Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Supersport, kupé i kompaktní zadokolka. To všechno mohla nabízet Alfa Romeo. Kdyby...

David Bureš
Diskuze (38)

Alfa Romeo má nového šéfa a s ním i nové plány. Zatím je však nechce odhalovat, aby nesliboval to, co nemůže splnit. Jak osvěžující proti někdejším sebevědomým prohlášením Alfy.

Automobilka Alfa Romeo se v rámci fúze FCA a PSA stala součástí koncernu Stellantis. Součástí tohoto kroku byla i výměna vedení, když do jejího čela nastoupil Jean-Philippe Imparato, dosavadní šéf značky Peugeot. S ním přicházejí i nové budoucí plány. Těch už ale bylo...

Alfa Romeo totiž v minulých letech proslula svými ambiciózními plány, které počítaly s rozsáhlým rozšířením nabídky a expanzí do nových segmentů. Jenže v naprosté většině případů z toho nic nebylo. A tak v současnosti Alfa prodává jen sedan Giulia, SUV Stelvio a doprodává kompaktní Giuliettu. Přitom toho mělo být mnohem více!

Supersport i nové GTV

Opravdu velkolepé plány odhalil ještě Sergio Marchionne, a to jen krátce před svoji předčasnou smrtí. Právě „italský účetní“ Alfu miloval, během svého působení ve vedení FCA ji dlouhodobě prosazoval, a tak tato strategie byla jistým vyvrcholením Marchionnových plánů s jeho oblíbenou značkou.

Marchionne se tehdy opravdu činil. Do roku 2022 měla Alfa Romeo prodávat 400.000 aut ročně, a to díky výraznému rozkročení nabídky. Pro čínský trh měly vzniknout delší verze Stelvia i Giulie, které měla doplnit dvojice SUV - kompaktní a velké. Pokračovat v nové generaci měla nadále i kompaktní Giulietta, u níž se dokonce spekulovalo o využití pohonu zadních kol jako zajímavé konkurenční výhodě. Naopak malý hatchback MiTo měl skončit.

To ale nebylo všechno, do roku 2022 měla dorazit i dvojice sportovních automobilů. Prvním mělo být čtyřmístné auto jako vzpomínka na někdejší GTV, avšak s tou nejmodernější technikou. Nabídnout mělo díky elektrifikovanému ústrojí výkon až 441 kW, k dispozici měl být pohon všech kol i vektorování točivého momentu. V hierarchii nad ním pak měla stát nová Alfa Romeo 8C, superauto s karbonovým monokokem a uprostřed uloženým motorem, který díky dvěma turbodmychadlům měl dosáhnout až výkonu 515 kW.

Bohužel, nové vedení po Marchionnově smrti odmítlo v takových plánech pokračovat. Nový šéf koncernu FCA Mike Manley oznámil, že se plány Alfy musí zracionalizovat. Proto byly projekty sporťáku a supersportu rychle škrtnuty, byť se ještě krátce spekulovalo o jejich technice, Alfa se měla raději zaměřit na projekty, které ji pomůžou vydělat. Konkrétně tak Alfa vrhla veškeré své úsilí na vývoj kompaktního SUV, které ponese označení Tonale. Ryzí sportovní Alfy mají následovat až v případě, že si na ně značka vydělá.

K alespoň částečné realizaci tehdejších Marchionnových plánů ale přece jen došlo, když vznikla ostrá Giulia GTA, ještě ostřejší derivát Giulie Quadrifoglio. Má šestiválec vyladěný na 397 kW (540 koní), obří zadní spoiler a varianta GTAm kvůli snížení hmotnosti dokonce postrádá zadní sedačky. Stejně tak bylo podle plánů ukončeno malé MiTo, které se přestalo vyrábět právě už v roce 2018.

Svým způsobem pak byl realizován také onen supersport, byť s jinými logy. Dnešní Maserati MC20 s šestiválcem twin-turbo o výkonu 463 kW a karbonovým základem má avizované Alfě 8C koncepčně hodně blízko!

Už v roce 2018 se však braly Marchionnovy ambiciózní plány s rezervou. Již v předchozích letech totiž Alfa Romeo představovala plány, z nichž nakonec sešlo.

Kdysi tomu byla jinak

Díky těmto zkušenostem tak může být celkem vtipné číst článek z roku 2007, kdy jsme Alfu Romeo nazývali tou nejstabilnější v rámci koncernu FCA za poslední léta. Tehdy plánované novinky (ještě pod vedením Lucy de Mea, dnešního šéfa Renaultu) totiž byly logickým pokračováním tehdejší strategie.

Alfa Romeo měla podle tehdejších zpráv úzce spolupracovat s Maserati, a to hlavně na vývoji techniky pro velké vozy s pohonem zadních kol. Tu měl použít velký sedan, tehdy teprve nedávno ukončeného modelu 169 (v roce 2007). Zároveň se ale chystal i vstup do segmentu B, projekt nazývaný tehdy Junior byl realizován v roce 2008 jako Alfa Romeo MiTo. Logiku měly i plány na nástupce kupé GT nebo příchod nového SUV, stejně jako mezigenerační nahrazení modelů 147 a 159.

Jen o dva roky později ale bylo všechno jinak. Krize v bankovním sektoru a ve spotřebitelské důvěře odstartovala hospodářskou krizi, která zasáhla i koncern Fiat, který se jen nedávno pod vedením Sergia Marchionneho vzpamatoval z finančních potíží. Italský koncern se sice spojil s americkým Chryslerem, zároveň ale v některých plánech šlápl na brzdu.

Změny plánů kvůli krizi

Týkalo se to právě i Alfy Romeo, která musela odsunout vývoj velkého sedanu, i kvůli klesajícímu zájmu o takový typ automobilu měla náhrada za 166 nově přijít „nejdříve v roce 2012“. Rovněž se dále opozdil příchod nástupce kompaktní 147, který měl přitom původně dorazit už v roce 2006. Kvůli kompletnímu přepracování původního projektu však nastupující Giulietta nakonec dorazila až v roce 2009.

Pořád se však počítalo s SUV, a to „už“ pro rok 2010, stejně jako s nástupcem 159, plánovaným na konec roku 2011. Alfa však nadále chtěla pokračovat i ve svých sportovních ambicích. Brera a Spider nijak zvlášť obchodně neprorazily, a tak měly být nahrazeny vozy s jinou koncepcí. Znovu se mluvilo o kompaktním kupé a hlavně malém roadsteru „Duetto“ na platformě MiTa jako konkurenci pro Mazdu MX-5. Přijít měla též ostřejší verze krásného kupé 8C Competizione, nazvaná GTA.

Právě s tehdejší ekonomickou situací souvisel i další odklad plánů na návrat Alfy Romeo na perspektivní americký trh, který byl už tenkrát byl několikrát odložen. Poprvé o těchto ambicích oficiálně mluvil Sergio Marchionne už v roce 2006. K tomu tehdy došlo i navzdory tomu, že Fiat spojením s Chryslerem získal přístup k široké prodejní síti nového amerického partnera, kterou by Alfa mohla využít.

Návrat na americký trh, z něhož se Alfa Romeo stáhla v roce 1995, byl tehdy velkým tématem, který ovlivňoval tehdejší dění v automobilce. Nakonec k němu došlo až v roce 2017, po krátkých epizodách s nabídnutím sportovních modelů. V roce 2008 se tak v USA prodával model 8C, od roku 2014 pak sporťák 4C. Jednoduše řečeno, nic jiného tehdy Alfa v Americe nemohla nabízet, protože pro tamější trh zkrátka nic jiného zajímavého neměla.

Trnitá cesta k Giulii

Odsouvání návratu do Ameriky totiž souviselo s odkladem příchodu nástupce Alfy Romeo 159, který se měl stát tahákem amerických prodejů. To byl velice klíčový úkol, a tak nové auto nemělo zklamat.

Jestliže tak předchozí 159 nazval Marchionne přešlapem, nástupce se měl stát tou pravověrnou Alfou, s typickými vlastnostmi pro tuto italskou značku. S tím však souvisel i vývoj nové exkluzivní techniky, z něhož se nakonec zrodila platforma Giorgio s pohonem zadních kol, dnes používaná sedanem Giulia a SUV Stelvio. Její příprava ale nějakou dobu trvala, a tak Giulia nakonec dorazila na trh až v roce 2015, čtyři roky po ukončení produkce předcházející 159. Navíc jen jako sedan, a ne i jako dříve avizovaný kombík, plánovaný pro rok 2013.

Mohl za to i fakt, že se Marchionnemu nelíbilo hned vícero stylistických návrhů a nechal tak Giulii několikrát přepracovat. I kvůli tomu, že proti zcela původním plánům mělo jít o globální model.

Roli kombíku pak mělo hrát z globálního pohledu populárnější SUV. Stelvio se stejným základem jako Giulia dorazilo v roce 2016, šest let po původním plánovaném uvedení prvního SUV značky na trh.

Tato trnitá cesta souvisela i s tehdejší změnou koncepce Alfy Romeo. Sergio Marchionne odmítl značku prodat skupině Volkswagen Group, která o ní několikrát projevila zájem, a raději se z ní rozhodl vytvořit prémiovou divizi skupiny FCA. Jaký rozdíl proti tehdy podobně koncipované Lancii, která po vzniku italsko-amerického koncernu začala v Evropě prodávat přeznačkované Chryslery. A postupně se pod Marchionnovým dohledem stáhla jen na italský trh s jediným modelem, malým Ypsilon.

Právě kvůli tomu byla odpískána v roce 2012 avizovaná spolupráce s Mazdou, díky níž měla vzniknout nová Alfa Romeo Spider jako sourozenec roadsteru MX-5. Podle nové strategie měla být Alfa ryzí italskou značkou, a tak se v Japonsku u Mazdy nakonec vyráběl novodobý Fiat 124.

Změny i po příchodu Giulie

Plány se měnily ale i po příchodu „nové generace modelů Alfa Romeo“, tedy Giulie a Stelvia. Alfa Romeo se tehdy prezentovala jako „italské BMW“, po jehož vzoru chtělo rozšířit nabídku.  I díky tomu měla v roce 2018 prodávat 400.000 aut ročně. Právě v tehdejším roce měl konečně dorazit velký sedan jako náhrada za někdejší 166, který měl nabídnout i nově vyvinutý dieselový šestiválec.

„Dlužíme našim investorům neustálý přísun nových, čerstvých globálních modelů, které lze prodávat. Bude to poměrně rychlý sled relevantních a prodejných produktů, jako jsou sedany a SUV,“ říkal v roce 2016 k plánům značky tehdejší vedoucí technického vývoje koncernu Fiat Chrysler Harald Wester.

Jen krátce nato ale automobilka už začala s takovým plánem váhat, i kvůli klesajícímu zájmu zákazníků o takové vozy. V produktovém plánu však tehdy ještě stále velký sedan figuroval, byť ne jako nejvyšší priorita. Prodávat se měl začít v roce 2021, tedy právě letos. Pozdější plány ale takový projekt už zcela zrušily. Místo toho se najednou začalo mluvit o kompaktním crossoveru, případně kupé jako derivátu Giulie. To pak figurovalo i v již zmíněné produktové strategii z roku 2018, ještě před Marchionnovou smrtí.

Teď ambiciózně, ale reálně

Všem takovým změnám strategie a neustálému hledání jiných priorit má být ale nyní konec. Nové vedení slibuje, že už nebude prezentovat nereálné plány. Nový šéf Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato sice mluví o ambiciózních plánech pro Alfu, počítajících s rozsáhlou elektrifikací nabídky, jedním dechem ale dodává, že zatím nechce slibovat nic, co by nemohl splnit. I proto Imparato zatím novou strategii pro Alfu nepředstaví. Nejprve hodlá naplánovat, schválit a zafinancovat budoucí projekty, na kterých se následně nemá už nic měnit. Ostatně SUV Tonale už nechal po svém příchodu přepracovat...

U Alfy je to velice osvěžující přístup, a tak jen doufejme, že Jean-Philippe Imparato dodrží své slovo. A tak si pamatujme, že dnes slibuje kompaktní SUV Tonale v létě 2022 a později i příchod malého SUV. Za pár si řekneme, jestli se tyto sliby povedlo splnit...

Každopádně novému vedení držíme palce. Lehký úkol to pro zkušeného manažera ale nebude. Zájem o Giulii a Stelvio rychle opadl, automobilka navíc dále zredukovala nabídku, když se zbavila stárnoucích modelů, MiTa, 4C a Giulietty. Dnes pak v Evropě prodává méně aut než Lancia, a to přestože ta působí jen v domovské Itálii a prodává jediný model. Podle dat ACEA Alfa loni v Evropě prodala jen 36.526 aut, zatímco Lancia 43.109. Jaký rozdíl proti Alfě s modernější a širší nabídkou, navíc působící v celé Evropě. 

David Bureš
Diskuze (38)

Doporučujeme

30. 4. 2021 13:00
Re: Smutný pohled na italský automobilový průmysl
Přesně. Mám to úplně stejně, jen bych chtěl s tím 2l benzínem v manuálu sedan. :-O
Avatar - del42sa
29. 4. 2021 08:07
Re: Stačil by nadpis...
zkrátka Alfa to má nejspíš spočítané, tedy ta Alfa kterou pamatujeme my. Značka jako taková určitě přežije a snad se aspoň něco z toho původního odkazu podaří zachovat, protože by byla určitě škoda kdyby ze světa zmizela úplně a i takové věci se bohužel stávají ............
27. 4. 2021 09:30
Re: Re: Re: Re: Smutný pohled na italský automobilový průmys
Soukromé zprávy - u svého nicku bys měl mít, tuším že zelenou, tečku (vpravo nahoře, tam kde se přihlašuješ). Rozklikni menu... ;-)
27. 4. 2021 09:16
Re: Re: Re: Re: Smutný pohled na italský automobilový průmys
Tak to netuším 😂
26. 4. 2021 23:09
Re: Re: Re: Smutný pohled na italský automobilový průmysl
SZ ;-)