíc vysoko ukotvený, a tak poctivě podpírá stehna. I vpředu pak pocítíte rozšířenou kabinu.

Pochvalu zaslouží rovněž zavazadelník s udávaným objemem 561 litrů. Nechybí mu praktické háčky nebo gumová podlaha, v rámci mezigenerační změny se navíc prodloužil a nakládací otvor rozšířil. Je dlouhý 108 cm, mezi podběhy široký 110 cm a pod plato 48 cm vysoký. Nakládací hrana leží ve výšce 72 cm nad vozovkou. Novinkou je i bezdotykové otevírání víka, jehož senzor není jako tradičně umístěn na podvozku pro "kopnutí", ale u znaku výrobce na pátých dveřích pro snazší pohyb paží.

Motor, jízdní vlastnosti


Jedinou možností dvou a půl litr

Doba, kdy Subaru Outback nabízelo vznětový motor nebo snad šestiválec jsou už dnes bohužel pryč. Evropská nabídka se totiž kvůli zdejším emisním normám omezuje výhradně na benzinový čtyřválec s protiběžnými písty o objemu 2,5 litru. Šestiválec už ale nemusíme závidět ani Američanům, v Severní Americe je alternativou k atmosférickému dvou a půl litru jen turbodmychadlem přeplňovaná dva čtyřka.

Podélně uložený motor typu boxer s interním označením FB25 byl proti agregátu v minulém Outbacku zásadně přepracován, přibližně 90 % dílů bylo změněno. Novinkou je vyšší kompresní poměr (12:1), stejně jako nové řízení teploty pro rychlejší zahřívání a s tím spojené snížení spotřeby v nízkých teplotách a rychlejší zahřívání kabiny. Kvůli emisním normám pak atmosférickému motoru s protiběžnými písty a přímým vícebodovým vstřikováním nechybí filtr pevných částic.

Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW)

Nový čtyřválec v této podobě v jiném modelu značky na evropském trhu dnes nenajdeme, obdobně velké SUV Forester je totiž nabízeno výhradně ve formě hybridu s dvoulitrem pod kapotou. Outback se proti tomu bez elektrifikace obejde. Výkon 124 kW pak není na papíře špatný, oproti předchůdci je však o pět kilowattů nižší. Konstruktéři se totiž raději zaměřili na zvýšení točivého momentu, který vzrostl z 235 N.m na výsledných 252 N.m.

V podmínkách dnešního trhu se ale rychle ukazuje, že dynamika takového ústrojí je jen průměrná. Ve městě je ještě všechno v pořádku, Outback zůstává dostatečně mrštný a agilní, při nájezdu na dálnici však atmosférický motor plně projeví svou silovou slabinu. Akcelerace je zkrátka průměrná, bez vysoko vytočeného motoru se alespoň nějakého elánu zkrátka nedočkáte. V dnešní době už jednoduše není běžné, abyste v dálničním stoupání museli agregát vytočit k 3500 otáčkám, když chcete aspoň trochu zrychlit.

Přitom jinak je to velice kultivovaný motor s perfektním odhlučněním. Pochvalu zaslouží rovněž variátorová převodovka Lineartronic, která je jedinou možností, jak je u Subaru ostatně dnes už zvykem. Jde o její novou generaci s inovovaným hydraulickým systémem se sníženou viskozitou oleje a rozšířeným rozsahem převodových poměrů tak, aby odpovídal osmistupňovému automatu. Povedlo se ji přitom skvěle naladit. Motor se do vysokých otáček dostane opravdu jen, když je to potřeba, při akceleraci navíc "řadí" pro lepší pocit. Vcelku rychlé je i manuální řazení s osmi stupni. Na dálnici pak motor v závislosti na okolním terénu točí nějakých 2000 až 2500 otáček při 140km/h rychlosti.

Nevýhodou agregátu je rovněž vyšší apetit. Často jsem totiž překonával devítilitrovou hranici a blížil se k té desetilitrové, a to třeba při pohybu ve městě. Na druhou stranu je jednotka vcelku náchylná na zvolené tempo, a tak se s lehkou nohou dalo jezdit i za sedm. Na dálnici si pak vůz při volné dopravě řekl kolem 8 l/100 km. Dlouhodobý průměr 8,8 l/100 km však hovoří za vše.

Výtečný společník

Vedle slabého motoru si při jízdě ještě okamžitě uvědomíte ještě jedné vlastnosti nového Outbacku, a to skvěle naladěného podvozku. Jestli v Subaru něco nezapomněli, je to právě nastavení vozu.

Outback podobně jako ostatní dnešní vozy značky využívá základ v podobě podvozkové platformy SGP (Subaru Global Platform), se vzpěrami McPherson vpředu a lichoběžníkovou nápravou vzadu. U té se dále zapracovalo na tuhosti (+70 % torzní tuhost, dokonce + 90 % boční ohybová tuhost), což s optimalizovaným umístěním tlumicích a izolačních materiálů a vyšším zdvihem odpružení dále vylepšilo komfort.

Ten je opravdu na jedničku s hvězdičkou, když Outback s ladností překonává snad veškeré možné nástrahy českých silnic. Karoserie se přitom navzdory vyšší stavbě zvýšeného kombíku prakticky nenaklání, auto zůstává stabilní a skvěle ovladatelné. Jistotě pomáhá také jako již tradičně standardně dodávaný pohon všech kol, s aktivním vektorováním točivého momentu.

Od kol se ani na větších nerovnostech neozývají nějaké rány, plusem je též již zmíněné perfektní odhlučnění motoru. Na dálnici nicméně kolem 140 km/h uslyšíte jemný šum kolem vysokých střešních ližin.

Subaru Outback 2.5i (124 kW) Subaru Outback 2.5i (124 kW)

Plusem pak zůstává fakt, že Outback není nějakým drsným horalem jen naoko. Proti americké specifikaci je sice světlost 213 mm o sedm milimetrů nižší, mezigeneračně se ale zvýšila o 13 mm. Nájezdové úhly tak činí 19,7° vpředu a 22,4°vzadu, přechodový má hodnotu 21°. Dnes už samozřejmostí jsou takové "fíčury" jako systém pro sjíždění kopců nebo možnost změny nastavení fungování čtyřkolky podle povrchu. I nadále tak Outback bez zadýchání zvládá i jízdu mimo zpevněnou vozovku.

Závěr


Závěr

Subaru Outback v nové generaci sází na silných stránkách předchůdců, které tomuto modelu vynesly v uplynulých letech slávu. V praxi se totiž opět dokazuje, že tenhle zvýšený kombík projede více jak kdejaké SUV. Je to opravdu povedené auto, pohodlné, prostorné a se skvělým podvozkem, kombinujícím jak bezchybnou jistotu, tak komfortní odpružení.  Na něm je bez diskuze znát, že se přizpůsoboval i silnějšímu motoru, který v Evropě dostupný není. Navíc je Outback vlastně za rozumnou cenu, už v základu máte bohatou výbavu.

Dojem tak jedině kazí motor, atmosférická dva pětka je zkrátka slabá, což se plně projeví při jízdě na dálnici, navíc nijak úsporná, když spotřeba pravidelně překonávala devítilitrovou hranici.

Nejlevnější verze modelu 1.085.000 Kč (2.5i/124 kW Active ES)
Základ s testovaným motorem 1.085.000 Kč (2.5i/124 kW Active ES)
Testovaný vůz bez příplatků 1.170.000 Kč (2.5i/124 kW Field ES)
Testovaný vůz s výbavou 1.182.000 Kč (2.5i/124 kW Field ES)

Plusy

  • Vynikající naladění podvozku
  • Bohatá výbava už v základu
  • Prostorná kabina
  • Schopnosti mimo zpevněné cesty

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Vysoká spotřeba paliva
  • Základní výbava
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Subaru Outback 2.5i Boxer DOHC (124 kW) Lineartronic AWD
Cena základní sestavy 1 170 000 Kč
Výbava základní sestavy Aktivní natáčecí bi-LED světlomety, LED mlhovky, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 18“ kola z lehkých slitin, střešní ližiny, čalounění vodou odpudivým materiálem StarTex, kožený volant, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, elektricky ovládaná okna, bezklíčový vstup, možnost přístupu do vozu pomocí PIN, bezdotykové, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný multifunkční volant, vyhřívání předních a zadních sedadel, multimediální systém s 11,6“ obrazovkou, funkcemi Android Auto a Apple CarPlay a navigací, adaptivní tempomat, hliníkové pedály, aktivní udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvých úhlů, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, osm airbagů, zadní parkovací kamera, dojezdová opravná sada na pneumatiky. Kč
Cena testované sestavy 1 182 000 Kč
Výbava testované sestavy Lak (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 124 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.6
Emise CO2: 193
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 561 / 1822
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1646 / 479
Rozměr pneu: 225/60 R18
Subaru Outback 2.5i Boxer DOHC (124 kW) Lineartronic AWD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
2. 8. 2021 16:46
Re: Zvýšený kombík vs SUV
Kombinace hlouposti a důležitosti/arogance bývá nepříjemná...
Napsal jsem ti jasně, že mám praktické srovnání s A6 all vs Q7, takže karty jsem dal na stůl. Tys naopak doteď (kromě důležitých keců) nenapsal, s jakým konkrétním kombi vs jakým konkrétním SUV máš osobní zkušenost/porovnání.
Po nesmyslné argumentaci céčkovým kombi. teď ještě vytáhneš dvojčata (čím překvapíš příště, paterčaty)? Proč si to nenapsal hned...?
S jakým jiným SUV od Audi bys asi tak chtěl A6 allroad srovnávat? Místo Q7 si klidně dosaď Cayenne, Touareg apod.
Mimochodem rozdíl délek není u aktuálních modelů Audi (A6 all/Q7) 13 cm, ale 11,2 cm, viz audi.de.
Mám A6 allroad dodnes (takže to není žádná obhajoba vlastní garáže) a jeho jednoznačně největší slabinou je (ne)využitelnost zavazadlového prostoru, který má sice spoustu papírových litrů prostoru, ale k vůli velmi malé výšce (po roletu), a "položenému" prosklení pátých dveří, tam nic moc velkého nevleze, na rozdíl od větších SUV, kde je na výšku nesrovnatelně více prostoru a páté dveře jsou více kolmé.
Vozil jsem v autech kočárky (normální, pro jedno! dítě) značek Inglesina, Chiccho, Teutonia..., poslední byl Stokke.
Pod roletu se mi kočár nikdy nevlezl "na sebe", vždycky jsem musel dát boudu vedle podvozku a tím pádem mi zabral skoro celou plochu kufru. Přitom i do krátkého fwd Golfu (GTI) se mi normálně vešel na sebe pod plato. Takže pokud tady šermuješ nějakým kompaktním fwd kombi a srovnáváš to s kompaktním awd SUV, je to jiný příběh, než s Outbackem, nebo allroadem. No a s těmi dvojčaty si tomu zase nasadil další korunu.
Avatar - Mikesus
31. 7. 2021 14:47
Re: Zvýšený kombík vs SUV
Takze přiznáváš, že SUV musí být o číslo větší, aby to odvezlo. Aspon jsme se shodli.velikost C segmentu kombiku se vyrovná D segment SUV, D segmentu kombiku se vyrovná SUV E segmentu atd.
https://www.carsized.com/…udi-q7-2015-suv/
Ještě aby nezvládla Q7 mít stejnou nebo o chlup lepší přepravní kapacita kdyz je o 13cm delší.
Myslel jsem, ze píšeš vždy o věcech, kterým rozumíš, nebo si měl možnost vyzkoušet. Kdyz se mi narodili dvojčata a jezdil jsem od showroomu k showroomu a beznadějně hledal auto, kam bych ten kočárek s dalšími věcmi dostal, měl jsem se místo toho zeptat tebe. Ušetřil bych spoustu času a ve vyslekdu i paliva, protoze bych s dětmi nikam jezdit nemohl, neboť by se mi tam věci ani nevešly. Nebo by mi padali při jakémkoliv brzdění na děcka vzadu.
Tak nám pověz, s čím máš zkusenosti s nákladním kočárku a jakého kočárku.
Avatar - white label
26. 7. 2021 02:12
Re: Zvýšený kombík vs SUV
Mikesus 24.7. 21:44
Reaguji tímto i na tvou sebevědomě přitroublou SZ:

Zjevně máš (mimo jiné) nějakou utkvělou představu, že jsi jediný na světě, kdo má zkušenosti s přepravou kočárků a podobných věcí v autě.
Nejdřív píšeš v obecné rovině a nakonec komicky vytáhneš Céčkové kombi a ještě se u toho trapně naparuješ. Jednak Outback (pod kterým je diskuse) má k C segmentu zatraceně daleko a už Dinar psal logicky a jasně o srovnání awd kombi/crossoveru vyšší střední!, s SUV vyšší střední třídy. Já jsem se k němu přidal s tím, že jsem uvedl jasný konkrétní příklad: A6 allroad vs Q7.
A ty do toho nakonec začneš mávat s céčkovým kombi vs kompaktní SUV. Prostě mimo mísu. Většina kompaktních kombi má fwd, takže handicap nízkého kufru (viz awd kombi) odpadá a většina kompaktních SUV má zase kufr velmi krátký, takže jeho výška nedokáže eliminovat rozdíl délky ložné plochy! Ale proč bych měl zrovna pod Outbackem řešit srovnání kompaktního kombi s nějakým kompaktním SUV??? To by mě ani ve snu nenapadlo...
Vozil jsem několik kočárků nejen v Golfech, ale i v (A6) allroadu a Q7, takže (právě na rozdíl od tebe, ty "teoretiku") vím, o čem píšu...
Už jsem tu pár SZ dostal, ale v trapnosti zatím vedeš. To bývá tak, když se potká přepálené sebevědomí s hloupostí..., nebezpečná kombinace.
Avatar - Beefcake
25. 7. 2021 23:59
Dalsi test
Tak Rasto Chvala mal tiez evidentne ine auto na test ako tunajsi borci a SM.
https://youtu.be/8q_h7E_P2TU
Avatar - Beefcake
25. 7. 2021 10:01
Re: rodinny problém
Toto stve aj mna.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud