Technologické vychytávky, které nám v autech spíš pomáhají. Nebo ne?
V množství asistentů a bezpečnostních systémů se dají najít i ty technologie, které přítomností neurazí a naopak občas pomohou. Vývojem jich vzniklo hned několik a některé jsou už standardem, nebo povinným příslušenstvím.
Technologický pokrok modernizuje lidskou společnost, změny jsou obecně pozitivní, ovšem automobilový průmysl na evoluci reaguje individuálně. Nové technologie autoprůmyslu jsou dvojsečné zejména pohledem dvou rozdílných myšlenkových směrů. Konzervativní tábor odsuzuje kontroly řízení, únavové senzory, adaptivní tempomaty i automatické převodovky, kdežto někdo systémy ignoruje nebo vítá s otevřenou náručí. Mezi názory existuje neutrální zóna, kam by se daly zařadit výmysly jednotlivých automobilek, které do světa inovací přinesly tolerované technologie méně obtěžující a více pomáhající.
1. Automatické parkování (BMW)
Bude to 10 let od doplnění BMW řady 5 o automatické parkování. Německý sedan na středové obrazovce ukazoval trasu zamýšleného zajíždění řízeného počítačem. Chvíli trvalo rozšířit asistenta do automobilového portfolia ostatních automobilek, nicméně pomocník se lidem zalíbil a v modernizovaném podání „uklízí“ auta na centimetry přesně i u jiných značek.
2. Senzor stěračů (Cadillac)
Dešťové senzory vozí Cadillacy už od 50. let 20. století, před 15 léty firma přidala automatickou regulaci tempa stírání podle množství vody na čelním skle. Zpočátku luxusní výstřelek je po rozšíření do celého světa bezpečnostním prvkem montovaným napříč výrobní produkcí všech kontinentů. Řidič se může více soustředit na cestu než na pozici páčky stěračů.
3. Rodičovská kontrola (Chevrolet)
Nejisté rodiče zachrání od nervů rodičovská kontrola Chevroletu. Před půjčením vozu lze aktivovat zakódovanou funkci Teen Driver, která umožňuje nastavit sadu ochranných opatření. Dcera či syn budou nuceni například dodržovat stanovenou rychlost, nebo neodjedou bez použití bezpečnostního pásu. Program dokáže zpětně zobrazit jízdní údaje včetně detailů jako počet plného sešlápnutí plynu, množství zásahů ABS, četnost spuštění trakční kontroly apod.
4. Tlačítko SOS (Mercedes-Benz)
U automobilů Mercedes-Benz bylo možné připlatit za funkční telefon, který byl případně doplněn o barevně odlišené tlačítko. Logicky červený spínač SOS umístěný na stropě dokázal spojit člověka v nouzi s tísňovou linkou automobilky. Teprve pracovník call centra Mercedesu předával nouzové zprávy záchranným složkám, pokud byly potřeba. Rychlá pomoc alias eCall byla v roce 2018 zavedena povinně do všech nově registrovaných automobilů.
5. Vektorování točivého momentu (Mitsubishi)
Od počátku roku 2000 vybavilo Mitsubishi rychlé Lancery Evolution vektorováním točivého momentu. Elektronika rozhodovala o množství točivého momentu dodaných na kola. Systém může do jisté míry nahrazovat projev samosvorného diferenciálu, jak jsme tomu svědky u současných modelů globálních značek.
6. Autopilot (Tesla)
Plno kamer, senzorů, čidel, jednotek a programů funguje u bateriových Tesel jen pro potřeby samočinného řízení. Technologicky náročný autopilot je znám pouze několik let, přesto se o něm mluví stále hlasitěji. Elon Musk chce dopravu zbavenou lidské činnosti, nicméně stoprocentní samořízení nedovoluje současná technika ani právně závazné předpisy, proto je třeba volant občas převzít a vyvinout řidičskou aktivitu.
7. Aktivní stabilizátory (Citroën)
Aktivní stabilizaci podvozku poslední dobou hlasitě prezentuje třeba německý koncern, ovšem užitečná prevence proti naklánění karoserie byla zaznamenána v roce 1994 u Citroënu Xantia. Elektronicky-hydraulické zařízení SC.CAR disponovalo aktivním stabilizátorem, který mohl být automaticky zpevněn či vyztužen a tím byl dosažen minimální náklon karoserie i při prudké změně směru jízdy.
8. Propojení vozu s telefonem (Apple, Google)
Nadnárodní giganti Apple a Google vlastními programy zjednodušují ovládání chytrého telefonu pomocí automobilu. Smartphone stačí připojit k infotainmentu a řidič má svobodné právo použít rozhraní vozu k činnostem prováděným na telefonu. Kromě základních operací se rozšiřuje nabídka speciálního softwaru vyvíjeného přímo pro jednotlivé automobilky, respektive pro jejich pokroková auta.
9. Aplikace (Tesla)
Devítka navazuje na předchozí bod seznamu, protože pojednává o aplikacích pro automobily. V tomto ohledu inspirativní Tesla potěšila tábor inovátorů vzdáleným přístupem k některým prvkům automobilu. Pomocí originálního programu se dnes už dá zapnout topení, nastavit rádio i nastartovat motor. Zkracuje se doba nepohodlí po studeném rozjezdu. Inovace z 21. století pomalu propojují chytrá zařízení používaná každý den.
10. Head-up displej (Chevrolet)
Už 23 let Chevrolety promítají důležitá data na přední okno do zorného pole řidiče. Head-up displej nenutí řidiče přeostřovat zrak mezi silnicí a kapličkou přístrojů. Únavné střídání pohledu rovněž mizí z kokpitů nových modelů většiny značek. Údaje přímo před očima nevadí, ačkoliv je třeba si chvíli zvykat.