Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technologické vychytávky, které nám v autech spíš pomáhají. Nebo ne?

Mirek Mazal
Diskuze (78)

V množství asistentů a bezpečnostních systémů se dají najít i ty technologie, které přítomností neurazí a naopak občas pomohou. Vývojem jich vzniklo hned několik a některé jsou už standardem, nebo povinným příslušenstvím.

Technologický pokrok modernizuje lidskou společnost, změny jsou obecně pozitivní, ovšem automobilový průmysl na evoluci reaguje individuálně. Nové technologie autoprůmyslu jsou dvojsečné zejména pohledem dvou rozdílných myšlenkových směrů. Konzervativní tábor odsuzuje kontroly řízení, únavové senzory, adaptivní tempomaty i automatické převodovky, kdežto někdo systémy ignoruje nebo vítá s otevřenou náručí. Mezi názory existuje neutrální zóna, kam by se daly zařadit výmysly jednotlivých automobilek, které do světa inovací přinesly tolerované technologie méně obtěžující a více pomáhající.

1. Automatické parkování (BMW)

Bude to 10 let od doplnění BMW řady 5 o automatické parkování. Německý sedan na středové obrazovce ukazoval trasu zamýšleného zajíždění řízeného počítačem. Chvíli trvalo rozšířit asistenta do automobilového portfolia ostatních automobilek, nicméně pomocník se lidem zalíbil a v modernizovaném podání „uklízí“ auta na centimetry přesně i u jiných značek.

2. Senzor stěračů (Cadillac)

Dešťové senzory vozí Cadillacy už od 50. let 20. století, před 15 léty firma přidala automatickou regulaci tempa stírání podle množství vody na čelním skle. Zpočátku luxusní výstřelek je po rozšíření do celého světa bezpečnostním prvkem montovaným napříč výrobní produkcí všech kontinentů. Řidič se může více soustředit na cestu než na pozici páčky stěračů.

3. Rodičovská kontrola (Chevrolet)

Nejisté rodiče zachrání od nervů rodičovská kontrola Chevroletu. Před půjčením vozu lze aktivovat zakódovanou funkci Teen Driver, která umožňuje nastavit sadu ochranných opatření. Dcera či syn budou nuceni například dodržovat stanovenou rychlost, nebo neodjedou bez použití bezpečnostního pásu. Program dokáže zpětně zobrazit jízdní údaje včetně detailů jako počet plného sešlápnutí plynu, množství zásahů ABS, četnost spuštění trakční kontroly apod.   

4. Tlačítko SOS (Mercedes-Benz)

U automobilů Mercedes-Benz bylo možné připlatit za funkční telefon, který byl případně doplněn o barevně odlišené tlačítko. Logicky červený spínač SOS umístěný na stropě dokázal spojit člověka v nouzi s tísňovou linkou automobilky. Teprve pracovník call centra Mercedesu předával nouzové zprávy záchranným složkám, pokud byly potřeba. Rychlá pomoc alias eCall byla v roce 2018 zavedena povinně do všech nově registrovaných automobilů.

5. Vektorování točivého momentu (Mitsubishi)

Od počátku roku 2000 vybavilo Mitsubishi rychlé Lancery Evolution vektorováním točivého momentu. Elektronika rozhodovala o množství točivého momentu dodaných na kola. Systém může do jisté míry nahrazovat projev samosvorného diferenciálu, jak jsme tomu svědky u současných modelů globálních značek.

6. Autopilot (Tesla)

Plno kamer, senzorů, čidel, jednotek a programů funguje u bateriových Tesel jen pro potřeby samočinného řízení. Technologicky náročný autopilot je znám pouze několik let, přesto se o něm mluví stále hlasitěji. Elon Musk chce dopravu zbavenou lidské činnosti, nicméně stoprocentní samořízení nedovoluje současná technika ani právně závazné předpisy, proto je třeba volant občas převzít a vyvinout řidičskou aktivitu.

7. Aktivní stabilizátory (Citroën)

Aktivní stabilizaci podvozku poslední dobou hlasitě prezentuje třeba německý koncern, ovšem užitečná prevence proti naklánění karoserie byla zaznamenána v roce 1994 u Citroënu Xantia. Elektronicky-hydraulické zařízení SC.CAR disponovalo aktivním stabilizátorem, který mohl být automaticky zpevněn či vyztužen a tím byl dosažen minimální náklon karoserie i při prudké změně směru jízdy.

8. Propojení vozu s telefonem (Apple, Google)

Nadnárodní giganti Apple a Google vlastními programy zjednodušují ovládání chytrého telefonu pomocí automobilu. Smartphone stačí připojit k infotainmentu a řidič má svobodné právo použít rozhraní vozu k činnostem prováděným na telefonu. Kromě základních operací se rozšiřuje nabídka speciálního softwaru vyvíjeného přímo pro jednotlivé automobilky, respektive pro jejich pokroková auta.

Video se připravuje ...

9. Aplikace (Tesla)

Devítka navazuje na předchozí bod seznamu, protože pojednává o aplikacích pro automobily. V tomto ohledu inspirativní Tesla potěšila tábor inovátorů vzdáleným přístupem k některým prvkům automobilu. Pomocí originálního programu se dnes už dá zapnout topení, nastavit rádio i nastartovat motor. Zkracuje se doba nepohodlí po studeném rozjezdu. Inovace z 21. století pomalu propojují chytrá zařízení používaná každý den.

10. Head-up displej (Chevrolet)

Už 23 let Chevrolety promítají důležitá data na přední okno do zorného pole řidiče. Head-up displej nenutí řidiče přeostřovat zrak mezi silnicí a kapličkou přístrojů. Únavné střídání pohledu rovněž mizí z kokpitů nových modelů většiny značek. Údaje přímo před očima nevadí, ačkoliv je třeba si chvíli zvykat.

Mirek Mazal
Diskuze (78)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
1. 2. 2021 19:09
Re: Co v autě skutečně chci a ocením
Není to málo = je to myšleno z (např.) 90 km/h DUPNOUT na brzdy a do (téměř) zastavení nebo úplně je-li možno. A samozřejmě je kontroluješ očistíš při běžnym přezouvání = fakt už tu sou hybridy 3. desetiletí a vývoj to už je 40 let (že tady u nás jak si dal odkaz přišlo obecnější větší šíření = i jen známosti až když to začala používat Škoda někdy před 2 lety = to je jiná. Jinak za ty desítky let odzkoušeno a známo co a jak

Motor o kterém mluvíš se používal dlouho = a to co popisuješ je buď výmysl nebo prostě vada kusu. Není to něco jako TYPICKÁ vada = např. tvého motoru
Baterka hodně záleží na tom jak jí používáš = odkazů že milion km ani druhý desetiletí používání neni problém = znáš. Ale když třeba po 15ti letech odejde = neni problém dát novou neni to zas tak extrémní výdaj

Asi to nemůžeš v sobě udržet = tak se snažíš pomlouvat = no statistiky a profíci (jak se ti často stává) říkají zjednodušeně OPAK
A měl by sis ujednotit JAK mluvíš o hybridech = se mnou a JirkouV :*)

Mimochodem https://www.novinky.cz/…experti-40347730 tohle je spíš optimistická verze = Babiš a covid zařídí(li) že to vše (co VÍME kam směřuje = a to že TOBĚ se to nelíbí s tím nic neudělá) půjde trochu rychleji

To že tvůj důchod bude třeba proti stejnému rakušákovi s podobnou prací NIŽŠÍ rsp. to že za to že bude NIŽŠÍ můžou KOMUNISTI = to už ti možná došlo. BlueSunova hlava to nepobrala (přečet sem pár příspěvků curwasportiva = tak ten ekonomický vzdělání FAKT NEMÁ :*) i když bys JEHO verzím asi chtěl věřit = tak to fakt jako NEEeeee :D

No nám vychází důchod k těm ca 70ti letům = a bude se muset (poměrem k průměrnému platu) SNÍŽIT
Nelíbí se nám to oběma = rozdíl je že to NENÍ o tom líbí nelíbí = já vím že s tím nic moc nejde dělat. No to co se líbí rohYpnolovi = zaseknout sekeru a dávat důchody na dluh (debililta non plus ultra = nicméně opravdu reálnými POPULISTICKÝMI politiky navrhovaná)
1. 2. 2021 17:43
Re: Co v autě skutečně chci a ocením
Jen aby bylo jasno. On s tím nejezdí. On tomu dělá servis. Zabrzdit jednou za měsíc je pro brzdy hodně málo. U hybridů, který většinu času rekuperují energii holt trpí, ale já to nemyslím špatně. To je prostě vlastnost a musí se s tím počítat. Spíš to žraní oleje na 200 tis km je trošku trapný. Ovšem co čekat od motoru, který je studený hnán do vysokých otáček, protože prostě CVT nezajímá jestli je motor teplý nebo není. Je to rok 2007. Baterka je už více méně v hajzlu. Nedrží kapacitu, ale fakt je že v těhle prvních Priusech byla baterka malá, která měla mizernou kapacitu už jako nová, takže tu nekritizuju. Holt to jezdí většinu času spíš jako spalovák. Beru že moderní hybridy vyrobený po 2010 už jsou s baterkou někde jinde. Ale že je na 200 tis motor v háji a žere mohutně olej, to je celkem smutný.
Avatar - Hammunasakra
1. 2. 2021 13:48
Re: Jsem spíš konzerva....
No = s tím by se DALO SOUHLASit :yes: :yes:

Jsem :-O ale :yes: :D
Avatar - Hammunasakra
1. 2. 2021 13:45
Re: Co v autě skutečně chci a ocením
Kamarád je trochu divnej nebo lehce retardovanej jako ty = nebo si to jako obvykle VYMÝŠLÍŠ?

Nepoužívání brzd se u hybridů (už 3. desetiletí) řeší velesnadně velejednoduše = třeba jednou za měsíc ZABRZDÍŠ = to je celý (tím je očistíš a no problem). Při přezouvání se očistí manuálně = za ty kilometry co místo toho ujedeš na elektřinu místo tepla a prachu vypouštěného zbůhdarma do prostoru = se tohle minimum fakt vyplatí

Jo spolehlivost JE jak víno = proč máš potřebu (si zřejmě opět vymýšlet) těžko říct. Z jakého roku je ten teoretický kus? Ptám se kvůli baterce = tam je rozdíl jestli je 12 nebo 18 let stará (a kolik má auto najeto?

Pohon z 2kovýho Priusu se do teď používal v Yarisu = nic co píšeš není známo. Tolik k spolehlivosti jak víno (OBECNĚ NIC takovýho není)

Už si viděl https://www.netflix.com/title/80216393 a už ses rozhod kdo je tupý hovado a kretén a blbeček a to co všechno používáš za slova?
Už sis půjčil tu Camry?
Už mi konečně řekneš CO vyvolalo tvou změnu názoru na https://www.novinky.cz/…dvakrat-40349544 ?
1. 2. 2021 13:38
Re: Co v autě skutečně chci a ocením
No problem. Kamarád aktuálně servisuje dvojkovýho Priuse. Krom toho, že co chvíli zatuhnou zadní brzdy jak moc nepracují, tak to na 200 tis km žere 8 litrů oleje na 15 tis. To je no problemo spolehlivost jako víno. ;-)